[Pricewatch] Toetsenbord type

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 26-09 15:02
Beste devvers,

ik zit op het moment te zoeken naar een aantal nieuwe toetsenborden (ze zijn ondertussen allemaal versleten) en ik heb een hele erge voorkeur voor chiclet toetsenborden. Ik denk dat veel tweakers met mij zijn om een keuze te maken tussen chiclet, scissor-switch, mechanische of gewone toetsen te kunnen maken. Is er een mogelijkheid om dit als extra criterium in te voegen bij de toetsenborden?

Met vriendelijke groet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Dat weten de heren van Pricewatch je vast wel te vertellen :)

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
Ik was al bang dat ik het verkeerd geplaatst had... Bedankt voor het verplaatsen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-07 21:39

Kraan

Veteraan
Het is geen kwestie van even een filtertje aanzetten. Voordat we een filter aan een categorie koppelen, moet bij een groot deel van de producten dit ook gespecificeerd worden. Een grote doorloop kent de categorie toetsenborden echter niet, dus dit zal grotendeels met terugwerkende kracht moeten gebeuren.

Dus deze specificatie is inderdaad interessant en zullen we ook opnemen, maar omdat het niet meteen invloed heeft, parkeren we hem voorlopig eerst op de todo-lijst.

De zomerhit van 2011 is Slagroom! Want wie houdt er niet van spuiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
Nou, ik ben in ieder geval heel blij dat het in ieder geval in overweging wordt genomen, en hoop dat het er uiteindelijk komt!

• Kraan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-07 21:39

Kraan

Veteraan
Het komt er sowieso :) Kan je misschien nog even toelichten wat het verschil tussen mechanische of gewone toetsen is?

De zomerhit van 2011 is Slagroom! Want wie houdt er niet van spuiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
Hier is in ieder geval een link naar een goede bron: http://www.ergocanada.com...membrane_keyswitches.html

Membraan toetsen zijn de gewone goedkope toetsen die we allemaal wel eens aangeraakt hebben; door te drukken druk je een puntje op een rubbertje tegen de geleidende plaat en wordt de aanslag geregistreerd.

De scissor switch heeft ook zo'n rubbertje, maar heeft dat ook alleen om te registreren. De eigenlijke klik komt door een schaarbeweging van twee componenten. Dit zijn de "laptoptoetsen".

Mechanische toetsenborden hebben per stuk een mechanisme (waar bij voorgaande elk rubbertje contact maakt met hetzelfde siliconen raakvlak, heeft elke mechanisme toets een eigen schakelaar in de toets ingebouwd) waardoor deze duurder zijn, maar ook langer meegaan. Ook is het geen rubbertje die op een geleidende plaat moet raken, maar zit er een schakelaar in de toets.

Chiclet is qua bouw hetzelfde als scissor switch, maar is, in plaats dat de toetsen schuin aflopen en op het laagste punt elkaar bijna raken, herkenbaar aan de toetsen die recht naar beneden aflopen en worden gescheiden door een klein beetje ruimte. De MacBook (P/A), recente Apple keyboards en Bijvoorbeeld deze Asus laptop hebben chiclet toetsenborden:
pricewatch: Asus K53SC-SX075V
Wanneer men kijkt naar de foto, zit er een klein stukje plastic tussen twee toetsen.

Als jullie nog hulp nodig hebben bij het specificeren, ik houd mij aanbevolen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-08 12:22

Wiethoofd

Broadcast TOM

Ik kwam Mechanische Toetsenborden ook al tegen bij het zoeken in PW, maar ik kan nog steeds niet filteren op red/black/blue mechanische switches of op membrane toetsenborden... :>

Bij Hardware.info staat bij de specs iig een kopje Toetstechniek, waar ik Scissor-switch, Cherry MX zwart, Cherry MX rood en Cherry MX blauw etc. tegenkom om op te filteren.

[ Voor 31% gewijzigd door Wiethoofd op 22-06-2012 17:34 ]

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kKaltUu
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-09 19:59

kKaltUu

Profesionele Forumtroll

Inderdaad, er zit een GROOT verschil tussen toetsenborden die een membraan gebruiken en goede toetsenborden.

Bovenstaande is mijn post. Lees deze aandachtig, dank u wel voor uw medewerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:53

Glaanie

Medewerker Product Content

All your spec are belong to us

Ik ga me er even goed op inlezen denk ik, ik wist niet dat er zo een groot verschil kon zijn tussen zelfs de kleuren van de verschillende switches :p Vandaar dat het niet echt op mijn lijstje heeft gestaan, omdat ik het op zich een leuke gimmik vond, maar niet echt een functioneel iets waar mensen daadwerkelijk op gaan zoeken. Het komt er dus aan, ik durf alleen nog niet te zeggen in welke vorm. Mocht iemand echter al een idee hebben, dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Er zijn een aantal manieren om een toetsaanslag te registeren, lijkt me dat uit elk van deze manieren gekozen moet worden. Nu zijn er trouwens ook 'hybride' toetsenborden die het WASD-gedeelte (of alle letters oid) met mechanische toetsen hebben en dan functietoetsen (of dus de rest van het tobo) met membraan of goedkopere Cherry MX switches hebben om kosten te drukken.

Daarnaast is het bij een aantal mechanische toetsenborden volgens mij mogelijk om individuele switches te vervangen door die van een andere kleur (dus in een black-switched tobo je wasd naar blue veranderen, of juist andersom :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexxxxxxxxxx
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Hier had uw tekst kunnen staan

Wat mij het handigste lijkt is gewoon een extra 'stukje', net zoals je dit hebt:
Indeling
Geen voorkeur
Azerty
Qwerty
Qwertz

zul je dan iets hebben van:

Type toets
Membraam
Scissor
Chiclet
Cherry Red
Cherry Blue
..etc

[ Voor 9% gewijzigd door Alexxxxxxxxxx op 08-07-2012 03:49 ]

• Alexxxxxxxxxx
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Bump, 2 maandjes verder :P
Enige updates?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Glaanie schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 18:35:
Het komt er dus aan, ik durf alleen nog niet te zeggen in welke vorm. Mocht iemand echter al een idee hebben, dan hoor ik het graag.
Bij "Toetsenbord extra" een extra checkbox Mechanisch? Dan zijn we al een heel eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie

Glaanie

Ja zoiets zal het worden, ik wil het niet te ingewikkeld maken. Als ik in mijn planning kijk, zal ik hier in januari/februari volgend jaar mee aan de gang gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexxxxxxxxxx
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Het lijkt me wel handig dat je kunt filteren op het type switch.
Ik wil anders wel helpen met het type switch invoeren per mechanisch toetsenbord dat in de pricewatch staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie

Glaanie

Zo, het duurt ff maar dan heb je ook wat :p Ik denk dat ik het aardig voor elkaar heb, naar jullie wensen. Er zijn twee nieuwe specificaties bijgekomen:

Soort toetsen met de waarden
Mechanisch
Scissor switch
Standaard

Mechaniek (toetsen) met de waarden
Cherry Black
Cherry Blue
Cherry Brown
Cherry Red

Je kan dus nu filteren op 3 soorten toetsen (met standaard wordt membraan wordt bedoeld), waarbij voor mechanische toetsen een extra onderverdeling is gemaakt.

Ik heb op de websites van de populaire fabrikanten gekeken en daar gezocht naar mechanische toetsenborden en dat vergeleken met wat er in de Pricewatch staat. Waar nodig heb ik de specificaties aan onze kant aangevuld, ik heb er in totaal 20 kunnen vinden. De filters zijn ook meteen actief gemaakt, deze zijn standaard ingeklapt zichtbaar onder de rest van de (uitgeklapte) filters.

De onderverdeling van standaard, scissor switch en mechanisch heb ik van deze site vandaan http://www.ergocanada.com...membrane_keyswitches.html. Ik kon geen toetsenborden vinden die scissor switch zouden zijn, dus die is nog nergens ingevuld (en daar kan dus ook niet op gefilterd worden). Mocht ik in de toekomst zien dat deze specificatiewaarde helemaal niet wordt gebruikt, kan ik 'm altijd nog weghalen, hij staat voor nu niet in de weg.

Mocht iemand nog een aantal toetsenborden weten die mechanisch zijn, maar die nog niet deze specs hebben, kan je het melden via het gebruikelijke meldpunt (via Verbeter productgegevens onderaan de Specificatie tabblad).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Is Rubber Dome niet duidelijker?
Black, Blue, Brown, Cherry Red
Ik mis groen en ik zou ook Anders/Overig toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie

Glaanie

Olaf van der Spek schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 14:37:
[...]

Is Rubber Dome niet duidelijker?
Zoals gezegd wordt er met de term 'standaard' de standaard membraan toetsen gebruikt. Bedoel je nu hetzelfde of iets anders?
[...]

Ik mis groen en ik zou ook Anders/Overig toevoegen.
Groen staat erbij :)

Bedoel je met Anders/Overig een andere kleur dan degenen die erbij staan of een ander merk dan Cherry?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Standaard is idd Rubber Dome. De Logitech Illuminated is trouwens een scissor switch.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/wjUaQTVJOFzr3nhdgL8Us6Kq/full.gif

Je zou eventueel de topicstart van Het grote mechanische toetsenborden topic kunnen bekijken, daar staan de plaatjes voor elk type switch.

De groene switches zijn idd ook Cherry switches, en er zijn zelfs nog witte Cherries :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexxxxxxxxxx
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Eindelijk. Bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Glaanie schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 14:46:
Zoals gezegd wordt er met de term 'standaard' de standaard membraan toetsen gebruikt. Bedoel je nu hetzelfde of iets anders?
Ik bedoel de tekst "Standaard" te vervangen door "Rubber Dome"
Bedoel je met Anders/Overig een andere kleur dan degenen die erbij staan of een ander merk dan Cherry?
Beide

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:28

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Olaf van der Spek schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 15:01:
[...]

Dan heeft iemand die geen verstand heeft van toetsenborden geen idee waar het filter over gaat, terwijl iemand die op zoek is naar mechanische toetsenborden het prima zal begrijpen. Het is dus misschien wel beter, maar niet duidelijker.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexxxxxxxxxx
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Ben vanmiddag vrij veel toetsenbord tegengekomen in de PW die wel mechanisch waren maar geen mechanische tag hadden. Hiervan heb ik de productgegevens verbeterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie

Glaanie

Olaf van der Spek schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 15:01:
[...]

Wat Dirk ook zegt, ik ben bang dat het dan onduidelijk is voor users die niet weten waar het voor staat.
[...]

Beide
Zodra er een nieuwe kleur en/of merk bij moet komen, kan dat altijd nog worden toegevoegd, ik ben niet zo happig op een optie als 'Overig', dat wordt al gauw te rommelig.
Alexxxxxxxxxx schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 00:59:
Ben vanmiddag vrij veel toetsenbord tegengekomen in de PW die wel mechanisch waren maar geen mechanische tag hadden. Hiervan heb ik de productgegevens verbeterd.
Top d:)b Mijn collega zag ze inderdaad al voorbij komen :)
Pagina: 1