Hallo Tweakers,
Momenteel heb ik een bestaande server:
Onderstaande tekst is letterlijk uit onze inkoop gevist.
de 4 x 146GB zijn RAID 5 geconfigureerd
Deze 4 x 146GB vormen 1 groot VMFS Volume van 410GB
Nu heb ik een aantal probleempjes
Probleem 1 - Storage probleem
Ik ga binnenkort schijfruimte te kort komen, dus ik wil er 1 of 2 schijven bijkopen en er bij in prikken.
Vraag 1: Kan ik de bestaande hardwareRAID5 set zonder problemen extenden? En hoe ik dit, via standaard HP software/BIOS?
Vraag 2: Wat gebeurt er vervolgens met mijn VMFS volume, en kan ik deze ook zonder problemen extenden
Probleem 2 - upgraden van ESXi
Ik krijg het via de standaard tools niet voor elkaar m'n ESXi te upgraden, zie oa. dit topic [ESXi 4.0] crasht af en toe, updaten?
Ik wil dus eigenlijk een extra SD kaart kopen van 2GB op de nieuwste VMWARE esxi 4.1 U1 te installeren (deze heb ik gedownload van de HP site).
Vraag 4: Kan/mag dit elke willekeurige SD Kaart zijn, en welke grootte heeft de voorkeur
Vraag 5: Wat gebeurt er met mijn VMFS volume
Herkent de nieuwe VMWARE dit zo weer, en kan ik dan m'n VM's opstarten? Converteert de nieuwe ESXi het VMFS zodat ik niet terug kan 
Vraag 6: Kan ik m'n bestaande configuratie backuppen, en straks weer importeren, of moet ik straks via de databrowser via de files de VM's weer toevoegen
Probleem 3 - extenden/expanden van C partitie SBS2008 server
Ik heb dus een SBS2008 server draaien met een C partitie van 60GB, maar dit lijkt toch krap bemeten, ondanks dat de databases van exchange etc. op een andere partitie draaien kom ik ruimte te kort.
Vraag 7: Kan ik de c schijf zonder problemen extenden door in VMWARE ruimte toe te kennen en in windows een "trucje" te doen
Mijn idee is
Vrijdag avond VM's uitzetten, en via Veaam SCP een 1 op 1 kopie trekken van de fysieke bestanden in de VMFS
Vervolgens problemen stuk voor stuk oplossen, beginnend met probleem 1 en eindigen met probleem 3.
Jullie nog tips of trucks
Credits voor Arfman, die heeft mij vanochtend telefonisch al op weg geholpen
Momenteel heb ik een bestaande server:
Onderstaande tekst is letterlijk uit onze inkoop gevist.
Op de 2GB SD kaart is momenteel VMWARE ESXi 4.0.0, 164009 geïnstalleerd.HP Proliant DL380 generatie 6 rackserver 2U
Intel® QuadCore Xeon® E5530 processor
12 GB intern geheugen
SmartArray P410i schijfcontroller met 256MB batterijgestuurd geheugen
Combodrive (DVD lezen / CD herschrijven)
512 MB battery write back cache upgrade voor vaste schijfcontroller
4 x 146 GB hot pluggable dual port SAS vaste schijf, 15.000 tpm
Kingston Elite Pro 2GB DS kaart.
1 x extra HP 460 Watt HE voeding voor DL380 generatie 6
de 4 x 146GB zijn RAID 5 geconfigureerd
Deze 4 x 146GB vormen 1 groot VMFS Volume van 410GB
Nu heb ik een aantal probleempjes
Probleem 1 - Storage probleem
Ik ga binnenkort schijfruimte te kort komen, dus ik wil er 1 of 2 schijven bijkopen en er bij in prikken.
Vraag 1: Kan ik de bestaande hardwareRAID5 set zonder problemen extenden? En hoe ik dit, via standaard HP software/BIOS?
Vraag 2: Wat gebeurt er vervolgens met mijn VMFS volume, en kan ik deze ook zonder problemen extenden
Probleem 2 - upgraden van ESXi
Ik krijg het via de standaard tools niet voor elkaar m'n ESXi te upgraden, zie oa. dit topic [ESXi 4.0] crasht af en toe, updaten?
Ik wil dus eigenlijk een extra SD kaart kopen van 2GB op de nieuwste VMWARE esxi 4.1 U1 te installeren (deze heb ik gedownload van de HP site).
Vraag 4: Kan/mag dit elke willekeurige SD Kaart zijn, en welke grootte heeft de voorkeur
Vraag 5: Wat gebeurt er met mijn VMFS volume
Vraag 6: Kan ik m'n bestaande configuratie backuppen, en straks weer importeren, of moet ik straks via de databrowser via de files de VM's weer toevoegen
Probleem 3 - extenden/expanden van C partitie SBS2008 server
Ik heb dus een SBS2008 server draaien met een C partitie van 60GB, maar dit lijkt toch krap bemeten, ondanks dat de databases van exchange etc. op een andere partitie draaien kom ik ruimte te kort.
Vraag 7: Kan ik de c schijf zonder problemen extenden door in VMWARE ruimte toe te kennen en in windows een "trucje" te doen
Mijn idee is
Vrijdag avond VM's uitzetten, en via Veaam SCP een 1 op 1 kopie trekken van de fysieke bestanden in de VMFS
Vervolgens problemen stuk voor stuk oplossen, beginnend met probleem 1 en eindigen met probleem 3.
Jullie nog tips of trucks
Credits voor Arfman, die heeft mij vanochtend telefonisch al op weg geholpen