Thuisnetwerk netjes afwerken

Pagina: 1
Acties:

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-02 23:20
Ik word zo langzamerhand helemaal gek van de rommel in onze meterkast; we hebben inmiddels kabels rondslingeren voor de sattellietschotels; een bak netwerkkabels en dat alles hangt een beetje rond. Daarom wil ik de meterkast netter maken. Ook wil ik wat doen aan de utp stekkertjes (dus geen wandcontactdozen) aan de muur.

Het zit zeg maar zo
code:
1
2
3
4
5
WAG160N ISDN modem -> PC stal
               \  \-> PC kantoor
                \---> Linksys WRT54GL (Accesspoint + Switch)
                        \   \--> PC zusje (staat op dezelfde plek als de WRT54GL)
                         \-----> Mijn PC

Kunnen jullie even meelezen of ik hier goed over nagedacht heb?
- Bij de kantoorpc en mijn pc komt 2x een contactdoosje voor 1 pc
- Bij de Linksys WRT54GL komt 1x een contactdoos voor 2 PC's omdat ik hier netwerk signaal voor mijn WRT54GL wil hebben en van dan die WCD een kabel wil trekken naar mijn PC (kortste route met de makkelijkste manier van kabel trekken (ik heb geen lege pvc buizen meer)
- In de meterkast waar mijn modem staat komt ook 2x een WCD met 2 utp aansluitingen

Nu doe ik dit voor de erste keer dus ik heb nog wat vraagstukken?
- Ik zit vooral met of er geen nettere manier is om een netwerksignaal te krijgen van de WRT54GL naar mijn PC. Ideetjes hiervoor? Ik neem aan dat hier meer praktijkervaring zit dan ik heb.
- In de meterkast heb ik 4 netwerkstopcontactjes. Is er geen patchpaneeltje voor 5 computers ofzo. Is wat ruimte-efficienter.
- Is een punchdown/LSA tool een vereiste? Want die wandcontactdoosjes zijn de goedkoperen en ik weet niet of daar wel zo'n keystone in gaat en hoe je dat spul moet monteren zonder als er geen keystone in past?
- Zijn de WCD's qua afscherming goed en qua montage?

Het lijkt een beste opsomming. Maar jullie hebben hier ervaring in en ik dus totaal niet ;)

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 12:34

allure

Titaan fase 2/3

Kwa patchpanels zou je uit de voeten kunnen met een 10"patchpanel.
http://tinyurl.com/c8tpd9w

• BlackWhizz
Effe een klein trapje;

Is stugge/installatie UTP kabel een vereiste voor patchpaneeltjes en wandcontactdozen?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Strict gezien niet, maar 't is wel beter voor 't electrisch contact in panels/wcd's gebaseerd op punchdown blocks. Dus als je geen goede reden hebt om 't niet te doen, beter wel.

[ Voor 21% gewijzigd door CyBeR op 27-11-2011 21:59 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• BlackWhizz
Ik kan gratis aan een metertje of 2/300 kabel komen. Maar dit brengt wel twijfels, wel of neit doen?

Is er trouwens nog een minimale lengte voor patchkabeltjes?

Sorry voor de waarschijnlijk beginnersvraagjes, maar ik wil dit goed doen. Ben ook tussendoor al al wel een tijd aan het plannen. Zijn er nog merken qua WCD's die ik moet mijden? Ik heb nu allemaal punchdown spul van Roline voor de WCD's en patchpaneel.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Tussen 2 meter en 300 meter zit nogal verschil :P

Maar ik zou zeggen altijd doen, gratis kabel is altijd handig. Ik heb ook wel een meter of 150 verbruikt, het gaat zeker 2 draden per contactdoos hard.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Verwijderd

Pics van de huidige situatie? Dan kan ik misschien wat advies geven. Een dubbele contactdoos zou ik sowieso plaatsen bij de kantoor- en bureaupc. Dat geeft flexibiliteit als je later nog wat wil aansluiten :)

Patchpanel kan maar hoeft niet. Aangezien het niet om tientallen aansluitingen gaat kan je overwegen om in de meterkast ook WCD's te plaatsen als een soort patchpanel. Of zelfs in de meterkast stekkers direct aan de kabel knijpen en dan in de switch pluggen. Het gaat er niet minder op werken o.i.d., het is alleen net hoe flexibel je 't wil hebben.

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2011 18:05 ]

• BlackWhizz
Helaas zit ik nu voor de studie doordeweeks in Den Bosch. Waar zou je dan graag foto's van willen hebben? Meterkast of de locaties waar de WCD's gaan komen? EoP adapters? Het doel van de hele operatie is om van een consumentenspul-wat-meestal-in-de-aanbieding-is-gekocht situatie naar een iets snellere en betrouwbare situatie te gaan.

Kantoorpc
Ik kan je in ieder geval uitleg geven. Op de begane grond zit de meterkast. Vanuit de meterkast loopt een seriele kabel (vanwege een vorige situatie in de stal) naar het kantoor. Deze kabel kan ik terugtrekken en twee netwerkkabels terugtrekken. In de huidige situatie heeft het kantoor verbinding door een EoP adapter. Dit gebruikt stroom en haalt zijn maximumsnelheid lang niet. Bovendien als we een centrale printer + opslag krijgen dan moet het wel wat sneller gaan. De adapters worden gloedje warm en zo nu en dan faalt er ook al eentje.

Stalpc
Naar de stal liggen al 2 kabels en die zijn beiden ook al aangesloten op een wandcontactdoos. Het enige wat er moet gebeuren in de meterkast is deze kabels patchen naar een wandcontactdoos.

Computers boven
De enige plek waarbij het mogelijk was om meerdere netwerkstopcontacten te maken is bij de computer/studeerkamer. Vanuit hier loopt er namelijk al een kabel. Deze kunnen we terugtrekken naar de meterkast. In de meterkast kunnen we dan twee netwerkkabels terugtrekken naar de studeerkamer. Vanuit hier hebben we dan met die 2 kabels mijn zusjes PC aangesloten en de WRT54GL. Beiden staan namelijk op de studeerkamer.

Mijn eigen PC
De enige oplossing is om met kabelgootjes etc een extra netwerkkabeltje van de studeerkamer naar mijn kamer te leggen. We hebben nog een huis uit de tijd dat extra leidingen niet verplicht was.

de uiteindelijke situatie moet ervoor zorgen dat alle computers een gigabit netwerk aansluiting krijgt behalve mijn zusjes computer. Doordat we in de studeerkamer geen extra kabels kunnen trekken (we moeten namelijk in 1 16mm buisje 1 telefoonkabel en 2 netwerkkabels leggen) moet mijn zusjes PC dan maar achter de WRT54GL. Die PC komt dus niet verder als de 100mbit. Rest van de computers krijgen volledig gigabit. Ook heb ik dan een extra lege aansluiting in mn vaders kantoor voor een evt netwerkprinter ofzo. Daarnaast kan ik dan evt een klein servertje in de meterkast zetten om te torrenten (mijn Q6600 bak gebruikt daar iets te veel stroom voor).

Over het patchpaneel. De meterkast is een grote chaos. Kabels hangen overal. Ik wil daarom dat patchpaneel. Gewoon omdat het er overzichtelijk van wordt. Hetzelfde wil ik ook doen met de coaxkabels. Er hangen 2 kabels van satellietschotels, daarnaast nog verschillende kabels naar de verschillende kamers voor annaloge TV.

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

Als patchpanel zou je een Attema Consolidationbox kunnen gebruiken. Hierin kun je max. 6 data-aansluitingen afwerken. De voet kan eraf en dan schroef je hem zo tegen de wand. De box zet je strak tegen een mooi kabelgootje van 4x2, kabels erdoor en klaar.
Afbeeldingslocatie: http://www.attema.nl/attema/images/news/wieland_gesis.jpg

Edit:
- Is een punchdown/LSA tool een vereiste? Want die wandcontactdoosjes zijn de goedkoperen en ik weet niet of daar wel zo'n keystone in gaat en hoe je dat spul moet monteren zonder als er geen keystone in past?
In principe: ja, voor de meeste jacks (RJ45 asp.) heb je een impact- of punchdowntool nodig. Echter, in tijden van nood, is het ook wel te doen met een kleine platte schroevendraaier. Gewoon beheerst de ader tussen de mesjes duwen en niets forceren.

[ Voor 42% gewijzigd door c0ne op 29-11-2011 22:16 ]

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

• WoC
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online

WoC

Je hebt het nu toch redelijk inzichtelijk voor je zelf?
  • 2 kabels van meterkast naar kantoor. In kantoor een wcd met 2 aansluitingen, in meterkast 2 patchpoortjes benodigd
  • 2 kabels van meterkast naar stal. In stal al voorzien van wcd met 2 aansluitingen, in meterkast 2 patchpoortjes benodigd
  • 2 kabels van meterkast naar pc-kamer. In pc-kamer een wcd met 2 aansluitingen, in meterkast 2 patchpoorts benodigd
  • In pc-kamer van 1 aansluiting op wcd naar WRT54GL en vandaar kabel naar zus
  • In pc-kamer van 1 aansluiting op wcd een kabel via plintgootje naar je eigen kamer en daar een wcd met 1 aansluiting (waarachter je evt een switch kunt zetten).
In de meterkast heb je dus minimaal 6 patchpoortjes nodig. Eventueel kun je telefoonlijnen vanuit het huis hier ook op aansluiten dus dan heb je er meer nodig. Daaronder/boven zet/hang je dan een switchje waarmee je alle poortjes aansluit. Op de switch ook een poortje reserveren richting router.

Je kunt dan kijken naar een echt 19" patchpanel met veel poortjes, maar er zijn ook andere oplossingen met bijv. 8 poortjes. Dit kun je netjes in de meterkast op een plankje zetten of ophangen. Voor zoiets heb je wel een lsa punchtool nodig.

Ik zou voor de wcd's wel opletten dat je cat5e of cat 6 neemt, ivm met je gigabit aansluiting. Cat5 lukt soms wel, maar je wilt gedoe uitsluiten. Let dus ook op de kabels (wellicht bestaande) dat die cat5e of cat6 zijn.

• BlackWhizz
Ja, dat klopt. Ik heb het inzicht nu wel. Het is nu alleen zaak om een aantal kabels te trekken in mijn vrije tijd. Echter heb ik nog een aantal vragen.

Gratis 200-300 meter flexibele kabel of betalen voor 100 meter echte stugge kabel. Wat ik ervan heb gelezen is dat stug eigenlijk wel bijna een vereiste is om kabels te punchen. Echter scheelt het toch wel iets qua prijs. 100 meter kabel is al zo 40 euro dus. En ik hoop als ik in de toekomst toch wel een gigabit netwerk te hebben, kabels trekken is een best een tijdrovend klusje dus doe ik het liever in 1 keer goed.

Dat is het eigenlijk zo'n beetje.

En telefoons patchen, hoe gaat dat in zijn werk (interessant dit)? Heb je daar aparte patchpanels voor? Want eigenlijk alle telefoons zijn nog analoog hier dus.

• WoC
  • Niet online

WoC

BlackWhizz schreef op donderdag 01 december 2011 @ 18:43:
Ja, dat klopt. Ik heb het inzicht nu wel. Het is nu alleen zaak om een aantal kabels te trekken in mijn vrije tijd. Echter heb ik nog een aantal vragen.

Gratis 200-300 meter flexibele kabel of betalen voor 100 meter echte stugge kabel. Wat ik ervan heb gelezen is dat stug eigenlijk wel bijna een vereiste is om kabels te punchen. Echter scheelt het toch wel iets qua prijs. 100 meter kabel is al zo 40 euro dus. En ik hoop als ik in de toekomst toch wel een gigabit netwerk te hebben, kabels trekken is een best een tijdrovend klusje dus doe ik het liever in 1 keer goed.

En telefoons patchen, hoe gaat dat in zijn werk (interessant dit)? Heb je daar aparte patchpanels voor? Want eigenlijk alle telefoons zijn nog analoog hier dus.
Wat je er zelf aan wilt uitgeven. 200-300 meter gratis of 200-300 meter kopen, tsja. Zoals eerder gezegd, het is geen strikte voorwaarde om stugge kabel te gebruiken. Persoonlijk heb ik ervaring met een aantal wcd's in huis waarvan enkele met stugge kabels en enkele met flexibele kabels. Ik merk op mijn gigabit verbinding geen verschil.

Telefoons patchen werkt op zich hetzelfde. Heb je geen aparte patchpanels voor nodig (maar die bestaan geloof ik wel). Je kunt gewoon een UTP kabel gebruiken van patchpanel naar telefoonwcd. Ook een 4-aderige telefoonkabel kan.
De wcd kan ook gewoon een RJ45 aansluiting zijn, maar je kunt ook kiezen voor RJ11. Voordeel van RJ45 is dat je op de lijn gewoon een PC of telefoon kunt aansluiten. Op je patchpanel kies je dan of hij naar de switch voor internet gaat, of juist aan je telefooncentrale/modem gehangen wordt. Als je het over toekomstgerichtheid hebt, zou ik gewoon voor RJ45 gaan, zeker als je ooit VoIP breder gaat inzetten.

Ook bij stekkertjes kun je kiezen: Een RJ11 stekkertje past in een RJ45 poortje, als je het goed en rustig doet. Je kunt ook een telefoonkabeltje pakken en aan 1 kant de RJ11 er af knippen en er een RJ45 opzetten. Mogelijkheden genoeg dus met telefonie.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

RJ-11 in 8P8C is niet verstandig; je buigt dan de pinnen en verneukt de outlet.

• WoC
  • Niet online

WoC

CyBeR schreef op vrijdag 02 december 2011 @ 00:16:
RJ-11 in 8P8C is niet verstandig; je buigt dan de pinnen en verneukt de outlet.
Ben het met je eens, zou het zelf ook niet doen, maar je hoort hier en daar dat mensen het doen of zeggen dat het gewoon kan. Maar eerlijk is eerlijk, het advies aan de TS kan beter zijn om gewoon RJ45 pluggen te gebruiken.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Het kan ook, en het werkt, maar je moet niet later die outlet nog willen gebruiken voor iets anders.

• BlackWhizz
Ik denk dat ik de telefoons eerst maar eens zo laat. We hebben nu een dect setje wat goed bevalt. En als ik het goed wil doen dan zit ik toch te denken om het als volgt te doen:

- Kabels terugtrekken en 2 UTP kabels terugtrekken
- Kabels in de meterkast patchen
- Wandcontactdoosjes voor UTP maken en verlooppjes van UTP naar RJ11 maken.

Maar ik zie hier kabel die een stukje goedkoper is. Ook hebben ze hier wandcontactdoosjes en patchpaneel.

http://www.mnm-computers....rijs-solidutp-p-1193.html iemand ervaring hiermee?

Want dan moet ik maar eens een bestelling maken en gaan spelen in de kerstvakantie.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Ahum.

Hier kun je alles in 1 keer halen:
http://www.lets-sell.info...Meterware---7_35_134.html

En is duitsland te eng.. Goede ervaring met
http://netwerkproducten.com/

Kun je van alles bestellen. Enige nadeel ze versturen per GLS :r

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

BlackWhizz schreef op donderdag 01 december 2011 @ 18:43:

Gewoon rj45 stekker aan je telefoon knijpen, en iets dergelijks doen in je patch/materkast evt met een verloopje die zelf knijpt

Iperf

Pagina: 1