Onafhankelijke of externe raid oplossing ?

Pagina: 1
Acties:

• Reg-Edit
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-01-2024

Reg-Edit

BMW Turbo Power !

Topicstarter
Tweakers,

Ik hoop dat jullie me wat informatie of ideeën kunnen geven over een bepaalde gedachte die ik heb.

Ik wil een RAID 5 opstelling opzetten, echter ben ik er nog niet helemaal uit hoe ik dat wil doen.
Zit namelijk met het volgende, ik wil niet de interne controller gebruiken van me mobo omdat ik zo nu en dan nog wel is verander van mobo.

Ik ben dus op zoek naar een andere oplossing, zoals een externe HDD Raid server oid ?
Of zou een losse RAID controller al wonderen doen ?

Als er andere betere gedachtes zijn dan hoor ik het graag !

www.jaxxx.nl

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-02 20:08

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Wat is het doel van je raid opstelling? Voor de fun, backup, snelheid?
Welk OS draai je? Als je bv linux draait kan je heel makkelijk software raid gaan draaien wat redelijk platform onafhankelijk is.
Als het gewoon backup is kan je ook een QNAP of Synology nas nemen.

• Reg-Edit

Reg-Edit

BMW Turbo Power !

Topicstarter
Doel is backup van bestanden, ik draai met mijn desktop op XP

Heb ze even gezocht, en dat is idd iets wat goed in de richting komt.
Echter is de prijs behoorlijk aan de hoge kant als ik minimaal 4 HDD's wil gebruiken

Synology DX510 5B Max is bv zeker een goede optie a 400 Euro ex HDD's

Weet niet of er ook goedkopere oplossingen zijn? Anders moet ik behoorlijk doorsparen :>

www.jaxxx.nl

• Swedish Clown
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-04-2025

Swedish Clown

Erlang <3

http://tweakers.net/price...X0TNzQBddfdHTb2katUWFtrXw

Ik zou zeggen leef je uit ;) Geselecteerd op: 4 schijven, in ieder geval raid 5 en beoordeling minimaal goed. Komen er toch wel wat alternatieven naar voren ;) Even los van het feit dat HDD's op het gegeven moment een koers hebben die te vergelijken valt met de goudprijs, komen er toch wel wat andere opties naar voren.

Verder kan je altijd kijken of een DIY NAS iets voor je is. Het grote DIY RAID NAS topic deel 3. Voor een bedrag vergelijkbaar met een QNAP of Synology kan je een leuk DIY NASje in elkaar steken.

Maar nogmaals op het moment zijn de HDD's prijzen dermate hoog dat tenzij er nood in het spel is, even afwachten wat de prijzen van HDD's de komende maanden gaan doen, een flink bedrag kan gaan besparen.

Always looking for developers wanting to work with Erlang.

• piepemuisje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-12-2025
Reg-Edit schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 14:16:
Synology DX510 5B Max is bv zeker een goede optie a 400 Euro ex HDD's
Voor de DX510 zou ik niet gaan aangezien dit een uitbreidingsunit is voor bv de DS1010+ en DS1511+.
Er zit dus geen processor in, geen lan poort etc

Verwijderd

XP is niet zo handig voor RAID, vanwege meerdere redenen. Ik raad je aan naar een NAS te kijken. Je kunt kant en klare NAS overwegen, maar ook een zelfbouw NAS. Dat laatste is vooral aan te raden als je speciale wensen hebt of extra bescherming wilt voor je bestanden, zoals met het ZFS bestandssysteem. RAID5 is niet veilig genoeg om zonder backup gebruikt te worden, je moet dat niet zien als heel betrouwbare storage.

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-12-2025
Geen enkele raid is veilig genoeg om zonder backup te gebruiken. 8)7 :X

• Reg-Edit

Reg-Edit

BMW Turbo Power !

Topicstarter
Bedankt mensen, denk dat ik er al een beetje uit ben.
Ik ga voor de pricewatch: Sharkoon 5-Bay RAID Box

Prijs is mooi, 5 HD bays, USB 3.0, E-Sata, RAID 0, 1, 3, 5, 10, JBOD

Enige 'minpuntje' is dat die geen LAN connector heeft, maar dat zal in mijn geval niks uitmaken.

www.jaxxx.nl

Verwijderd

UltraSub schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 15:23:
Geen enkele raid is veilig genoeg om zonder backup te gebruiken. 8)7 :X
Dat ligt aan hoe belangrijk de gegevens zijn. ZFS bijvoorbeeld beschermt tegen veel meer risico's waar traditioneel RAID tegen kan beschermen. Je begint al met een veel veiligere RAID engine die goed tegen bad sectors kan en ook uitstekende bescherming tegen corruptie heeft. Daarnaast kan het tegen additionele gevaren beschermen zoals perongeluk verwijderde bestanden, virussen en andere oorzaken van mutatie of verwijdering van data, door gebruik van krachtige ZFS snapshots.

Je blijft natuurlijk kwetsbaar voor zaken als een voeding die al je schijven laat doorbranden, of blikseminslag en dat soort zaken. Maar het punt is dat je het soort data moet aanpassen aan het niveau van bescherming. Sommige data kan prima zonder backup aangenomen dat je alleen door rampen de gegevens kwijt kunt raken. Het probleem is ook vaak dat met RAID5 mensen vaak denken dat de 'één schijf mag uitvallen zonder gegevensverlies' heel letterlijk genomen mag worden. Dit terwijl ook met alle schijven correct functionerend je alle of gedeeltelijk data kunt kwijtraken van een RAID5 array, door de combinatie van een complex RAID level en lage kwaliteit implementatie. RAID5 kent veel haken en ogen die nauwelijks bekend zijn laat staan correct rekening mee wordt gehouden.
Pagina: 1