Receiver keuze Denon, Pioneer, Marantz of Yamaha

Pagina: 1
Acties:

• jams
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-01 21:00
Ik ben van plan een nieuwe receiver te gaan aanschaffen. Ben al een tijdje aan het zoeken en vergelijken. Ben nu uitgekomen op de volgenden:

Denon AVR-1912
Pioneer VSX-1021
Marantz SR5006

en in iets mindere mate Yamaha RX-771

Kwa specificaties ontlopen ze elkaar niet zoveel en voldoen allen aan mijn eisen. Kwa prijs zit de marantz zo'n 2 a 300 euro hoger. Ik ben er een paar gaan luisteren maar hoor niet echt grote verschillen. Ben wat dat betreft geen audiofiel.

Het gaat dus een beetje neerkomen op prijs en kwaliteit. Wat is jullie mening over de verschillende merken? Zijn ze kwa kwaliteit vergelijkbaar? Is de Marantz echt 2 a 300 euro meer waard, terwijl die ongeveer dezelfde specs heeft. Die vind ik namelijk wel erg mooi.

Vanuit dit forum heb ik namelijk de Onkyo optie laten vallen omdat deze toch een mindere voeding blijkt te hebben en de neiging heeft om snel te warm te worden.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zou de goedkoopste nemen zeker omdat je aangeeft geen audiofiel te zijn. Het verschil kan je pas horen als je de speakers die je gaat gebruiken erop aansluit. De ene combi klinkt beter dan de andere.
Een beetje hifi zaak laat je thuis testen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-01 16:49

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Als je de Marantz SR5006 als serieuze kandidaat meeneemt, waarom dan niet óók kijken naar de andere merken in die zelfde prijsklasse ?
Dus bijvoorbeeld:
- Pioneer VSX-2021
- Denon 2311
- Onkyo NR809

Dat zijn allen drie receivers welke beter en/of vergelijkbaar zijn met de genoemde Marantz.

Maar als ik zo lees, dat je het verschil niet groot vind of nauwelijks hoorbaar vind.
Tsja dan zou je bijna 'gek' zijn om de duurste te nemen ;) het is wel erg afhankelijk van met welke speakers en hoeveel je de receiver wilt gaan combineren :)

[ Voor 0% gewijzigd door Priyantha Bleeker op 09-11-2011 12:19 . Reden: NR609 moest NR809 zijn ;) ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:34

FeaR

In GoT we trust

jams schreef op woensdag 09 november 2011 @ 09:44:
Kwa specificaties ontlopen ze elkaar niet zoveel en voldoen allen aan mijn eisen. Kwa prijs zit de marantz zo'n 2 a 300 euro hoger. Ik ben er een paar gaan luisteren maar hoor niet echt grote verschillen. Ben wat dat betreft geen audiofiel.
Als ze allemaal aan je eisen voldoen en allemaal matchen met je speakers dan kan je net zo goed gaan voor de receiver die je het mooiste vind. Of in jouw geval wellicht de één-na-mooiste, want kan me voorstellen dat je geen 200 - 300 euro meer gaat betalen voor een beetje design wat je mooi vind.

Andere tip overigens: kijk eens in Duitsland, de prijzen liggen daar voor bepaalde merken een stuk lager dan in Nederland. Voor prijsvergelijk kan je Guenstiger.de gebruiken. Daarmee is bijvoorbeeld te zien dat een Denon AVR-1912 in Nederland vanaf 565 euro is te krijgen, maar in Duitsland al vanaf 469 euro. De Marantz is in Duitsland 679 euro, dat is ook wat aantrekkelijker dan de 799 in Nederland.
Priyantha Bleeker schreef op woensdag 09 november 2011 @ 11:40:
Als je de Marantz SR5006 als serieuze kandidaat meeneemt, waarom dan niet óók kijken naar de andere merken in die zelfde prijsklasse ?
Dus bijvoorbeeld:
- Pioneer VSX-2021
- Denon 2311
- Onkyo NR609
De Onkyo TX-NR609 misstaat toch wel in dat rijtje, denk dat je dan beter de TX-NR809 neer had kunnen zetten :)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• g0ulash
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-01 19:57
Gaat het bij jou ook om het esthetische aspect? Ik zou dan zelf de Marantz nemen, omdat die naar mijn mening vele malen mooier oogt dan andere receivers. (Het enige nadeel bij Marantz is wel dat je bij bijna alles eigenlijik on-screen moet gebruiken aangezien dat kleine ronde schermpje het enige schermpje op je receiver is.) Als het jou niks uitmaakt qua uiterlijk, dan kun je net zo goed voor een Yamaha gaan. Zeker als je geen audiofiel bent!

• jams
Nou uiterlijk weegt ook mee, maar dat zal niet de doorslag geven. Kwaliteit vind ik vooral belangrijk. Bij het merk Marantz en Denon heb ik op 1 of andere manier een hoger kwaliteitsgevoel. Of dat terecht is weet ik niet. Vinden jullie het terecht dat Marantz 2 a 300 euro meer vraagt voor een soort gelijke receiver? Is die ook echt kwalitatief beter?

Bij merken als Pioneer, Yamaha en zeker ook Onkyo heb ik dat kwaliteitsgevoel een stuk minder.

Met niet audiofiel bedoel ik dat ik marginale verschillen in geluid niet hoor maar ik vind geluid en de beleving daarvan zeker wel heel belangrijk.

De speakers die ik er waarschijnlijk op wil gaan gebruiken is de jamo s608. Mijn voorkeur gaat uit naar wat meer warm en wat meer laag in het geluid.

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-01 16:49

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

FeaR schreef op woensdag 09 november 2011 @ 11:42:

[...]

De Onkyo TX-NR609 misstaat toch wel in dat rijtje, denk dat je dan beter de TX-NR809 neer had kunnen zetten :)
Dat was een typo ;)
Goed opgelet :P
Moest ook een 809 zijn ;)

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Priyantha Bleeker schreef op woensdag 09 november 2011 @ 12:12:
[...]
Dat was een typo ;)
Goed opgelet :P
Moest ook een 809 zijn ;)
Dan is het goed :>

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-01 16:58
jams schreef op woensdag 09 november 2011 @ 12:09:
Nou uiterlijk weegt ook mee, maar dat zal niet de doorslag geven. Kwaliteit vind ik vooral belangrijk. Bij het merk Marantz en Denon heb ik op 1 of andere manier een hoger kwaliteitsgevoel. Of dat terecht is weet ik niet. Vinden jullie het terecht dat Marantz 2 a 300 euro meer vraagt voor een soort gelijke receiver? Is die ook echt kwalitatief beter?

Bij merken als Pioneer, Yamaha en zeker ook Onkyo heb ik dat kwaliteitsgevoel een stuk minder.

Met niet audiofiel bedoel ik dat ik marginale verschillen in geluid niet hoor maar ik vind geluid en de beleving daarvan zeker wel heel belangrijk.

De speakers die ik er waarschijnlijk op wil gaan gebruiken is de jamo s608. Mijn voorkeur gaat uit naar wat meer warm en wat meer laag in het geluid.
Het kwaliteitsgevoel is zo subjectief en persoonlijk als maar kan. Baseer je dat op het uiterlijk? Waarom denk je dat Marantz meer kwaliteit biedt? Door de prijs?

Ik denk dat er zéér weinig verschil zit in het geluid tussen de receivers in deze prijsklasse. Als je écht beter wilt, dan moet je veel meer uitgeven. En dan moet je ook betere luidsprekers nemen om dit te kunnen horen.

Ervan uitgaande dat er nauwelijks verschil in geluidskwaliteit is, zou ik vooral de focus leggen op de functionaliteit. Een grote display is bijv. handig, net als streaming functionaliteit etc.

• jams
JAHRASTAFARI schreef op woensdag 09 november 2011 @ 12:21:
[...]
Het kwaliteitsgevoel is zo subjectief en persoonlijk als maar kan. Baseer je dat op het uiterlijk? Waarom denk je dat Marantz meer kwaliteit biedt? Door de prijs?

Ik denk dat er zéér weinig verschil zit in het geluid tussen de receivers in deze prijsklasse. Als je écht beter wilt, dan moet je veel meer uitgeven. En dan moet je ook betere luidsprekers nemen om dit te kunnen horen.

Ervan uitgaande dat er nauwelijks verschil in geluidskwaliteit is, zou ik vooral de focus leggen op de functionaliteit. Een grote display is bijv. handig, net als streaming functionaliteit etc.
Klopt dat is zeker zeer subjectief. Zo'n indruk krijg je op basis van meerdere factoren. Prijs, uiterlijk, zaken die ik hier lees en wat ik zelf zie of hoor. Maar daar kan ik helemaal naast zitten hoor. Daarom vroeg ik me ook af hoe er hier over gedacht wordt.

Zo slecht zijn die Jamo speakers toch niet. Die krijgen overal zeer goede reviews.

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-01 19:54
Bij mijn Marantz is twee keer op rij de input chip doorgebrand en het display volledig stuk gegaan omdat de printplaat net te dicht tegen de koelblokjes van de versterkers zat. Een model later hebben ze deze problemen keurig opgelost en waren er weer andere problemen.

Het blijft hit and miss. Houdt er gewoon rekening mee dat zo'n versterker niet het eeuwige leven heeft (zoals de Denon en Marantz versterkers uit de jaren 80) en geef dus niet teveel uit.

Featureset en jou gevoel bij het apparaat moet kloppen. Als jij daar tevreden mee bent, kopen!
Uiteindelijk is een week eerder kopen een week eerder leuk geluid in huis.

Nadat mijn Marantz voor de tweede keer is gestorven heb ik bij de lokale speciaalzaak een inruil apparaat gekocht met een beetje garantie. Goed en goedkoop, doe er nu al vier jaar mee en dat is langer dan de Marantz het heeft volgehouden...

while (! ( succeed = try ()));

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

jams schreef op woensdag 09 november 2011 @ 19:28:
[...]
Zo slecht zijn die Jamo speakers toch niet. Die krijgen overal zeer goede reviews.
Reviews zeggen niets, het is allemaal persoonlijk in deze wereld. Wat de één lekker vind klinken en een speaker goede punten voor geeft kan de ander wellicht niet lekker vinden klinken. En dat geldt niet alleen voor speakers van honderd euro, maar ook voor speakers van duizend euro en meer. Andere wat meetelt is dat sommige sites niet objectief zijn en alles positief beoordelen. Op die manier krijg je dus een vertekent beeld.

Of de S608 goede speakers zijn laat ik even in het midden, maar een feit is en blijft dat ze nog geen 250 euro per stuk kosten. Ikzelf zou dan van mijn leven geen receiver van 400 - 500 euro of meer er aan gaan hangen. De SR5006 is leuk, maar kost dus 800 euro. Samen met de speakers is dat 1300 euro. Dan had je die 1300 euro beter anders kunnen verdelen, iets als 300 - 400 euro voor de receiver en 450 euro per stuk voor de speakers. Dan haal je meer kwaliteit in huis dan speakers van 250 euro de stuk op een receiver van 800 euro. Ik zou zelf dan ook niet al te veel geld uitgeven en iets kiezen als een Onkyo TX-NR609 of een gelijkwaardig model van de merken die je meer aanstaan. Euro of 400 voor een receiver is voor deze speakers al meer dan toereikend.

Maar had je mijn linkje van Duitsland al aangeklikt?

• jams
FeaR schreef op woensdag 09 november 2011 @ 20:07:
[...]

Reviews zeggen niets, het is allemaal persoonlijk in deze wereld. Wat de één lekker vind klinken en een speaker goede punten voor geeft kan de ander wellicht niet lekker vinden klinken. En dat geldt niet alleen voor speakers van honderd euro, maar ook voor speakers van duizend euro en meer. Andere wat meetelt is dat sommige sites niet objectief zijn en alles positief beoordelen. Op die manier krijg je dus een vertekent beeld.

Of de S608 goede speakers zijn laat ik even in het midden, maar een feit is en blijft dat ze nog geen 250 euro per stuk kosten. Ikzelf zou dan van mijn leven geen receiver van 400 - 500 euro of meer er aan gaan hangen. De SR5006 is leuk, maar kost dus 800 euro. Samen met de speakers is dat 1300 euro. Dan had je die 1300 euro beter anders kunnen verdelen, iets als 300 - 400 euro voor de receiver en 450 euro per stuk voor de speakers. Dan haal je meer kwaliteit in huis dan speakers van 250 euro de stuk op een receiver van 800 euro. Ik zou zelf dan ook niet al te veel geld uitgeven en iets kiezen als een Onkyo TX-NR609 of een gelijkwaardig model van de merken die je meer aanstaan. Euro of 400 voor een receiver is voor deze speakers al meer dan toereikend.

Maar had je mijn linkje van Duitsland al aangeklikt?
Ja heb ik gedaan. Bedankt nog daarvoor, dat scheel aardig wat.

Denk dat je daar voor een deel wel gelijk in hebt. Behalve dan, dat je op deze manier wel heel erg van de prijs afgaat om een product te beoordelen. Duur past niet bij goedkoop en vice versa. Sommige wat goedkopere producten, kunnen kwalitatief best beter zijn dan de wat duurdere variant en zou dan dus best wel met een ander duur product kunnen matchen.

Anyhoe, het blijft lastig. Er zijn zoveel opties. Ik snap dat je alleen met luisteren de juiste keuze kunt maken, maar ik kan onmogelijk alle combinaties gaan luisteren. Daarom wilde ik gewoon even een indruk opdoen van hoe mensen over bepaalde merken denken.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

jams schreef op woensdag 09 november 2011 @ 20:26:
[...]Behalve dan, dat je op deze manier wel heel erg van de prijs afgaat om een product te beoordelen. Duur past niet bij goedkoop en vice versa. Sommige wat goedkopere producten, kunnen kwalitatief best beter zijn dan de wat duurdere variant en zou dan dus best wel met een ander duur product kunnen matchen.
Klopt, je moet je ook niet te blind staren op de prijzen van producten en er zijn ook geen harde regels over hoe veel duurder de receiver moet zijn ten opzichte van de speakers. Maar ik weet voor 100% zeker dat je voor 1300 euro beter een receiver van 400 euro kan kopen en dan twee speakers van 450 euro de stuk dan een receiver van 800 euro en dan twee speakers van 250 euro de stuk. In die klasse zit er namelijk zeer veel verschil in de diverse speakers. Het kan inderdaad best dat er een speakers van 300 euro is die minder presteert dan eentje van 250 euro, maar tussen 250 en 450 euro zit een flink verschil.

Verwijderd

Ik heb precies dezelfde vraag als de topicstarter. De hierboven gegeven antwoorden helpen me een stuk verder.

Wat ik niet snap en hopelijk kan iemand het uitleggen:

Stel dat je een "goedkope" receiver koopt van zeg EUR 400 en twee speakers van EUR 450 per stuk: dan is meestal het vermogen van de receiver kleiner dan het "maximaal aanbevolen vermogen" van de speakers. Is het erg als de receiver een vermogen heeft van zeg 140 w en de speakers een vermogen van soms wel 240? (voorbeeld gebaseerd op kieskeurig prijzen en gegevens).

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Niet blindstaren op vermogen. Je kijkt nu sowieso naar het piekvermogen van de speaker, iets wat je sowieso nooit zal bereiken. Voor normaal gebruik is namelijk maar een paar Watt per kanaal nodig. Dan heb je nog het feit dat je nooit zo maar op het opgegeven vermogen van een receiver af moet gaan. Het ene merk meet het vermogen bij 6 Ohm en bij 1000 Hz op één kanaal, het andere merk meet bij 8 Ohm op 5 kanalen en op 20 - 20.000 Hz. De laatste meting zal een stuk lager uitvallen, maar is wel realistischer met wat je kan verwachten. Dus je kan al nooit zomaar naar het vermogen kijken als er xx Watt staat, want die gegevens zeggen niets als je niet weet hoe het gemeten is (en dan ook nog eens weten hoe je het moet intepreteren).

Het is wel zo dat je beter een receiver van 100 Watt op een speaker van 50 Watt kan zetten dan een speaker van 100 Watt op een receiver van 50 Watt. Dit in verband met clipping. Maar eigenlijk kan je altijd aanhouden dat het grootste deel van de speakers op het grootste deel van de receivers aangesloten kan worden. Helemaal in dit segment. Als je echt lastige speakers krijgt dan moet je wat meer op dingen als vermogen en impedantie letten, maar dan praat je ook niet meer over speakers van een paar honderd euro de stuk.

En dan nog over dat getallen niets zeggen: 140 Watt en 180 Watt lijkt een groot gat, maar in de praktijk is het verschil tussen 1 Watt en 2 Watt groter.

Bovenstaande is overigens de korte versie, de lange versie staat in [FAQ] Audio.

Verwijderd

Bedankt voor je antwoord Fear, ik heb deze discussie al vaker gezien op dit forum maar het blijft soms gewoon vaag.

Ik zal me er niet op blindstaren inderdaad.

• jams
Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2011 @ 21:03:
Ik heb precies dezelfde vraag als de topicstarter. De hierboven gegeven antwoorden helpen me een stuk verder.

Wat ik niet snap en hopelijk kan iemand het uitleggen:

Stel dat je een "goedkope" receiver koopt van zeg EUR 400 en twee speakers van EUR 450 per stuk: dan is meestal het vermogen van de receiver kleiner dan het "maximaal aanbevolen vermogen" van de speakers. Is het erg als de receiver een vermogen heeft van zeg 140 w en de speakers een vermogen van soms wel 240? (voorbeeld gebaseerd op kieskeurig prijzen en gegevens).
Mag ik vragen tussen welke receiver/speakers jij aan het twijfelen bent?

Verwijderd

persoonlijk denk ik over de pioneer vanwege de airplay functie..wordt denk ik toch de toekomst...
ben benieuwd...wat het nieuwe model (jan 2012? brengt?)

en anders ga ik voor de 921..omdat deze nagenoeg hetzelfde is als de 1021..

en betaalbaar..(ik ben ook niet echt een audiofiel...

• g0ulash
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-01 19:57
Ik weet niet wanneer Pioneer altijd de nieuwe modellen uitbrengt, maar meestal is het of in april/mei of in augustus/september. Ik kan er ook helemaal naast zitten, maar dit is bij Onkyo, Yamaha en Marantz wel het geval.

• doc
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-01 21:47

doc

jams schreef op woensdag 09 november 2011 @ 09:44:
Ik ben van plan een nieuwe receiver te gaan aanschaffen. Ben al een tijdje aan het zoeken en vergelijken. Ben nu uitgekomen op de volgenden:

Denon AVR-1912
Pioneer VSX-1021
Marantz SR5006

en in iets mindere mate Yamaha RX-771
Waarom niet de Marantz NR1602? Die zit wel in dezelfde prijsklasse, of mist die features die je zoekt?

Zelf zou ik neigen naar de Denon, hoewel de Marantz lekker compact is.

Me Tarzan, U nix!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:31
FeaR schreef op woensdag 09 november 2011 @ 21:16:
Niet blindstaren op vermogen. Je kijkt nu sowieso naar het piekvermogen van de speaker, iets wat je sowieso nooit zal bereiken. Voor normaal gebruik is namelijk maar een paar Watt per kanaal nodig. Dan heb je nog het feit dat je nooit zo maar op het opgegeven vermogen van een receiver af moet gaan. Het ene merk meet het vermogen bij 6 Ohm en bij 1000 Hz op één kanaal, het andere merk meet bij 8 Ohm op 5 kanalen en op 20 - 20.000 Hz. De laatste meting zal een stuk lager uitvallen, maar is wel realistischer met wat je kan verwachten. Dus je kan al nooit zomaar naar het vermogen kijken als er xx Watt staat, want die gegevens zeggen niets als je niet weet hoe het gemeten is (en dan ook nog eens weten hoe je het moet intepreteren).

Het is wel zo dat je beter een receiver van 100 Watt op een speaker van 50 Watt kan zetten dan een speaker van 100 Watt op een receiver van 50 Watt. Dit in verband met clipping. Maar eigenlijk kan je altijd aanhouden dat het grootste deel van de speakers op het grootste deel van de receivers aangesloten kan worden. Helemaal in dit segment. Als je echt lastige speakers krijgt dan moet je wat meer op dingen als vermogen en impedantie letten, maar dan praat je ook niet meer over speakers van een paar honderd euro de stuk.

En dan nog over dat getallen niets zeggen: 140 Watt en 180 Watt lijkt een groot gat, maar in de praktijk is het verschil tussen 1 Watt en 2 Watt groter.

Bovenstaande is overigens de korte versie, de lange versie staat in [FAQ] Audio.
en als je de volumeknop maximaal opendraait tot de helft heb je helemaal geen probleem.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• jams
doc schreef op donderdag 10 november 2011 @ 10:39:
[...]

Waarom niet de Marantz NR1602? Die zit wel in dezelfde prijsklasse, of mist die features die je zoekt?

Zelf zou ik neigen naar de Denon, hoewel de Marantz lekker compact is.
Klopt, die had ik ook gezien, maar die heeft maar 4 hdmi in. Dan zit meteen alles vol bij mij. Wil met oog op de toekomst nog wel iets vrij hebben.

• jams
Ok ik denk dat ik de knoop heb doorgehakt. Denk dat ik voor de Denon avr-1912 ga met 2 Boston acoustics A360. Dit ga ik later aanvullen tot 5.0 of 5.1. Vond de A360 erg goed klinken. Ik heb ze alleen niet gehoord op de Denon reciever. Denken jullie dat de AVR-1912 wel voldoende gaat zijn voor deze speakers? Er wordt namelijk ergens geschreven dat deze speakers "goede" versterking nodig hebben.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:51
Als de ruimte waar je het spul allemaal plaatst qua omvang niet veel afwijkt van de gemiddelde Nederlandse huiskamer (lees: geen balzaal) dan is die 1912 zeker voldoende :)

Zie ook: http://www.areadvd.de/hardware/2011/denon_avr1912.shtml

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1