AI Challenge: Ants!

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boreus
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13-08 08:35
Pff nou versie 8 ingestuurd met een klein beetje andere combat routine.
Hopelijk is het uberhaupt een verbetering.
Nu snel nog wat slapen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-09 09:39

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ik ben helemaal niet meer toegekomen aan het insturen van ,mijn nieuwste versie. En zelfs voor die versie had ik nog een aantal verbeterpuntjes liggen. Helaas de afgelopen tijd drukker geweest met andere dingen. Volgende keer misschien wat eerder beginnen. Als ik later nog eens tijd heb dan zal ik nog eens uitgebreid gaan beschrijven wat en hoe ik dat gedaan heb.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaaky
  • Laatst online: 12-09 10:25
Ik heb gisteravond pas mijn combat geschreven, maar ben bang dat er nog te veel fouten in zitten. In principe weet ik alles wat ik wil weten en stuur ahv daarvan moves. Maar het vinden van de juiste moves op basis van die informatie had eigenlijk nog een stuk meer tijd en getweak nodig gehad. Wat dat betreft benijd ik Corniel, die kon gewoon op tijd naar bed gisteravond en een bot heeft die vele malen sterker is.
Nu maar hopen dat het verschil niet al te groot is O-) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroensurft
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:58
Gister nog snel wat puntjes aangepast, static defense toegevoegd, hills aanvallen hogere prio gegeven dan gathering. En mijn explore routine gesloopt :P. Ben erg benieuwd hoever ik ga komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corniel
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-03 14:56

Corniel

De wereld is gek!

Sjaaky schreef op maandag 19 december 2011 @ 10:42:
Wat dat betreft benijd ik Corniel, die kon gewoon op tijd naar bed gisteravond (..)
Het kon niet alleen, ik heb het ook gedaan. Ik heb nog even aan je gedacht, maar dat was maar kort. :D

Ben erg benieuwd waar het schip gaat stranden. Top 100 zit wel oke denk ik, maar wellicht zit er nog iets meer in. Hopelijk top-3 van Nederland en beste Tweaker. *droom*

while (me.Alive) {
me.KickAss();
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 14:37

TheNephilim

Wtfuzzle

Succes mensen! ^^

Is het beginnen met deze challenge een goede manier om C# te leren? Gezien er starterskits zijn en genoeg materieel te vinden op internet. Je hebt ook meteen een doel en dat helpt mij enorm als ik iets nieuws wil leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corniel

Corniel

De wereld is gek!

Bernardo schreef op maandag 19 december 2011 @ 11:30:
Succes mensen! ^^

Is het beginnen met deze challenge een goede manier om C# te leren? (..)
Als je al redelijk kan programmeren wel, maar dan is het ook een goede manier om een andere taal te leren die je nog niet beheerst. Als je nog geen programmeer-ervaring hebt denk ik dat het een zeer heftige eerste opdracht is. ;)

while (me.Alive) {
me.KickAss();
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boreus
Bernardo schreef op maandag 19 december 2011 @ 11:30:
Succes mensen! ^^

Is het beginnen met deze challenge een goede manier om C# te leren? Gezien er starterskits zijn en genoeg materieel te vinden op internet. Je hebt ook meteen een doel en dat helpt mij enorm als ik iets nieuws wil leren.
De competitie is al wel gesloten op zich. Je kunt misschien wel wat (goede) bots van andere mensen verzamelen om er voor jezelf toch nog een uitdaging van te maken. Op zich zal het voor een lerende programmeur ook al best een uitdaging zijn om een bot te maken die om de obstakels (water) heen naar voedsel kan zoeken.

Meanwhile op aichallenge.org...
Next Game: 4869 players are ahead.
The current player rate is about 40.3 players per minute.
The current game rate is about 9.2 games per minute.
Next game should be within 1446 minutes.
:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corniel

Corniel

De wereld is gek!

boreus schreef op maandag 19 december 2011 @ 13:15:
[...]

De competitie is al wel gesloten op zich. Je kunt misschien wel wat (goede) bots van andere mensen verzamelen om er voor jezelf toch nog een uitdaging van te maken. Op zich zal het voor een lerende programmeur ook al best een uitdaging zijn om een bot te maken die om de obstakels (water) heen naar voedsel kan zoeken.
Ik heb mijn bots al beschikbaar gesteld. De versie die in de finale runt ga ik binnenkort nog verder van commentaar voorzien (is het plan) en tezamen met een blog over mijn ervaringen posten (tenminste dat is de ambitie)...
Meanwhile op aichallenge.org...
Next Game: 4869 players are ahead.
The current player rate is about 40.3 players per minute.
The current game rate is about 9.2 games per minute.
Next game should be within 1446 minutes.
:(
Tja hier zelfs 1687 minuten. Laten we wel wezen, alle 7500+ bots zijn nu weer actief. Ook die 2000+ starterkit-versies. Tenminste mijn inschatting is dat er een flink aantal niet veel verder is gekomen dan het uploaden van een starter-kit versie met op zijn hoogst een paar kleine aanpassingen.

while (me.Alive) {
me.KickAss();
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boreus
Oeh! Heb net toch mijn tweede potje gewonnen.
Dat is toch 20 uur sneller dan verwacht. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaaky
@Bernardo: De challenge is zeker nuttig om na te (leren) denken over datastructuren en algoritmen.

Als je de starterkit pakt en de tutorial op aichallenge doorneemt heb je al een basis om je mieren te laten lopen naar voedsel.
Je leert imho meer 'echt' programmeren dan dat je doet als je een website of orderinvoer systeem bouwt. Het leuke is dat je zo ver kunt gaan als je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IWriteCode
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 13:10

IWriteCode

Less = more

Topicstarter
jmzeeman is in elk geval goed bezig:

Afbeeldingslocatie: http://www.freeduino.eu/tweakers/ai_challenge_got_top_3.jpg

Less = more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolukan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-08 23:43
Volkomen zot, ik sta nu 4e van iedereen. Nou ik geniet er maar van (Screenprint), want ik verwacht ergens 500e te worden.

Ik heb niks aan battlen gedaan, maar alleen met diffusion maps gewerkt voor Food, EnemyHills en Unseen. Food en EnemyHills worden onthouden, ook al zijn ze tijdelijk uit zicht. Dat was genoeg om paar weken geleden de top 100/150 te bereiken (voor battle-mania).

Source (link zal paar maanden werken)

[ Voor 65% gewijzigd door Bolukan op 19-12-2011 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmzeeman
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-09 16:17
Grappig, een goed begin is het halve werk toch? al heeft het meer met toeval als kunde te maken. Ben jammer genoeg (maar zeer terecht) hierna wel weer flink achteruit gegaan. Ik denk dat ik blij mag zijn als ik in de top 150 zit want er zitten toch nog wel een paar flinke problemen in mijn ants. Ik heb bijvoorbeeld veel te weinig aan het battellen gedaan. Ook zijn er nog een paar probleempjes met de verdeling van mijn ants vooral bij de wat grotere maps. Blijft toch jammer dat je werk en een sociaal leven hebt en je niet 24uur per dag hieraan kan besteden ;).

Als ik dan toch bezig ben zal ik nog even de werking een beetje toelichten.
Ik heb enkele behaviours die in een bepaalde volgorde afgehandeld worden, elk behaviour kijkt welke ants er voor hem iets moeten doen en haalt deze uit de lijst met ants zonder taak.
  • Als een hill in gevaar is gaan alle ants binnen een bepaalde straal terug naar de hill.
  • Voor elke hill kijk ik of er ants als static defence moeten blijven staan afhankelijk van het aantal hills en ants
  • Als een ant in gevaar is kijkt ie met een diffusion map waar die het best naar toe kan gaan of dat ie het best gewoon kan blijven staan.
  • Alle ants (tot een dynamisch bepaald maximum) binnen een bepaalde range van een enemy hill berekenen een (gecached)A* pad naar die hill.
  • Voor elke enemy ant wordt gekeken of mijn ants in de meerderheid(zeer ruwe schatting) zijn. Als ze dat zijn gaan ze met een (gecached)A* pad naar die enemy ants toe.
  • Voor al het eten wat bekend is wordt de dichtsbijzijnde ant er met een (gecached)A* pad naar toe gestuurd.
  • De rest van de ants maakt gebruik van een diffusion map om zich te verspreiden en te exploren
De diffusion map wordt opgebouwd vanuit een dynamische sectorisering. Elke sector krijgt een prioriteit afhankelijk van wat er in die sector is. Elke sector geeft een gedeelte van zijn prioriteit door aan zijn buren. De prioriteit van elke sector is de basis van mijn diffusion map daarnaast krijgen de tiles met enemy ants, hills en food wat extra prioriteit. Deze map wordt geblurred om de uiteindelijke map te krijgen aan de hand waarvan mijn ants zich verspreiden.

Sectors:
Afbeeldingslocatie: http://matthijszeeman.nl/downloads/SECT.png
Sector prioriteiten:
Afbeeldingslocatie: http://matthijszeeman.nl/downloads/SECTPRI.png
Diffusion map:
Afbeeldingslocatie: http://matthijszeeman.nl/downloads/CDM.png

Source (is een grote bende maar geen tijd meer gehad voor opruimen/refactoring)

[ Voor 11% gewijzigd door jmzeeman op 20-12-2011 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boreus
Het lijkt er op dat een paar van de nieuwe maps te groot zijn zodat er na 1000 turns nog niemand zijn hill kwijt is. Ik had net zo'n rare game.
http://aichallenge.org/vi...php?game=281853&user=9502

Bah ik begin al een beetje spijt te krijgen van het inzenden van mijn Java versie en niet mijn C++ versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmzeeman
Begin me wel af te vragen of er voor donderdag wel genoeg games gespeeld zullen worden om een beetje representatieve rankings te krijgen. Uberhaupt vraag ik me af hoe de selectie werkt want er zijn nu bots die 12 keer gespeeld hebben terwijl bijna alle andere bots nog maar 4 games gespeeld hebben en met de huidige snelheid van spelen haalt de rest dat dus nooit meer in. Het trueskill algortime dat ze gebruiken is erg conservatief (99% zeker dat je skill hoger is) bij weinig spelletjes (=grote onzekerheid) hebben spelers die meer games gespeeld hebben dus al snel een voordeel puur omdat ze vaker gespeeld hebben. Pas na enkele tientalen games stabiliseerd de score maar op de huidige snelheid ben ik al lang blij als ik 10 spelletjes speel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Raven
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 20:32
Ach ik zie wel waar ik uitkom. Ben al lang blij dat ik mee heb kunnen doen. Bij de meeste van deze dingen kom ik er pas veel te laat achter dat het überhaupt gaande is.
Dat gezegd heb ik de laatste maand oid helemaal geen tijd meer gehad om hier aan te werken. Wel jammer eigenlijk want ik had ideeën genoeg.
Ik zie wel waar ik uitkom. Een paar weken geleden zat ik rond de top 1000. Ik zal zeer tevreden zijn als ik daar nu weer uitkom, al denk ik dat het misschien eerder top 1500 zal zijn :P.
Ik heb in ieder geval veel plezier gehad aan deze challenge en ook nog wat nieuwe dingen geleerd.

Wat wil je nog meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaaky
jmzeeman schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 02:00:
Begin me wel af te vragen of er voor donderdag wel genoeg games gespeeld zullen worden om een beetje representatieve rankings te krijgen.
Ze zullen de goede bots ongetwijfeld meer spellen laten spelen dan de slechte. Want of je 3 of 15 bent maakt behoorlijk wat uit. Maar 1200ste of 5600ste, who gives a damn?
Ik zie dat ik dat mijn battle wel aardig werkt bij de verdediging van mijn hill, maar niet bij aanvallen. Dan zijn mijn ants te passief en vallen niet aan, helaas. Daarnaast lijken ze voedsel hoger te waarderen dan lege hills, ook niet heel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flux_w42
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-09-2024

flux_w42

jah, nu is het helemaal kapot

Zondag al m'n bestaande code weg gegooid en volledig opnieuw begonnen met diffusion map, zoals ik mijn 1e bot geschreven heb. 3 uur voor de deadline nog m'n nieuwe versie geüpload :P, ergens zondag/maandag nacht. 'k heb niet veel kunnen testen tegen echte bots (enkel de Hunterbot). Benieuwd waar ik eindig :-)

Dit is zowat de logica die m'n bot gebruikt:

Diffusion map die rekening houd met de volgende "points of interest":
  • Food (duh!) (30%)
  • Undiscovered (10%)
  • Unseen (10%)
  • Enemies (50%)
De ants zelf absorberen 3/4 van de 'smell', om groeperen te vermijden. Per turn doe ik 25 diffusion iteraties, wat redelijk groete maps zou moeten toelaten zonder timeouts (hoewel ik al één timeout heb gehad tijdens de finals :()

De vermelde % waarden is de invloed dit "POI" op de effectieve diffusion map die ik gebruik. Die code alleen al zorgt voor redelijk vlot verkennen van de map, zichtbaar houden van alle locaties en voedsel verzamelen. Door de 50% enemies invloed zijn mijn mieren eerder geneigd om richting enemy hills the verkennen, waardoor ik ze sneller kan vinden.

Zonder wat extra tweaks zijn ze wel redelijk suicidaal :P Ik had geen tijd meer om een battle tactiek te implementeren, dus heb ik rond iedere enemy ant een 'keep out' zone berekend met een straal van AttackRadius + 5. Hoe minder sterk is zelf ben, hoe kleiner de kans dat mijn ant zo'n keep out zone binnen zal lopen. Eens ik meer ant krijg vergroot ik de kans op battle in stappen:
  • <10 ants = battle ten allen tijde vermijden indien mogelijk
  • <30 ants = battle ten allen tijde vermijden, tenzij het het risico waard is (POI in keep out zone)
  • >30 ants = zelf actief enemies aanvallen (zonder echte aanvalstactiek)
Vanaf er ergens een enemy hill in zicht is laat ik de helft van mijn ants verder mijn normale diffusion map volgen. De andere helft loopt via een nieuwe difusion map rechtstreeks naar de enemy hill (of hills) tot we hem hebben. Als ik minder dan 10 ants heb, is de kans groot dat ik me te pletter zal lopen, en blijven alle ants gewoon de 1e diffusie map gebruiken, ook al is er een hill in zicht tot ik genoeg ants heb (>10).

Mijn code is een zootje, maar als je wil post ik ze wel ergens publiek ;)

En nu duimen voor de finals! De top 1000 zou te doen moeten zijn, maar ik hoop stiekem op de top 500 ;-)
Wel jammer dat er zo traag gespeeld wordt tijdens de finale. Tegen donderdag zullen er volgens mij niet genoeg wedstrijden gespeeld worden om iedereen een eerlijke en correcte ranking te geven :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Wow, toch ff een dikke boost in score waardoor ik ineens 2e van de tweakers ben :D. Zal straks wel weer uitlevelen denk ik.

hmm, ff wat wezen terugkijken en in dit potje zie je duidelijk een flaw van mijn aanvals taktiek (in mijn nieuwste versie ging die al beter, maar die heb ik niet geupload :( )

http://aichallenge.org/vi...php?game=286835&user=9218

[ Voor 49% gewijzigd door Janoz op 20-12-2011 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flux_w42

flux_w42

... in mijn nieuwste versie ging die al beter, maar die heb ik niet geupload :( ...
Ken dat gevoel :-) Ik heb ook nog enkele (kleine) bugs gevonden NA het afsluiten van de inzendingen die toch wel een verschil zouden kunnen maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boreus
Janoz, wat lopen je mieren gaaf bij elkaar in groepjes. Als ze hier van zouden kunnen profiteren door te kunnen vechten, dan zou dat best een gave tactiek zijn.

Ik verwacht wel dat ze vrijwel alle bots minimaal 10 games geven. Als je daarna de top 1000 of 500 ofzo niet haalt zal het er misschien bij blijven, maar als je hoger zit, dan krijg je meer games. Misschien lukt het ze wel om in de loop van donderdag aardig wat gespeeld te hebben. De servers (workers) zijn ook meer dan de helft van de competitie down geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Raven
Janoz schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 11:37:
Wow, toch ff een dikke boost in score waardoor ik ineens 2e van de tweakers ben :D. Zal straks wel weer uitlevelen denk ik.

hmm, ff wat wezen terugkijken en in dit potje zie je duidelijk een flaw van mijn aanvals taktiek (in mijn nieuwste versie ging die al beter, maar die heb ik niet geupload :( )

http://aichallenge.org/vi...php?game=286835&user=9218
Vond dat in dat potje het veel te lang duurde voordat je daadwerkelijk de aanval inzette. Je zou iets in kunnen bouwen dat maar een bepaald percentage (80% oid) van je mieren verzameld moet zijn bij je mierenhoop, voordat je gaat aanvallen.
Maargoed, achteraf gelul is altijd makkelijk. Het is verder wel een geinige aanvals methodiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corniel

Corniel

De wereld is gek!

D-Raven schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 13:39:
[...]

Vond dat in dat potje het veel te lang duurde voordat je daadwerkelijk de aanval inzette (..)
En dat het een beetje onhandig was dat je in een een heel leger stuk liep op een schamele verdediging van 3 ants. ;)

Maar achteraf is allemaal heel makkelijk idd. ;)

Maar goed, mijn bot staat nog steeds op maar 5 potjes. Twee maal niet gewonnen. Daardoor lig ik behoorlijk achter. Nu maar hopen dat ik niet aan de verkeerde kant van de cut-off terecht kom. 8)7 |:( 8)7

while (me.Alive) {
me.KickAss();
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmzeeman
Lees net een verklaring voor de reden waarom sommige bots meer spelen als anderen:
I am going to try and explain what is going on with the game counts. I have talked with one of the devs on IRC and he confirmed that this explanation is accurate.

The match maker is trying to sort the bots, so it would prefer to have a bunch that play more matches to act as landmarks in the rankings.

Think how quicksort works, it picks a pivot value and then partitions the rest of the values into two groups, based on whether they fall on one side of the pivot or the other. During this partitioning step each value is compared to the pivot only once, but the pivot gets compared to every other value. The result is that the values are put in the proper section of the list quickly.

The matchmaking system is trying to do something similar, and the bots that are getting a lot of games are acting as a sort of pivot or landmark for broadly categorizing the other bots more quickly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

D-Raven schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 13:39:
[...]

Vond dat in dat potje het veel te lang duurde voordat je daadwerkelijk de aanval inzette. Je zou iets in kunnen bouwen dat maar een bepaald percentage (80% oid) van je mieren verzameld moet zijn bij je mierenhoop, voordat je gaat aanvallen.
Maargoed, achteraf gelul is altijd makkelijk. Het is verder wel een geinige aanvals methodiek.
Stond allemaal nog op de TODO. De implementatie van mijn bot is dat hij op 3/4 van het aantal beurten gaat verzamelen en op 7/8 gaat aanvallen. Bij 1000 beurten wordt dat dus bij beurt 750 en beurt 825. De enige uitzondering is wanneer al mijn hills ingenomen zijn. Dan start het 'regroupen' gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corniel

Corniel

De wereld is gek!

Janoz schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 14:47:
[...]

Stond allemaal nog op de TODO. De implementatie van mijn bot is dat hij op 3/4 van het aantal beurten gaat verzamelen en op 7/8 gaat aanvallen. Bij 1000 beurten wordt dat dus bij beurt 750 en beurt 825. De enige uitzondering is wanneer al mijn hills ingenomen zijn. Dan start het 'regroupen' gelijk.
Hmm, mijn bot is duidelijk agressiever ingesteld: als ik meer dan 24 ants heb én weet hoe ik bij een hill moet komen: run! En dat blijf ik doen tot het bittere einde. :)

while (me.Alive) {
me.KickAss();
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

boreus schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 13:31:
Janoz, wat lopen je mieren gaaf bij elkaar in groepjes. Als ze hier van zouden kunnen profiteren door te kunnen vechten, dan zou dat best een gave tactiek zijn.
Het komt voornamelijk doordat ik een mijn verplaats algo zo heb gemaakt dat er geen rekening gehouden wordt met waar mieren nu staan en enkel met waar ze gaan staan. (en een handige fallback voor wanneer een mier zich helemaal niet kan verplaatsen) Doordat ze zo dicht bij elkaar staan hebben ze ook dezelfde omgeving en krijgen ze dus ook dezelfde orders waardoor ze inderdaad bij elkaar blijven.

Uiteindelijk is het niet een heel handige taktiek. Doordat mijn mieren in groepjes blijven is het voedsel verzamelen niet zo efficient als andere bots waardoor ik al snel achter loop in het aantal mieren. Ook doe ik helemaal niks met het handig aanvallen waardoor grote groepen van mij zich compleet stuk kunnen lopen op 2 miertjes :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Corniel schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 14:50:
[...]

Hmm, mijn bot is duidelijk agressiever ingesteld: als ik meer dan 24 ants heb én weet hoe ik bij een hill moet komen: run! En dat blijf ik doen tot het bittere einde. :)
Zodra mijn mieren een hill dichtbij zien gooien ze zich er ook op. Het enige verschil is dat na beurt 825 alle mieren zich ten alle tijden op een hill gaan werpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcode
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:12

dotcode

///\00/\\

Ja die van mij ook. Als er een path is gaat iedereen er op af behalve iets van 20* aantal eigen hills om die te verdedigen.

Als ik nog niet aan het aanvallen ben en in 4 van een hill kom, loop ik er ook gelijk naar toe. In de voorronden zag ik naleijk dat ik wel eens een hill liet staan. En dan later die niet kon pakken omdat ik zelf werd aangevallen.

Die van 825 is wel goed, dan kan je misschien nog een extra paar punten halen.

[ Voor 10% gewijzigd door dotcode op 20-12-2011 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corniel

Corniel

De wereld is gek!

Het moge duidelijk zijn dat ik altijd naar een hill loop als ik er toevallig écht dichtbij in de buurt ben, dat gaat zelfs boven het eten van voedsel. Verder heb ik een aantal verdedigers die nooit meewerken aan de aanval. Ook stuur ik er nooit meer dan 48 (vraag me niet waarom dat er geen 45 of 65 zijn) een aanval inzetten. Als ik geen hills meer heb ga ook ik vol op de dichtsbijzijnde hill.

while (me.Alive) {
me.KickAss();
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

48 is toch duidelijk, data is precies 32 + 16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corniel

Corniel

De wereld is gek!

Janoz schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 15:03:
48 is toch duidelijk, data is precies 32 + 16
:D)

En 65 is 64 +1 ;) Het is vooral heel erg WFM (Wet Finger Method). 8) :+ 8)

while (me.Alive) {
me.KickAss();
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Zo Corniel, even in een paar uurtjes 20 punten erbij gesprokkeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corniel

Corniel

De wereld is gek!

Janoz schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 19:55:
Zo Corniel, even in een paar uurtjes 20 punten erbij gesprokkeld!
Yep, maar niet in de top-100. En ze spelen wel erg veel maze... Da's niet Truusjes specialiteit. :(

while (me.Alive) {
me.KickAss();
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Raven
Met mijn A* algoritme zijn mazes geen probleem voor mijn bot. Sterker nog, ik zag dat dat vaak de reden was dat mijn bot wint. Puur omdat andere bots gewoonweg de maze niet goed kunnen navigeren. :P

Niet dat ik dat erg vind hoor :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corniel

Corniel

De wereld is gek!

D-Raven schreef op woensdag 21 december 2011 @ 09:35:
Met mijn A* algoritme zijn mazes geen probleem voor mijn bot (..)
Ik kan m'n weg wel vinden, dat is het probleem niet. Alleen mijn mieren hebben graag wat ruimte voor een ideale samenwerking. :) (in deze maze, en in deze gaat het gewoon prima)

while (me.Alive) {
me.KickAss();
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flux_w42

flux_w42

Heb net mijn code publiek gezet. Je kan alles hier vinden: klikje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boreus
Corniel heeft nu 0.30 meer mu dan ik heb...
Ben wel benieuwd hoe de NLD ranking gaat eindigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corniel

Corniel

De wereld is gek!

boreus schreef op woensdag 21 december 2011 @ 14:01:
Corniel heeft nu 0.30 meer mu dan ik heb...
Ben wel benieuwd hoe de NLD ranking gaat eindigen.
Ik ook. Hopelijk top-3 en boven jou, maar ik durf er nog weinig van te zeggen. Nu sta ik weer 1.70 op je achter, maar jij hebt net een flink aantal meer potjes gespeeld (25 om 13). Geen enkele Nederlander nu in de top 100, da's ook niet best. :(

while (me.Alive) {
me.KickAss();
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flux_w42

flux_w42

Op open maps zie je m'n aanvals "tactiek" goed :P aka Hill !!!!! Go for it :P Nu nog een ietwat slimmer battle algoritme en 't zou al heel wat beter geweest zijn :D
http://aichallenge.org/visualizer.php?game=305393

[ Voor 26% gewijzigd door flux_w42 op 21-12-2011 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corniel

Corniel

De wereld is gek!

flux_w42 schreef op woensdag 21 december 2011 @ 16:07:
Op open maps zie je m'n aanvals "tactiek" goed (..)
Nice!

while (me.Alive) {
me.KickAss();
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flux_w42

flux_w42

Ow, en m'n eigen hill verdedigen zou ook een pak geholpen hebben :D
http://aichallenge.org/visualizer.php?game=305717

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmzeeman
Word nu wel flink meer gespeeld, ze hebben meer servers en de eerste twee cutoffs zijn geweest op de top 5000 de top 3000. Ook hebben ze de finals verlengt tot vrijdag. Iedereen die een beetje z'n best heeft gedaan zal dus waarschijnlijk genoeg spelletjes gespeeld hebben om een representatieve ranking te krijgen. Nu alleen nog winnen :)...

• flux_w42

flux_w42

Lol Janoz, ik heb net een match tegen jou gespeeld 1v1 :D Wat is de kans daarop :P

• Corniel

Corniel

De wereld is gek!

@Janoz: volgens mij wordt je dit potje afgestraft voor het veel te vroeg beginnen aan je defence. Die twee ants zijn zolang je geen vijand ziet veel nuttiger in te zetten als voedselzoekers.

while (me.Alive) {
me.KickAss();
}

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

MWah vroeg.. De afweging wordt gebaseerd op het totaal aantal mieren wat ik heb, maar ik ben nog niet echt bezig geweest met het optimaliseren van dit aantal. Daarnaast denk ik dat het niet perse de defence, maar meer het clusteren is waardoor ik minder voedsel vergaar.

• Bolukan
Corniel schreef op donderdag 22 december 2011 @ 13:38:
[...]

@Janoz: volgens mij wordt je dit potje afgestraft voor het veel te vroeg beginnen aan je defence. Die twee ants zijn zolang je geen vijand ziet veel nuttiger in te zetten als voedselzoekers.
Twee statisch en nog meer dynamisch ;) die om het nest blijven hangen.

Alle Tweakers
Alle nederlanders en alle belgen

[ Voor 24% gewijzigd door Bolukan op 22-12-2011 16:42 ]

• Corniel

Corniel

De wereld is gek!

Ja vroeg. :D Er is veel te tweaken, maar ik durf te stellen dat het initiëren van een (min of meer) statische defence alvorens je überhaupt een vijand hebt gezien te vroeg is.

Maar goed, iedereen die met static defence in de weer is gegaan kent het probleem. Wanneer begin je, hoe bepaal je hoeveel, en niet onbelangrijk, hoe zorg je dat je hill niet geblokkeerd raakt waar door je nieuwe ants niet weg kunnen.

Maar ik ben heel erg in mijn nopjes. Sta nu eerste bij zowel NL als Tweakers.net. :) Het zou kunnen datik dit blijf, maar bij NL is het wel een nek-aan-nek-race. Zijn er nog anderen voor wie het er om spant?

@Boreus: What went wrong? Je riep al iets over spijt. Die v14 in C++ en die v8 in Java wellicht? Of had je goede redenen om van taal te switchen?

while (me.Alive) {
me.KickAss();
}

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Corniel schreef op donderdag 22 december 2011 @ 21:36:
Maar goed, iedereen die met static defence in de weer is gegaan kent het probleem. Wanneer begin je, hoe bepaal je hoeveel, en niet onbelangrijk, hoe zorg je dat je hill niet geblokkeerd raakt waar door je nieuwe ants niet weg kunnen.
Van die 3 problemen heb ik eigenlijk alleen de laatste opgelost. Dat vond ik veel leuker om op te lossen :). Zodra er een mier uit mijn hoop komt wordt gekeken welke van de aangrenzende hokjes de hoogste 'waarde' heeft (waar een mier dus heen moet) en vervolgens schuiven alle mieren een plekje op. Daarom heb ik op dit moment ook maar max 8 mieren om mijn hoop. Het algoritme zou weer wat ingewikkelder worden wanneer er een extra laag bij zou komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaaky
Die static defense heb ik wel aardig getweakt. Alleen neemt mijn battle strategy, die ik zondagavond/nacht nog snel even heb 'geklust', het over als er de tegenstander echt dichtbij komt. En die laat ze een stapje achteruit doen als het moeilijk wordt... Dus soms lopen mijn verdedigers van mijn hill weg. In deze pot zie je de static defense opgebouwd worden, maar als het echt spannend wordt valt het uiteen. Eigenlijk had ik met minder mieren ook terug moeten schalen naar een kleinere formatie. Maar dat doe ik niet en elke plaats binnen een formatie is net zo veel waard, dus staan de mieren een beetje verspreid.
Maar met een beetje geluk win ik toch nog wel eens een potje :Y) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flux_w42

flux_w42

Ik heb enkele animaties gemaakt van m'n diffusion maps op de random_walk_02p_01 tegen HunterBot:

De coverage:
Afbeeldingslocatie: http://home.scarlet.be/~jm375900/coverage.gif

Enemies:
Afbeeldingslocatie: http://home.scarlet.be/~jm375900/enemy.gif

Food:
Afbeeldingslocatie: http://home.scarlet.be/~jm375900/food.gif

Scouting:
Afbeeldingslocatie: http://home.scarlet.be/~jm375900/scout.gif

En de mix van de vier bovenstaande. Dit is de map die de mieren effectief gebruiken als ze niet in de aanval gaan.
Afbeeldingslocatie: http://home.scarlet.be/~jm375900/mixed.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolukan
Mooi !!
Wat is het verschil tussen coverage en scouting? Known/Unknown en Seen/Unseen? En wat is de verhouding tussen deze in de optelsom.

[ Voor 119% gewijzigd door Bolukan op 23-12-2011 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boreus
Ten eerste: goed bezig Corniel! Of je de eerste plaats van NLD vast gaat houden of niet, een hele sterke top 100 plaats zit er wel aan te komen!
@Boreus: What went wrong? Je riep al iets over spijt. Die v14 in C++ en die v8 in Java wellicht? Of had je goede redenen om van taal te switchen?
Een aantal factoren tellen denk ik mee. Eén van de belangrijkste daarvan is dat ik mijn versies nooit goed heb getest. Een uur voor de deadline had ik geen enkel idee welke versie het beste was (slaap tekort was ook een factor ;)). Op Fluxid speelt daarnaast maar een klein aantal bots, dus als je ene versie het daar nou juist goed tegen doet, dan betekent dat wellicht niet alles over de prestaties in de uiteindelijke wedstrijd.

Daarnaast was mijn combat afhandeling in de Java versie een beetje achterhaald. De versie die 30e gehaald heeft, komt nu op de 125e plaats uit. Die 30e plaats was gehaald net voordat iedereen op het forum kon lezen hoe mijn versie, en 7000 andere versies, verslagen moesten worden.

De C++ versie was gewoon om het eens compleet anders aan te pakken (all-pairs shortest paths en veel min-cost matchings). Uiteindelijk heb ik wel spijt van dat ik de Java versie (BFS vanaf elke ant) er weer op gezet heb. De C++ versie was leuker om te zien omdat het anders werkte. Ook: de C++ versie haalde nog wel top 100 vlak voor de deadline, dus die had dat misschien nu ook nog net gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flux_w42

flux_w42

Bolukan schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 11:07:
Mooi !!
Wat is het verschil tussen coverage en scouting? Known/Unknown en Seen/Unseen? En wat is de verhouding tussen deze in de optelsom.
Coverage is alles wat tijdens de huidige turn niet zichtbaar is. Scout is alles wat nog nooit gezien is van de map. Dit zijn de verhoudingen:
  • Food (duh!) (30%)
  • Undiscovered (10%)
  • Unseen (10%)
  • Enemies (50%)
Ik denk dat ik een fout gemaakt heb door enemy hill daar niet tussen te steken :) Soms loopt zo één enkele mier op z'n ééntje een onverdedigde hill voorbij zonder hem in te nemen :P

Mijn ranking zit er op :P Ik val buiten de huidige cutoff van 750.
Rank: 767 ↓ Skill: 60.22 ↓
Sorry you are outside of the pairing cutoff, you're unlikely to play in anymore games

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boreus
Dit lijkt mij de eindstand voor NLD.
Gefeliciteerd Corniel!! d:)b
   1   (72) 	Corniel           77.79
   2   (73) 	fvannee           77.71
   3   (96)     tombana           76.31
   4  (106)	Parsley           75.87
   5  (110) 	boreus            75.64
   6  (129) 	PeterB            74.64
   7  (241) 	Mighty_Servants   70.62
   8  (285) 	mario.klaver      69.35
   9  (292) 	royvanrijn        69.24
  10  (300) 	jmzeeman          69.03

Vannacht in bed bedacht ik me nog dat mijn v8 het goed deed in de tijd dat de turntime nog 1000 was. Misschien had dat er nog iets mee te maken. Verder kan ik ook moeilijk uitsluiten dat mijn last-minute changes hem zwakker gemaakt hebben. Was nog wel spannend vannacht, want soms schoot ik toch nog eventjes de top 100 in.

Nu moet ik nog kijken wie er eigenlijk gewonnen heeft... een uur voor het stoppen van de wedstrijden wisselden ze nog van plaats 1 en 2 (xathis en Greentea).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Raven
Congrats Corniel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corniel

Corniel

De wereld is gek!

Ik ben zeer blij met mijn eerste plaats (van Nederland, maar toch). Gedurende de vrijdag leek een plekje rond de 50 er nog in te zitten (en was de afstand tot de nummer twee van Nederland iets groter ;)) maar uiteindelijk kan ik hier niet meer dan tevreden over zijn. Ik ga zeker vaker aan dit soort wedstrijdjes mee doen. Dit is leuk. :D

Ik heb ook maar e.a. geblogd: http://www.corniel.nl/blo...4/truusje-my-lovely-ants/

while (me.Alive) {
me.KickAss();
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croontje
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-07 00:34
Kan je eigenlijk nog meespelen? Niet in de wedstrijd maar gewoon ter vermaak??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corniel

Corniel

De wereld is gek!

@croontje: Ja dat kan. Ik weet niet of er nog veel TCP-servers aan staan, maar er zijn nu genoeg bots beschikbaar om tegen te spelen.

while (me.Alive) {
me.KickAss();
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolukan
RobIII schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 15:51:
[...]
We hebben momenteel iets op stapel liggen voor over niet al te lange tijd ;) Meer kan en ga ik niet loslaten ;)
We hebben nu weer tijd !!! :9 :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croontje
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-07 00:34
Corniel schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 12:34:
@croontje: Ja dat kan. Ik weet niet of er nog veel TCP-servers aan staan, maar er zijn nu genoeg bots beschikbaar om tegen te spelen.
Ok, bedankt. Ik ben geen professionele programmeur maar dit ziet er een leuk tijdverdrijf uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boreus
croontje schreef op maandag 26 december 2011 @ 14:34:
Kan je eigenlijk nog meespelen? Niet in de wedstrijd maar gewoon ter vermaak??
Zelf doe ik heel soms nog even mijn bot op tcpants.com laten spelen, maar er is niet veel activiteit meer zo lijkt het. Een bot of 10 verspreid over de dag als ik moet schatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corniel

Corniel

De wereld is gek!

boreus schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 18:36:
[...]

Zelf doe ik heel soms nog even mijn bot op tcpants.com laten spelen, maar er is niet veel activiteit meer zo lijkt het. Een bot of 10 verspreid over de dag als ik moet schatten.
Een bot of 11. :) Ik heb de laatste versie van Truusje ook maar in de lucht geschopt.

while (me.Alive) {
me.KickAss();
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boreus
Corniel schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 14:54:
[...]

Een bot of 11. :) Ik heb de laatste versie van Truusje ook maar in de lucht geschopt.
Ah ik zag hem draaien!
Heb die van mij ook maar weer eventjes aan gezet dan.
Hopelijk komt er dan ook nog eens een 3 player game ipv als die 1v1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaaky
Ik heb mijn ingestuurde bot ook aan het werk gezet. Alleen zie ik dat mijn server gecrasht is, wellicht toch minder undervolten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boreus
Helaas toch weinig (geen?) games met meer dan 2 spelers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaaky
Dat had ik ook al gemerkt met mijn eigen (lokale) tcpserver. Probleem is dat met 2 spelers, beide spelers altijd op hetzelfde moment klaar zijn met spelen en dus allebei op hetzelfde moment beschikbaar zijn voor een nieuwe partij. Veel slimmer is de logica in de tcpserver niet. Wat wel helpt is het minimale aantal spelers verhogen, maar daar zullen we een mailtje aan moeten wijden. Wat ook kan is zelf meer dan 2 bots tegelijkertijd te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boreus
Bah die cut-off is wat stroef voor mijn bot. :)
Ga er vandaag even twee tegelijk draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corniel

Corniel

De wereld is gek!

Voor de fun op tcpants een tweaked version neergezet dit het (verwachting) best aardig doet in 2 maps. Ben benieuwd of dat klopt. :)

while (me.Alive) {
me.KickAss();
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corniel

Corniel

De wereld is gek!

Het idee is leuk, maar de tests suggereren dat het ook in maps met twee spelers niet lucratief is om 1 op 1 combats aan te gaan. Mijn getweakte versie doet het duidelijk minder goed, dan de niet getweakte versie.

while (me.Alive) {
me.KickAss();
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corniel

Corniel

De wereld is gek!

Het is al lang stil in dit topic. Afgelopen week ben ik - gewoon voor de lol - begonnen met het schrijven van een nieuwe enigine. Waarom? Gewoon, omdat ik het leuk vind, en er geen andere AI-challenge loopt op dit moment. Ik wilde een ook een andere aanpak proberen. Wellicht later meer. :)

while (me.Alive) {
me.KickAss();
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boreus
Die mieren challenge zat wel goed in elkaar he!

De pokerchallenge van Starapple gaat ook (in oktober als ik het goed heb) opnieuw plaatsvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corniel

Corniel

De wereld is gek!

boreus schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 15:12:
Die mieren challenge zat wel goed in elkaar he!

De pokerchallenge van Starapple gaat ook (in oktober als ik het goed heb) opnieuw plaatsvinden.
Die pokerchallenge vond ik niet zo uitdagend. Ik heb mee gedaan aan Cloudball, maar dat ligt nu ook weer stil. En dze is gewoon té leuk. :D

while (me.Alive) {
me.KickAss();
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Raven
Het feit dat het zo makkelijk is om je bot te runnen zonder dat je een server nodig hebt is ook een big plus.

Ik sleutel er af en toe ook aan, voornamelijk om collaborate diffusion beter te doorgronden. Ik zag tijdens de compo een bot welke zijn ants in cubes rond liet zwermen (we are borg!! _/-\o_ ). Dat moet ik gewoon namaken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Raven
Overigens heeft de winnaar van de challenge een post gemaakt: http://xathis.com/posts/ai-challenge-2011-ants.html
Pagina: 1 ... 5 6 Laatste