Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d91
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 27-08 13:56
Goedenavond,

Ik ben een student ICT in het noorden van Nederland en ik zit met bovengenoemde vraag. Over mezelf: ik ben begonnen als computerreparateur (hardware en software). Mensen kunnen mij bellen als ze een computerprobleem hebben en ik kom bij hen langs om het euvel (hopelijk) op te lossen. Verder heb ik voor mijn vader een website gemaakt waarbij mensen een aanhangwagen kunnen reserveren. Om de computerklanten en m'n vader te kunnen factureren ben ik naar de KvK gegaan.
Nou beginnen de opdrachten een beetje te lopen. Maar laatst vroeg iemand mij of ik voor hem freelancewerk wil doen met PHP. Natuurlijk wil ik dat, maar ik kan geen duidelijk voorbeeld vinden van wat nou het uurtarief van een PHP-developer is. Ik ben 20 jaar, heb zo'n 4 jaar ervaring met het ontwikkelen in PHP icm MySQL en zit in het 3e jaar van ICT. Kunnen jullie een schatting maken van wat een fatsoenlijk uurtarief is?

Mocht er iets niet duidelijk zijn (ik ben wat vergeten), meld het. Alvast bedankt voor de antwoorden.

Met vriendelijke groet,
Duco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Heb je hier al eens in gezocht? Wat verdient de ICT'er / GOT'er? (deel 11). Alhoewel dat waarschijnlijk meer over salaris gaat :) .

[ Voor 22% gewijzigd door gambieter op 05-11-2011 23:29 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 11:35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
+1 voor Bonsaiboom, lees even dat topic door voor veel nuttige info over freelancen.

Met 20 jaar zullen die 4 jaar ervaring geen voltijdse jaren in een professionele organisatie zijn. Dat soort ervaring wordt in de markt niet als jaren werkervaring geteld maar als een plusje op je diploma.

Mijn inschatting is dat je vooral websites voor kleine bedrijven als klussen zult krijgen. Die worden meestal niet op uurtarief aanbesteed maar op projectprijs. Denk aan 500 tot 1500 euro. Schat zelf in hoeveel uur je nodig hebt voor de uitrol van een template, custom coding, paar database dingetjes, front end design en (niet vergeten) wat nazorg. Deel euro's met uren en je hebt je uurtarief :)

Waarschijnlijk kom je onder de streep op een bedrag tussen de 20 en 30 euro uit, afhankelijk van hoe goed je kunt onderhandelen en hoe snel je je werk klaar hebt. Hou er ook rekening mee dat een fixed price tarief eigenlijk 20 tot 50% hoger moet liggen dan een klus die je op uur/factuur basis aanneemt. Dan is deze +-25 euro die je op fixed price basis verdient per uur vergelijkbaar met een uur/factuur tarief van 15 a 20.

Met andere woorden, voor het geld niet zo heel interessant t.o.v. loondienst. Vooral interessant omdat je meer vrijheid hebt met het indelen van je uren en de combinatie met je studie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-09 16:16

Pelle

🚴‍♂️

Als opdrachtgever zou ik niet meer dan pakweg 20 euro per uur willen betalen voor iemand met jouw leeftijd en ervaring. Goede mensen die al wat verder zijn -zo rond de 30, met minstens 5 jaar ervaring in het ontwikkelen van grote projecten voor grote klanten- kunnen makkelijk 70 euro per uur vragen zonder zichzelf daarbij uit de markt te prijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d91
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 27-08 13:56
Bedankt voor de antwoorden, nou heb ik een beetje een schatting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Pelle schreef op zondag 06 november 2011 @ 09:46:
Als opdrachtgever zou ik niet meer dan pakweg 20 euro per uur willen betalen voor iemand met jouw leeftijd en ervaring. Goede mensen die al wat verder zijn -zo rond de 30, met minstens 5 jaar ervaring in het ontwikkelen van grote projecten voor grote klanten- kunnen makkelijk 70 euro per uur vragen zonder zichzelf daarbij uit de markt te prijzen.
70 is echt hoog in webdevelopment. Voor dat tarief moet je denken aan rollen als lead engineer voor de ontwikkeling van een webapplicatie. Heel belangrijk op dat niveau is een stevige kennis van de database backend. DB architectuur, performance optimalisatie, clustering, replicatie, sharding, hybride RDBMS / NoSQL implementaties etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
t_captain schreef op zondag 06 november 2011 @ 12:16:
[...]

70 is echt hoog in webdevelopment. Voor dat tarief moet je denken aan rollen als lead engineer voor de ontwikkeling van een webapplicatie. Heel belangrijk op dat niveau is een stevige kennis van de database backend. DB architectuur, performance optimalisatie, clustering, replicatie, sharding, hybride RDBMS / NoSQL implementaties etc.
Jij zit blijkbaar niet in deze wereld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curvemod
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-09 09:15
Navi schreef op zondag 06 november 2011 @ 20:40:
Jij zit blijkbaar niet in deze wereld ;)
Eens, ik heb tarieven van rond de 100 euro gezien voor goede senior software engineers (PHP).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-09 19:00
Wat je kan krijgen als uurtarief hangt deels af van de klanten je hebt. Bij bijvoorbeeld een overheidsorganisatie zal een tarief van 70 - 120 euro niet echt een probleem vormen, maar een huisvrouw die een webwinkeltje begint zal in de praktijk al stijl achterover slaan bij een uurtarief van rond de 30 euro.

Ervaring kan mee spelen, maar belangrijker is het om een situatie te scheppen waarin mensen vinden dat ze waar voor hun geld hebben gekregen. Iemand die 70 euro betaalde voor een freelancer en vervolgens uitermate tevreden is vind dat hij weinig heeft betaald. Iemand die vervolgens 25 euro / uur en met prutswerk wordt opgezadeld voelt zich vervolgens weer opgelicht.

Als ik aanneem dat je vooral wat kleinere klanten hebt is 20 tot 30 euro wel een hele realistische doelstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
jhuiting schreef op zondag 06 november 2011 @ 21:06:
[...]

Eens, ik heb tarieven van rond de 100 euro gezien voor goede senior software engineers (PHP).
Heb je het over de tarieven die de eindklant betaalt of die de ontwikkelaar ontvangt? Vaak zit hier nog een aardige marge tussenin. Bij de wat grotere klanten komen ZZP-ers vooral binnen als subco van de ene of andere grotere partij met dito strijkstok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-09 09:15
Tarieven van 100,- heb ik echt nog nooit gezien, tenzij het via een detacheerder gaat ofzo.
Uurtarieven van freelancers zelf (dus niet via bedrijf) meestal tussen de 30 en 50 afhankelijk van de kennis en ervaring.
(waarbij uitschieters van 20 voor de nog onervaren en studenten, en 70 voor de pro's met certificaten, etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 14:32

André

Analytics dude

Bender schreef op maandag 07 november 2011 @ 09:20:
Tarieven van 100,- heb ik echt nog nooit gezien, tenzij het via een detacheerder gaat ofzo.
Uurtarieven van freelancers zelf (dus niet via bedrijf) meestal tussen de 30 en 50 afhankelijk van de kennis en ervaring.
(waarbij uitschieters van 20 voor de nog onervaren en studenten, en 70 voor de pro's met certificaten, etc)
Bedoel je dat voor freelancers in het algemeen of voor PHP freelancers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-09 12:01
t_captain schreef op zondag 06 november 2011 @ 12:16:
[...]

Dit klopt niet hoor. Goede PHP freelancers die ik ken zitten allemaal rond de 70 a 75 euro. En dat is echt niet alleen in een lead-development rol.

Zijn wel allemaal zeer ervaren developers die met name voor grote klanten/merken werken.

Hangt er inderdaad wel af wat voor klanten je hebt. Als je via een tussenpersoon werkt gaan ze al steigeren als jij zelf meer dan 50 euro wilt ontvangen. Als je zelf directe klanten hebt kan je wel 70 a 75 euro per uur halen.

Dus ik ben het helemaal met Pelle eens (niet gek aangezien wij collega's zijn geweest en ik nu zelf freelance ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-09 12:01
Dit is echt veel te laag. Heb vrij groot netwerk van freelancers in webdevelopment/design (allerlei expertises) en geen één daarvan zit onder de 50 euro. Denk dat het gemiddelde zo rond de 65 ligt.

Misschien heb ik hoog niveau netwerk ;) (klopt :P).

Bedrijven die dit soort tarieven betalen zijn over algemeen trouwens (top) internet- en reclamebureau's die zeer ervaren freelancers willen. Als je klanten meer bestaat uit MKB-bedrijven dan is die 30 - 50 euro wel realistisch denk ik.

Even ter vergelijking; ik denk dat een goede developer in loondienst per declarabel uur zijn werkgever al rond de 35 euro zou kosten (inclusief vakantiegeld, pensioen en 13e maand). Dat is nog exclusief andere lasten die je niet hebt voor freelancers (ziek worden, verzekeringen, werkplek etc.)

[ Voor 27% gewijzigd door McVirusS op 07-11-2011 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
Wat je vraagt is denk ik ook afhankelijk van de duur van de opdracht. Stel jij kunt een opdracht binnenhengelen waarbij je zo een hele maand aan de bak kunt, dan is het ook niet erg als je 'slechts' 30 euro per uur krijgt. Met een volle werkweek verdien je dan bruto in één maand 5200 euro. Geen slechte deal op die leeftijd lijkt me.

Zijn het meer kortlopende klussen (en heb je dus meer leegloop) dan zul je ook daar je uurtarief op moeten aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curvemod
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-09 09:15
Ik heb wel een paar freelancers gezien die rond die prijs zaten, maar 70 / 80 euro is inderdaad gangbaarder. Zoals hierboven gezegd is het wel erg afhankelijk van de duur, en het type project wat de uurprijs is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-09 09:15
André schreef op maandag 07 november 2011 @ 10:12:
[...]
Bedoel je dat voor freelancers in het algemeen of voor PHP freelancers?
PHP gericht

Freelancers algemeen lopen uiteen van 25,- tot 250,- bij wijze van..
Pagina: 1