Asus Geforce GTX 560ti Directcu II Top in SLI (voeding)

Pagina: 1
Acties:

• Enyalios2011
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-01-2023
Goede morgen,

Ik heb zojuist mijn 2e Asus Geforce GTX 560ti Directcu II Top ontvangen welke ik netjes in mijn kast heb geintalleerd in SLI configuratie. Nu heb ik zwaar mijn twijfels over mijn huidige voeding. Een OCZ Voeding ModXStream Pro 700W, Modulair. Volgens 4launch.nl zou deze voeding de 2 kaarten in SLI makkelijk aan moeten kunnen maar zodra ik de boel wil gaan testen en b.v. Battlefield 3 op Ultra settings wil gaan draaien, zakt de framerate dramatisch en loopt het beeld na zo'n 30 seconden al vast en ben ik genoodzaakt om de reset knop in te drukken.
Voorheen kon ik met 1 bovengenoemde videokaart namelijk het spel wel netjes draaien alhoewel de framerate op ultra settings wel eens wilde dalen. Vandaar dat ik ook besloten heb om voor een SLI configuratie te kiezen.
In windows 7 tijdens gewoon gebruik loopt de boel trouwens wel stabiel, ook met film kijken e.d.

Nu heb ik het internet af lopen sneupen voor een uitleg voor een goede voeding in combinatie met mijn videokaarten maar de testen die ik lees spreken over voedingen van 1200w+ welke verschrikkelijk duur zijn.
mijn vraag is wat voor voeding ik zou moeten kiezen om mijn systeem weer lekker vlot en stabiel te laten lopen. Of is er misschien iets anders aan de hand? wie o wie kan mij helpen?

Voor verdere details over mijn systeem:
* Asus P5N-D nForce 750i SLI, SATA2 RAID
* Intel Core 2 Quad Q9400 @ 2.66 ghz
* Kingston 4x2GB DDR2 SDRAM PC6400 CL5.0
* Western Digital 1TB SATA300 32MB, WD10EADS
* 2x Asus Videokaart PCI-e GeForce GTX560 Ti DirectCU II TOP 1GB 2xDVI
* Windows 7 ultimate 64-bit
* OCZ Voeding ModXStream Pro 700W, Modulair

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Zie [BBG aanschaf] Voedingen - Deel 29 voor voedingen en informatie :) .

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Met die voeding zou je theoretisch een GTX560Ti combo in SLI moeten kunnen runnen. Heb 's nagekeken, en ook je voeding schijnt niet een van de extreem slechte te zijn, dus ook daar zou 't probleem volgens mij niet liggen. 1200W is ZEKER niet nodig, dus als je je voeding vervangt ook niet voor z'n monsterlijk geval. Zou inderdaad zoals gambieter zegt in het BBG topic kijken als je je voeding wil vervangen, maar zoals ik 't zij zou het in orde moeten zijn zoals het is.

Verwijderd

Waarom neem je trouwens zo makkelijk aan dat het aan je voeding ligt? Er zijn natuurlijk nog tal van andere mogelijke oorzaken, zoals problemen met de SLI-drivers, een processor die zoveel voor zijn kiezen krijgt dat hij gaat throttelen en meer.

Heb je al gekeken wat de activiteit van je CPU en VGA's is als de boel inzakt en wat je RAM dan doet?

• Enyalios2011
@bwj90: Bedankt voor je reactie.
Maar theoretisch blijkt het in de praktijk dus niet te werken. Als ik naar de support site van Asus ga en ik een voedingstest uitvoer voor mijn huidige systeem word al een 750w voeding geadviseerd. Daar komt ook nog eens bij dat de voeding die ik nu heb, qua bijgeleverde kabels niet afdoende zijn. Als voorbeeld: 1 Geforce GTX 560ti heeft aansluiting 2x 6-pins voeding. De OCZ Voeding ModXStream Pro 700W, Modulair heeft als bijgeleverde kabels/aansluit mogelijkheden maar max 2x 6-pins aansluiting. Wat ik gedaan heb is de 4 molex connectors omzetten naar 2x 6-pins voor de videokaarten. Dus per kaart, 1x 6-pins en 2x molex > 6-pins. Ik denk dat het probleem daar ligt.
Wel een beetje jammer dat OCZ de voeding adverteert als een SLI-ready product. Misschien voor oudere kaarten die geen 2x 6-pins aansluiting nodig hebben.

Ik denk voor mezelf dat ik al weet waar het probleem ligt maar juist voor de mensen die over willen naar een SLI configuratie is het handig om terug te kunnen vallen op een topic als deze. Want behalve de testen die gedaan worden door professionele sites word er weinig uitleg gevenen over aanbevolen voedingen.

Maar voordat ik een nieuwe voeding ga bestellen zou ik wel graag willen weten wat ik zou moeten gaan bestellen. Heb een xfx XFX 850W Black Edition
Retail, 4x PCIe, Kabel-Management, Zwart op het oog... Maar is het voldoende?

[ Voor 8% gewijzigd door Enyalios2011 op 20-11-2011 03:29 ]

Verwijderd

Nogmaals, waarom neem je zo makkelijk aan dat het aan je voeding ligt? Voedingtesten op websites van diverse pluimage zijn op zijn best een ruwe indicatie en slaan op zijn slechtst gewoon nergens op. Ik zou daar eerlijk gezegd dan ook niet zomaar vanuit gaan, omdat de opgegeven minimale benodigdheid om verschillende redenen door fabrikanten vaak incorrect wordt weergegeven. Een voeding die het net niet trekt kan een oorzaak zijn van instabiliteit en crashes, maar eerlijk gezegd acht ik de kans groter dat het aan iets anders ligt. Als je verder geen enkele test hebt gedaan is het nogal riskant er zomaar van uit te gaan dat het aan de voeding ligt. Dit topic wordt ook pas zinnig voor anderen als je iets dergelijks hebt gedaan, want anders is het puur giswerk.

Zoals ik hierboven al zeg zou ik eerst een kijken wat de activiteit en tempatuur van je CPU en beide VGA-kaarten is. Als extra zou je ook nog kunnen kijken naar het RAM-gebruik om te zien of daar misschien iets geks gebeurt.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2011 03:34 ]

Verwijderd

Zoals Camacha al zegt, de voeding adviseurs op websites zijn vaak complete bullshit. Ik draai zelf op een 550 Watt voeding, en als ik de voedingtest draai (een OC 1055T, GTX580 etc.) dan geeft deze aan dat ik MINIMAAL een 750 Watt voeding nodig zou hebben. Klopt werkelijk niets van. Zou zelf inderdaad ook niet meteen het probleem zoeken bij je voeding, maar even verder kijken.

• Enyalios2011
@ Camacha en bwj90:
Hoe kan ik die testen uit gaan voeren? Heb daar verder geen ervaringen mee. en ik heb nog niks nieuws besteld, dus geen probleem. En om even terug te komen over wat ik roep over aanbevolen voedingen met SLI systemen... Dat is geen bull-shit... Daar is echt niks over te vinden!
Vandaar dat ik om hulp vraag. Ik wil ook graag dat mijn systeem weer stabiel draait. Op dit moment heb ik er weer 1 kaart uitgetrokken en mijn systeem loopt weer stabiel op 1 Asus Geforce GTX 560ti Directcu II top.
Ook heb ik de nieuwste drivers van nvidia geinstalleerd ten tijde dat de 2 kaarten er in zaten.

Verwijderd

http://www.guru3d.com/art...-gtx-560-ti-sli-review/14

Hier, een SLI 560Ti systeem trekt niet veel meer dan 500W, dus het zou je voeding niet moeten zijn.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Enyalios2011 schreef op zondag 20 november 2011 @ 04:06:
Hoe kan ik die testen uit gaan voeren?
Meten is weten, gissen is missen. Ik heb je niet voor niets naar [BBG aanschaf] Voedingen - Deel 28 verwezen (dit is het vorige topicdeel met een uitgebreidere topicstart), ben je daar al gaan kijken? In die topics staat een goudmijn aan informatie, ga daar dan ook kijken. Ook is er de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter over hoe te testen :) .

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Enyalios2011
@Gambieter:
thanks voor je reactie: het is een lap text, met een hoop oorzaken die mogelijk zijn. Hoe kan ik de temperaturen meten van div. onderdelen? Met welk programma, en ik heb ze doorgelezen!
het gaat mij er om dat als ik mn pc met 1 gpu run, wel stabiel loopt maar zodra ik mijn systeem met 2 gpu's draai hij crasht... Dat is het probleem!

• Freaky Maus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-02 17:33
D'r zijn allerlei programma's die temperatuur uit kunnen lezen, zelf gebruik ik hiervoor HW Monitor. Misschien loopt je pc wel vast omdat de temperatuur van je SLI set te hoog oploopt? Zou me niks verbazen, zeker niet als ze dicht op elkaar staan en er een slechte airflow is. Herinstalleer anders de nvidia driver nog is?

Edit: even de voeding opgezocht en hier als het juist is de specs ervan:
Afbeeldingslocatie: http://www.ocztechnology.com/images/awards/mxsp_wattage_charts.jpg

Oftewel twee 12v rails die elk 25A kunnen leveren (300W) en samen max 552W. Wat dus ook zou kunnen is dat je alles op één rail hebt aangesloten? Ik zou is proberen om je PCI-E 6pins anders aan te sluiten, hier (pdf) zie ik wel een schema maar heb nog niet gevonden hoe het verdeeld is over de rails?

[ Voor 41% gewijzigd door Freaky Maus op 20-11-2011 14:00 . Reden: voeding ]

Specs

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-02 11:09

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Verwijderd schreef op zondag 20 november 2011 @ 04:09:
http://www.guru3d.com/art...-gtx-560-ti-sli-review/14

Hier, een SLI 560Ti systeem trekt niet veel meer dan 500W, dus het zou je voeding niet moeten zijn.
Je hebt wel door dat die voeding dus maar 552w kan leveren op de 12v, en de ouderdom / kwaliteit weegt ook mee. Het is dus flink krap met deze voeding al denk ik toch niet dat het probleem daar ligt.

Pak de nieuwste beta driver, de 285.79, installeer MSI Afterburner en check hiermee je temps in-game.
Test ook andere software zoals Heaven 2.5 benchmark op vol gas.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Pagina: 1