Voornaamste warmte oorzaak overlocken

Pagina: 1
Acties:
  • 361 views

• RemkoDJ
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20-01 15:44
Hoi,

Ik wil me gaan verdiepen in het overclocken van pc's.
Nu even voor de weet, wat is nu de voornaamste oorzaak van de warmte toename van de cpu?

Het verhogen van de multiplier van de cpu?
Het verhogen van de FSB?
Het verhogen van de core voltage?

Of....

Thanx!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:59

D4NG3R

kiwi

:)

Doordat je de kloksnelheid verhoogt verhoog je ook het verbruik. Its simple as that..

Metname het verhogen van de vCore (Voltage) maakt erg veel uit.

Overklokken op de Multi vs de FSB (HTT):
Als je de FSB (HTT) verhoogt verhoog je ook de geheugensnelheden en de snelheid van de NB. Hierdoor verhoog je dus het verbruik van meerdere onderdelen. Bij het verhogen van de multi verhoog je alleen de snelheid van de CPU zelf.

(Hogere frequentie == Meer berekeningen per seconde == Meer verbruik per seconde)

[ Voor 56% gewijzigd door D4NG3R op 09-11-2011 14:27 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-01 12:59

Fordox

00101010

grootste problemen zijn instabiele onderdelen. dit kun je voornamelijk verhelpen met meer voltage, meer voltage is meer verbruik, meer verbruik is meer verlies, verlies is warmte.
dan denken sommigen ook: onder vloeibaar helium krijg je dus oneindige mogelijkheden.
maar dat is niet zo. de kern kan je niet direct koelen en wordt/blijft enorm heet, waardoor je processor kapot kan. je sensoren zitten ook niet in het silicium van de chip, dus de thermische beveiligingen werken dan ook niet.
dus dat is risicovol overklokken, maar ik neem aan dat je daar nog niet over nadenkt :)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:51

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Fordox schreef op woensdag 09 november 2011 @ 14:42:
..meer voltage is meer verbruik, meer verbruik is meer verlies, verlies is warmte.
Dat laatste is niet helemaal waar. Al het verbruik van een computer wordt omgezet in warmte. De enige uitzondering hierop zijn de verschillende ledjes, de spanning die op de uitgangspoorten gezet wordt en het draaien van de drives. En eigenlijk is daarvan alleen het laatste nog enigszins iets significant.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• RemkoDJ
Dus met name het verhogen van de vcore veroorzaakt de warmte... en een hogere vcore is weer nodig om de hogere clocksnelheid te laten werken....

• RemkoDJ
Even nog een voorbeeldje

9,5mult x 380fbs = 3600
9,0mult x 400fbs = 3600

Welke van deze 2 overclocks zou jullie voorkeur genieten?

Welke zou de meeste warmte ontwikkelen?

Hebben de 2 verschillende voltages nodig??

Het is maar even een makkelijke dwarsstraat als voorbeeld hoor....

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:59

D4NG3R

kiwi

:)

Mits stabiel de OC waar de multi het hoogst is.. Zo stress je andere onderdelen in je PC minder en hoef je het voltage op je DRAM en NB niet/minder te verhogen.

Maargoed ik denk dat je beter een vergelijking kan maken van 15x200 (3Ghz) en 7.5x400 (3Ghz).

De 2e zal exponentioneel meer stroom verbruiken, en dus warmte genereren..

[ Voor 37% gewijzigd door D4NG3R op 09-11-2011 15:58 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
RemkoDJ schreef op woensdag 09 november 2011 @ 15:48:

Even nog een voorbeeldje

9,5mult x 380fbs = 3600
9,0mult x 400fbs = 3600

Welke van deze 2 overclocks zou jullie voorkeur genieten?
Dat ligt helemaal aan je voorkeur. Voor een koeler systeem kies je de eerste, onder andere omdat je daarvoor lagere voltages nodig hebt. De tweede zal iets warmer zijn, maar wel sneller. Dit valt echter onder basiskennis, dus verwijs ik je even naar de Overclocking & Tweaking FAQ en de PMG FAQ.

Overigens is het FSB, niet FBS. En 9,5 x 380 = 3610, niet 3600. ;)
RemkoDJ schreef op woensdag 09 november 2011 @ 14:22:

Ik wil me gaan verdiepen in het overclocken van pc's.
Dat doe je dus niet door op deze manier een topic te openen. Lees je eens in in de materie en er zal een hoop duidelijk worden. Wegens gebrek aan aantoonbare inzet van jouw kant gaat dit topic op slot. Voor een overzicht van eisen met betrekking tot een goede topicstart kun je terecht in Het algemeen beleid.

[ Voor 22% gewijzigd door Rone op 09-11-2011 16:17 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.