• xeoMe
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-02 09:52
Beste tweakers,

3 jaar geleden een computer aangeschaft maar wou toch nu een keer gaan upgraden aangezien BF3 er wel tof uitziet!

Huidige specs:

Q8200 2.33Ghz
Intel DG43NB
4GB Kingston 667Mhz
Paar harddisks
Sapphire HD 5450 512MB
400W voeding

Upgrade:

AMD PHENOM II X4 955 Black Edition Boxed €96,70
Asus M5A78L-M/USB3 €56,90
Geil 8GB PC3-12800 €40,40
Sapphire Radeon HD6850 1024MB GDDR5 €128
Corsair CMPSU-600CXV2 €64,70

Totaal: €386,70

Upgrade.. volgens mij een nieuw systeem :*)

Mijn vraag is is dit een leuk systeem om BF3 en andere spellen op te spelen met genoeg FPS etc.
Heeft iemand nog aanmerking of misschien veranderingen (betere specs voor een betere prijs) brand los!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Lijkt me een goede upgrade.

Ik zou overigens niet voor een AMD proc gaan. Je kan namelijk ook een q6600 kopen (zijn tweedehands erg goedkoop) Of zelfs een q9xxx (zijn wel wat duurder). Het voordeel is dan dat je geen geld aan een nieuw mobo hoeft uit te geven.

Zo bespaar je dus een paar centen, of kan je wat extra inversteren in een snellere proc of vidkaart

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-02 19:15
Een intel i5 2500 is een veel betere upgrade, dan die AMD.
De upgrade die je nu doet is een klein beetje sneller, zonde van het geld.

• xeoMe
Hell-Slave schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 15:58:
De upgrade die je nu doet is een klein beetje sneller, zonde van het geld.
oke oke enige mogelijkheidheden ik ga wel een beetje uitzoeken hoe of wat dan.

Verwijderd

Hell-Slave schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 15:58:
Niet echt, gaat namelijk om een game PC en dan is de videokaart veel belangrijker. De Phenom II X4 955 is dan ook meer dan snel genoeg voor BF3.
xeoMe schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 14:59:
Upgrade:

AMD PHENOM II X4 955 Black Edition Boxed €96,70
Asus M5A78L-M/USB3 €56,90
Geil 8GB PC3-12800 €40,40
Sapphire Radeon HD6850 1024MB GDDR5 €128
Corsair CMPSU-600CXV2 €64,70

Totaal: €386,70
Voeding kan beter, maar deze vraag hoort in [UG Aanschaf] Gamesysteem

• Hell-Slave
xeoMe schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 16:00:
[...]

oke oke enige mogelijkheidheden ik ga wel een beetje uitzoeken hoe of wat dan.
Ik had het over de cpu he?
Je video kaart is prima.
http://www.cpubenchmark.net/
http://www.videocardbenchmark.net/

• xeoMe
Verwijderd schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 16:02:
[...]

Niet echt, gaat namelijk om een game PC en dan is de videokaart veel belangrijker. De Phenom II X4 955 is dan ook meer dan snel genoeg voor BF3.

[...]

Jah die intel i5-2500 is ook al bijna 2x zo duur als de X4 955.

• Hell-Slave
Verwijderd schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 16:02:
[...]

[...]

In dat geval hoeft hij alleen z'n video kaart te upgraden. :P
xeoMe schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 16:04:
[...]

Jah die intel i5-2500 is ook al bijna 2x zo duur als de X4 955.
Wat is er dan mis met je huidige cpu?

[ Voor 20% gewijzigd door Hell-Slave op 11-11-2011 16:07 ]

Verwijderd

Passmark is een hele slechte test en zegt niks over gameprestaties, zie de test zelf maar een GTX590 is bijvoorbeeld trager dan een HD6950 daar.

• Hell-Slave
Verwijderd schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 16:06:
[...]

Passmark is een hele slechte test en zegt niks over gameprestaties, zie de test zelf maar een GTX590 is bijvoorbeeld trager dan een HD6950 daar.
Sorry zeg al niks meer TS zoek het maar uit.

• xeoMe
waarmee testen ze de processors bij Passmark aangezien de i5-2500 er flink hoger uit komt dan de X4 955.

Ik heb nog nooit een AMD gehad maar voor gamen zijn ze prima hoorde ik.
Volgens mij hebik aan een X4 955 voldoende ja testen hun het met video performance dan? (rendering oid)

• Hell-Slave
xeoMe schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 16:09:
waarmee testen ze de processors bij Passmark aangezien de i5-2500 er flink hoger uit komt dan de X4 955.

Volgens mij hebik aan een X4 955 voldoende ja testen hun het met video performance dan? (rendering oid)
Waarom denk je dat die AMD cpu's zo goedkoop zijn?
Omdat ze niet zo goed presteren.

Wat is er mis met je huidige cpu?
Volgens mask heb je alleen een goeie vid kaart nodig.

[ Voor 8% gewijzigd door Hell-Slave op 11-11-2011 16:14 ]

• xeoMe
Hell-Slave schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 16:11:
[...]

Waarom denk je dat die AMD cpu zo goedkoop zijn?
Omdat ze niet zo goed presteren.
Mijne huidige CPU is 2,33Ghz en volgens mij lopen al mijn games niet zo soepel door mijn processor. aangezien sommige oudere games nog geen multicore ondersteunen oid.
dus met een goede videokaart upgrade moet ik goed verder kunnen?
ik wil gewoon soepel me games spelen met veel fps.

• Hell-Slave
xeoMe schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 16:14:
[...]

Mijne huidige CPU is 2,33Ghz en volgens mij lopen al mijn games niet zo soepel door mijn processor. aangezien sommige oudere games nog geen multicore ondersteunen oid.
dus met een goede videokaart upgrade moet ik goed verder kunnen?
ik wil gewoon soepel me games spelen met veel fps.
Alleen een goeie vid kaart en psu zou al voldoende moeten zijn maar vraag het voor de zekerheid maar aan Mask sinds hij het beter weet.

• xeoMe
Hell-Slave schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 16:17:
[...]

Alleen een goeie vid kaart en psu zou al voldoende moeten zijn maar vraag het voor de zekerheid maar aan Mask sinds hij het beter weet.
op je teentjes getrapt?
Anders haal ik eerst een leuke videokaart en een PSU en dan kijk ik of dit voldoende is?

• Hell-Slave
xeoMe schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 16:18:
[...]

op je teentjes getrapt?
Anders haal ik eerst een leuke videokaart en een PSU en dan kijk ik of dit voldoende is?
Nee hoor, alleen baas boven baas he?
Ik weet m'n plek hier en dat is vlak bij de prullenbak. :D

• xeoMe
:D

Nog een vraagje ik kijk nu het verschil tussen een HD5770 en HD6850
pricewatch: Sapphire HD 6850 1GB GDDR5 PCIE

pricewatch: Sapphire HD5770 1GB GDDR5 PCIE

maar de HD5770 heeft meer:
Nominale snelheid videochip
Geheugen Snelheid

Alleen de HD6850 heeft 256bit ipv 128 bij de HD5770.

ik heb vroeger wel een HD5770 gehad maar ooit verkocht.

Wat is hiermee het drastische verschil en welke is nu echt beter tussen deze twee?

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:54
Die 5770 is niet meer (nieuw) te koop, dus dan moet je sowieso vergelijken met de 6770. Volgens mij maakt het qua prijs-kwaliteit-verhouding verder niets uit, de 6850 is sneller, maar ook duurder en minder zuinig met stroom. Het is dus gewoon hoeveel geld je wilt uitgeven in deze. Voor pure gaming prestaties heb je meer aan de 6850.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Verwijderd

De hd6850 is de snellere, vergelijkbaar met een hd5850 zover ik weet.

Qua cpu zou ik ook niet upgraden naar een phenomII, deze is wel een stuk sneller als de q8200 maar dat komt vooral door het feit dat de q8200 een behoorlijk afgeknepen budget variant is op de q9xxx serie (minder cache geheugen, lagere bussnelheid en kloksnelheid).

Mocht het zo zijn dat je cpu toch moet upgraden, zoek dan eens naar een q9xxx cpu. Dat bespaart je meteen een nieuw moederbord en geheugen. Heb al een q9550 zien staan in de v&a welke wel iets duurder is dan die phenomII x4, beide zijn aardig aan elkaar gewaagd. Onder de streep ben je dan toch nog goedkoper uit.

• xeoMe
thnx voor de reacties!!
ik ga z.s.m. een HD5870/PSU kopen en dan kijken of alles naar wensen voldoet.
Ik denk helaas dat mijn 2.33Ghz wat te weinig is voor sommige games maar dat gaan we merken.
mocht dat zo zijn ga ik ook even kijken wat een leuke oplossing is een nieuwe processor of een nieuwe upgrade naar de DDR3 en sandy bridge of hogere AMD series.

Thnx :D

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

HD 5750 > HD 6770
HD 5770 > HD 6850
HD 5850 > HD 6870

Zo moet je het ongeveer zien.
Verder wat Hell Slave zegt is onzin, de AMD presteert prima in games, en is sowieso beter dan wat hij nu heeft.
Het doet niks onder voor een i5 2100 wat ook nog eens 2 keer zo duur is.
Daarbij de X4 955 kan je later ook weer verkopen en een bulldozer op je mobo plaatsen. (iets met compatibiliteit wat Intel niet kent).

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:54
Quad schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 16:44:
HD 5750 > HD 6770
HD 5770 > HD 6850
HD 5850 > HD 6870
Denk dat die tekentjes verkeerd omstaan of niet?

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:07
Verwijderd schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 16:06:
[...]

Nee, daarom gebruikt Tnet het zelf als de 'traditionele benchmark... :F
xeoMe schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 16:09:

Is ook zo, AMD's doen echt niet onder voor Intel's, behalve voor gaming. Intel heeft de processors enorm op gaming afgesteld (of de games ongelofelijk op Intel) en daarom presteert het AMD alternatief onder voor de Intel op gaming. Op gewone berekeningen is de AMD Phenom vele malen sterker. Het zijn die kleine puntjes die AMD nog op de i moet zetten om Intel te kunnen overtreffen. Maar AMD's presteren prima. Ik speel hier de meeste games nog met gemak op full HD en met bijna de hoogste settings. (AMD Phenom II X2 550/HD5770)

• Hell-Slave
Quad schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 16:44:
HD 5750 > HD 6770
HD 5770 > HD 6850
HD 5850 > HD 6870

Zo moet je het ongeveer zien.
Verder wat Hell Slave zegt is onzin, de AMD presteert prima in games, en is sowieso beter dan wat hij nu heeft.
Het doet niks onder voor een i5 2100 wat ook nog eens 2 keer zo duur is.
Daarbij de X4 955 kan je later ook weer verkopen en een bulldozer op je mobo plaatsen. (iets met compatibiliteit wat Intel niet kent).
Het is gewoon een feit dat AMD minder presteert dan een Intel (per clock tik).
Niet iedereen gebruik een cpu voor alleen games.
Je zal wel een AMD cpu in je pc hebben en dan moet je het verdedigen he?
Maar ik praat toch onzin.

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

@Hell Slave, nee ik heb een Intel i5 in mijn notebookje zitten >:) .
Maar ik doel eerder op de prijs/kwaliteit.

Per clock is Intel zeker sneller, maar de TS gaat dat helemaal niet nodig hebben. Tenzij je veel moet renderen etc etc zal dat interessant zijn.

nggyu nglyd

Verwijderd

EJPostema schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 15:11:
Lijkt me een goede upgrade.

Ik zou overigens niet voor een AMD proc gaan. Je kan namelijk ook een q6600 kopen (zijn tweedehands erg goedkoop) Of zelfs een q9xxx (zijn wel wat duurder). Het voordeel is dan dat je geen geld aan een nieuw mobo hoeft uit te geven.

Zo bespaar je dus een paar centen, of kan je wat extra inversteren in een snellere proc of vidkaart
Ehm, een Q8200 upgraden naar een Q6600 ?
Aparte vorm van upgraden is dat.

• Hell-Slave
Quad schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 18:25:
@Hell Slave, nee ik heb een Intel i5 in mijn notebookje zitten >:) .
Maar ik doel eerder op de prijs/kwaliteit.

Per clock is Intel zeker sneller, maar de TS gaat dat helemaal niet nodig hebben. Tenzij je veel moet renderen etc etc zal dat interessant zijn.
Oke sorry, maar de TS vroeg of dit een goeie upgrade was voor een paar jaar en dan zeg ik nee die AMD cpu dat hij gekozen had is maar een klein beetje sneller dan wat hij nu heeft.
Zoals Mask al zei als je alleen games speeld is zijn huidige cpu prima, alleen z'n gpu niet. (en psu)
Dat was mijn punt en geen Amd en Intel flamewar.

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Hell-Slave schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 18:57:
[...]

Oke sorry, maar de TS vroeg of dit een goeie upgrade was voor een paar jaar en dan zeg ik nee die AMD cpu dat hij gekozen had is maar een klein beetje sneller dan wat hij nu heeft.
Zoals Mask al zei als je alleen games speeld is zijn huidige cpu prima, alleen z'n gpu niet. (en psu)
Dat was mijn punt en geen Amd en Intel flamewar.
Oke Clear!
Kans bestaat dat CPU bottleneck wordt, maar voor games kan hij inderdaad nu beter eerst investeren in een fatsoenlijke GPU en PSU :-).

Agreed with u.

nggyu nglyd

• Hymnir
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-08-2025
Ik zelf speel BF3 met
AMD x4 ph2 965 en HD6950 , De x4s zijn snel genoeg, + erg makkelijk te overklokken.. (80% load max)
lijkt me , enkel om te gamen de betere keuze.. upgrade je ook je MB , dan kan je eventueel kiezen voor een AM3+ socket.
Zit je ook meteen veilig voor de toekomst.

• Hell-Slave
Hymnir schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 19:14:
Ik zelf speel BF3 met
AMD x4 ph2 965 en HD6950 , De x4s zijn snel genoeg, + erg makkelijk te overklokken.. (80% load max)
lijkt me , enkel om te gamen de betere keuze.. upgrade je ook je MB , dan kan je eventueel kiezen voor een AM3+ socket.
Zit je ook meteen veilig voor de toekomst.
Daar ging het nu niet om de TS vroeg of dit een goeie upgrade was.
Aub geen flamewar starten, die Q8200 is voor nu snel zat, alleen z'n vid kaart niet.
Quad schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 19:08:
[...]

Oke Clear!
Kans bestaat dat CPU bottleneck wordt, maar voor games kan hij inderdaad nu beter eerst investeren in een fatsoenlijke GPU en PSU :-).

Agreed with u.
Nice nu kan ik rustig slapen. (grappie dude :*) all is cool)

[ Voor 23% gewijzigd door Hell-Slave op 11-11-2011 19:58 ]

Verwijderd

naarden 4ever schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 16:57:
[...]

Is ook zo, AMD's doen echt niet onder voor Intel's, behalve voor gaming. Intel heeft de processors enorm op gaming afgesteld (of de games ongelofelijk op Intel) en daarom presteert het AMD alternatief onder voor de Intel op gaming. Op gewone berekeningen is de AMD Phenom vele malen sterker. Het zijn die kleine puntjes die AMD nog op de i moet zetten om Intel te kunnen overtreffen. Maar AMD's presteren prima. Ik speel hier de meeste games nog met gemak op full HD en met bijna de hoogste settings. (AMD Phenom II X2 550/HD5770)
Weet niet hoe je er bij komt dat bij 'normale' berekeningen de amd cpu's vele malen sterker zijn, dat is namelijk helemaal niet zo. Als je zo'n uitspraken doet mag je ze ook wel (in dit geval proberen te) onderbouwen. Feit is dat de cpu in games minder zwaar weegt, daar lever je met een AMD nauwelijks in op een intel. Als je echter gaat kijken naar andere applicaties loopt zelfs de oudere q9xxx serie vaak genoeg de phenomII cpu's er uit, en dan hebben we het nog niet over de i7 cpu's gehad. De nieuwe bulldozer processors zijn per clocktik zelfs trager dan de phenomII, hebben een hoog wattage en het topmodel kan net de i7 2500 evenaren.

Nu zeg ik niet dat AMD slechte processors heeft, maar intel is op het moment toch echt de beste wat performance aangaat. Het is dan wel zo dat je daar meer voor moet betalen, of het dat waard is mag iedereen voor zich zelf besluiten.

Nu heb ik ook geen onderbouwing bijgevoegd maar als ik zoiets lees breekt me toch echt de spreekwoordelijke klomp, ga dan ook geen moeite doen om mijn uitspraken te bewijzen.

Verwijderd

xeoMe schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 16:42:
thnx voor de reacties!!
ik ga z.s.m. een HD5870/PSU kopen en dan kijken of alles naar wensen voldoet.
Ik denk helaas dat mijn 2.33Ghz wat te weinig is voor sommige games maar dat gaan we merken.
mocht dat zo zijn ga ik ook even kijken wat een leuke oplossing is een nieuwe processor of een nieuwe upgrade naar de DDR3 en sandy bridge of hogere AMD series.

Thnx :D
Die HD5870 is een goede keuze! Top kaart voor het geld waar je ze nu voor kan krijgen ;)
Ik zou me niet blind staren op die clocksnelheid als ik jou was, dat zegt vrij weinig over de prestaties van een cpu, je kan beter benchmarks opzoeken of topics waar men 2 verschillende cpu's met elkaar vergelijkt. Je cpu upgraden als je huidige niet voldoet is een relatief kleine stap, al zijn quadcores uit de 9 serie aardig lastig te krijgen.
Verwijderd schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 18:28:
[...]

Ehm, een Q8200 upgraden naar een Q6600 ?
Aparte vorm van upgraden is dat.
Q6600 is sneller dan een Q8200 in games, daar hij meer cache heeft.

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Om nog maar even in de rij aan de sluiten...

Wat prestaties in games betreft is de CPU zoals anderen zeggen voldoende. Wil je echt meer prestaties kom je uit of stukken duurdere processors dan de Phenom II 955 (wat overigens voor zijn geld zeker geen slechte CPU is. Sommigen lijken echter te vergeten dat de Intel CPU's die veel sneller dan de AMD's zijn ook gewoon duurder zijn).

Ook wat betreft de videokaart is een HD5870 geen slechte keuze, echter is een HD6870 misschien een goed alternatief. Deze schijnt ongeveer gelijk te presteren en kost ook ongeveer evenveel, maar heeft de voordelen van een nieuwere generatie als lager energiegebruik en meer features.
Om nog even wat toe te voegen aan het videokaartenverhaal op een punt waarvan ik denk dat het misschien niet heel erg helder verwoord is door eerdere posters:
De HD5700 kaarten zijn opgevolgd door de HD6800 kaarten.
De HD5800 kaarten zijn opgevolgd door de HD6900 kaarten.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15-02 11:49

Edmin

Crew Council

get on my horse!

*LET OP* - Wat moet ik kopen

Dicht, om redenen genoemend in bovenstaande link.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.