Memtest errors AMD Phenom X4 9995/4x2Gb Transcend geheugen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intru
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-09 09:31
Mijn computer (uit januari 2009) weigert sinds juni af en toe om te booten. Fans slaan wel aan, maar verder gebeurt er niks. Meestal is stroom eraf/erop weer voldoende om hem aan de praat te krijgen. Heb toen ook contact gehad met het bedrijf (Completer) waar ik de computer heb gekocht, en aangezien ik nog netjes 'pick up & return' garantie had, kwamen ze mijn computer ophalen.
Bij terugkomst lijken de problemen verholpen. Ik heb aan de support gevraagd wat ze precies hebben gedaan, maar daar heb ik helaas nooit een helder antwoord op gekregen. Enige tijd later gaat Completer failliet.

Op een gegeven moment houdt een van mijn HDD's er mee op. Deze heb ik gelukkig via de fabrikant kunnen laten vervangen door een nieuwe. Ook het bovenstaande opstart-probleem komt weer terug. Stroom eraf/erop is vaak de oplossing. Af en toe ook een volledige freeze van het OS (Ubuntu 9.04). Ook tijdens het booten verschijnt regelmatig de melding dat de vorige overclockpoging mislukt is, en dat alle waarden worden teruggezet (ik heb verder niks overgeclockt, alles draait op standaard waarden). Ik heb toen niks concreets kunnen vinden wat de aanleiding zou zijn van deze problemen.

Vandaag had ik tweemaal een OS wat volledig vast zat, waarna ik besloot om maar weer eens een memtest te draaien. Na een tijdje werd het wel duidelijk dat er errors in zaten. Zie onderstaande plaatje (na het maken van de foto ben ik met de test gestopt):
Afbeeldingslocatie: http://upload.oma-g.com/upload/memtest.jpg

Deze post plaats ik vanaf de computer met de memtest errors. Meestal verloopt alles prima, en vertoont hij totaal geen kuren.

Wat kan ik nu het beste doen? Ik hoop dat met het weglaten/vervangen van 1 reepje geheugen de problemen weg zullen zijn, maar ik heb er een slecht gevoel bij. Completer is helaas failliet, anders viel het nog binnen de garantie.

Specs:
MSI 2000HT K9A2 CF-F
AMD Phenom X4 9995 Black Edition
Club 3D HD4850 512Mb
4 x 2Gb DDR2 Transcend (800Mhz)
80 Gb Intel Postville SSD
Zalman ZM600-HP (600W voeding)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
test het systeem eens met maar 2 modules er in.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Dacht dat Transcend zelf 2 jaar garantie geeft op het geheugen. Als je inderdaad door deductie kan vaststellen of/welk DIMM defect is, kan je mogelijk met Transcend contact zoeken over een mogelijke afhandeling van garantie.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als ik je screenshot zie zou ik gokken op de module die in de tweede geheugen bank zit DIMM1 of DIMM2 afhankelijk van waar je start met tellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:55
Dat kun je zo niet zeggen. Best kans ook dat er helemaal geen dimm kapot is maar de memory controller het een beetje zwaar heeft door bv 4 DS dimmen, wat mogelijk met een beetje extra prik opgelost kan zijn. Maar iig nogmaals testen in 2 aparte paren en als je dan nog fouten krijgt per stuk. Gebruik ook de laatste versie van memtest, is wel heel toevallig dat die fouten net op de 3.2GB grens zitten. Zorg ook voor de meest recente bios (maar pas flashen indien je met 1 of 2 dimmen zonder fouten door memtest komt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
Nielson schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 17:22:
Dat kun je zo niet zeggen. Best kans ook dat er helemaal geen dimm kapot is maar de memory controller het een beetje zwaar heeft door bv 4 DS dimmen, wat mogelijk met een beetje extra prik opgelost kan zijn.
dat bedoel ik dus met test eens met 2 modules.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intru
Ik heb getest in verschillende opstellingen, en ik denk dat ik mijn 1e DIMM kan afschrijven. Dit reepje geeft zowel in zijn eentje als in iedere willekeurige andere combinatie altijd binnen een minuut errors. Als er meer dan 1 DIMM in zit, dan altijd op 3270mb, alleen op 1635 (zie foto). Ik zal eens verdiepen in de fabrieksgarantie.

Afbeeldingslocatie: http://upload.oma-g.com/upload/memtest2.jpg

Tijdens het testwerk ben ben ik wel een aantal keer weer tegen de situatie aangelopen waarin alle fans als een idioot begonnen te draaien (stukken sneller dan normaal), en er verder niks gebeurt. De aan/uitknop reageert ook niet meer. Het enige wat nog werkt is via de schakelaar op de voeding de spanning eraf halen. De volgende boot werkt alles wel weer. Dit gebeurde ook in situaties waarin memtest geen errors vond. Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
dat is waarschijnlijk je geheugen wat de no-go geeft, dan blijft het scherm gewoon zwart.

hoop dat je garantie er nog op zit, RMA aanvragen en opsturen die hap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intru
Bij het opzoeken van het garantienummer kwam ik nog een leuke verrassing tegen: het geheugen is niet van Transcend... Ik had nog nooit bewust naar het stickertje gekeken, maar er staat erg klein 'Qimonda' op. Deze geheugenfabrikant is voor zover ik weet failliet, dus een RMA zal er wel niet meer inzitten. Gelukkig kan ik me ook nog prima redden met 3 x 2 Gb.
Ik dacht ellende te besparen door een keer een kant-en-klaar computer te kopen, maar de volgende schroef ik mooi weer zelf in elkaar :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
qimonda is slechts de fabrikant van de chips, jij hebt gewoon garantie bij transcend ( als dat er nog op zit) ga anders naar de winkel wara je het gekocht hebt (weet niet hoe oud het systeem is)

3x 2 GB is geen goed idee, nu draait je geheugen niet meer in dual channel en dat kost je de helft van je bandbreedte, kun je beter 2 x 4 GB draaien. ik zou toch even beter zoeken, want in theorie heeft zowat alle ram levenslange garantie, dus ik zou wel proberen hier aanspraak op te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Rare is ook dat in het eerste screenshot het geheugen ook op single channel lijkt te draaien, maar misschien wordt het alleen verkeerd weergegeven door de oude versie memtest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intru
Bedankt voor de weer zeer snelle reactie _/-\o_ In het dual channel verhaal heb ik me om eerlijk te zijn nooit echt verdiept, maar het lijkt inderdaad niet verstandig om de 3x2Gb als vaste opstelling aan te houden.

Dan nog even over de DIMM zelf. Ik kan op geen enkele manier zien dat het geheugen van Transcend afkomstig is. De enige plek waar Transcend staat is in de offerte van het bedrijf waar ik de computer heb gekocht (en die zijn dus failliet). De chips zijn inderdaad afkomstig van Qimonda, maar hun logo staat ook op het stickertje (zie foto). Ik zie hier verder niks waaraan ik kan ontdekken bij welk bedrijf ik moet aankloppen.

Afbeeldingslocatie: http://upload.oma-g.com/upload/geheugen.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-09 16:21

Flappiewappie

Hier nog meer

Intru schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 11:10:
Bedankt voor de weer zeer snelle reactie _/-\o_ In het dual channel verhaal heb ik me om eerlijk te zijn nooit echt verdiept, maar het lijkt inderdaad niet verstandig om de 3x2Gb als vaste opstelling aan te houden.

Dan nog even over de DIMM zelf. Ik kan op geen enkele manier zien dat het geheugen van Transcend afkomstig is. De enige plek waar Transcend staat is in de offerte van het bedrijf waar ik de computer heb gekocht (en die zijn dus failliet). De chips zijn inderdaad afkomstig van Qimonda, maar hun logo staat ook op het stickertje (zie foto). Ik zie hier verder niks waaraan ik kan ontdekken bij welk bedrijf ik moet aankloppen.

[afbeelding]
Dat is inderdaad Qimonda geheugen, als je googled op; HYS64T256020EU blijkt dat uit.

Qimonda is failliet en als het bedrijf waar de je kant en klare PC gekocht heb ook failliet is word het erg lastig...

Hier staat wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
Nielson schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 10:58:
Rare is ook dat in het eerste screenshot het geheugen ook op single channel lijkt te draaien, maar misschien wordt het alleen verkeerd weergegeven door de oude versie memtest.
die screenshot zou ik niet teveel waarde aan hechten, kijk wat voor latencies hij uitleest..

@TS

garantie word dan idd moeilijk,

vraag, wat gebruik je aan software waar je 8 GB intern voor nodig denkt te hebben? voor de meeste huis tuin en keuken taken is 4 GB ruimschoots voldoende. mocht je toch 8 GB willen, zul je op zoek moeten gaan naar bijv. een setje van deze:
pricewatch: Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G

die zouden naast je huidige modules prima moeten werken.

[ Voor 3% gewijzigd door nedernakker op 05-05-2010 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intru
Ik heb toen voor 8Gb gekozen omdat geheugen in die tijd behoorlijk betaalbaar was, en ik nog wel eens zware applicaties of grote datasets gebruik. Maar waarschijnlijk red ik me ook prima met 4Gb, ik zal het eerst in ieder geval even een weekje proberen voordat ik er een setje bij koop.

Hoe kan ik zien/testen of mijn geheugen in dual channel draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Wordt bij het opstarten in het p.o.s.t. scherm meestal wel weergegegeven, en anders even met cpu-z kijken onder windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
kijk in het boekje van je moederbord, daar staat precies in welke sloten je ze moet doen voor dual channel.

doorgaans heb je dus 4 sloten, A1,A2,B1 en B2 deze kunnen in alle volgordes op je bord zitten, ligt net aan je bord, doel is dus om de modules in A1 en B1 te doen of A2 en B2, welke sloten ze in moeten als je maar 2 sloten bezet staat dus in je boekje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intru
Helaas ben ik er nog niet helemaal uit. Tijdens het P.O.S.T scherm zie ik niks wat mij kan vertellen of het in single of dual channel draait, er staat alleen de hoeveelheid geheugen en 'unganged mode, 64 bit'.

Aangezien ik geen Windows draait zit het testen met cpu-z er helaas niet in, ik heb nog geen linux tool gevonden die eenduidig kan aangeven of je geheugen in single of dual channel mode zit.

Ik toen maar naar de waarden gekeken die Memtest aangeven, met een recentere versie van Memtest (4.0). Hier kwamen nogal tegenstrijdige resultaten uit:
  • Wanneer ik het geheugen op de single channel manier installeer (slot 1 & 3), geeft hij 2592MB/s aan
  • Wanneer ik het geheugen op de dual channel manier installeer (slot 1 & 2), geeft hij 3023Mb/s aan
  • Wanneer ik 3 DIMMs erin stop (slot 1, 2 & 3) geeft hij ook 3023MB/s aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Ganged mode komt overeen met dual channel, alle cores delen het geheugen. Unganged mode komt overeen met single channel, echter waarbij channel 1 aan een bepaalde core is toegewezen, en channel 2 aan een andere. In sommige gevallen kan dit dus sneller zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intru
Nielson schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 15:57:
Ganged mode komt overeen met dual channel, alle cores delen het geheugen. Unganged mode komt overeen met single channel, echter waarbij channel 1 aan een bepaalde core is toegewezen, en channel 2 aan een andere. In sommige gevallen kan dit dus sneller zijn.
Zo had ik het ook begrepen ja. Betekent dit ook dat ik dus geen snelheidsverlies heb wanneer ik 3x2Gb plaats in plaats van 2x2Gb (beide situaties unganged)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
wel als die ene core meer geheugen gebruikt dan de ene module van 2 GB die hem is toegewezen

Pagina: 1