Toon posts:

Raid controller voor virtuele vmware esx server

Pagina: 1
Acties:

• Chrisiesmit93
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-05 09:59
Hallo allemaal,

Ik ben van plan om binnenkort een mini esx Home-Servertje (mini-ITX formaat) te bouwen met als doel virtualisatie.

Als OS ga ik vmware ESXi gebruiken, en hierop komt dan een linux distro voor firewall, een Windows server 2008 R2 voor domein, mail server en al die dingen, ook komt er waarschijnlijk Windows Home Server op te staan om alle pc's te kunnen backuppen.

er komen onder andere de volgende onderdelen in:
  • Chenbro ES34169
  • Zotac Z68ITX-A-E
  • Intel Core i5 2500
  • Corsair Vengeance LP 8GB DDR3-1600 CL9 kit
  • 4x Samsung Spinpoint F4 EcoGreen 2TB
Nu zit ik te twijfelen of ik voor de onboard (software) RAID variant zou gaan van het moederbord, of een goeie hardware matige RAID kaart te kopen.

Hebben jullie tips voor mij of ik voor software matige of hardware matige raid moet gaan, en als het hardware matige RAID is, wat is dan een goeie kaart voor mij? budget (€200 max?) liefst zo goedkoop mogelijk, maar het moet wel goed en snel kunnen presteren voor de dingen die ik wil.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

De eerste vraag die nog benatwoord moet worden is, om welk RAID level gaat het. ;) RAID5 bijvoorbeeld wil je niet op een onboard/firmware RAID controller gaan doen. Daar in tegen verwacht ik niet dat je voor €200,- nieuw een super controller kunt vinden (is even geleden dat ik zelf opzoek was naar iets dergelijks).

Ik zou eens in Vraag&Aanbod kijken en deze controllers eens tegen de HCL van ESXi houden. :)

Overigens wat de hardeschijfen betreft, kies pas een merk en type hardeschijf op het moment dat je weet welke controller je gaat gebruiken. Daarnaast let er op dat de prijzen van hardeschijfen de komende tijd sterk zullen stijgen: WD 2TB harddisks prijsstijging na overstromingen Thailand ?? Ga niet overhaast te werk... ;)

[Voor 29% gewijzigd door _Dune_ op 26-10-2011 22:57]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Chrisiesmit93
Ik ga inderdaad voor RAID level 5, dit lijkt mij het beste, en veiligste.

Ik zit zelf aan een Dell perc 5/i of 6/i (wel 2e hands om de kosten te beperken) te denken, volgens mij zijn dit goeie kaarten voor mijn doeleinde.

Ik heb inderdaad ook het nadeel dat ik nog geen hdd's heb, en die prijzen momenteel enorm zijn gestegen :(

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-05 20:48
Let er wel op dat je niet een grote raid kaart in dat kastje kan proppen.
Je moet een low-profile kaart en dan vooral niet te lang hebben (iets van 25 cm is de grens voor zover ik me kan herinneren).
Daarnaast ook nog een PCIe riser kaartje.

• fragcompany
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-05 11:07
Ik weet niet of het past,maar een Dell Perc5/i,is dat niks voor je?
Op marktplaats en ebay voor een nette prijs te vinden,en voor dat bedrag ga je denk ik niets vinden wat in de buurt van de Perc5/i komt.

Wat info van de Perc kaart:
http://www.overclock.net/...c-5-i-raid-card-tips.html

Edit:
O ik zie al dat de perc is genoemd :F

[Voor 7% gewijzigd door fragcompany op 27-10-2011 11:20]

• tweakict
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 24-05 12:13
Gezien het ECC geheugen op een Dell Perc 5i, welke flink uitsteekt gaat dit icm de behuizing niet werken.
Tevens wordt deze kaart -erg- warm zonder fatsoenlijke airflow (dit is in een rack behuizing duidelijk aanwezig)

Ik heb de zelfde behuizing, maar gebruik software raid (raid is geen backup oid) een Pci-e riser zou wellicht uitkomt bieden.

• Chrisiesmit93
Ik ga het gewoon proberen, en als het niet past, bied een PCI raiser misschien wel uikomst (hopelijk)

Een Dell Perc 5/i is goed en krachtig genoeg voor mijn eisen, samen met RAID 5? of kan ik beter voor een andere kaart en/of RAID soort gaan?

• fragcompany
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-05 11:07
Chrisiesmit93 schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 11:45:
Ik ga het gewoon proberen, en als het niet past, bied een PCI raiser misschien wel uikomst (hopelijk)

Een Dell Perc 5/i is goed en krachtig genoeg voor mijn eisen, samen met RAID 5? of kan ik beter voor een andere kaart en/of RAID soort gaan?
Meer dan krachtig genoeg (erg goede kaart,vergis je niet)
Ik gebruik hem ook,met 1 adata SSD voor OS,4x2tb hitachi schijven raid 5,en 2x1tb hitachi mirroring...
Heeft de controller totaal geen moeite mee.

Vergeet niet dat je bij sommige moederbords pin 5 en 6 moet afplakken bij de perc 5/i
quote van overclockers.net:

These cards are known to have some compatibility issues with Intel chipsets. However, they are known to work with NVIDIA motherboards fine. The issue stems from a System Management Bus (SMBus) conflicting with the motherboard's memory detection. SMBus is simple signal to provide the motherboad some basic device information and control. Symptoms of the conflict includes improperly reported RAM sizes and POST errors.

The trick is just to physically disable the SMBus signal. It is composed of just two pins B5 (SMCLK, SMBus clock) and B6 (SMDAT, SMBus data). These two pins need to be covered by tape or nail polish. On the top side of the card, they are the 5th and 6th PCIe pins from the left

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-05 20:48
Chrisiesmit93 schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 11:45:

Geloof me in jouw kastje past net een low-profile kaart een full-profile kaart gaat niet passen, laat staan een Perc. Of je moet boven je moederbord gaan met je kaart, maar dat past ook niet met jouw moederbord.

• Dodge-Charger
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 24-05 08:41
Adaptec kaarten werken goed.
ik heb zelf een 2405 in mijn esxi5 zitten, maar die heeft alleen maar 1,0,1e,10.
De 3xxx serie word niet echt aangeraden.
Dus voor 5,6 enzo moet je de 5xxx hebben.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

De Perc5i zal zeker goed/krachtig genoeg zijn, maar als deze al in de voorgenomen behuizing past betwijfel ik of je de controller goedgenoeg kunt koelen. Laat je namelijk niet verwarren door de passiefe koeling, er wordt namelijk er vanuit gegaan dat er een zeer goede airflow is door de behuizing die voldoende koele lucht langs de realtief lage heatsink laat lopen. Deze kan namelijk behoorlijk warm (heet) worden.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Chrisiesmit93
Als ik zo foto's bekijk, kan ik hem misschien wel op de plek van een optical drive doen, en de kast indien nodig een beetje modden, zodat alles goede koeling krijgt.

Het word waarschijnlijk een volle boel, maar het moet in mijn ogen te doen zijn :P

EDIT:
Ik zie dat de meeste Dell Perc 5/i kaarten 256MB ram hebben, is dit genoeg of krijg je betere prestatie's als je dit uitbreid?

[Voor 21% gewijzigd door Chrisiesmit93 op 27-10-2011 16:40]

• Chrisiesmit93
Iemand antwoord over de betere prestaties bij meer ram?

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Chrisiesmit93 schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 22:56:
Iemand antwoord over de betere prestaties bij meer ram?
256mb -> 512mb op een Perc 5/i bied geen noemenswaardige verbetering op. Verder zal je de kaart met de LSI firmware moeten flashen, want de Dell firmware ondersteunt maar tot 256mb cache. Een BBU is trouwens wel aan te raden.

[Voor 22% gewijzigd door _Arthur op 28-10-2011 23:08]

• Chrisiesmit93
okee, en zit er ook nog veel verschillen tussen de verschillende firmware's, want als ik het goed gebrijp, heb je 2 soorten namelijk die van Dell zelf en 1 van LSI? heeft een LSI firmware meer optie's, of hoe moet ik hierover denken?

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02:00
Heb zelf de Adaptec 5805 (8p RAID 0,1,10,5,6 en etc).
Deze functioneert goed met ESXi 4/5.

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Chrisiesmit93 schreef op zaterdag 29 oktober 2011 @ 11:05:
okee, en zit er ook nog veel verschillen tussen de verschillende firmware's, want als ik het goed gebrijp, heb je 2 soorten namelijk die van Dell zelf en 1 van LSI? heeft een LSI firmware meer optie's, of hoe moet ik hierover denken?
Heb je deze link uberhaupt al gelezen? -> http://www.overclock.net/...c-5-i-raid-card-tips.html

Daar staat echt alles wat je maar wilt weten over de Perc 5/i.

The LSI version of this card is kept more up to date with bug fixes. Also, the LSI version has more software features so might as well get the better model.

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:17
Als je nog een Perc 5 zoekt: V&A aangeboden: Dell PERC5 met BBU
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee