Welk moederbord bij de Intel i5?

Pagina: 1
Acties:
  • 437 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bipolar
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 18:18
Beste Tweakers,

Ik probeer me nu al weer een week in te lezen, maar ik kom er nog maar niet zo uit. Ik zal proberen mijn situatie kort en bonding samen te vatten.

Wat mag het systeem gaan kosten?
+/- €600

Zijn er componenten die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe bak?
  • 2x Samsung Syncmaster 2333
  • 250GB HDD
  • 750GB HDD-extern
SSD?
SSD zou leuk zijn, maar past niet echt in mijn budget. Verder weinig idee van.

Heb je nog bepaalde voorkeuren? Waarom?
Neig momenteel vooral naar de Intel i5 2500K omdat ik lang wil doen met mijn nieuwe PC (5 jaar)

Huidige idee (maar zeker open voor suggesties!!)

#ProductPrijsSubtotaal
1NZXT H2 Zwart€ 87,90€ 87,90
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 34,10€ 34,10
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 181,-€ 181,-
1Corsair Builder CX500 V2€ 49,90€ 49,90
1Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9€ 39,99€ 39,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 392,89

Voor gebruik van:
  • Dag en nacht, inlcusief voor werk.
  • Internet, Office, Downloaden, etc. (Weinig tot geen gaming)
  • Als HD source voor mijn TV. (nu stream ik alles nog via PS3)
Moet voldoen aan:
  • Snelheid - veel snelheid.
  • Soepel HD films 1080P kunnen verwerken op 37 Inch. (resolutie weet ik op dit moment helaas niet)
  • Moet het minstens 5 jaar uithouden.
  • Zo stil mogelijk.
Games?
Ik ben eigenlijk niet echt een gamer. Maar een spelletje op zijn tijd vind ik wel leuk. Hoge specificaties hoeft verder ook niet.Zo gebruik ik mijn PC:

Ik wil dus graag advies voor:
• Moederbord - USB3, relatief goedkoop maar wel alle gemakken voorzien. Overclockbaar (Z67-serie?)
• Videokaart - minimaal 2 schermen op aansluiten (kantoor) + HDMI naar tv. Liefst tegelijk aansturen.
• Heb ik een andere koeler dan stock nodig? Waterkoeling is me te omslachtig en duur.

Ik zie de bomen door het bos neit meer 8)7 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Kijk eens in de verschillende BBG topics wat daar voor moederborden gebruikt worden.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Snelheid kan voor iedereen verschillen, de een wil topsnelheid (en dus duur) de ander wil "bang for the buck", wat voor snelheid zoek jij? Zoals RedFoxert ook aangeeft zijn de best buy guides erg handig, onlangs is er ook al een nieuwe uitgebracht, als ik jouw eisen zo zie, denk ik zeker dat de guide je goed zal helpen!

reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie november 2011

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djampire
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-09 18:19
Als je wilt dat je computer 5 jaar mee gaat dan zou ik wel investeren in een SSD, het geeft namelijk bij 'normaal' gebruik de meeste snelheidswinst. als je daarnaast een schijf gebruikt voor opslag (foto, video, muziek) dan hoef je niet eens een super grote HDD, 120GB zou dan genoeg moeten zijn. momenteel rond de 140 euro.

Kun je uitleggen waarom je voor de 2500K gaat? naar mijn weten (andere tweakers mogen mij verbeteren als dat niet zo is) zit er in de 2600K meer overclock potentieel, waarmee je de processor later zou kunnen overclokken als je daar nog snelheidswinst uit wilt halen. met het oog op eventuele overklokken zou ik een koeler van het kaliber Scyte Mugen 2 nemen, die heeft t.o.v stock koelers een betere capaciteit. en is nagenoeg stil.

vrijwel elke videokaart kan tegenwoordig HD decoderen, dus daarin is de keuze legio. ook hebben ze vaak al meerdere DVI of displayport aansluitingen standaard aan boord.

succes met je aankoop!

[ Voor 0% gewijzigd door Djampire op 11-11-2011 11:42 . Reden: Typos verwijderd ]

9000 kWh Solar Array, Xiaomi Mi14, i7-14700k 32GB DDR5 RTX 3070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bipolar
redfoxert schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 11:34:
Kijk eens in de verschillende BBG topics wat daar voor moederborden gebruikt worden.
Dat heb ik gedaan, maar voor de intel i5, is alleen het high-end gamesysteem die dit component gebruikt. Het moederbord daarvoor is vrij duur.
Ook wil ik niet zo een dure graphics kaart aangezien ik toch maar minimaal game.

Vandaar dit topic:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:28

Compizfox

Bait for wenchmarks

Je neemt de 2500k, dus ik neem aan dat je ook wilt overclocken?

Ik heb zelf ook een 2500k, icm een Asus P8P67-M Pro. Ben ik erg tevreden over, niet erg duur, SLI/Crossfire, USB3 en ik draai die 2500k stabiel op 4.8 GHz :)

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Djampire schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 11:41:
Kun je uitleggen waarom je voor de 2500K gaat? naar mijn weten (andere tweakers mogen mij verbeteren als dat niet zo is) zit er in de 2600K meer overclock potentieel, waarmee je de processor later zou kunnen overclokken als je daar nog snelheidswinst uit wilt halen. met het oog op eventuele overklokken zou ik een koeler van het kaliber Scyte Mugen 2 nemen, die heeft t.o.v stock koelers een betere capaciteit. en is nagenoeg stil.
De 2600K is een i7, heeft dus hyperthreading, maar is alleen interessant voor applicaties die erg CPU afhankelijk zijn. Denk dan aan 3D Studio Max of Adobe Audition programma's. Iets wat ik de TS niet gauw zie doen. Het is dan zonde van de euro's (de 2600K kost veel meer dan de 2500K) om dan een 2600 te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Bipolar schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 11:42:
[...]

Dat heb ik gedaan, maar voor de intel i5, is alleen het high-end gamesysteem die dit component gebruikt. Het moederbord daarvoor is vrij duur.
Ook wil ik niet zo een dure graphics kaart aangezien ik toch maar minimaal game.

Vandaar dit topic:)
Als videokaart kan je ook de IGP gebruiken. Blijkt dat uiteindelijk te weinig performance te geven kan je alsnog een losse videokaart erbij zoeken. In de pricewatch kan je ook prima filteren op aansluitmogelijkheden op je moederbord zoals USB3.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Wil je de IGP gebruiken, dan moet je wel een Z68 of H67 bord nemen. Met een H67 bord kun je niet overclocken, dus wordt het dan al snel een Z68 :) (Z68 is zeg maar een hybride tussen de P67 en de H67)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bipolar
CptChaos schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 11:40:
Snelheid kan voor iedereen verschillen, de een wil topsnelheid (en dus duur) de ander wil "bang for the buck", wat voor snelheid zoek jij? Zoals RedFoxert ook aangeeft zijn de best buy guides erg handig, onlangs is er ook al een nieuwe uitgebracht, als ik jouw eisen zo zie, denk ik zeker dat de guide je goed zal helpen!

reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie november 2011
Ik wil gewoon geen hinder ondervinden van wachttijden. Maar ik doe ook geen drastisch zware dingen op de PC. Misschien transcoden van een HD film naar de PS3, Quickpar, en daar houdt het ongeveer al op denk ik.

De "bang voor buck" is voor mij het meest van toepassing denk ik. Ik ben nog een student, dus ik heb niet een ontzettend ruim budget, maar ik werk wel voor mezelf en heb dus ook gewoon een vlotte PC nodig die me nooit last geeft.

De BBG's heb ik goed gelezen, ook die van November. Maar hier gebruiken ze steeds AMD Phenom II x4, tenzij het gaat om de ultra high-end game PC, wat ik niet hoef.
Djampire schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 11:41:
Als je wilt dat je computer 5 jaar mee gaat dan zou ik wel investeren in een SSD, het geeft namelijk bij 'normaal' gebruik de meeste snelheidswinst. als je daarnaast een schijf gebruikt voor opslag (foto, video, muziek) dan hoef je niet eens een super grote HDD, 120GB zou dan genoeg moeten zijn. momenteel rond de 140 euro.

vrijwel elke videokaart kan tegenwoordig HD decoderen, dus daarin is de keuze legio. ook hebben ze vaak al meerdere DVI of displayport aansluitingen standaard aan boord.

succes met je aankoop!
De SSD kan ik altijd nog bijsteken met een paar maanden, wanneer het budget weer wat toerijkender is. Dat is verder niet een groot probleem. Maar ik begrijp uit een artikel dat een fabrikant er nu meer gaat produceren door het HDD tekort, dan verwacht ik dat dan de prijzen ook iets zakken. Maar ik wil geen concessies doen op andere hardware omdat je dan onderdelen moet gaan vervangen ipv. extra bijzetten :)

De i5 2500K heb ik gekozen omdat deze me erg krachtig lijkt, overclockbaar is, en ik vooral veel andere dingen buiten gaming doe. En dan is de Intel Sandy Bridge serie geloof ik het beste voor mij. 2600 lijkt me dan weer wat te prijzig. Ik heb wel een budget van rond de 600 :)

En het hoeft dus inderdaad geen bijzondere Videokaart te zijn, als ik op dit moment wat kan gamen op Low Settings vind ik dat voldoende. Als ik maar 2 schermen kan aansluiten voor mijn werk + HDMI tegelijkertijd naar de TV heb.

Hebben jullie suggesties voor een MoBo en GFX-card die bij de rest van mijn systeem passen?
redfoxert schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 11:48:
[...]

Als videokaart kan je ook de IGP gebruiken. Blijkt dat uiteindelijk te weinig performance te geven kan je alsnog een losse videokaart erbij zoeken. In de pricewatch kan je ook prima filteren op aansluitmogelijkheden op je moederbord zoals USB3.
Maar dan moet er wel 2x DVI out(werk) en 1x HDMI(Mediacenter) opzitten. Hebben MoBo's dat tegenwoordig?

Alvast onwijs bedankt voor de reacties tot nog toe! :*)

[ Voor 6% gewijzigd door Bipolar op 11-11-2011 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bipolar
Compizfox schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 11:43:
Je neemt de 2500k, dus ik neem aan dat je ook wilt overclocken?

Ik heb zelf ook een 2500k, icm een Asus P8P67-M Pro. Ben ik erg tevreden over, niet erg duur, SLI/Crossfire, USB3 en ik draai die 2500k stabiel op 4.8 GHz :)
Jij durft! Is 4.8 niet erg hoog? En ik neem aan dat je de P8P67-M Pro dan gekocht hebt op het moment dat de Z68-serie er nog niet was?

Dit lijkt me dan het Z68 equivalent aan het bord dat jij net noemde. Is het dan verstandig om deze aan te schaffen (toch redelijk aan de prijs voor een mobo)

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus P8Z68-M PRO€ 124,10€ 124,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 124,10

Bij het kopen van een MoBo op dit moment, waar moet men dan op letten voor de toekomst? Crossfire, USB3, aantal slots, sockets en dat is het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

**LET OP** Welk moederbord moet ik kopen?
Alles waarop je moet letten als je een bord koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bipolar
Is er een toegevoegde waarde van een Z68 ten opzichte van een P67 moederboard wanneer je toch een Videokaart koopt?

In dat geval zou ik dus gewoon de Asus P8P67-M Pro zoals Compizfox zei. Dan zou ik alleen nog een stille videokaart moeten hebben met 2x DVI en 1x HDMI die niet teveel mag kosten. In iedergeval minder als 150, hoe minder hoe beter.

Suggesties anyone? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Bipolar schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 16:36:
Is er een toegevoegde waarde van een Z68 ten opzichte van een P67 moederboard wanneer je toch een Videokaart koopt?
SRT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bipolar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Bipolar schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 14:13:
[...]
Jij durft! Is 4.8 niet erg hoog? En ik neem aan dat je de P8P67-M Pro dan gekocht hebt op het moment dat de Z68-serie er nog niet was?
Hoog? Ja best wel :P Durven? Nee hoor, temperaturen zijn prima (< 65 graden onder load), en voltages zijn ook niet te hoog. Dan is er geen enkel risico. Ik heb trouwens de Mugen 3 ;)

Nee, de Z68 borden waren al uit toen ik die P8P67-M Pro kocht. Maar ik had maar een erg beperkt budget en deze was toevallig gewoon een stuk goedkoper dan die Z68 borden. En ik heb de IGP toch niet nodig.
Bipolar schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 16:36:
Ja, iets met een cache voor SSD's of zo. Ik weet het niet precies :P
In dat geval zou ik dus gewoon de Asus P8P67-M Pro zoals Compizfox zei. Dan zou ik alleen nog een stille videokaart moeten hebben met 2x DVI en 1x HDMI die niet teveel mag kosten. In iedergeval minder als 150, hoe minder hoe beter.

Suggesties anyone? :)
Er zijn nog andere borden hè ;) Eerst wilde ik voor de P8P67 LE gaan, maar ik hoorde dat die heel slecht overclockbaar was. (Dat was juist iets wat ik wel wilde)

Wat wel lastig is van die P8P67-m Pro is dat ie uATX is, en geen PCI poorten. Wel lekker veel PCI-e poorten, maar ook die zitten redelijk dicht op elkaar en het lijkt me dat SLI/Crossfire met videokaarten die 2 slots in beslag nemen niet echt gaat, of misschien net (dan zitten de koelers wel tegen elkaar aan)

Je zou ook de P8P67 Pro kunnen nemen, de full ATX versie daarvan. Dat zou ik eigenlijk adviseren. Ik zie ook dat er net een nieuwe revisie uit is: pricewatch: Asus P8P67 PRO (REV.3.1)
Geen idee wat de vernieuwingen zijn btw.

Wat betreft de keuze voor de i5 2500k (of eventueel 2500 als je niet wilt overklokken) zit je wel goed lijkt me :) Enorm sterk ding, weinig warmteproductie en ook nog een groot overclockpotentieel.
De enige verschillen met de 2600k zijn geloof ik Hyper Threading, iets hoger stock kloksnelheid en 2 MB meer cache. En de prijs is een stuk hoger, niet waard voor dit budget naar mijn mening.

[ Voor 8% gewijzigd door Compizfox op 11-11-2011 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:23

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Bipolar in "[BBG Aanschaf] Gamesysteem"
Ik zie dat je het juiste topic inmiddels gevonden hebt. Dit topic gaaat dicht, omdat we dit soort vragen niet toestaan op GoT.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.