MDF behuizing vraagjes

Pagina: 1
Acties:
  • 1.202 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafnold
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Ik wil een MDF behuizing (Compleet uit MDF, dus geen stukjes metaal uit een ander kast gebruiken) gaan maken en ik lees hier en daar wat over aarden.

1. Is aarden nou WEL nodig of NIET?
2. Zoja, wat heb ik dan precies nodig om dat voor elkaar te krijgen?
3. Ik las ook ergens dat je alles moest koppelen aan de voeding. Kan dat ook aan een picoPSU?

PS: Ik heb al rondgegoogled en de search functie gebruikt. Ik ben er niet wijzer op geworden. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UgotHeinzzd
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online

UgotHeinzzd

Wat kèk je nâh!

Het aarden van je moederbord gaat tegenwoordig veelal via de ATX kabel. Maar als je zekerheid wilt dan leg je gewoon een kabeltje van één van je bevestigpunten (van het moederbord) naar de behuizing van je voeding toe.

[CiP] Aqueum initium TJ09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Aarden is niet echt nodig. Ik heb eerder een kastje gebouwd (de knuffelkubus) van MDF, zonder aarding, en dat werkte prima. Aarden is op zich altijd wel aan te raden om storingen te voorkomen, maar vaak is het niet echt heel erg nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafnold
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Ik wil het toch wel voor de zekerheid doen.

Aardedraad via bevestigingspunt naar de voedingsbehuizing toe. Ik kan het gewoon plakken met tape aan de voedingsbehuizing of moet dat gesoldeerd worden? (Ja, ik ben een noob!!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-09 11:49

Fordox

00101010

zolang het metaal contact maakt is het goed.
als je je mobo vast maakt met schroeven, moet je daar een draadje omheen wikkelen en aan de rand van de voeding hangen (let op, lak geleid slecht/niet dus zoek een stuk zonder lak). zelfde als voor de hardeschijven. hardeschijf kun je ook doorkoppelen aan de schroef van de mobo en dan door naar de voeding.

de voeding heeft een aardedraad bevestigd aan zijn beheizijng. normaal heb je een vol metalen kast, dus geleid alles gelijk naar de voeding. maar de meeste aarding gaat toch via de kabels, zolang je stopcontact eigenlijk geaard is, is alles goed :)

ik wil zelf ook een mdf build beginnen omdat ik ergens nog heel mooi vol mat zwart mdf heb gezien op me stageplek.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

je hebt ook van die draadjes met zo'n oogje eraan, die je gewoon kunt vastschroeven. Daarmee kun je alles heel makkelijk aarden mocht je het echt willen, zit het goed vast en hoef je niet te solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
Of zelf maken... De meeste automaterialen handels verkopen die oog stekkertjes wel, en je kan ze geloof ik ook wel bij de bouwmarkt halen.

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Denk niet dat het nodig is. Mijn stopcontact is niet geaard en dus heeft het ook geen zin. En dat is vaker het geval met oudere huizen. En heb nooit klachten erover gehoord of zelf gehad.

Als je het kan aanleggen is het natuurlijk altijd beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• invoil
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 09:22
Verwijderd schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 19:13:
Denk niet dat het nodig is. Mijn stopcontact is niet geaard en dus heeft het ook geen zin. En dat is vaker het geval met oudere huizen. En heb nooit klachten erover gehoord of zelf gehad.

Als je het kan aanleggen is het natuurlijk altijd beter.
Het heeft helemaal niks te maken met de aarding van je huis! Persoonlijk denk ik dat het niet nodig is om alle componenten los te aarden, enige reden om iets te aarden is om de veiligheid te garanderen. En aangezien je op laagspanning max 12 volt werkt in een pc is dit volkomen nutteloos. Om een spanning te laten lopen heb je alleen plus en min nodig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Alles aarden is wel zo veilig. Alle onderdelen die in de pc kapot gaan, komt door 'overige' spanning die niet afgevoerd kan worden door aarde. Ik heb genoeg van die ongevallen gezien dus aard je pc maar. Hij draait zo ook wel, maar niet enorm veilig. De meeste ongevallen komen doordat er piekstromen uit je stopcontact komen omdat je bijvoorbeeld je tv aanzet of aansluit, of omdat je stofzuigt. Bliksem is ook een boosdoener, maar dat komt praktisch niet voor (behalve als je verzekerd bent :p).
Als je wilt aarden zonder geaard stopcontact, moet je een draad leggen tussen je pc en verwarming. Doe ik ook.

En alleen een plus en een min nodig? Wat denk je dat de min is? Dat is waar de stroom naartoe kan lopen. Aka aarde. Alleen zit deze min niet op je kast vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Fordox schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 22:21:
Als je wilt aarden zonder geaard stopcontact, moet je een draad leggen tussen je pc en verwarming. Doe ik ook.
NOOIT aarden op je verwarming, dat kan levensgevaarlijk zijn. Immers, je weet niet of de verwarming überhaupt nog wel in contact staat met de aarde, het kan goed zijn dat dat niet zo is, omdat veel leidingen van kunststof zijn en niet geleiden.

Ga aub geen dingen roepen als je niet weet wat verstandig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

arrden op de verwarming word veel gedaan. ik heb hem nu simpelweg aan een bout zitten die in de muur steekt en contact maakt met de verwarming. verder is de verwarming compleet geverft.

heb je trouwens onderbouwing waarom dit zo enorm slecht is? zelfs sommige elektriciens (of hoe je dat spelt) doen het bij hun thuis nog. ik geef wel toe dat dit een beun oplossing is.

[ Voor 6% gewijzigd door Fordox op 22-11-2011 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
Fordox schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 23:28:
arrden op de verwarming word veel gedaan. ik heb hem nu simpelweg aan een bout zitten die in de muur steekt en contact maakt met de verwarming. verder is de verwarming compleet geverft.

heb je trouwens onderbouwing waarom dit zo enorm slecht is? zelfs sommige elektriciens (of hoe je dat spelt) doen het bij hun thuis nog. ik geef wel toe dat dit een beun oplossing is.
werd veel gedaan ja, maar mag niet... je kan zo 115V op je waterleiding gooien als het misgaat...of je krijgt zelf de klap.. word je niet blij van
invoil schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 19:56:
[...]

Het heeft helemaal niks te maken met de aarding van je huis! Persoonlijk denk ik dat het niet nodig is om alle componenten los te aarden, enige reden om iets te aarden is om de veiligheid te garanderen. En aangezien je op laagspanning max 12 volt werkt in een pc is dit volkomen nutteloos. Om een spanning te laten lopen heb je alleen plus en min nodig!
je voeding geeft max +-12 Volt op de lijnen ja... maar een slecht/tot niet geaarde kast kan +-115 op komen te staan.... :+

[ Voor 34% gewijzigd door [Remmes] op 23-11-2011 07:44 ]

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Fordox schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 23:28:

Die onderbouwing geef ik toch al in m'n post. Tegenwoordig zijn veel leidingen van kunststof, en die geleiden dus niet. Gevolg is dat je geen aarde hebt, maar je zelf een optater kan krijgen als je de verwarming aanraakt, omdat daar ineens stroom opstaat.

Wil je aarde, sla dan een aardepin en trek daar een draad naartoe, dat is de enige veilige mogelijkheid om het te doen, ook al gebeurde het vroeger ook op de waterleiding, toen was alles nog van metaal, en had je dus daadwerkelijk een aarde. Nu is dat stukken minder, en dus gevaarlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• invoil
Remmes_NT schreef op woensdag 23 november 2011 @ 07:28:
je voeding geeft max +-12 Volt op de lijnen ja... maar een slecht/tot niet geaarde kast kan +-115 op komen te staan.... :+
Waar komt die 115 volt vandaan?

In normaal geval wordt de kast geaard via de behuizing van de voeding die ook weer op de randaarde is aangesloten via een eurostekker met randaarde! Dit kan alleen als de voeding niet naar behoren werkt! Dit resulteert in een lekstroom waardoor de aardlekschakelaar uitslaat uitslaat. Hierbij is het in theorie dus al nutteloos om te aarden!

In dit topic gaat het om een mdf behuizing(geleid geen stroom) en uit het oogpunt van veiligheid kan men dus nooit aan spanning hangen. Stel er komt een spanning op de behuizing van de voeding te staan slaat hier ook de aardlek uit!

Ik zeg aarde is alleen nodig als er behuizing 230 volt kan komen!
Fordox schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 22:21:
Alles aarden is wel zo veilig. Alle onderdelen die in de pc kapot gaan, komt door 'overige' spanning die niet afgevoerd kan worden door aarde. Ik heb genoeg van die ongevallen gezien dus aard je pc maar. Hij draait zo ook wel, maar niet enorm veilig. De meeste ongevallen komen doordat er piekstromen uit je stopcontact komen omdat je bijvoorbeeld je tv aanzet of aansluit, of omdat je stofzuigt. Bliksem is ook een boosdoener, maar dat komt praktisch niet voor (behalve als je verzekerd bent :p).

En alleen een plus en een min nodig? Wat denk je dat de min is? Dat is waar de stroom naartoe kan lopen. Aka aarde. Alleen zit deze min niet op je kast vast.
Een goed spanningsvoorziening eventueel UPS beschermd je pc tegen piekspanning piekstroom onderspanning en stroom, daar doet aarde helemaal niks aan. Dat de min de aarde is ligt ook aan je spanningsvoorziening zet er maar een scheidingstrafo tussen ;)

Als de verwarming goed geaard is kan je deze als aarde gebruiken, al is het dan mogelijk dat je zelf onder spanning komt te staan! ik zou er niet voor kiezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
leesvoer voor jou dan maar:

http://www.trinitycomputers.nl/n%20aarde.htm
let vooral even wat helemaal onderaan bij "de feiten" staat :+

[ Voor 6% gewijzigd door [Remmes] op 23-11-2011 14:51 ]

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Remmes_NT schreef op woensdag 23 november 2011 @ 14:50:

Goed artikel. Lijkt me ook voldoende antwoord voor de TS. Aarden is kleine moeite en zeker aan te raden, ook componenten onderling.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• invoil
Remmes_NT schreef op woensdag 23 november 2011 @ 14:50:

|Sarcasm on| Ik moet zeggen dat dit een hele goede/recente bron is |sarcasm off| Je weet het verschil tussen spanning en stroom? 10.000 Volt hoeft niet dodelijk te zijn terwijl 0,6 μV al dodelijk kan zijn op de juiste plaats. Statische elektriciteit die op de behuizing staat kan idd via de aarde weg lopen, maar nogmaals de case is van MDF. Maak van 230 volt in mijn vorige post 115 volt ik had netfilter niet meegenomen, en ik twijfel of dat in alle huidige voedingen nog op deze manier wordt uitgevoerd. Daarnaast vraag ik me af of je vorige post van mij wel hebt doorgelezen, ben een van de weinige die uitlegt wat er gebeurd! |:(

Naja goed ik wil niet gaan trollen! Als men het zekere voor het onzekere wil nemen dan kan men al de componenten los aarde!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
pik, ik heb MBO elektro gedaan, ja ik weet het verschil, en ik weet dat 10kV niet dodelijk hoeft te zijn ( schrikdraad bijv)

de bron is inderdaad oud maar dat heeft hier niets mee te maken, aarden via verwarming of wat dan ook MAG NIET en word dan ook afgeraden, als je het toch wilt doen, prima maar dan ben je er zelf verantwoordelijk voor

[ Voor 24% gewijzigd door [Remmes] op 23-11-2011 15:32 ]

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• invoil
No offense, heb ook elektro achtergrond ;) De pc die hier wordt gebouwd is klasse 2 en dan gelden gewoon ander regels als jij aangeeft!

Aarden via de verwarming, cai weet ik veel wat, is naar mijn inzien uit den BOZE. Zijn we het daar over eens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
ja, hier kan geen 115 op de kast komen, daar heb je gelijk aan, ( maar de reactie was meer gericht aan Fordox
die dus wel een metalen bak heeft denk ik zo)

maar alles doodleuk aan de CV leiding "aarden"is gewoon een no no

[ Voor 26% gewijzigd door [Remmes] op 23-11-2011 16:21 ]

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Remmes_NT schreef op woensdag 23 november 2011 @ 15:49:
ja, hier kan geen 115 op de kast komen, daar heb je gelijk aan, ( maar de reactie was meer gericht aan Fordox
die dus wel een metalen bak heeft denk ik zo)

maar alles doodleuk aan de CV leiding "aarden"is gewoon een no no
ik doe ook mbo elektro(nica, geen energie) :+
en op de site staat:
Centrale verwarmingsleidingen kunnen door werkzaamheden worden onderbroken, of door oxidatie minder gaan geleiden.
mijn aardedraad is hier vakkundig aan vast gesoldeerd. oxidatie kan dus moeilijk voorkomen, voor de rest is de verwarming volledig voorzien van een dikke laag verf.
het punt waar de kabel aanzit is eigenlijk een bout die door de hele muur zit (onder de vensterbanl) en ook aan de verwarming zit (eigenlijk ook een beetje los, waardoor de verwarming niet altijd contact maakt met de bout). ik weet dat dit niet hetzelfde is als een pin die in de aarde is geslagen, maar het is beter dan niets.
en de gezamelijke aarde stekkerdoos heb ik ook op die manier. mijn 2 beeldschermen en versterker zitten er ook aan. volgens mijn vader zit er ook een draad aan de cv die doorloopt naar randaarde van het huis.

het is niet ideaal ik weet het, maar het is iig een soort aarde. als jullie dit echt enorm sterk afraden (maar ik ben niet bang voor een schok van 115, en mijn familie ook niet, zijn we wel gewent), zal ik er nog eens over nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Waar het om gaat, is dat oxidatie altijd kan voorkomen, hoe dikke laag verf je er ook overheen hebt zitten. Immers, de leiding kan aan de binnenkant ook oxideren. En op het moment dat het leidingnetwerk in bijv de straat is aangepast, dan kan het nog wel eens voorkomen dat je verwarming niet meer een ideale aarde heeft, en als het dan misgaat, hij gaat aarden via iets anders, met als gevolg dat je op onverwachte plekken ergens spanning op hebt staan.

Dat is dus ten zeerste af te raden. Dat je niet bang bent voor een schok van 115V is leuk, maar het blijft natuurlijk potentieel gevaarlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

TERW_DAN schreef op woensdag 23 november 2011 @ 18:21:
Waar het om gaat, is dat oxidatie altijd kan voorkomen, hoe dikke laag verf je er ook overheen hebt zitten. Immers, de leiding kan aan de binnenkant ook oxideren. En op het moment dat het leidingnetwerk in bijv de straat is aangepast, dan kan het nog wel eens voorkomen dat je verwarming niet meer een ideale aarde heeft, en als het dan misgaat, hij gaat aarden via iets anders, met als gevolg dat je op onverwachte plekken ergens spanning op hebt staan.

Dat is dus ten zeerste af te raden. Dat je niet bang bent voor een schok van 115V is leuk, maar het blijft natuurlijk potentieel gevaarlijk.
oxidatie heeft tijd nodig en dit is ook niet een long term solution om het zo maar te noemen. ik hoop in de komende tijd wel een gewone aardedraad te trekken.
aan de binnenkant oxideren maakt niet veel uit, het betekend dan niet dat het niet meer geleid. en als het in de straat word aangepast, maakt het niet veel meer uit gezien de leiding dat al een bepaalde afstand door de grond heeft afgelegd.
en dan nog hangt mijn verwarming wel aan de aarde van het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

topic 10272567256715726 over PC's en aarding. Lijkt mij overbodig. Dat je wat advies kunt gebruiken over een computerbehuizing die niet afgeschermd of geaard is OK. Maar de discussie over het wel of niet aarden van een PC, en of aarden via de verwarming wel of niet veilig is is al dermate vaak gevoerd. Dat het mij zinloos lijkt om daar weer over in discussie te gaan.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.