Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lestrugg
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-11-2021
Hi

Ik wil met m'n wo informatica bachelor een systeembeheerder worden (heb nog geen werkervaring, maar wordt aangenomen als trainee).
Nou heb ik een aantal vragen.

Wat voor inkomen kan ik verwachten?

En wat voor doorgroeimogelijkheden zijn er? Ik dacht eerder aan iets op een hoger niveau zoals netwerk architect, maar wat is er nog meer?

En ben ik hiervoor 'overgekwalificeerd'? Want er staat op de vacature dat een mbo diploma genoeg is? Nou kom ik met mijn wo diploma, en hoewel ik netwerken en servers erg leuk vind, maak ik me toch zorgen dat mijn diploma niet tot zijn recht komt. Wat denken jullie?

thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Heb ja al eens gekeken in Wat verdient de ICT'er / GOT'er? (deel 11)?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

wo informatica bachelor
Ga door voor je master. WO bachelor + VWO is niet heel veel meer waard dan alleen VWO (i.t.t. HBO bachelor). Er zijn veel praktische dingen die je "zelfs" op een MBO-opleiding die je op een bachelor WO niet krijgt (het is immers een voorbereiding voor je master, "alleen maar" een WO bachelor suggereert een gebrek aan doorzettingsvermogen terwijl je de praktische aspecten van een HBO bachelor niet meekrijgt).

Inkomen: Wat verdient de ICT'er / GOT'er? (deel 11), doorgroeimogelijkheden: die zijn beter met een HBO bachelor of een WO master.

Alles IMHO, natuurlijk.

edit: Carriere in de informatiebeveiliging: waar begin ik? versterkt bovenstaande alleen maar, IMHO.

[ Voor 9% gewijzigd door F_J_K op 29-10-2011 23:27 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lestrugg
F_J_K schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 23:25:
[...]

Ga door voor je master. WO bachelor + VWO is niet heel veel meer waard dan alleen VWO (i.t.t. HBO bachelor). Er zijn veel praktische dingen die je "zelfs" op een MBO-opleiding die je op een bachelor WO niet krijgt (het is immers een voorbereiding voor je master, "alleen maar" een WO bachelor suggereert een gebrek aan doorzettingsvermogen terwijl je de praktische aspecten van een HBO bachelor niet meekrijgt).

Inkomen: Wat verdient de ICT'er / GOT'er? (deel 11), doorgroeimogelijkheden: die zijn beter met een HBO bachelor of een WO master.

Alles IMHO, natuurlijk.

edit: Carriere in de informatiebeveiliging: waar begin ik? versterkt bovenstaande alleen maar, IMHO.
De reden dat ik was gestopt met mn opleiding was niet door gebrek aan motivatie, maar aan gezondheid (kon 1.5 jaar niet studeren). Nu mis ik dus die stressbestendigheid om mijn master naast mijn werk af te maken. Daarnaast werkt die nieuwe regeling zeer demotiverend, je weet wel, 3000 euro extra per jaar betalen bovenop de normale kosten, en dan binnenkort nog een regeling op komst waar je je prestatiebeurs helemaal terug moet betalen. Waar de f zijn ze mee bezig in die 2e kamer? Ben ik 1x in mijn leven echt ziek geweest, gebeurt er dit :-(

Afijn, dat gezegd hebbende, bedankt voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ah, daar kan ik me inderdaad wel wat bij voorstellen...

Offtopic, maar toch: misschien zijn er op je universiteit via de studentendecaan "potjes" te vinden. Dat was in ieder geval toen ik studeerde wel het geval (voor fulltime studenten die vanwege ziekte vertraging opliepen).

Verder ben ik alleen tijdens mijn studie systeembeheerder geweest dus heb geen goed beeld van carrierepaden daarna. Algemene info: http://studiekeuze123.nl/...23-415a-84c8-cd89139f5e34

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Lijkt me dat je beter wat tijd kunt besteden aan het uitzoeken van regelingen en uitzonderingen voor studievertraging door ziekte. Zal er ook vanaf hangen of in de tussentijd de inschrijving en stufi heeft doorgelopen of niet, etc.

Qua opleiding is een WO bachelor informatica helemaal niets en vertegenwoordigt nauwelijks waarde op de arbeidsmarkt. Qua carriere als systeembeheerder zal dat het traject volgen van een MBO-er of HBO-er afhankelijk van de tentoongespreide kwaliteiten waarbij je al enigszins mazzel moet hebben om in te kunnen stromen in een startpositie en als dat lukt tegen een HBO startsalaris. (Met WO wordt je geen systeembeheerder. Daar word je ook allerminst voor opgeleid.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Om je een voorbeeld te geven: toen ik gestopt was met m'n WO-opleiding had ik alle vakken afgerond, behalve de scriptie. Omdat ik voor de BaMa-tijd ben begonnen, had ik geen BSc, maar ik kon wel een Bachelorverklaring ophalen bij de studentenadministratie.

Ik heb toen bij een ICT-bedrijf gesolliciteerd en daar heb ik een aanbod gekregen voor een functie als werkplekbeheerder. Ik werd ingeschaald als een MBO'er, maar wel met bovengemiddeld groeipotentieel. Brutosalaris was €1600 zonder auto en andere voorwaarden. Dat heb ik natuurlijk niet gedaan, in m'n toenmalige baan verdiende ik al €2200.

Uiteindelijk heb ik met wat eigen investeringen (ABN Amro Masterkrediet) alsnog m'n doctoraaldiploma gehaald en toen lagen de aanbiedingen in de orde van €2000-€2300 plus auto.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lestrugg
F_J_K schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 13:35:
Ah, daar kan ik me inderdaad wel wat bij voorstellen...

Offtopic, maar toch: misschien zijn er op je universiteit via de studentendecaan "potjes" te vinden. Dat was in ieder geval toen ik studeerde wel het geval (voor fulltime studenten die vanwege ziekte vertraging opliepen).

Verder ben ik alleen tijdens mijn studie systeembeheerder geweest dus heb geen goed beeld van carrierepaden daarna. Algemene info: http://studiekeuze123.nl/...23-415a-84c8-cd89139f5e34
Een potje is een beetje te veel gevraagd, vooral in deze tijd. Ik denk niet dat ze dat hebben. Heb al met de decaan gesproken.
Rukapul schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 13:51:
Lijkt me dat je beter wat tijd kunt besteden aan het uitzoeken van regelingen en uitzonderingen voor studievertraging door ziekte. Zal er ook vanaf hangen of in de tussentijd de inschrijving en stufi heeft doorgelopen of niet, etc.

Qua opleiding is een WO bachelor informatica helemaal niets en vertegenwoordigt nauwelijks waarde op de arbeidsmarkt. Qua carriere als systeembeheerder zal dat het traject volgen van een MBO-er of HBO-er afhankelijk van de tentoongespreide kwaliteiten waarbij je al enigszins mazzel moet hebben om in te kunnen stromen in een startpositie en als dat lukt tegen een HBO startsalaris. (Met WO wordt je geen systeembeheerder. Daar word je ook allerminst voor opgeleid.)
Ik begin als trainee systeembeheerder, bij een detachering. Dus ik ga eerst een aantal certificaten halen voordat ik daadwerkelijk er op uit wordt gestuurd. Aan de andere kant heb ik me in m'n vrije tijd genoeg bezig gehouden met hacking en tweaking, dus heb toch voldoende starterskennis over netwerken, protocollen en beveiliging.
Canaria schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 15:10:
Om je een voorbeeld te geven: toen ik gestopt was met m'n WO-opleiding had ik alle vakken afgerond, behalve de scriptie. Omdat ik voor de BaMa-tijd ben begonnen, had ik geen BSc, maar ik kon wel een Bachelorverklaring ophalen bij de studentenadministratie.

Ik heb toen bij een ICT-bedrijf gesolliciteerd en daar heb ik een aanbod gekregen voor een functie als werkplekbeheerder. Ik werd ingeschaald als een MBO'er, maar wel met bovengemiddeld groeipotentieel. Brutosalaris was €1600 zonder auto en andere voorwaarden. Dat heb ik natuurlijk niet gedaan, in m'n toenmalige baan verdiende ik al €2200.

Uiteindelijk heb ik met wat eigen investeringen (ABN Amro Masterkrediet) alsnog m'n doctoraaldiploma gehaald en toen lagen de aanbiedingen in de orde van €2000-€2300 plus auto.
Bedankt voor de info.
Pagina: 1