Back-up, welk medium?

Pagina: 1
Acties:

• edmunt
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-10-2025
Ik ben al enkele maanden opzoek naar een efficient back-up systeem.Geregeld moet er tussen de 1 a 8 gig. worden gebackupt worden. Het is louter voor educatieve doeleinden. Het is niet nodig de bestanden overal te kunnen meenemen of overal toegang tot de bestanden te hebben. Het backupen moet snel zijn en niet te complex. 1 backup is voldoende.

De bestanden bedragen Word, Powerpoint, PDF en mp3 bestanden. De bestanden zijn tussen de 100kb en 200mb groot.

Ik heb een paar systemen die me wel aanstaan.
-backupen naar een SD kaart, maar wat zijn de snelheden daarmee? Ik had begrepen dat dit niet zo snel is.
-backupen naar een cloud server. Maar ik heb 2mbit upload. De tests die ik heb gedaan tonen ook aan dat bij het uploaden van 200mbit in een drive alles doet vastlopen.
-backupen naar een HD. Dit lijkt het logische. Maar het is weer een apparaat dat op mijn bureau ligt rond te zwerven.
-CD, DVD, BR wil ik niet in investeren.
-USB stick lijkt een andere goeie oplossing. Mag men een usb stick voordurent in de pc laten hangen?
-...

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:14

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ik dek dat je hier heel wat tips vandaan kunt halen: Thematopic: Backups

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
edmunt schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 10:41:
Mag men een usb stick voordurent in de pc laten hangen?
t'Is jouw stick, dus ga je gang. Maar voor een backup is het geen goed idee, aangezien datgene wat jouw origineel doodt, ook je backup zou kunnen doden. (Spanningspiek, virus, per ongeluk wissen, OS crash, ...)

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Hotswappable harddisk tray? Externe harddisk via eSata?

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:43
Heb je niet ergens een 2e pc in je netwerk waarnaar je dit kan wegschrijven? Imo altijd de goedkoopste en vaak één van de snellere opties. Helemaal als je een gigabit netwerk hebt liggen.

Verwijderd

Een Nasje of simpel pc'tje met 2 x 1TB in Raid 1 of 4 x 1TB in Raid 0? Welke alleen aanstaat als er back-ups gemaakt dienen te worden of te worden teruggezet?

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:56

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Houd er rekening mee dat op die manier gemaakte backups (een PC of NAS ergens in dezelfde woning/ruimte) een eventuele brand niet overleven.

Ik gebruik 2 externe HDD's. 1 daarvan hangt permanent aan m'n servertje, de ander staat op een andere lokatie opgeborgen. Elke week draait een backup, en eens in de zoveel tijd (varieerd, net hoe het uitkomt, zeg, eens in de maand) wissel ik de externe HDD's om.

Dan heb je in geval van brand in ieder geval nog een externe externe backup. :-)

Alles kan stuk.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01:22

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Edmin schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 10:44:
Ik dek dat je hier heel wat tips vandaan kunt halen: Thematopic: Backups
Sterker nog, als je dat topic even op je gemak goed doorleest dan kun je zelf een prima oordeel vellen en dit topic afsluiten met de gekozen oplossing.

Ik denk dat het goed is om je vooral in te lezen over tegen wat voor risico's je backups wilt maken. Defecte computer, bliksem inslag, etc. Vereist allemaal weer extra maatregelen.
Pagina: 1