Toon posts:

Stereo en Surround samen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem en misschien probeer ik zelfs iets wat helemaal niet mogelijk is. Vandaar dat ik de vraag hier neer leg.

Situatie:

Ik heb een Onkyo Surround Receiver (HT-R340) welke gekoppeld is aan een Jamo 5.1 Speaker set.
Aan de Onkyo zit verder aangesloten mijn HTPC, Xbox360 en Marantz CD Speler. Dit werkt allemaal prima en uitstekend.

Nu heb ik onlangs een Pioneer Stereo Versterker (A-447) kunnen overnemen voor weinig geld en deze klinkt een heel stuk beter dan mijn Onkyo receiver.

Wat ik uiteindelijk wil is de Receiver en Versterker samen koppelen. De Pioneer dan aan mijn CDspeler koppelen (Stereo) en de Receiver aan mijn Xbox360 en HTPC. Dit moet dan vervolgens afgespeeld worden op mijn bestaande speaker set.

Hieronder een schets van de oude situatie en de nieuwe zoals ik het zou willen.

Oud
Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/2iuxpc4.jpg

Nieuw
Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/16a3dbn.jpg

Nu is mijn vraag dus, is wat ik wil uberhoupt mogenlijk en zo ja wat heb ik dan nodig of moet ik dan doen.

Wat ik heb gevonden is dat mijn Onkyo Receiver geen echte Pre-Out heeft. Hij heeft wel een Tape-Out. Kan ik deze dan mogelijk koppelen aan de Tape-IN van de Pioneer Versterker? Maar hoe sluit ik de speakers aan, en op welke kanalen moet ik de apparatuur dan zetten?

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:34

FeaR

In GoT we trust

Wat je wilt is over het algemeen gewoon mogelijk. Je hebt een receiver en wilt daar een aparte eindversterking op aansluiten. Normaliter is het een kwestie van een paar interlinks trekken van de Pre-Outs op de receiver naar de ingangen op de eindversterker. Echter heeft jouw Onkyo HTR-340 geen pre-outs voor de front kanalen, de HTR-340 heeft helemaal geen pre-outs die je normaal aan zou sluiten op een eindversterker.

De enige uitgangen die de HTR-340 heeft zijn een Tape Out en een Video 1 Out. Deze uitgangen sturen alleen geluid (en beeld in het geval van Video 1) door welke ook door dezelfde ingang binnen komt. Dus wat jij wilt gaat gewoon niet werken aangezien je receiver de uitgangen niet heeft. Enige wat de Tape Out doorstuurt is wat er via de Tape In binnen komt. Als jij dus een bron optisch aan hebt gesloten zal dit al niet door worden gegeven. Daar zijn namelijk normaal Pre-Outs voor, die geven alles door.

Verder is het met de Pioneer ook niet helemaal handig. Dit omdat deze geen dedicated ingang(en) heeft voor een receiver met Pass-Through. Dus al zou je het werkend krijgen dan zou je altijd op twee apparaten het geluid moeten regelen. De fronts via de Pioneer en de rest via de Onkyo. Daarom zijn er ook stereoversterkers met HT Passthrough, deze ingangen worden dan geregeld door de Pre-Outs (in dit geval de Onkyo). Maar goed, dat is allemaal bijzaak want wat je wilt kan dus niet.

[ Voor 7% gewijzigd door FeaR op 07-11-2011 14:01 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Nickeyboy
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21-01 20:01
Ik was laatst ook over zoiets aan het denken. Kan het dus wel met bijv. een Denon AVR-1910? Deze heeft namelijk wel een VCR out en een DVR out. Heb namelijk laatst van mijn schoonvader een NAD 906 eindversterker gekregen.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:38

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nickeyboy schreef op maandag 07 november 2011 @ 15:31:
Ik was laatst ook over zoiets aan het denken. Kan het dus wel met bijv. een Denon AVR-1910? Deze heeft namelijk wel een VCR out en een DVR out. Heb namelijk laatst van mijn schoonvader een NAD 906 eindversterker gekregen.
De uitgangen an sich maken niet veel uit, als je de verbinding tussen de voor en eindversterker maar kunt onderbreken. Dat is namelijk de plek om een andere eindversterker aan te sluiten...

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Nickeyboy schreef op maandag 07 november 2011 @ 15:31:
Met een AVR-1910 kan het ook niet. Deze heeft - net als de Onkyo van de TS - ook geen Pre-Out voor de speakerkanalen, alleen voor de subwoofer. Als je een eindversterker aan wilt sluiten moet je receiver gewoon Pre-outs hebben, anders gaat het gewoon niet werken. Pre-out stuurt namelijk alle signalen door die binnen komen: analoog, HDMI, optisch, digitale coax, et cetera. De Pre-out van de DVD Out stuurt alleen door wat er via de DVD In binnen komt.

• Nickeyboy
  • Laatst online: 21-01 20:01
Ooh zo. Nu snap ik het pas goed. In ieder geval bedankt!

Verwijderd

Topicstarter
FeaR schreef op maandag 07 november 2011 @ 14:00:
Wat je wilt is over het algemeen gewoon mogelijk. Je hebt een receiver en wilt daar een aparte eindversterking op aansluiten. Normaliter is het een kwestie van een paar interlinks trekken van de Pre-Outs op de receiver naar de ingangen op de eindversterker. Echter heeft jouw Onkyo HTR-340 geen pre-outs voor de front kanalen, de HTR-340 heeft helemaal geen pre-outs die je normaal aan zou sluiten op een eindversterker.

De enige uitgangen die de HTR-340 heeft zijn een Tape Out en een Video 1 Out. Deze uitgangen sturen alleen geluid (en beeld in het geval van Video 1) door welke ook door dezelfde ingang binnen komt. Dus wat jij wilt gaat gewoon niet werken aangezien je receiver de uitgangen niet heeft. Enige wat de Tape Out doorstuurt is wat er via de Tape In binnen komt. Als jij dus een bron optisch aan hebt gesloten zal dit al niet door worden gegeven. Daar zijn namelijk normaal Pre-Outs voor, die geven alles door.

Verder is het met de Pioneer ook niet helemaal handig. Dit omdat deze geen dedicated ingang(en) heeft voor een receiver met Pass-Through. Dus al zou je het werkend krijgen dan zou je altijd op twee apparaten het geluid moeten regelen. De fronts via de Pioneer en de rest via de Onkyo. Daarom zijn er ook stereoversterkers met HT Passthrough, deze ingangen worden dan geregeld door de Pre-Outs (in dit geval de Onkyo). Maar goed, dat is allemaal bijzaak want wat je wilt kan dus niet.
Hier was ik inderdaad al bang voor. Ik denk dat ik dan toch de overstap maak naar stereo.
Hoewel ik surround wel erg leuk vind gebruik ik het eigenlijk alleen bij het bekijken van concerten en films en dan is het nog geen echte must voor mij. De kwaliteit die de Pioneer versterker levert in combinatie met enkel de 2 front speakers is al zo'n grote verbetering tov de Onkyo in surround dat dit voor mij een meer dan logische stap is.

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-01 20:53
Even een wilde gok hiero, is het niet mogelijk om de receiver en versterker niet te koppelen maar gewoon de speakers dubbel aan te sluiten? Dan moet je alleen niet beide tegelijk aanzetten :)

Of zeg ik nu iets heel raars?

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:05
Of gewoon een schakeldoosje van een tientje...

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:46
MrFl0ppY schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 16:22:
Even een wilde gok hiero, is het niet mogelijk om de receiver en versterker niet te koppelen maar gewoon de speakers dubbel aan te sluiten? Dan moet je alleen niet beide tegelijk aanzetten :)

Of zeg ik nu iets heel raars?
Nee :F

Ik had een Denon PMA 480 (oude versterker) en Marantz NR1601 op dezelfde speakers aangesloten.
Dit om "makkelijk" even te horen wat het klankverschil was tussen een versterker en een receiver.
Ok.
De Denon uit. Marantz aan etc. was wel wat omslachtig door de wachtijd van het aanzetten.
Denon/Marantz kon ik ook sneller wisselen door speaker A of B te kiezen wb uitgang.
Je raad het al : 1 maal vergeten en beide apparaten stuurden de boxen aan.
Resultaat : De eindtrap van de Denon brandde door ( geen kortsluitbeveiliging) en de Marantz sprong in veilgheidsmodus. Afijn, de keus was snel gemaakt |:(
De Marantz bleef over.

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

• Purn0
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-06-2025
zonder pre-out op je Onkyo wordt het wel moeilij, maar:
Wellicht kun je je front speakers alléén op de pioneer aansluiten en je HTPC en XBOX op beide versterkers aansluiten? Als je dan muziek luistert, zet je alleen de Pioneer aan. Met games of films ook je Onkyo voor surround.
Ik weet alleen niet of je Xbox en HTPC over 2 kanalen (digitaal en analoog) tegelijk en in sync uitsturen.
Worth a try, niet?

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-01 20:53
Mwah in combinatie met het voorstel van shittyoldman moet dat toch veilig doch simpel zijn te realiseren.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• EgMaf
  • Laatst online: 11-08-2024
Wat is eigenlijk een goede (HT) receiver / speakercombinatie als het gaat om mooi 5.1 en (nog) mooi(er) 2.0 stereo geluid?

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

EgMaf schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 22:12:
Wat is eigenlijk een goede (HT) receiver / speakercombinatie als het gaat om mooi 5.1 en (nog) mooi(er) 2.0 stereo geluid?
Naast dat iemands topic kapen niet netjes is geldt ook AUD beleid nog steeds. Audio is persoonlijk en je kan dus niet zomaar speakers X en receiver Y aanraden. Je zal toch zelf moeten gaan luisteren.

• GoeiedagEem
  • Laatst online: 21-01 13:26
Interessant topic dit. Heb dit zelf opgelost met een aparte versterker voor center en rear. Deze stuurt de stereoversterker in de opstelling aan door een ingang van de DVD. Dus wanneer ik een film kijk, zet ik de stereoversterker op DVD en doe ik de volumeknop naar het midden (50%).

Alleen dat is een wat ouder model, dus ik loop nu wel tegen de beperkingen van dit apparaat aan. Misschien is een mogelijke oplossing een goede surroundreceiver met goede stereoversterking. Alleen deze apparaten moet je met een lampje zoeken. :)

Verwijderd

Topicstarter
ShittyOldMan schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 16:41:
Of gewoon een schakeldoosje van een tientje...
Bedoel je dit soort doosjes?
http://www.allekabels.nl/...Weg-Audio-Schakelaar.html

Of kan ik dan beter een luidspreker schakeldoos gebruiken?
http://www.allekabels.nl/...uidsprekerschakelaar.html

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:05
Zoiets: http://www.allekabels.nl/...uidsprekerschakelaar.html
Gewoon een harde schakelkast zonder electronica, werkt ook de andere kant op, dus op die enkele output sluit je de speakers aan, op de dubbele input de 2 verschillende versterkers. Dan schakel je van 1 naar 2 als je de cd speler met stereo versterker wilt horen.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Purn0
  • Laatst online: 28-06-2025
ShittyOldMan schreef op zondag 20 november 2011 @ 11:16:
Zoiets: http://www.allekabels.nl/...uidsprekerschakelaar.html
Gewoon een harde schakelkast zonder electronica, werkt ook de andere kant op, dus op die enkele output sluit je de speakers aan, op de dubbele input de 2 verschillende versterkers. Dan schakel je van 1 naar 2 als je de cd speler met stereo versterker wilt horen.
Ik heb zelf ook nog zo'n kastje liggen (mocht je interesse hebben...). Volgens mij zat er wel wat electronica in. Geen idee wat, maar ik vermoed wel wat diodes, waardoor het dus niet 2 kanten op zou hoeven werken.
Daarnaast: Als zo'n ding gemaakt is om 2 paar speakers op één uitgang van de versterker te zetten, en je gebruikt hem andersom, kun je dus ook de 2 versterkers "kortsluiten"...

Als je het zo op wilt lossen zou ik zoeken naar een schakelkastje met een 2 standen knop: of de ene versterker, of de andere.
Pagina: 1