• 430xlkod
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-07 23:11
Hello ppl,

Ben de laatste tijd nogal aan het kijken voor een NAS aan te schaffen. Betreft eentje zonder harde schijven zodat ik zelf wat erin kan doen.
Wat voor mij persoonlijk een vereiste is, is namelijk dat ik de bestanden moet kunnen bemachtigen overal waar ik op een PC kan met internet.
Ben ik dus bij een familielid en zou graag de vakantiefoto's laten zien, dat dit eenvoudig gaat door middel van te browsen naar het apparaat via internet, in te loggen (indien dit nodig is, zou wel handig zijn :+), en ze te laten zien. Mocht het nodig zijn, ook te downloaden naar hun PC zelf.
Tevens moet ik plaats hebben voor minstens 2 schijven (grootte maakt me niet uit, wel voorkeur naar...) zodat ik ook RAID1 kan draaien (veiligheid). Actief gekoeld of niet, maakt me niet zo zeer uit. Alsook andere aansluitmogelijkheden maken me niet zoveel uit (al is een USB wel handig voor eens sporadisch een memory stickje in te steken). Ten laatste, de prijs graag zo laag mogelijk (NAS die aan de punten voldoen is meer als genoeg) maar mag niet boven de 100 euro zijn tenzij een goede reden (of groot voordeel).

In het kort dus:
  • Plaats voor 2 schijven, voorkeur naar 3.5" maar niet vereist.
  • Ondersteuning voor RAID1
  • Mogelijkheid tot acces via internet zodanig dat ik altijd aan de bestanden kan.
  • Actief of passief gekoeld, maakt niet uit.
  • Prijs zo laag mogelijk, zeker niet boven 100 euro (zonder goede reden).
Zelf had ik volgende apparaten al gevonden:
* D-Link DNS-320
* Netgear Stora MS2000

Al heb ik mijn twijfels bij de DNS-320 omdat hij EXT3 als bestandsformaat gebruikt. Wordt dit wel ondersteund door Windows (en in mijn geval: Windows 7)?

Alvast dank voor het advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
430xlkod schreef op donderdag 10 november 2011 @ 22:20:
Al heb ik mijn twijfels bij de DNS-320 omdat hij EXT3 als bestandsformaat gebruikt. Wordt dit wel ondersteund door Windows (en in mijn geval: Windows 7)?
zodat ik ook RAID0 kan draaien (veiligheid)
Ik neem aan dat je RAID1 bedoelt? Daarmee vervalt je eerste vraag, aangezien Windows zowiezo geen Linux RAID's kan assembleren.
Wat kanttekeningen:
- RAID1 is zwaar overschat als het om veiligheid gaat. De meeste data verdwijnt doordat je hem zelf weggooit, waar RAID niet tegen beschermd, en doordat de disks in dezelfde behuizing zitten is de kans dat ze tegelijk overlijden/onbereikbaar worden groter dan je lief is. (Door mechanische schokken, stroompieken, diefstal...). Je bent beter af met een externe harddisk waar je regelmatig backups heenschrijft.
- Het is mogelijk om ext3 partitities in Windows te lezen (link en link) maar erg lekker werkt het niet. In voorkomende gevallen ben je beter af met een Linux Live CD of -USB stick.
- Ga er maar vanuit dat geen enkele NAS als intern filesysteem iets gebruikt wat Windows native ondersteund. Met uitzondering van (dure) NASsen die Windows draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

RAID0 geeft sowieso niet meer veiligheid, alleen maar minder. De kans is namelijk dubbel zo groot geworden dat je data verliest door een schijfcrash, want één schijf defect en je data is pleite.

Waarom RAID0 überhaupt RAID mag heten is me een compleet raadsel, want het biedt geen redundantie, maar dat geheel terzijde.

[ Voor 26% gewijzigd door Gunner op 11-11-2011 09:24 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
430xlkod schreef op donderdag 10 november 2011 @ 22:20:
Het maakt niet uit wat voor bestandsformaat de NAS gebruikt. Hij communiceert met Windows via smb, cifs, nfs, afp, of welke ik nog maar vergeten ben. Het systeem dat wordt gebruikt is slechts intern.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 430xlkod
Mijzelf schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 09:20:
[...]

[...]
Ik neem aan dat je RAID1 bedoelt? Daarmee vervalt je eerste vraag, aangezien Windows zowiezo geen Linux RAID's kan assembleren.
Wat kanttekeningen:
- RAID1 is zwaar overschat als het om veiligheid gaat. De meeste data verdwijnt doordat je hem zelf weggooit, waar RAID niet tegen beschermd, en doordat de disks in dezelfde behuizing zitten is de kans dat ze tegelijk overlijden/onbereikbaar worden groter dan je lief is. (Door mechanische schokken, stroompieken, diefstal...). Je bent beter af met een externe harddisk waar je regelmatig backups heenschrijft.
- Het is mogelijk om ext3 partitities in Windows te lezen (link en link) maar erg lekker werkt het niet. In voorkomende gevallen ben je beter af met een Linux Live CD of -USB stick.
- Ga er maar vanuit dat geen enkele NAS als intern filesysteem iets gebruikt wat Windows native ondersteund. Met uitzondering van (dure) NASsen die Windows draaien.
Bedankt voor je reactie.
Ik bedoelde inderdaad RAID1 (mirror). Over je punt kan ik je inderdaad gelijk geven. Maar ik heb dan persoonlijk liever 2 schijven in RAID1 dan gewoon 2 schijven apart (als de mogelijkheid er voor RAID1 toch is).
Dus er is geen enkele (goedkope) NAS die gewoon NTFS of FAT32 heeft? Of toch iets dat Windows (7) native ondersteund? Wat is dan het nut van al die NAS apparaten als Windows er niet eens (goed) op vanaf kan lezen?

EDIT:
JanHenk schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 09:55:
[...]

Het maakt niet uit wat voor bestandsformaat de NAS gebruikt. Hij communiceert met Windows via smb, cifs, nfs, afp, of welke ik nog maar vergeten ben. Het systeem dat wordt gebruikt is slechts intern.
Jou reactie kwam toen ik bovenstaande aan het schrijven was. Maar dat verklaard veel :) .
Kortom, welke bestandsformaat ze ook gebruiken (intern) dat maakt dus niet uit?

[ Voor 13% gewijzigd door 430xlkod op 11-11-2011 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiekikowan
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07-09 17:37
Nee... op zich maakt dat niet uit zolang je de data middels een protocol wat door beide systemen ondersteund wordt beschikbaar maakt...

Als je jouw NAS op Linux laat draaien, Apache/Nginx installeert en in de Public_html de bestanden dumpt (relative-links mag volgens mij ook) kan je er overal bij... eventueel met PHP o.i.d. een login-systeem ervoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-11-2021
Ik ga even niet in op je specifieke vragen, maar wel op de door jouw gemaakte keuze qua NAS systeem.

Persoonlijk zou ik voor een Qnap of een Synology gaan. Zelf heb ik een Synology DS210j. Zeer betaalbaar apparaat, en kan alles wat jij wil. Met Synology Photostation (Check synology website) kun je foto's laten zien en downloaden. Verder is het een zeer uitgebreid apparaat. De opvolger is de DS211j.

Verdiep je zeker even in één van deze merken voordat je tot aanschaf over gaat.

Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Inderdaad, qua specs loopt het niet echt over met de Dlink.... maar daar is de prijs ook wel naar. Die Synology is al een stuk duurder.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 430xlkod
Inderdaad, heb deze even bekeken in de vlugte en hij ondersteund aardig wat (wat me ook wel aanstaat) maar het ding kost dan ook minstens 175 euro ongeveer. Dat is wat veel en ver over mijn budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-11-2021
Correct. De synology kost je al snel 170 euro. http://tweakers.net/price...-disk-station-ds211j.html. Het is echter zeker de moeite waard om net even iets meer uit te geven.

Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 430xlkod
Even over nagedacht en moet toegeven dat ik liever wat meer uitgeef zodat het direct oké is. Heb daarom ook mijn oog laten vallen op een Synology DS212j. Nu nog vrouwlief even overtuigen van het voordeel dergelijk apparaat in huis te hebben :) .
Pagina: 1