Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Overweging : Klein systeem of NAS

Pagina: 1
Acties:

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Goedendag,

Vanwege macbook air en een ipad zit ik te overwegen om een draadloze NAS aan te schaffen.
Maar ik wil dan wel een beetje high-powered NAS hebben omdat ik wil dat hij wel videos gaat streamen voor plex (http://www.plexapp.com/).
Mijn doelstelling is om dat ding gewoon inclusief stroomkabel ergens achterin een kast te stouwen en hem enkel via wifi te benaderen.

Maar nu zit ik even te kijken en eigenlijk is een NAS nog best duur, wifi wordt over het algemeen niet standaard ondersteunt en die 2,6 Ghz die plex nodig schijnt te hebben gaat meer richting onbetaalbaar.

Toen zat ik dus te denken aan zelf een "servertje/nas" te gaan bouwen, dan kom ik bij bijv een alternate met hun systeembouwer een stuk lager uit.
Maar hoe kan ik berekenen van hoe energiezuinig iets is? Want ik heb weinig zin om bij aanschaf goedkoper uit te zijn en na een jaar te ontdekken dat ik qua energierekening beter die NAS had kunnen kopen...

Een grafische kaart kan afaik veel trekken, maar die mag van mij bijv minimaal zijn (in de praktijk zal er geen monitor aanhangen) zelfde eigenlijk met alle onderdelen.
Kan ik gewoon het goedkoopste moederbord kopen, met goedkoopste geheugen en goedkoopste kast of gaat me dit weer ontiegelijk veel energie kosten.

Oftewel : Hoe vind ik de energiezuinige componenten voor een "lage prijs"?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Je kunt in Nieuwe Zuinige Server (discussie) veel informatie vinden over energiezuinigheid van componenten.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
Toen zat ik dus te denken aan zelf een "servertje/nas" te gaan bouwen,
En het zelf bouwen kost niets ?
wifi wordt over het algemeen niet standaard ondersteunt
Daarvoor heb je accespoints/wifi routers.
en die 2,6 Ghz die plex nodig schijnt te hebben gaat meer richting onbetaalbaar.
Dat is het gevolg van wat jij er mee wil doen.
Als je performance nodig hebt, dan kost dat geld.

Geen idee wat dat plex is, maar een streamen is toch niet zo belastend dat je daar een 2.6 Ghz voor nodig hebt?

Abort, Retry, Quake ???

• Gomez12
@Gambieter : Thnx, die had ik schijnbaar over het hoofd gezien.
aZuL2001 schreef op maandag 14 november 2011 @ 00:16:
[...]
En het zelf bouwen kost niets ?
Beetje onderdelen in elkaar klikken en wat spielerij met software, kost me niet echt iets imho omdat ik het ook gewoon deels grappig vind.
[...]
Daarvoor heb je accespoints/wifi routers.
Mist een beetje het doel van 1 kast + stroomkabel achter in de kast stouwen. Ik wil het zo compact (niet perse zo klein) mogelijk, geen 5 kastjes en 40 draden. Idealiter 1 draad en 1 kast.
[...]
Geen idee wat dat plex is, maar een streamen is toch niet zo belastend dat je daar een 2.6 Ghz voor nodig hebt?
Streamen + transcoden. Het live transcoden zal idd de performancehog zijn en niet het streamen :)

• aZuL2001
Gomez12 schreef op maandag 14 november 2011 @ 00:22:
Beetje onderdelen in elkaar klikken en wat spielerij met software, kost me niet echt iets imho omdat ik het ook gewoon deels grappig vind.
Had je niet verteld ;)
Mist een beetje het doel van 1 kast + stroomkabel achter in de kast stouwen. Ik wil het zo compact (niet perse zo klein) mogelijk, geen 5 kastjes en 40 draden. Idealiter 1 draad en 1 kast.
Tja, een koffiezetapparaat die ook de melk koud houdt en het liefst ook nog klontjes van de losse suiker maakt.
Je kunt wel alles in één apparaat willen proppen, maar dan hoeft er ook maar één apparaat kapot te gaan en je kunt helemaal niets meer.
Is niet altijd handig.
Streamen + transcoden. Het live transcoden zal idd de performancehog zijn en niet het streamen :)
Waarom dan niet eerst transcoden, zodat het al transcoded klaar staat ?
Nogmaals, geen idee, ken het doel niet.

Abort, Retry, Quake ???

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:16
Waarom moet je transcoden als je het naar Plex gaat streamen? Voor zover ik weet is dat gewoon XBMC (onder de motorkap) en kan het dus gewoon streaming van FTP/SMB aan.

Probeer het anders eens uit met je huidige computers, mocht je er twee hebben. Plex is tegenwoordig ook voor Windows en Linux beschikbaar mocht je het willen testen. Anders zou je tevens Boxee of XBMC (met een leuke skin :)) uit kunnen proberen.

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:09
Ik heb laatst ook een NAS gekocht, een Qnap 439 Pro II. Deze valt qua performance ontzettend tegen. 720P streamen trekt hij niet (processor staat op 100% en alle schokt).

Ik zou inderdaad zelf bouwen en een kijkje nemen in het topic Nieuwe Zuinige Server (discussie) .Zijn genoeg zelfbouw NAS/server topics met nuttige info over de onderdelen.

there's no tweak without the tweaker

• aZuL2001
@virtualJac

Dat zegt dus helemaal niets zo.
Je hebt een QNap gekocht, en het valt je tegen.

Omdat je over het internet aan het backuppen bent, je wordpress die er op draait gehacked wordt, of volop met SABnzbd bezig bent.

Maar goed, het gaat offtopic.

Abort, Retry, Quake ???

• Gomez12
alex3305 schreef op maandag 14 november 2011 @ 01:32:
Waarom moet je transcoden als je het naar Plex gaat streamen? Voor zover ik weet is dat gewoon XBMC (onder de motorkap) en kan het dus gewoon streaming van FTP/SMB aan.
Lol, plex (server) doet juist het transcoden op het moment dat ik op de ipad het filmpje open :)

Ik wil het dus bewust niet van te voren transcoden, momenteel op mijn laptop is het ook gewoon heel simpel ik download iets, plex ziet het staan en ik kan het bekijken op mijn ipad.

Maar zoals ik al zei, ga ik vanavond wel even in het andere topic kijken.
Pagina: 1