HDD Kaduuk, reparatie

Pagina: 1
Acties:

• nielsl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21-01 15:47
Beste allemaal,

Een korte vraag, in mijn directe omgeving is een HDD overleden (in zo'n USB behuizing, beestje tikt nu bij het opstarten) en vanzelfsprekend was er geen backup beschikbaar. Men wenst de data er wel af te krijgen. Nu heb ik even rond zitten snuffelen voor wat van die laboratoria die dat soort zaken doen, maar ik heb dus geen idee wie er nu goed werk levert tegen een acceptabele prijs.

Daarom de vraag of er hier mensen zijn die nog eea kunnen aanraden obv eigen / vernomen ervaring?

Dank!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-01 12:48

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Tja, het ligt er net aan wat je aan je reparatie kwijt wil. Bedragen a 2.000 euro krijg je zomaar om je oren geslingerd, zeker als het om gigantische hdd's gaat die volledig vol met data staan.

Je kan ook zelf software pakketten aanschaffen die je hdd kunnen (proberen) uitlezen via de aansluiting (als deze niet herkend wordt in je PC). Deze varieren van 100 tot een paar duizend euro.....

Er zijn ook opensource varianten beschikbaar, maar dat is een kwestie van googlen ;)

Wabbawabbawabbawabba

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:21

Wildfire

Joy to the world!

Software gaat niet helpen, de schijf is fysiek kaduuk (getuige het tikkend geluid). Een lab lijkt dus de enige oplossing, maar zoals reeds gezegd -- dat gaat aardig wat €€€ kosten. Eigenlijk alleen maar inzetbaar wanneer het om echt cruciale en/of waardevolle data gaat.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-01 12:48

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Wildfire schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 13:05:
Software gaat niet helpen, de schijf is fysiek kaduuk (getuige het tikkend geluid). Een lab lijkt dus de enige oplossing, maar zoals reeds gezegd -- dat gaat aardig wat €€€ kosten. Eigenlijk alleen maar inzetbaar wanneer het om echt cruciale en/of waardevolle data gaat.
Ook tikkende schijven zijn te recoveren softwarematig, vaak genoeg moeten doen ;) Het ligt wel aan de mate van het defect. Heel lullig gezegd heb ik wel eens een mep op de schijf moeten geven om hem draaiende te krijgen...

Wabbawabbawabbawabba

Verwijderd

Tikkende schijf in een externe behuizing wil nog niet zeggen dat die fysiek kapot is. Zo had ik een LaCie 1TB externe schijf met daarin 2 x 500GB harddisk. Doordat de voeding niet genoeg juice gaf, tikte deze ook bij het opstarten. Je zou dus eerst een kunnen proberen om de schijf uit zijn behuizing te halen en intern aan te sluiten, voordat je overgaat op recovery. Nee heb je en ja kan je krijgen.

• nielsl
HDD is reeds uit zijn behuizing gehaald en aan mn PC gehangen, met hetzelfde resultaat. Boel lijkt dus echt fysiek kaduuk. Na veel hangen en wurgen had ik er ook uitgekregen dat het beestje een paar keer kennis heeft mogen maken met de wetten van Newton (kortom, hij is een aantal keer gestuiterd...)

Verwijderd

Dan is het dus inderdaad hardwarematig naar zijn... je weet wel.
Harddisk zijn niet gemaakt om te laten stuiteren, daar hebben ze o.a. stuiterballen voor uitgevonden.
Ik zou even de volgende link doornemen :

Thematopic: Datarecovery

Maar meestal (niet altijd dus) is het over en uit met dit soort gebreken.
Nu heb ik hier vaak genoeg in topics gelezen dat er een bedrijfje in dacht Hongarije zat, die het vrij goedkoop kon oplossen. Ik zal even kijken of ik de link kan vinden.

Edit :

Gevonden! Dit is gewoon een NL bedrijfje, dus je kan ze gewoon in NL mailen of bellen.

http://www.drsbulgaria.com/nl/

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2011 13:34 ]

• nielsl
Dank je wel! Zijn er echter ook mensen die ervaring hebben met nederlandse bedrijven? Gaat mij er niet om om precies een bedrijf te vinden, daarvoor hebben we immers google, maar meer of er mensen zijn die goede ervaringen hebben met een tent

Verwijderd

In Nederland zijn wel genoeg goede "tenten" te vinden, maar die zijn minimaal 5 tot 8x duurder dan dit bedrijf.
Op zich kunnen ze wel hetzelfde resultaat halen, daar zit het probleem niet, het probleem zit hem in de kosten. Als je het in Nederland wil doen, neem dan wel een bedrijf die op basis van "no cure, no pay" werkt, mocht je data niet te recoveren zijn, dan kost het ook niets.

• nielsl
geen mensen met ervaringen en suggestie met dergelijke bedrijven in nederland?

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:57
Geloof er in EDE een bedrijf zit, begint geloof ik wel bij een euro of 500,-.

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 28-01 13:58
DRS Bulgaria duurt het wat langer tot dat je de schijfjes met data hebt (je krijgt je data op DVD'tjes terug) maar je betaald dan ook flink minder dan de concurrentie. En zeker wel kwaliteit daar. Goede ervaring mee gehad.
Pagina: 1