• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-02 18:31
Beste Tweakers,

Sinds een aantal maanden woon ik op kamers en dat bevalt prima, maar daar maak ik het topic natuurlijk niet voor aan. Er komen hier met zeer grote regelmaat studiegenoten over de vloer en het is er dan vaak ook gezellig. Beetje gamen of voetbal kijken op de tv (40"). Erg leuk en eigenlijk ook meer dan voldoende natuurlijk 8)7 .

Nu heb we een aantal weken het idee opgedaan om een beamer weg te hangen en voor dat soort avonden dus eens een groter beeld te kunnen hebben _/-\o_ . Persoonlijk heb ik altijd al een beamer willen hebben dus ik was gelijk te porren voor dit idee. daarbij is m'n kamer ook behoorlijk groot (27m2) dus ruimte is geen probleem.

Voor een goed idee van de kamer en een beter beeld bij de rest van deze lap tekst. Hier een plattegrond van de kamer waarop het een en ander aangegeven staat. Dat maakt het behoorlijk wat makkelijker :P De nummers 4,6 en 8 zijn ingenomen door het "home cinema". (Klik even voor een vergroting.)

Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/5eimw3.jpg

Beamer
We hebben twee beamers op het oog, alletwee van hd-beamer.nl (iemand bekend met deze site, lees overal goede reacties, maar ervaring uit eerste hand zijn nooit weg natuurlijk ;) )

LED HD-Beamer Basic 1500
LED HD-Beamer Pro 2000

Geen hele dure beamers zoals jullie kunnen zien, de filmpjes zien er goed uit en ze zijn voor hier lijkt me meer dan afdoende (we blijven immers studenten :D )

De beamers kunnen beiden tot 1080i en dat lijkt me voor een studentenkamer met wat gamen, film en voetbal kijken meer dan genoeg. Waar ik wel benieuwd naar was is de reactietijd van deze beamers. Ik zit namelijk niet echt op ghosting te wachten. Na wat heen en weer bellen ben ik er achter kunnen komen dat beide beamers een reactietijd hebben van 25ms.

Na weer wat onderzoek op het internet, lijkt dat een acceptabele reactietijd te zijn, lager dan 25ms merk je niet doordat je ogen niet sneller kunnen. Nu wilde ik weten, hoe denken jullie hierover en nog belangrijker wat zijn jullie ervaring met beamers met deze reactietijd?

Scherm
Dan het volgende punt, waar gaan we de beamer en het scherm hangen. Ik heb een lange kamer (27m2), dus aan een van de twee lange kanten is het meest logische. Aan de gekozen kant komt op normale afstand sowieso de beamer aan het plafond te hangen.

Nu staat er aan een kant een kledingkast en zit daar in de hoek een deur, die locatie valt dus af. Aan de andere kant zitten drie grote ramen. Nu hangen er nog gordijnen (huisbaas) maar die worden binnenkort vervangen door rolgordijnen omdat ik deze wel zo lelijk vind en ze gewoon te veel licht doorlaten. Deze rolgordijnen zijn "lichtdicht" en komen van de ikea (Tupplur). Deze gaan de kant van het raam dus goed verduisteren.

Dit is dan ook de kant waar ik het scherm weg wil gaan hangen. Tevens zit m'n "homecinema" ook daar, dus geluidstechnisch ook behoorlijk wat aantrekkelijker.

Nu heb ik zitten kijken naar beamerschermen die zichzelf oprollen en die prijzen vallen niet heel erg tegen (± €120 euro, weetje een goedkoper scherm van ± 2m breed, laat me know! O-)). Alleen zag ik dat ze bij de ikea dat rolgordijn ook in het wit hebben. Nu vroeg ik mezelf af, als dat gordijn toch geen licht doorlaat is zo'n rolgordijn van de ikea dan niets? (200x195cm).

Het gaat hier dus om het zelfde rolgordijn als hierboven: klik voor het plaatje

De plek waar we gaan zitten is geen probleem, de bank kan namelijk zo verschoven worden.

Einde :+
Zo dat was een behoorlijke lap, maar wel vol met details zodat de situatie echt duidelijk is. Hier op tweakers kon ik ook niets soortgelijks vinden of ik moet er overheen gekeken hebben :X

Ik kijk dan ook uit naar jullie reacties/adviezen!

My middle finger salutes you.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:48
Dit zijn geen 1080i beamers, de eerste is een 640x480 model, de tweede 800x600. In breedbeeld houd je met bovenstaand 640x360 of 800x450 over. Je kunt er wel een hd signaal op zetten, maar kleine tekst wordt dan onleesbaar omdat het wordt terug gebracht naar de native resolutie (vga en svga).

Dit staat altijd zo onduidelijk omschreven omdat er altijd mensen zijn die het goedkoopste van het goedkoopste willen en ondertussen denken high end specs te kopen.

Tip: koop een tweedehands HD beamer voor een paar honderd euro, heb je veel meer aan. Het goedkoopste van het goedkoopste en nog merkloos ook is meestal weggegooid geld.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• barktus
ShittyOldMan schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 21:44:
Dit zijn geen 1080i beamers, de eerste is een 640x480 model, de tweede 800x600. In breedbeeld houd je met bovenstaand 640x360 of 800x450 over. Je kunt er wel een hd signaal op zetten, maar kleine tekst wordt dan onleesbaar omdat het wordt terug gebracht naar de native resolutie (vga en svga).

Dit staat altijd zo onduidelijk omschreven omdat er altijd mensen zijn die het goedkoopste van het goedkoopste willen en ondertussen denken high end specs te kopen.

Tip: koop een tweedehands HD beamer voor een paar honderd euro, heb je veel meer aan. Het goedkoopste van het goedkoopste en nog merkloos ook is meestal weggegooid geld.
Niet dat ik je kennis in twijfel trek, maar als ik op marktplaats kijk wordt er een zelfde beamer (kijk maar naar de behuizing etc.) aangeboden waarbij de resolutie wel degelijk hoog genoeg is. Of zie ik daar dan iets over het hoofd? (bijv dat het eerste de output is?)

link

[ Voor 42% gewijzigd door barktus op 18-11-2011 21:57 ]

• Nilsepils
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:01
bartva schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 21:53:
[...]

Niet dat ik je kennis in twijfel trek, maar als ik op marktplaats kijk wordt er een zelfde beamer (kijk maar naar de behuizing etc.) aangeboden waarbij de resolutie wel degelijk hoog genoeg is. Of zie ik daar dan iets over het hoofd? (bijv dat het eerste de output is?)

link
Daar staat ondersteund, wat neer komt op het is mogelijk dat signaal er in te stoppen maar die resolutie komt er dan niet op je scherm te staan ;)

• barktus
Aah okee, dan is dat in ieder geval duidelijk :).

De volgende ben ik ook tegen gekomen klik Deze kost €380

Het maximale bedrag dat ik aan de beamer zelf uit wil geven is €400. Na m'n studie (als het goed is over twee jaar) wil ik de beamer meenemen in m'n zaak om ontwerpen(web en grafisch ontwerp) aan klanten te kunnen tonen op een niet al te grote afstand.

[ Voor 11% gewijzigd door barktus op 18-11-2011 22:00 ]

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:10

SeatRider

Hips don't lie

Ik zou wegblijven bij die merkloze rommel. Koop een gebruikte Panasonic PTAX100/200 (HD ready), ben je nog voor minder geld klaar ook. Of spaar door voor een Epson TW2900/3500 (full HD).

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Nilsepils
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:01
Native res is 720p wat (volgens mij) neer komt op, 1080p word gewoon ge-upscaled, desalniettemin denk ik dat 720p al heel redelijk is :)

• WWJD
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-02 10:38

WWJD

*pluh*

Ik zou niet voor een LED beamer gaan, daarmee kun je niet fijn een film kijken in groot formaat, daar heb je simpelweg niet genoeg licht voor. Je moet je kamer dan ook helemaal verduisteren. Zoek een 2e hands beamer van een bekend merk! (zoals gezegd)

Ikea rolgordijn werkt prima! Ik gebruik het zelf ook :)

• barktus
SeatRider schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 22:01:
Ik zou wegblijven bij die merkloze rommel. Koop een gebruikte Panasonic PTAX100/200 (HD ready), ben je nog voor minder geld klaar ook. Of spaar door voor een Epson TW2900/3500 (full HD).
Kom ze voor die prijzen momenteel nog niet tegen, zelfs niet via veilingkijker. Misschien kijk ik ergens overheen?
WWJD schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 22:03:
Ik zou niet voor een LED beamer gaan, daarmee kun je niet fijn een film kijken in groot formaat, daar heb je simpelweg niet genoeg licht voor. Je moet je kamer dan ook helemaal verduisteren. Zoek een 2e hands beamer van een bekend merk! (zoals gezegd)

Ikea rolgordijn werkt prima! Ik gebruik het zelf ook :)
Top van het scherm :9 .

------

Het gaat dus sowieso geen beamer worden van de twee die ik eerder aan gaf. Het wordt nu een tweedehands of niets. De reden dat ik niet meer uit wil geven is het feit dat de beamer eigenlijk al overkill is voor de studentenkamer (40inch hd led, ps3 etc). En wanneer ik echt een eigen plek heb (lees huis/appartement :D) echt een goede beamer wil kopen die jaren meekan.

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:10

SeatRider

Hips don't lie

bartva schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 22:15:
[...]

Kom ze voor die prijzen momenteel nog niet tegen, zelfs niet via veilingkijker. Misschien kijk ik ergens overheen?
Gewoon even geduld hebben, ze komen regelmatig voorbij voor niet te veel geld. Heb de mijne destijds verkocht voor 250 (met twijfelachtige lamp weliswaar) maar ben ze sindsdien vaak tegengekomen voor redelijke prijzen.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• barktus
Kom na wat zoeken overigens deze beamer tegen op tweakers en in andere webshops:

Optoma HD600X-LV - klik

Heeft een hdready native resulotie wat voor mij hier in principe genoeg zou moeten zijn.
Kosten ongeveer €430 euro, die paar tientjes kan dan nog wel :p zeker voor een nieuw product!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:07

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Daar moet je al meteen een stuk meer plezier van hebben! Op enkele brakke series na, is Optoma gewoon een degelijk merk. :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Pagina: 1