Probleem: RAID 1

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benebol
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-11-2024
Beste,

Sinds enkele dagen geleden krijg ik tijdens het opstarten volgende boodschap:

'Problem is detected with Array: 1'

Eén van men schijven die ik gebruik in een RAID 1 configuratie heeft het dus begeven veronderstel ik?
Nu is deze RAID configuratie in die tijd voor mij opgezet geweest in de winkel en heb ik er niet zoveel verstand van.

Daarom vroeg ik mij af of deze boodschap werkelijk wil zeggen dat mijn schijf het begeven heeft?
Want als ik Disk assignment bekijk tijdens opstarten, zie ik wel beide schijven staan.
Maar bij mijn eerste disk staat er 'Single disk', bij de andere LD 1-2.

Dank bij voorbaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Post de SMART data van beide schijven en ik kan je verder helpen.

Ook mag je wel wat meer informatie geven, zoals welke schijven en vooral welke RAID controller/engine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benebol
Het gaar hier om 2 'Samsung F3 HD103SJ 1 Terabyte 32mb 7200rpm SATA2' schijven in RAID1,
aangesloten op een raid-controller: Marvell 88SE9123 (Moederbord: ASRock 890FX Deluxe4 socket AM3)

Welke tool kan ik best gebruiken voor het ophalen van mijn SMART data?
Ik probeerde net HHD health, maar kreeg heel de tijd foutmeldingen en via SpeedFan stonden mijn schijven er niet tussen..

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:18

D4NG3R

kiwi

:)

HDTune kan de SMART waarden uitlezen mits deze ingeschakeld zijn in de BIOS.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 19:54
donwload eens raidxpert van AMD:
http://support.amd.com/us...1-AMDRAIDXpertDriver.aspx

Had afgelopen week ook een probleem met mijn raid op een AM2+ bord en met dit programma het kunnen oplossen.

Meer informatie is wel welkom :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benebol
D4NG3R schreef op woensdag 02 november 2011 @ 15:04:
HDTune kan de SMART waarden uitlezen mits deze ingeschakeld zijn in de BIOS.
Heb HDTune geïnstalleerd en zie in dropdowbox links boven beide schijven staan.
Maar wanneer ik een SMART log wil doen, kan ik enkel mijn SSD (boot schijf) selecteren.
Dus heb ik dit ge-enabled in mijn BIOS (waar ik trouwens maar 1 van mijn 2 schijven zag) maar het lukt nog steeds niet.

[ Voor 0% gewijzigd door Benebol op 02-11-2011 15:20 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benebol
significant schreef op woensdag 02 november 2011 @ 15:13:

Had afgelopen week ook een probleem met mijn raid op een AM2+ bord en met dit programma het kunnen oplossen.

Ga dit nu proberen, alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Test ook even met de tools van Samsung zelf:
http://www.samsung.com/gl...nloads/support_in_es.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je dat soort tools gebruikt kun je mogelijk ook niet meer de oorzaak achterhalen; dat zijn actieve tools geen passieve tools.

TS: allereerst; waarom gebruik je de Marvell poorten ipv van je mooie AMD poorten? Je doet jezelf een groot tekort door de Marvell RAID drivers te gebruiken. Echt heel makkelijk overschakelen kan ook niet, omdat ik aanneem dat je geen backup hebt en de RAID1 als backup beschouwt.

Je kunt nu heel moeilijk gaan doen enzo, maar je kunt het ook nuchter bekijken en een radicaal andere stap zetten. Zoals geen RAID meer gebruiken, je goede schijf op de AMD controller in te schakelen en als normale non-RAID disk gebruiken. Je resterende schijf sluit je dan eveneens op je AMD controller aan, dan kun je ook gewoon de SMART uitlezen en eventuele problemen oplossen. Daarna die schijf als échte backup schijf gebruiken.

Want RAID1 is geen backup, en als de keuze is RAID1 óf backup, dan is dat laatste veel veiliger. Kost wel iets meer moeite, dat wel. Dus aan jou de keuze.

Wil je wel RAID1 blijven houden kun je nog overwegen te migreren naar AMD RAID, en als laatste kun je blijven bij Marvell RAID en een Linux livecd gebruiken om de SMART uit te lezen en de waarschijnlijke bad sector te repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benebol
significant schreef op woensdag 02 november 2011 @ 15:13:

Heb dit geprobeerd maar kan eigenlijk niets doen in die tool, het AMD RAIDXpert-menu is dan ook leeg.
Waarschijnlijk omdat hij geen geldige RAID-configuratie heeft gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Verwijderd schreef op woensdag 02 november 2011 @ 15:25:
Als je dat soort tools gebruikt kun je mogelijk ook niet meer de oorzaak achterhalen; dat zijn actieve tools geen passieve tools.
Tenzij je het over die AMD tool had, de tool van Samsung controlleert alleen de schijven en voert verder niks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benebol
Verwijderd schreef op woensdag 02 november 2011 @ 15:25:

TS: allereerst; waarom gebruik je de Marvell poorten ipv van je mooie AMD poorten? Je doet jezelf een groot tekort door de Marvell RAID drivers te gebruiken. Echt heel makkelijk overschakelen kan ook niet, omdat ik aanneem dat je geen backup hebt en de RAID1 als backup beschouwt.

Je kunt nu heel moeilijk gaan doen enzo, maar je kunt het ook nuchter bekijken en een radicaal andere stap zetten. Zoals geen RAID meer gebruiken, je goede schijf op de AMD controller in te schakelen en als normale non-RAID disk gebruiken. Je resterende schijf sluit je dan eveneens op je AMD controller aan, dan kun je ook gewoon de SMART uitlezen en eventuele problemen oplossen. Daarna die schijf als échte backup schijf gebruiken.

Want RAID1 is geen backup, en als de keuze is RAID1 óf backup, dan is dat laatste veel veiliger. Kost wel iets meer moeite, dat wel. Dus aan jou de keuze.

Wil je wel RAID1 blijven houden kun je nog overwegen te migreren naar AMD RAID, en als laatste kun je blijven bij Marvell RAID en een Linux livecd gebruiken om de SMART uit te lezen en de waarschijnlijke bad sector te repareren.
Bedankt voor de uitgebreide reactie.

Ik weet niet zeker welke RAID-controller ik gebruik, ik had gewoon op het web eens gezocht welke RAID controller er op mijn mobo aanwezig is. Ik heb in het verleden de RAID opzet niet zelf gedaan. Kan ik ergens controleren welke RAID controller ik gebruik?

Verder vind ik het wel makkelijk om RAID1 als 'backup systeem' te gebruiken, dus zou ik dit in de toekomst ook wel nog willen verder zetten, tenzij je me dit ten zeerste afraadt...

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 12:34

EXX

EXtended eXchange

Het kan niet vaak genoeg herhaald worden: RAID is not Backup , RAID Rant: RAID is NOT Backup!, ....

Ik heb zelf ook een RAID1 array in mijn PC, maar maak regelmatig backups op verschillende externe HDDs.

[ Voor 47% gewijzigd door EXX op 02-11-2011 15:47 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benebol
EXX schreef op woensdag 02 november 2011 @ 15:42:
Het kan niet vaak genoeg herhaald worden: RAID is not Backup , RAID Rant: RAID is NOT Backup!, ....

Ik heb zelf ook een RAID1 array in mijn PC, maar maak regelmatig backups op verschillende externe HDDs.
Welke backup tools kan je mij aanraden hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Thematopic: Backups
Er is niet voor niets een thematopic ;) . Stel je laatste vraag daar nogmaals.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Er zijn genoeg freeware tools te vinden, bv. SyncBack Free of zoiets simpels als XXCOPY

edit:
Oops, sorry D4NG3R, te snel geantwoord, had ook beter naar het betreffende topic kunnen verwijzen.

[ Voor 24% gewijzigd door EXX op 02-11-2011 15:56 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-07 11:23
ken je google?
Wat dacht je van de zoekterm "windows 7 systeem backuppen"
Heb ik even voor je gedaan, en hit 1: http://windows.microsoft....atures/backup-and-restore

Vraag: hoe wil je backuppen? Alleen je files en mails etc? Of wil je een complete image maken van je schijf?
Als het antwoord is: complete image, dan kan je iets als Acronis TrueImage gebruiken
(maar ik geloof dat Acronis ook losse files kan backuppen)

[ Voor 6% gewijzigd door Witte op 02-11-2011 15:59 ]

Houdoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benebol
Bedankt voor de snelle reactie allemaal, ik heb voorlopig standaard Windows tool gebruikt om Backup uit te voeren, en die loopt nu.
Hoe kan ik nu best mijn RAID probleem oplossen? Hoe vervang ik best mijn kapotte schijf? (Als ze al dan niet kapot is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Zit er bij dat moederbord geen software bijgeleverd voor een herstellen van een corrupte RAID array?

Bij mijn Asus P6T zaten er tools van intel (voor de op het Asus P6T aanwezige ICH10R controller) bij, waarmee je een corrupte RAID weer kan resynchroniseren. Ik heb dat 1 keer moeten doen, nadat na een crash van de PC de RAID1 array niet meer synchroon was. Gebruikte schijven zijn overigens 2 x Samsung F1 HD103UJ 1 TB.

[ Voor 23% gewijzigd door EXX op 02-11-2011 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benebol
Neen geen software aanwezig, enkel een handleiding om een RAID op te zetten, geen RAID's te herstellen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte
Als een Raid-Controller ingeschakeld wordt, gaat hij in zijn eigen Bios kijken welke RAID-arrays zijn gedefinieerd
vervolgens gaat hij kijken of de benoemde schijven aanwezig zijn en healthy zijn.
Als een van die schijven niet snel genoeg rapporteert wie hij is en wat de status is, zal de RAID-controller deze schijf niet meenemen in de Array. De Controller rapporteert dan dat de Array degraded is. De Controller neemt geen enkel risico: je moet je schijf vervangen, als single drive zal hij misschien prima kunnen functioneren.

Het wil wel eens voorkomen dat een biosupdate van je schijf dergelijke problemen oplost. Ik heb ooit een hele serie Maxtor schijven gehad, die blijkbaar te sloom rapporteerden wie ze waren. Gevolg: voortdurend Raid-Arrays die niet optimaal waren. Bios update op de schijven repareerde deze problemen.

[ Voor 8% gewijzigd door Witte op 03-11-2011 10:19 ]

Houdoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benebol
Bedankt voor de uitgebreide en duidelijke uitleg!
Ik zal dat eens proberen wanneer ik klaar ben met mijn back-up.
En anders schaf ik een nieuwe schijf aan.

Bedankt voor alle hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Witte: dat is grotendeels onjuist. We hebben het hier over FakeRAID/OnboardRAID/DriverRAID dus met 'RAID controller ingeschakeld wordt' ben ik benieuwd wat je bedoelt. De BIOS interrupt 19 capture die de metadata uitleest?

De RAID array informatie staat ook niet in 'zijn eigen BIOS' maar op de schijven zelf, en wel op de laatste sector van elke schijf; ook wel de 'metasector' genoemd waar de RAID metadata is opgeslagen.

Bij normale operatie waarbij de RAID drivers hun werk doen en dus in feite een third party driver-based software RAID is, werken de meeste RAID drivers zo dat een timeout van 15 of meer seconden gezien wordt als dat een schijf is uitgevallen. In dat geval wordt de metadata van de resterende member disks geupdate om de nieuwe situatie te weerspiegelen, waarbij de array dus degraded draait. Dit om te voorkomen dat bij een reboot de schijf opeens weer zichtbaar cq. levend is en je 'stale' data levert. Als je een RAID1 array hebt waarbij de primary disk opeens even afgekoppeld wordt en je op de 2e schijf verder degraded werkt, en later beide schijven weer aankoppelt, dan wil je niet dat de RAID array doodleuk weer van de 1e schijf leest omdat die data dus stale/verouderd is.

In de praktijk worden die timeouts van 15+ seconden veelal veroorzaakt door bad sectors. Dus een kleine sector van 512-bytes even niet leesbaar betekent dat de hele schijf als gefaald wordt beschouwd. Bij het rebooten zie je dan dat deze schijf opeens geen member disk meer is en de array degraded of failed is. Dit is een grote zwakte en eigenlijk het failliet van ouderwetse RAID layers.

Wil je echte zekerheid dan raad ik aan eens naar ZFS te kijken wat 10 keer veiliger is dan traditioneel RAID. Dan kun je eventueel zeggen voor dit type data heb ik geen backup nodig, omdat de kans dat ik het kwijt raak heel klein is en mocht het gebeuren stort mijn wereld niet in. Voor echt belangrijke data zoals je kinderfoto's en belastingadministratie en dergelijke wil je dat kleine risico ook niet nemen dus zijn backups of driedubbele (offsite) backups verplichte kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte
Verwijderd schreef op woensdag 02 november 2011 @ 16:58:
Bij normale operatie waarbij de RAID drivers hun werk doen en dus in feite een third party driver-based software RAID is, werken de meeste RAID drivers zo dat een timeout van 15 of meer seconden gezien wordt als dat een schijf is uitgevallen. In dat geval wordt de metadata van de resterende member disks geupdate om de nieuwe situatie te weerspiegelen, waarbij de array dus degraded draait. Dit om te voorkomen dat bij een reboot de schijf opeens weer zichtbaar cq. levend is en je 'stale' data levert. Als je een RAID1 array hebt waarbij de primary disk opeens even afgekoppeld wordt en je op de 2e schijf verder degraded werkt, en later beide schijven weer aankoppelt, dan wil je niet dat de RAID array doodleuk weer van de 1e schijf leest omdat die data dus stale/verouderd is.
Juist hierom dacht ik dat de controller de info over de schijven vasthield. Assumption is the mother of all fuckups. My bad...
Dus de controller kan uitlezen welke schijf (bij Raid-1) de meest recente (meta)data bevat.

Houdoe

Pagina: 1