HP mini 'ziet' optisch bootdevice niet.

Pagina: 1
Acties:

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Topicstarter
Ik heb een pas aangeschafte Samsung DVD-writer (SH-222AB - laatste firmware SB01) in een externe A.C. Ryan behuizing gemonteerd die ik al twee jaar nog nieuw in de doos had liggen (ACR-HD52810 - intern IDE/SATA extern USB/eSATA). Deze combo wordt door zowel een desktop als mijn HP mini 210-1070ED door Windows (7) normaal herkend en geïnstalleerd en is dan gewoon te gebruiken.

Wil ik er echter van booten aan de HP mini dan lukt dat niet want de mini 'ziet' het geheel niet als bootdevice. De desktop machine boot wel probleemloos van deze nieuwe Samsung/A.C. Ryan combo. Met een andere optische drive (Plextor DVD-ROM) in een oudere externe behuizing (IDE - USB/Firewire) die ik hiervoor wel gebruikt heb om de mini van te booten gaat het ook probleemloos met de mini. Het is dus de combinatie van de HP mini met deze nieuwe externe drive die niet wil. Er bleek voor de mini nog een nieuwe BIOS met minimale fix voor het uitlezen van het serienummer van de accu te zijn en ik heb die maar geflasht. Zonder effect natuurlijk.

Ik weet niet of bijv. de Plextor in de A.C. Ryan behuizing wel zou werken. De Samsung kan ik niet in de oude behuizing testen want die snapt alleen maar PATA. Ik sta niet te springen om twee behuizingen te demonteren omdat het sowieso geen permanente oplossing kan bieden omdat de Samsung alleen maar in de A.C. Ryan (SATA) behuizing kan.

Het is allemaal net niet belangrijk genoeg om er echt veel werk van te maken of de drive terug te sturen of nog een externe behuizing te kopen. Als ik het niet op kan lossen zal ik het maar accepteren dat dit niet werkt. Maar liefst zou ik het wel oplossen natuurlijk.

Google heeft me niet echt verder kunnen helpen en A.C. Ryan wil helemaal niets meer weten van hun Alubox producten. Volledig van hun website gevaagd. Gebeld: "Sorry meneer, weten we niets vanaf". (Ik heb 5 Aluboxen waaronder 3x DUO-LAN en vind dat dus maar een slechte zaak. Ze 'doen' bij A.C. Ryan alleen nog maar aan mediaplayers. Ik heb alvast de mentale notitie gemaakt die in de toekomst dus maar liever niet van A.C. Ryan te kopen.) }:|

Vandaar de vraag of anderen hier ervaringen/kennis hebben waar ik wat mee kan. Een optische drive in een externe behuizing als 'zelfbouw' is helaas niet heel erg gangbaar. Volgens een forumtopic bij A.C. Ryan hier zou de behuizing een JM20337 chip gebruiken mocht dat nog relevant zijn.

Wie bewijst mij dat dit geen 'long shot' is? :)

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Topicstarter
Ik was er al bang voor dat dit topic niet bepaald 'plat gelopen' zou worden. -O-

Helemaal niemand die hier iets zinnigs over weet te melden?

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01-02 17:05
Het enige wat ik kan bedenken dat de drive gewoon te traag is met wakker worden, zodat hij te laat is om zich aan te melden voor het bios.
Meteen weer resetten werkt het dan wel?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik denk dat het ligt an de chipset in de USB->SATA behuizing. Niet alle chipsets ondersteunen boot. Ik heb een Samsung externe slimline brander, waarbij dat specifiek stond aangegeven dat ie kan booten (mits de usb-poorten dat toestaan natuurlijk).

Misschien dat dat een optie is? Zo'n ding kost 3 tientjes tegenwoordig: pricewatch: Samsung SE-S084D Zwart

Werkt super voor OS-installaties op Netbooks. Ik heb er 3, en alle 3 opnieuw voorzien van Windows met zo'n slimline USB drive.

Geen idee of je daar wat mee kan, maar ik zou dat ding echt niet meer willen missen :P Ideaal!

Ey!! Macarena \o/

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Topicstarter
Het ding heeft zijn eigen voeding en heeft de bootschijf er al in zitten. Het speelt hier niet mee maar Samsung heeft juist bij deze drive o.a een snellere herkenning van de schijf geïmplementeerd.

En de desktop machine boot er dus wel gewoon van dus het ding kán het in principe wel. En de mini doet het ook met die andere optische drive. Alleen die combinatie niet. Heel eigenaardig. :?

Afbeeldingslocatie: http://www.eshopcy.com.cy/images/PER/ART2/PER.802143_1.jpg

Ik had er twee dagen geleden nog niet mee gebrand maar ondertussen wel (met de mini) en dat werkt ook gewoon.

Dat Samsung USB brandertje ziet er netjes uit maar ik heb niet echt behoefte aan een portable optische drive. Ik heb deze Samsung gekocht omdat ik toch wat ander spul bestelde en ik die externe behuizing nog had liggen zodat ik voor die enkele keer dat ik evt. wat met die mini wil branden dat ook kan. Zoals ik hier wou bijv. en verder inderdaad voor vergelijkbare zaken als je noemt. Zo heb ik ook een USB floppy drive die (nog steeds) vreselijk handig kan zijn op zijn tijd. :)

Het is dat ik bij zoiets vreemds als dit als Tweaker gewoon graag wil begrijpen waarom het niet werkt en het natuurlijk als het even kan liefst wil oplossen. :Y