Ik heb m'n Xperia Pro afgelopen vrijdag binnengekregen. Tipje voor als je bestelt via internet; laat het niet afleveren bij een winkel. Ik heb daar 2 weken op gewacht, de winkel vertelde me steeds dat het niet leverbaar was etcetera. Afgelopen donderdag met de servicedesk van de internet'kant' gebeld. De mevrouw daar wist me te vertellen dat ze nog wel een paar telefoons op voorraad hadden. Via internet besteld en laten bezorgen. Vrijdag middag de postbode aan de deur
Korte review:
Ik kwam van een N900. Voornaamste punten voor mijn nieuwe telefoon waren: Qwerty en een OS met WhatsAp ondersteuning (Hoe suf het ook moge klinken. Ik heb een hoop internationale contacten, WhatsAp scheelt me gewoon klauwen geld over smsen). Ik kwam bij deze telefoon uit, nadat ik de Droid 3 had bekeken en niet de moeite wou doen om te importeren. Daarbij, via The Phone House met hun studenten.net aanbieding was deze telefoon 274e incl verzendkosten. Dikke prima
Het eerste wat ik mis is de integratie van alle messaging die de N900 zo'n heerlijke telefoon maakte voor mij: Contactpersonen op de desktop, online status erbij (regardless welk IM protocol, een groen bolletje als de persoon op een of meerdere IMs online was). Het ophalen van contactgegevens via deze IM protocollen (en dingen als verjaardagen etc), en fotos.
Zeer waarschijnlijk zijn hier wel apps voor, maar ik heb alleen het weekend met de telefoon kunnen pielen, en ik wou natuurlijk eerst WhatsAp testen en een en ander customizen
Ook de bluetooth/handsfree icm mijn 2011 Toyota Auris lijkt niet helemaal goed te gaan. Ik ben voor geen meter te verstaan (alsof ik in een windtunnel loop schijnbaar). Dat is een enorme verslechtering tov mijn N900, die ook al niet ideaal werkte (dus het ligt ook deels aan de carkit van m'n auto

) Volgende week (wanneer ik weer in NL ben) probeer ik het met ruisonderdrukking uit, kijken wat ie dan doet.
Ik mis ook iets van een notificatie lichtje, maar misschien is die minder prominent aanwezig dan hij was bij de N900. Daar zat hij aan de voorkant. Het zou kunnen zijn dat dit notificatielichtje aan de zijkant zit (die groen is als de batterij opgeladen is).
Op deze drie minpunten na bevalt de telefoon me eigenlijk best prima. Het 4 row toetsenbord werkt lekker, de ruimte tussen de toetsen maakt dat ik ze niet hoef in te drukken met m'n nagels (wat ik bij de N900 wel moest) en zorgt er dus voor dat het toetsenbord niet nodeloos beschadigd wordt. Het typt erg lekker en ik ga hier zeker veel plezier van hebben. De telefoon voelt goed, snel en soepel aan, zelfs voor 'verouderde' hardware. Zo nu en dan slowdowns, maar niks extreem vervelends... Tot nu toe

Films heb ik echter nog niet getest.
Via een klein truukje (nuevasync) alle contactpersonen van mijn N900 weten te exporteren en weer importeren in de Xperia. Dat ging allemaal vrij vlekkeloos

De grote lijst contactpersonen die ik heb weet de telefoon ook goed en snel in te laden (binnen een seconde), dit in tegenstelling tot mijn N900 die makkelijk 5 tot 6 seconden deed over het openen van mijn CL.
Oh, nog een klein minpuntje: Ik was niet helemaal zeker over het roamen, gezien ik deze week naar Schotland moest voor het werk. Wanneer de telefoon in flightmode staat kun je dat dus niet aanpassen. Dat vond ik wel vervelend, gezien ik niet in Schotland aan wou komen, roaming aanzetten om het daarna weer uit te zetten. Gelukkig staat de roaming standaard op 'nationaal roamen'. Much ado about nothing
Het is nu voor mij vooral wachten tot Cyanogenmod een stabiele port naar deze telefoon brengt en tot er een fatsoenlijk hoesje in Nederland of de UK beschikbaar is (die van DPair vind ik wel erg mooi), want mijn scherm lijkt wel erg snel te vlekken... En zo vies zijn mijn broekzakken en vingers nou ook weer niet ;-)