Technieken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crasoni
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-04-2024
Ik ben van plan aan een casemod te beginnen samen met een vriend..

Maar ik zie iedereen kasten half uit elkaar halen en een ander frame erin maken enzo..
Maar hoe maken jullie dat aluminium allemaal aan elkaar vast?! Bijna nooit zie ik schroeven, lijm lijkt me geen optie.. En lassen ook niet echt..

Zou iemand me kunnen adviseren?? Zou ik erg blij mee zijn aangezien ik nog meer dan genoeg oude kasten heb liggen hier..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicksterx
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21-02 15:55

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:33
Waarom niet lassen? Check cases als Flipmode.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
Idd, veel computerkasten zijn met popnagels gemonteerd. Demontage gebeurt dan ook door de bestaande popnagels uit te boren, en tijdens de montage worden er weer nieuwe popnagels geplaatst met een popnageltang. (verkrijgbaar bij de bouwmarkt)

Tip voor het uitboren: Accuboormachine gebruiken en het liefst een boortje van 3,1/3,2mm. Als de popnagel meedraait tijdens het uitboren, de accuboor iets scheef houden zodat het boortje in de popnagel hapt, en uiteindelijk heb je em los. Bij het plaatsen van popnagels, let op de lengte, lange nagels voor dikke plaat, en korte voor dunne. (staat omschreven op de verpakking als je nagels haalt bij de bouwmarkt)

Als je nieuwe verbindingen maakt, beide delen klemmen zodat ze niet verschuiven tijdens het boren, dan doorboren en popnagelen. Je kan eerst 1 gat boren en nagelen zodat je daar vanuit kan gaan bij het boren van de andere gaten.

[ Voor 14% gewijzigd door FiXeL op 31-10-2011 22:41 ]

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
precies wat fixel zegt, en popnagels zijn er in allerlei kleuren verkrijgbaar

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Ik zou niet beginnen aan lassen als je niet weet hoe het moet of je de spullen er niet voor hebt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crasoni
Erg bedankt voor de reacties,

Ik ben geen nieuwtje in het gebruik van gereedschap en dergelijken.. Maar metaalbewerking heb ik nooit echt gedaan.. Vooral hout.. Maargoed ik blijf een scholier :P..

En FiXeL bedankt voor de uitleg (:

Edit:

Wat is de handiste manier voor het buigen van aluminium?!

[ Voor 12% gewijzigd door Crasoni op 01-11-2011 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 12:53

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Ik gebruik eerlijk gezegd vaak gewoon lijm (bruis lijm, componenten, laat nooit meer los en ziet er heel netjes uit ;) ).

Een mooie oplossing is geslepen popnagels (popnagel schieten en vervolgens afslijpen) maar het beste is toch wel lassen voor een mooiere afwerking. Alu lassen is niet heel simpel, maar als je het eenmaal door hebt.....

Je kan natuurlijk ook voor ander materiaal kiezen, pvc/plastic, hout, noem maar op :)

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crasoni
Ander materiaal is inderdaad een oplossing, maar dan zit je weer met de dikte van het materiaal.. aluminium is over het algemeen het sterkste.. Plastic wil nog wel wat flexibel zijn.. Hout zal over het algemeen stukken dikker zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als je zelf alu wil gaan buigen, en het zo denkt te kunnen zie ik een half vierkant halr ronde kast voor me in mn hoofd. alu pre fabricated kopen, anders heb je goede spullen nodig, als je echt niet anders kan, mal maken en het alu er om heer hameren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-09 13:05

Fordox

00101010

mdf is heel fijn om kasten mee te bouwen. over het algemeen is het ook een stil materiaal gezien het een beetje geluidabsorberend is.
en ik neem aan dat iedereen wel met houtlijm, zagen en boren overweg kan :)
alleen ziet het er niet altijd even strak uit.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19-09 18:12
Lol, popnagels zijn in alle kleuren beschikbaar... Zelf spuiten werkt ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
alu buigen is niets moeilijks aan

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het enige wat je overhoudt na het buigen van alu is een witte rand, hier ontkom je niet aan omdat je het materiaal uitrekt aan één kant.

En als je nog scholier bent: kijk eens in het technieklokaal op school. Daar zou echt wel een popnageltang moeten zijn. Popnagels werken alleen in harde materialen zoals kunststof en metaal. In hout wordt de nagel er doorheen getrokken, mits je een ringetje gebruikt aan de kant die naar binnen wordt getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-06 10:46
sypie schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 06:36:
Het enige wat je overhoudt na het buigen van alu is een witte rand, hier ontkom je niet aan omdat je het materiaal uitrekt aan één kant.
Dan is je buigradius te klein, en rekt het materiaal aan de buitenkant dus te veel. Je kunt dan beter de rand waarom je vouwt iets ronde schuren/vijlen.

Casemod: Cubeleon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Maar aluminium is niet gemaakt om te vouwen. Het materiaal is niet buigzaam, en krijgt altijd scheurtjes, hoe klein dan ook. Met een grote buigradius zijn ze zeker minder zichtbaar, maar ze zijn er wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• console
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:30
Je hoeft niet speciaal Aluminium te Popnagelen, Metaal lijmen of te Lassen, maar je kunt Aluminium ook gewoon solderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

console schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 18:33:
Je hoeft niet speciaal Aluminium te Popnagelen, Metaal lijmen of te Lassen, maar je kunt Aluminium ook gewoon solderen :)
het schijnt dat dat niet kan, ik weet niet de precieze reden, maar ik wou een jaar of 2 geleden op school ook wat alu solderen, en de technisch docent gaf aan dat dit niet kan.

miss kan het wel, maar dit heb ik gehoord, in die tijd heb ik me niet geboeit om de reden te vragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerrorWolf
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 24-07-2024
Verwijderd schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 19:35:
[...]

het schijnt dat dat niet kan, ik weet niet de precieze reden, maar ik wou een jaar of 2 geleden op school ook wat alu solderen, en de technisch docent gaf aan dat dit niet kan.
Met normaal soldeer niet nee. Maar tegenwoordig heb je speciale soldeer voor alu.
Durafix of TechnoWeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TerrorWolf schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 20:04:
[...]

Met normaal soldeer niet nee. Maar tegenwoordig heb je speciale soldeer voor alu.
Durafix of TechnoWeld
aha, dit verklaart het.

die speciale soldeer kost zeker geld;)
dat zou de reden zijn dat deze niet in het bezit is van school

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerrorWolf
opzich niet voor 1.5m soldeer 22 euro

http://www.durafixeasywel...n=page&group_id=9&lang=NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

geloof me, voor school is dat te duur

maar wat is het "beste" manier om verbindingen te maken, zonder lassen of solderen.
dit moet ook werken voor schuine verbindingen. thanks

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2011 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19-09 18:12
1,5m voor 22 euro? En dat is niet duur? je hebt al een meter gewone soldeer voor anderhalve euro. 22 euro voor anderhalve meter is wel extreem duur hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerrorWolf
naarden 4ever schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 20:13:
1,5m voor 22 euro? En dat is niet duur? je hebt al een meter gewone soldeer voor anderhalve euro. 22 euro voor anderhalve meter is wel extreem duur hoor.
oke dat klopt maar daarmee kan je geen aluminium solderen. En aluminium is vanzichzelf al een duur materiaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
naarden 4ever schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 20:13:
Valt me nog best mee, als je niet een TIG/MIG lasaparaat in de schuur hebt staan, en voor alu heb je wel eentje nodig die wat amps kan leveren, niet zo'n hobby ding iig. Het gasverbruik ligt bij alu lassen ook hoger, een een flesje argon kost ook wel wat, laat staan een aparaat waar je fatsoenlijk alu mee kan lassen. Bovendien hoeft dit ook niet autogeen, dus je kan volstaan met een goeie propaan brander. Anders had je ook nog eens een acytileenfles + zuurstoffles in je schuur moeten hebben, wat ook niet elke hobbiebob heeft staan. :P
_ferry_ schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 10:43:
Maar aluminium is niet gemaakt om te vouwen. Het materiaal is niet buigzaam, en krijgt altijd scheurtjes, hoe klein dan ook. Met een grote buigradius zijn ze zeker minder zichtbaar, maar ze zijn er wel.
Daar ben ik het niet mee eens. Alu wil prima zetten/vormen als de legering maar juist is. Alu is een erg flexibel materiaal en kan ook prima ge-extrudeerd worden, maar idd het moet wel de juiste legering zijn. Een stukje 51ST is daar prima voor geschikt, (bouwmarkt meuk) maar 6081 of 7000 series alu is een stukje weerbarstiger.

[ Voor 28% gewijzigd door FiXeL op 08-11-2011 21:28 ]

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vind ik ook;)
Pagina: 1