Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:00

auto660

1991 240 GL Brick

Topicstarter
HOE FORWARD JE POORTEN OP DE KPN EXPERIABOX 780WL
Naar dat antwoord zocht ik al 2maanden en eindelijk heb ik het!, en ik wil het graag delen met jullie. Dit zodat mensen die opzoek zijn naar dit antwoord hier een complete werkende uitleg krijgen die ik zelf ook heb gevolgd.

Stap 1: ga naar hier om eerst de volledige rechten te behalen op je experia box zodat je je poorten kan forwarden. Het is de 24e post van boven af. De post is geschreven door BabyAap, alle credits en dank voor deze uitleg gaan naar hem.

Stap 2: Nu je volledige rechten heb (SuperUser), typ je in je adresbalk van je internetbrowser: 192.168.1.254. Nu zit je op de startpagina van je router, hierbij ga je naar toolbox links van het scherm. Zie plaatje.

Afbeeldingslocatie: http://img18.imageshack.us/img18/5301/uitlegexperiabox1.jpg

Stap 3: Nu klik je op delen van spelen & toepassingen. Zie plaatje.

Afbeeldingslocatie: http://img249.imageshack.us/img249/3459/experia2.jpg

Stap 4: Druk op; een nieuw spel of een nieuwe toepassing maken. Zie plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://img208.imageshack.us/img208/3085/xperia3.jpg

Stap 5: Zet bij het veldje bij naam de naam van je toepassing neer en kies handmatige invoer van poortkaarten, druk hierna op volgende. Vul hier je poortkaart in, in de eerste 3 velden typ je het poortnummer dat je open wilt hebben, druk daarna op toevoegen. TRIGGERPROTOCOL MOET JE NIET INVULLEN (AANZETTEN) ANDERS WERKT HET NIET! Ik heb als voorbeeldpoort poort 50 genomen. Zie plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://img189.imageshack.us/img189/952/xperia4.jpg

Stap 6: Ga naar thuisnetwerk, links op je scherm. Zie plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://img442.imageshack.us/img442/5405/xperia5.jpg

Stap 7: Je ziet nu de hele lijst met apparaten die op je router zitten aangesloten. Druk 1x op de computer waar u de poort op open wilt hebben. Je krijgt nu een overzichtje met informatie over de computer die u aangeklikt had. Druk rechtsboven op het knopje configureren. Nu kunt u het vakje aanvinken dat er voor zorgt dat je een vast ip-adres hebt. Onderin het overzicht kunt u uw poortprofiel kiezen, als u het profiel heeft gekozen moet je vlak ernaast op toevoegen drukken, daarna moet u op toepassen drukken vlak daarboven. Zie plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://img249.imageshack.us/img249/1455/xperia6.jpg

Nu krijgt u een overzicht te zien van het apparaat, deze moet er ongeveer zo uitzien:

Afbeeldingslocatie: http://img687.imageshack.us/img687/2140/xperia7.jpg

Dit heb ik gedaan op de software versie 7.4.3.2 van kpn.
Nu heeft u de poort geforward (geopend) op uw kpn experiabox st780wl! :*)

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-07 09:23
2 Maanden zoeken?
Als je een beetje Googled kom je snel hier terecht waar je precies dezelfde info ziet: http://portforward.com/en.../Speedtouch780v6index.htm

Maar verder prima handleiding. Chappeau!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660

auto660

1991 240 GL Brick

Topicstarter
Maar dat werkt niet, want dat is geen experiabox. Bij de experiabox moet je hem eerst kraken (zie stap 1), en dan je ip-adres vastzetten voordat portforwarding werkt. En dat had ik tot vandaag nog niet door.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuk hoor dat "kraken", en heb het zelf ook meerdere malen gedaan vroeger. Maar als je InternetPlusBellen of IPTV hebt van KPN kan je het wel vergeten want dat werkt dan niet meer. Ze geven de SIP-gegevens niet weg.

Het poortforwarden en instellen van de firewall op alle KPN Experiadozen is altijd al een drama geweest. Heel ooit geleden (2006-2007) was het al een behoorlijk onderwerp van discussie, KPN is meerdere malen gevraagd om een reactie maar deze is nooit gekomen. In 2009 sprak er is een keer een Webcare-lid over een mogelijke firmwareupdate om dit soort problematiek aan te pakken zonder specifiek te zijn maar die is nooit gekomen, zie onder andere www.ipbforum.nl.

Vaak kan het best wel werken maar die Experiadoos-zooi van hen is simpelweg niet erg bruikbaar als je meer wilt dan wat browsen en mailen. Erg Tweaker-onvriendelijk en verschrikkelijk dichtgetimmerd. Maar zo was KPN altijd al. Niets nieuws onder de horizon.

Laatst heb ik nog zelf geprobeerd om met JTAG twee KPN TG789vn's om te toveren tot mooie onbegrensde ADSL-modemrouters maar kennelijk was mijn kabel niet goed want heb beiden gebricked. Ach, dat waren ze toch al met dank aan KPN 8)7

Met andere woorden, wil je wat meer doen met je internetverbinding en niet vast zitten aan de apparatuur van je ISP kan je beter een andere ISP gaan zoeken. Denk aan bijvoorbeeld Ziggo en XS4ALL. Die zijn in dat opzicht stukken opener en minder restrictief.

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2011 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-07 09:23
Een Experiabox is niets meer dan een Speedtouch 780.
Het enige verschil is de aparte KPN firmware die je verplicht moet draaien op een Experiabox.

Waarvoor moet je eerst SuperUser rechten verkrijgen?
Je port forwarding verloopt precies hetzelfde als bij een normale Experiabox.
Admin- of Superuserrechten veranderen daar niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De firewall en intrusion detection die onveranderlijk erg strikt staan waardoor het soms/vaak mis gaat ondanks dat je de forwards ingesteld hebt. Vroeger toen ik ooit nog bij KPN zat veel meegemaakt bijvoorbeeld dat een VPN van mij flink getrottled werd als er verkeer overheen ging, dit zag ik dan terug in de logfile met als noemer de intrusion detection die niet uit te zetten was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:51

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Even meeliften :)

Ik krijg binnenkort een glasvezel aansluiting van de KPN met een abo voor TV, Internet en bellen. Ik neem aan dat ik dan zo'n experiabox krijg? Kan ik dat uberhaupt geen porten forwarden omdat opeenhacken zinloos is?

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660

auto660

1991 240 GL Brick

Topicstarter
Volgens mij had kpn al een nieuwe experiabox die veelemaler mooier is en waarbij port forwarding wel werkt, krijg je deze, moet je hem gewoon "unlocken met stap 1" en de rest volgen. Dit heb ik gedaan met een experiabox van internet+bellen.
@magnetra, stap1 is niet echt kraken, je haalt het backupbestand van je router op. Die verander je met kladblok zodat je volledige rechten hebt, en daarna laat je je experiabox die backup laden en je hebt de volledige rechten. Dit kan niet fout gaan, want ik heb het zelf ook meerdere keren gedaan. :9

[ Voor 38% gewijzigd door auto660 op 06-11-2011 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• er1c
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-08-2024
Bedankt dat je de moeite hebt genomen om dit zo duidelijk op te schrijven. Je zult hier een hoop tweakers mee helpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

auto660 schreef op zondag 06 november 2011 @ 08:36:
Volgens mij had kpn al een nieuwe experiabox die veelemaler mooier is en waarbij port forwarding wel werkt, krijg je deze, moet je hem gewoon "unlocken met stap 1" en de rest volgen. Dit heb ik gedaan met een experiabox van internet+bellen.
@magnetra, stap1 is niet echt kraken, je haalt het backupbestand van je router op. Die verander je met kladblok zodat je volledige rechten hebt, en daarna laat je je experiabox die backup laden en je hebt de volledige rechten. Dit kan niet fout gaan, want ik heb het zelf ook meerdere keren gedaan. :9
Weet ik hoor, heb ik ook zo vaak gedaan zelf ;)
Als je IPB van KPN afneemt en je verkrijgt superuser-rechten door middel van die howto, dan zal:
  • óf KPN door middel van CWMP/TR069 je firmware weer upgraden waardoor hij weer dicht zit
  • óf je Bellen-deel van IPB niet meer werken omdat je de username/password gegevens hiervan niet hebt
En die nieuwe EB is de ZTE, maar zelfs simpele dingen als het subnet aanpassen of de DHCP-server uitschakelen kunnen niet. Rommel.

@Koffie, ja KPN staat synoniem voor Experiadoos. Die zul je dan ook krijgen. Poortforwarden kan nog net, maar de firewall, IDS, DHCP-server en dergelijke zijn bijvoorbeeld allemaal niet instelbaar. Zelfs een eigen DNS server instellen lukt al niet. Zoveel mogelijk vermijden, en zeker als moderator van de netwerkfora hier ;)

Deze Experiadozen kan je op de één of andere manier van de KPN firmware afhelpen, maar dat is alleen nuttig als je geen bellen of IPTV afneemt:
  • Siemens SX551, firmware flashbaar
  • Speedtouch 780, firmware downgraden en daarna config-backup modificeren
De rest zit potjedicht:
  • Speedtouch 787
  • Thomson TG789vn
  • Arcadian
  • ZTE
Die 789, Arcadian en ZTE worden op dit moment uitgeleverd. Als je dan toch al aan de Experia moet, is de ZTE degene die je wil hebben. Hoewel ook dat nog steeds meuk is.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2011 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Je kunt met glasvezel dan wel weer iets met een managed switch die VLANs uit elkaar kan trekken. Kun je die experiaboxrommel gebruiken voor je IPTV en bellen, en een fatsoenlijke router voor je internet nemen.

Hier stond een dode link.

Pagina: 1