SSD in RAID: Nut of overkill?

Pagina: 1
Acties:

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01-2025

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

Ik heb 4 keer 80GB Intel X25-M G2 Postville in RAID0 + 4 keer 80GB Intel X25-M G2 Postville in RAID0 op twee Areca ARC-1222 controllers.

En dan in Windows daar weer een RAID0 van gemaakt.
Totaal ongeveer 600 GB aan ruimte voor mijn OS en al mijn muziek programma's en samples.
Ik haal 1400 MB/s aan leessnelheid en ongeveer 600 MB/s aan schrijfsnelheid voor sequentiële bestanden.
Maar dat heeft me in 2009 en 2010 wel een fortuin gekocht.
Voor mijn volgend systeem wil ik veel snellere RAID controllers als die 1222.
Want dat is de bottleneck. De nieuwste SSD's doen al 400 a 500 MB/s sequentieel.
Als ik geen controller bottleneck had zou ik misschien wel 1900 MB/s kunnen halen.
Ik gebruik het systeem om on de fly samples en VST's in te laden terwijl er geen schokken in het geluid mogen zijn. Meerder muzikanten kunnen ook tegelijk erop bezig zijn zonder schokken of vertragingen.
Voor mij was het me wel waard, niet alleen de hogere laad snelheden maar ook de veel lagere toegangstijden. Combinatie van de twee.
Maar als ik in 2009 had geweten hoe snel de SSD evolutie zou gaan had ik nog wat gewacht. Maar ja je kunt altijd blijven wachten.

Hier is een oude test die ik in augustus 2009 heb gedaan. Toen had ik al 4 schijven en één controller. Later heb ik dat nog verdubbeld eind 2010 toen de prijzen iets lager waren.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/jPiWdpzHbZpqUfnx7BWZX6AY/full.jpg

Dus 738 MB/s sequentieel met 4 schijven. Maar dat is maar 184,5 per schijf terwijl ze 250 kunnen halen.
Het komt door de processor op de controller, die kan niet sneller.
De schrijfsnelheid van de X25-M ligt maar rond de 70 maar schrijfsnelheid is altijd minder belangrijk geweest voor mij.

[ Voor 19% gewijzigd door Kain_niaK op 30-10-2011 16:01 ]

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

Pagina: 1