De 6950 2GB, welke moet ik hebben?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.179 views

• Cageman
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-07-2025
Ik wil graag de Radeon HD 6950 2gb aanschaffen, maar er zijn zo veel versies, en ik zie een prijsverschil van 50 euro.. Welke vinden jullie het beste? En zijn er klachten over de goedkoopste, Club3D?

EDIT: Ik weet dat dit soort topics niet de bedoeling zijn, maar mijn bedoeling is een discussie op te wekken over het hoge prijsverschil, want ik snap niet dat twee dezelfde kaarten zoveel geld uit elkaar kunnen liggen.

[ Voor 35% gewijzigd door Cageman op 16-11-2011 00:27 ]

• -Edwin-
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:09
Dit lijkt me erg interessant. Aangezien ik zelf ook op zoek ben naar een HD6950 2gb. Ik zat zelf te kijken naar de Sapphire HD6950 2gb Toxic Edition. Die is op 880 MHz geklokt en ook de memory clock is hoger dan de normale HD6950. Daarnaast zit er een switch op die als je geluk hebt extra shaders kan unlocken. Het is volgens mij wel de duurste 6950 die er is nu. In de pricewatch tenminste.

• Cageman
-Edwin- schreef op woensdag 16 november 2011 @ 00:42:
Dit lijkt me erg interessant. Aangezien ik zelf ook op zoek ben naar een HD6950 2gb. Ik zat zelf te kijken naar de Sapphire HD6950 2gb Toxic Edition. Die is op 880 MHz geklokt en ook de memory clock is hoger dan de normale HD6950. Daarnaast zit er een switch op die als je geluk hebt extra shaders kan unlocken. Het is volgens mij wel de duurste 6950 die er is nu. In de pricewatch tenminste.
Dat is toch allemaal mogelijk door flashen, als ik me niet vergis? Ik zoek zelf naar een niet zo dure, want ik heb ongeveer 240 euro te besteden, liefst minder.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:42
Maar je kunt niet elke kaart zomaar unlocken. Ook daarbij moet je nogal geluk hebben :).

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Unlocken is overrated, dat helpt echt niet zoveel in performance als dat iedereen het voor doet komen.
Mits je zelf wilt/kunt overklokken: Neem gewoon de goedkoopste met een degelijke koeler.
Sapphire dual fan / dirt3 zijn populair momenteel.
Club3D Coolstream lijkt me ook niet zo slecht, maar sommigen zeggen dat de Sapphire koeler iets beter is.
(beiden hebben overigens wel veel unlock successen behaald, mocht je dat toch belangrijk vinden)

• Sander H
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:26
De duurste kaarten zijn meestal maar om 1 reden zo duur, en dat is omdat ze bijna uit de verkoop zijn. De twee duurste 6950 kaarten uit de Pricewatch zijn maar bij 1 winkel te verkrijgen.

Ook is het verschillend wat voor aansluitingen en accessoires de kaarten hebben. Sommigen hebben mini displayport, anderen weer een normale displayport aansluiting, wel of geen extra kabels etc.

Ik zou de Sapphire 6950 dual fan 2GB aanraden. Heb deze nu anderhalve week draaien en loopt als een zonnetje.

(of de Dirt 3 editie, die is makkelijker te unlocken maar voor de rest zijn ze identiek)

[ Voor 11% gewijzigd door Sander H op 16-11-2011 09:40 ]

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-02 15:39

Fordox

00101010

Ik zou de MSI twin frozr 3 oc/poweredition kiezen. kost 2 10tjes meer, maar is standaard al een groot stuk overgeklokt. de twin frozr is oko heel stil en ook heel koel.
beste kaart op de markt voor high budget vind ik :)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• -Edwin-
Fordox schreef op woensdag 16 november 2011 @ 11:21:
Ik zou de MSI twin frozr 3 oc/poweredition kiezen. kost 2 10tjes meer, maar is standaard al een groot stuk overgeklokt. de twin frozr is oko heel stil en ook heel koel.
beste kaart op de markt voor high budget vind ik :)
Ik twijfel dus tussen deze en de sapphire toxic edition. Voordeel van de toxic is dat die ieta hoger is geklokt en een hoog percentage succesvol unlocken.

• -Edwin-
Ik vraag het hier maar even.http://tweakers.net/price...6950-toxic-2gb-gddr5.html
Ik wil dus misschien de Hd6950 toxic van sapphire kopen (of de msi twin frozr iii) daar ben ik nog niet over uit.

De eerste winkel max ict heb ik gemaild om te vragen of het echt de toxic edition is. Want dat staat niet in hun titel bij de kaart. Volgens het fabrikantnummer is het echter wel de toxic. Ik heb echter een mail van max ict terug gehad waarin ze zeggen dat het niet de Toxic is. Op de andere sites zoals azerty staat ook geen toxoc in de titel. Hoe kan ik erop vertrouwen dat ik wel de toxic krijg? Max ict heeft het zelfs aan de leverancier gevraagd.

[ Voor 9% gewijzigd door -Edwin- op 16-11-2011 13:12 ]

• Fordox

Fordox

00101010

de sapphire toxic heeft andere koeling. deze is met een radiale fan, en de reference koeling. deze houd het geheel minder koel en een stuk minder stil dan een twin frozr.

daarbij heeft MSI ook afterburner, waardoor je met garantie kunt overklokken.

• -Edwin-
Fordox schreef op woensdag 16 november 2011 @ 13:13:
de sapphire toxic heeft andere koeling. deze is met een radiale fan, en de reference koeling. deze houd het geheel minder koel en een stuk minder stil dan een twin frozr.

daarbij heeft MSI ook afterburner, waardoor je met garantie kunt overklokken.
Maar de toxic is standaard 30 MHz hoger. Is dat een erg groot verschil? Ik kan geen directe benchmarks vinden die die twee vergelijken.

• Fordox

Fordox

00101010

er groot verschil is het niet. ingame zal er niet veel veranderen.
maar radiale fans staan gewoon voor herrie. en ik neem aan dat je de msi ook verder kunt overklokken, gezien de koeler een stuk koeler is.

ik heb net even na gekeken, en ik kon niet meer terug vinden dat de afterburner garantie behoud. maargoed.

• agoNITE
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-02 00:03
-Edwin- schreef op woensdag 16 november 2011 @ 00:42:
Die switch zit ook op de DiRT3 uitvoering die een stuk goedkoper is, en ook op deze kun je met geluk de shaders unlocken .

Prijsverschil tussen de DiRT 3 en de TOXIC uitvoering is toch € 30,00, voor 80 MHz sneller geclocked geheugen en een 0,2Ghz sneller geclockte GPU.

• w4v3g0d
  • Laatst online: 04-10-2025
als ik jou was zou ik van MSI of Asus zo'n kaart kopen.
voorkeur gaat bij mij naar MSI omdat die betrouwbaar zijn en over het algemeen zeer goeie koeling hebben.
asus is net zo betrouwbaar maar heeft gewoon de "standaard" kaart met het logo van asus er op (standaard koeling heb ik zeer slechte ervaringen mee.(heb mensen gezien die hebben er 4 real een ei op gebakken zo heet werd die serie!))

maar als nog: eigen keuze!
nog ff voor de duidelijkheid: MSI staat bij mij bijna altijd op nummer 1 als het gaat om videokaarten, sterker nog MSI STAAT! op nummer 1 bij mijn videokaarten lijstje :D

veel succes hopelijk heeft mijn info je geholpen!

• w4v3g0d
  • Laatst online: 04-10-2025
by the way: ik reageer/geef antwoord op de vraag van deze man, doe bij deze niet mee aan de discussie.
sta daarintegen wel open voor vragen hoor :P

• -Edwin-
Dit zijn toch wel interessante meningen die ik hoor. Ik wilde eerst zeker voor de toxic gaan. Maar nu twijfel ik.l weer :p

• agoNITE
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-02 00:03
maxvandenberg schreef op woensdag 16 november 2011 @ 13:32:
by the way: ik reageer/geef antwoord op de vraag van deze man, doe bij deze niet mee aan de discussie.
sta daarintegen wel open voor vragen hoor :P
Mag ik je wel de tip geven om je post te editten ipv dubbel te posten :p

Edit: Sapphire is wel de grootste leverancier van AMD/ATI videokaarten, nou houdt dit niet automatisch in dat ze ook de beste kaarten maken. Maar toch zeker niet de slechtste..

[ Voor 20% gewijzigd door agoNITE op 16-11-2011 13:36 ]

• Fordox

Fordox

00101010

agoNITE schreef op woensdag 16 november 2011 @ 13:34:
[...]

Mag ik je wel de tip geven om je post te editten ipv dubbel te posten :p

Edit: Sapphire is wel de grootste leverancier van AMD/ATI videokaarten, nou houdt dit niet automatisch in dat ze ook de beste kaarten maken. Maar toch zeker niet de slechtste..
dat heeft er eigenlijk niks mee te maken ;)

het eerste waar ik altijd naar kijk bij een graka, is of er een niet-reference koeler op zit. en dan kijk ik pas naar kloksnelheden, maar met de stockkoeler en die clocks, lijkt het me dat ze het meeste uit de gpu al hebben getrokken en bijna hitteproblemen krijgen.
kun je van de msi niet zeggen, en zoals hierboven al is gezegd, ik zweer ook bij msi ;)

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:34
Zoek reviews, prestaties zijn iets beter als de clocks iets hoger zijn, meestal gelul in de marge.

Waar ik naar zou kijken is garantie en of de koeler een beetje stil is.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• -Edwin-
Als ik dan op internet kijk zie ik inderdaad wel dat de MSI R6950 TF3 stiller is dan de Toxic edition van Sapphire. Maar verder, de Toxic heeft een 8 + 6 pins aansluiting. Is het dan niet zo dat die hoger kan worden geklokt doordat die meer stroomtoevoer kan hebben? De MSI heeft namelijk gewoon een 6 + 6 pins aansluiting.
Ik laat hier het unlocken maar buiten beschouwing omdat prestatiewinst klein is en je met geen één kaart daar zeker van bent.

EDIT: The Cageman, ik hoop dat je het niet erg vindt dat ik hier zoveel vraag. Misschien heb jij er ook wat aan toch? :P

[ Voor 12% gewijzigd door -Edwin- op 16-11-2011 17:48 ]

• -Edwin-
Ik heb hier twee zeer interessante reviews gevonden.

MSI R6950 TF3:
http://www.kitguru.net/co...-power-edition-review/21/

Sapphire HD6950 Toxic Edition:
http://www.kitguru.net/co...ic-edition-2gb-review/24/

Ik kan eruit concluderen dat de MSI inderdaad iets koeler blijft. De noise levels zijn echt vrijwel gelijk. Wat mij wel verbaasd is dat de Sapphire Toxic Edition wonderbaarlijk genoeg beter over te klokken is, ondanks de wat hogere temperaturen. Hierdoor nijg ik toch om voor de Toxic te gaan. Blijkbaar heeft Sapphire het met de enkele fan toch goed voor elkaar.

EDIT: Ook deze site lijkt meer positief over de Toxic Edition:

http://www.overclockerscl...riii_power_edition/17.htm voor de MSI

http://www.overclockerscl...e_hd6950_toxic_2gb/17.htm voor de Sapphire.

[ Voor 16% gewijzigd door -Edwin- op 16-11-2011 18:51 ]

• Cageman
Ik heb net even alle berichten gelezen, en omdat het teveel is om apart te beantwoorden ga ik proberen het samen te vatten. Er zijn volgens mijn een paar favoriete kaarten:

SAPPHIRE 6950 2GB Dual Fan
- Goedkoop
- Goede koeling

SAPPHIRE 6950 2GB Toxic
- Erg Stil

MSI R6950 Twin Frozr III Power Edition
- Stock geclocked met garantie

Ik denk dat ik voor de dual fan ga, vooral om de prijs. Ik wil niet veel meer dan 200 euro uitgeven, dus dit is wel een goede keuze.

• -Edwin-
Cageman schreef op woensdag 16 november 2011 @ 19:37:
Ik heb net even alle berichten gelezen, en omdat het teveel is om apart te beantwoorden ga ik proberen het samen te vatten. Er zijn volgens mijn een paar favoriete kaarten:

SAPPHIRE 6950 2GB Dual Fan
- Goedkoop
- Goede koeling

SAPPHIRE 6950 2GB Toxic
- Erg Stil

MSI R6950 Twin Frozr III Power Edition
- Stock geclocked met garantie

Ik denk dat ik voor de dual fan ga, vooral om de prijs. Ik wil niet veel meer dan 200 euro uitgeven, dus dit is wel een goede keuze.
De Toxic is niet perse erg stil hoor. Hij is alleen stiller dan men misschien zou verwachten met de fan erop en is bijna even stil als de MSI. Ikzelf ga waarschijnlijk toch voor die Toxic wegens de hogere stock kloksnelheden en betere overklokbaarheid (niet dat ik van plan met voltages te spelen, daar beschouw ik mezelf te noob voor >:) ).

[ Voor 10% gewijzigd door -Edwin- op 16-11-2011 20:16 ]

• ikheetkoen
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-12-2025
Hier een Asus EAH6950, waar ik erg tevreden over ben. Heeft ook 3 jaar garantie ipv de gebruikelijke 2 jaar.

• mitsumark
  • Nu online
Tijdens gamen maakt de toxic versie twee keer zoveel herrie als de twinfrozr oc en wordt daarbij ook nog eens 11 graden warmer... Hoe kom je erbij dat het een goede koeler is?

• -Edwin-
mitsumark schreef op woensdag 16 november 2011 @ 20:29:
Tijdens gamen maakt de toxic versie twee keer zoveel herrie als de twinfrozr oc en wordt daarbij ook nog eens 11 graden warmer... Hoe kom je erbij dat het een goede koeler is?
Kijk maar even naar de twee reviews die ik aanhaalde paar posts terug..

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:43
Ik heb de sapphire 2gb dirt 3 edition nu ong 2 weken, en hij bevalt prima, tijdens het gamen hoor je hem wel goed maar het stoort niet (vind ik), heb in het control center de overclock schuifjes helemaal naar rechts gegooid, heb je makkelijk een kleine OC.

Verwijderd

-Edwin- schreef op woensdag 16 november 2011 @ 20:15:
[...]

De Toxic is niet perse erg stil hoor. Hij is alleen stiller dan men misschien zou verwachten met de fan erop en is bijna even stil als de MSI. Ikzelf ga waarschijnlijk toch voor die Toxic wegens de hogere stock kloksnelheden en betere overklokbaarheid (niet dat ik van plan met voltages te spelen, daar beschouw ik mezelf te noob voor >:) ).
Het verschilt per kaart welke beter overklokt, geen één kaart is het zelfde en de verschillen kunnen dan ook vrij groot zijn.

• Grudgie
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:39

Grudgie

PSN: Grudgie7

Ik wil ook deze kaart aanschaffen alleen heb ik 2 versies op het oog, namelijk;

Sapphire SAPPHIRE HD 6950 2GB GDDR5 Dirt3 Edition 2048 MB
Asus Radeon HD 6950 DCII/2DI4S/2GD5 2048 MB

Het liefst wil ik voor de Asus gaan omdat die veeeel hoger geklikt is al, maar probleem is die neemt 3 slots in beslag en de Sapphire 2 slots. En ik wil namelijk over tijdje een 2e kaart aanschaffen van dezelfde om in CF te zetten.

Alleen zit ik wel met de aansluiting op mijn moederbord, Asrock 870 Extreme3. Kan ik op dat bord wel 2x die Asus inzetten of kom ik daarvoor ruimte tekort.

Sowieso moet ik nog 1 PCI slot over hebben voor mijn geluidskaart.

Wie o wie kan me hiermee helpen?

• mitsumark
  • Nu online
-Edwin- schreef op woensdag 16 november 2011 @ 20:36:
[...]

Kijk maar even naar de twee reviews die ik aanhaalde paar posts terug..
Die heb ik bekeken, daar baseerde ik mijn post op.

Tijdens games is de toxic 11 graden warmer en maakt ie bijna 3db(a) meer herrie.

• yzx
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-02 11:20

yzx

mitsumark schreef op woensdag 16 november 2011 @ 21:41:
[...]
Die heb ik bekeken, daar baseerde ik mijn post op.

Tijdens games is de toxic 11 graden warmer en maakt ie bijna 3db(a) meer herrie.
Hij weet wss niet dan 3db een verdubbeling van geluid is :P

Hey, waar is Perry? III Hoezo Mentos verslaving ? III

• Cageman
Nou, ik heb de 6950 2GB Dual fan van SAPPHIRE gekocht, omdat dat de enige op voorraad was. Ik koop namenlijk graag bij mycom tegenwoordig, vooral omdat ik nog 213 euro korting heb vanwege een ingeleverde vorige videokaart :) Ik kom niet meer terug op dit forum, maar het is wel handig en informatief voor anderen, volgens mij.

Robbert

• -Edwin-
Grudgie schreef op woensdag 16 november 2011 @ 21:41:
Ik wil ook deze kaart aanschaffen alleen heb ik 2 versies op het oog, namelijk;

Sapphire SAPPHIRE HD 6950 2GB GDDR5 Dirt3 Edition 2048 MB
Asus Radeon HD 6950 DCII/2DI4S/2GD5 2048 MB

Het liefst wil ik voor de Asus gaan omdat die veeeel hoger geklikt is al, maar probleem is die neemt 3 slots in beslag en de Sapphire 2 slots. En ik wil namelijk over tijdje een 2e kaart aanschaffen van dezelfde om in CF te zetten.

Alleen zit ik wel met de aansluiting op mijn moederbord, Asrock 870 Extreme3. Kan ik op dat bord wel 2x die Asus inzetten of kom ik daarvoor ruimte tekort.

Sowieso moet ik nog 1 PCI slot over hebben voor mijn geluidskaart.

Wie o wie kan me hiermee helpen?
Die Asus is volgens mij maar 10 MHz hoger geklokt toch? Of zie ik iets over het hoofd?
yzx schreef op woensdag 16 november 2011 @ 21:43:
[...]

Hij weet wss niet dan 3db een verdubbeling van geluid is :P
Dat wist ik niet inderdaad :F Dan lijkt me weer de MSI een betere keus. Dubbel zoveel geluid is toch wel aanzienlijk.

Verwijderd

ik zou voor XFX gaan

• yzx
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-02 11:20

yzx

-Edwin- schreef op woensdag 16 november 2011 @ 22:39:

[...]

Dat wist ik niet inderdaad :F Dan lijkt me weer de MSI een betere keus. Dubbel zoveel geluid is toch wel aanzienlijk.
Afbeeldingslocatie: http://www.bomega.com/wp-content/uploads/2007/02/decibel_examples.jpg

Nu het verschil tussen 30 db en 33 db is nog te doen hoor :P heb nu ff niet naar de benches gekeken maar foto hierboven zal je wat wijzer moeten maken qua wat je gaat zitten qua lawaai om te vergelijken

als de jeugd nu eens wist dat 3db het dubbel is is hoe luid het is was het gehoor van de jeugd beter :+ maar ik moet niet veel zeggen het liever wat luidere muziek zelf

Hey, waar is Perry? III Hoezo Mentos verslaving ? III

• -Edwin-
Ehm sorry, maar zonder argumentatie kan natuurlijk niemand wat.

Daarnaast ga ik toch voor de Toxic mannen. Ik bedenk mij net dat mijn kast namelijk zelf al absoluut niet stil is, dus dan ga ik er niet veel van merken. Daarnaast is de airflow goed waardoor de temperaturen wel binnen de perken kan worden gehouden. De Toxic is inderdaad warmer dan de MSI, maar ik beschouw dat eerder als iets waar de MSI heel goed in is dan waar de Toxic slecht in is.

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-02 08:30
ik zelf heb al veel kaarten van vele grootte merken gehad. eigenlijk bevallen de grootte merken altijd goed. waar je naar mijn mening vooral op moet letten is het aftermarket koeling zo ja dan is die of stiller of beter overclockbaar. en de ene fabrikant geeft gewoon meer garantie. die paar mhz meer of minder doen er toch niet echt toe tenzij je zwaar wilt overclocken dan moet je kijken naar hoeveel fasen aansturing je hebt op de gpu. dan weet je vaak ook precies welke kaart je wilt en zul je niet zo gauw op dit topic belanden.

• -Edwin-
dezejongeman schreef op woensdag 16 november 2011 @ 23:16:
ik zelf heb al veel kaarten van vele grootte merken gehad. eigenlijk bevallen de grootte merken altijd goed. waar je naar mijn mening vooral op moet letten is het aftermarket koeling zo ja dan is die of stiller of beter overclockbaar. en de ene fabrikant geeft gewoon meer garantie. die paar mhz meer of minder doen er toch niet echt toe tenzij je zwaar wilt overclocken dan moet je kijken naar hoeveel fasen aansturing je hebt op de gpu. dan weet je vaak ook precies welke kaart je wilt en zul je niet zo gauw op dit topic belanden.
Ikzelf zal niet verder komen dan bijvoorbeeld MSI afterburner of Sapphire Trixx. Hierbij zal ik ook nooit aan de voltages zitten maar enkel aan de sliders voor de kloksnelheden. En juist daarom lijkt het mij handiger om die Toxic te nemen, die is standaard dus al 30 MHz hoger. En als voor mij (iemand die er niet veel vanaf weet) dan eventueel een 6970 bios geactiveerd kan worden ben ik helemaal blij. Dan betaal ik dus vrijwel dezelfde prijs voor een marginaal snellere kaart. Die wel wat luider is en warmer wordt, maar dat zijn dus onderdelen waar ik niet veel van ga merken omdat mijn pc toch al niet stil is. En tja, tijdens het gamen mag die van mij best wel blazen hoor.

• samvdheijden
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:58
Ik heb zelfs sinds kort de Sapphire 6950 dirt 3 edition. Erg stille kaart! Zeker vergeleken bij de stofzuiger van mijn vorige GTX460! De extra shaders unlockte bij mij door gewoon de switch om te zetten. Verder heb ik hem nu op 925mhz lopen en de temperatuur komt nooit boven de 50 graden uit, de fan draait dan rond 45%. Prima kaart als je het mij vraagt!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:49

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Cageman schreef op woensdag 16 november 2011 @ 00:25:

EDIT: Ik weet dat dit soort topics niet de bedoeling zijn, maar mijn bedoeling is een discussie op te wekken over het hoge prijsverschil, want ik snap niet dat twee dezelfde kaarten zoveel geld uit elkaar kunnen liggen.
**LET OP** Welke videokaart moet ik kopen?

Als het daadwerkelijk je bedoeling is om die discussie op te starten, dan matched dat niet met je topictitel en openingspost. Op dit moment is het gewoon een aankoopadviesdraadje en daar hebben we de BBG al voor.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.