Diverse vragen HP DL380 G6

Pagina: 1
Acties:

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:56
Hallo Tweakers,

Momenteel heb ik een bestaande server:

Onderstaande tekst is letterlijk uit onze inkoop gevist.
HP Proliant DL380 generatie 6 rackserver 2U
Intel® QuadCore Xeon® E5530 processor
12 GB intern geheugen
SmartArray P410i schijfcontroller met 256MB batterijgestuurd geheugen
Combodrive (DVD lezen / CD herschrijven)
512 MB battery write back cache upgrade voor vaste schijfcontroller
4 x 146 GB hot pluggable dual port SAS vaste schijf, 15.000 tpm
Kingston Elite Pro 2GB DS kaart.
1 x extra HP 460 Watt HE voeding voor DL380 generatie 6
Op de 2GB SD kaart is momenteel VMWARE ESXi 4.0.0, 164009 geïnstalleerd.
de 4 x 146GB zijn RAID 5 geconfigureerd

Deze 4 x 146GB vormen 1 groot VMFS Volume van 410GB

Nu heb ik een aantal probleempjes

Probleem 1 - Storage probleem
Ik ga binnenkort schijfruimte te kort komen, dus ik wil er 1 of 2 schijven bijkopen en er bij in prikken.

Vraag 1: Kan ik de bestaande hardwareRAID5 set zonder problemen extenden? En hoe ik dit, via standaard HP software/BIOS?
Vraag 2: Wat gebeurt er vervolgens met mijn VMFS volume, en kan ik deze ook zonder problemen extenden

Probleem 2 - upgraden van ESXi

Ik krijg het via de standaard tools niet voor elkaar m'n ESXi te upgraden, zie oa. dit topic [ESXi 4.0] crasht af en toe, updaten?

Ik wil dus eigenlijk een extra SD kaart kopen van 2GB op de nieuwste VMWARE esxi 4.1 U1 te installeren (deze heb ik gedownload van de HP site).

Vraag 4: Kan/mag dit elke willekeurige SD Kaart zijn, en welke grootte heeft de voorkeur
Vraag 5: Wat gebeurt er met mijn VMFS volume :? Herkent de nieuwe VMWARE dit zo weer, en kan ik dan m'n VM's opstarten? Converteert de nieuwe ESXi het VMFS zodat ik niet terug kan :?
Vraag 6: Kan ik m'n bestaande configuratie backuppen, en straks weer importeren, of moet ik straks via de databrowser via de files de VM's weer toevoegen :?

Probleem 3 - extenden/expanden van C partitie SBS2008 server

Ik heb dus een SBS2008 server draaien met een C partitie van 60GB, maar dit lijkt toch krap bemeten, ondanks dat de databases van exchange etc. op een andere partitie draaien kom ik ruimte te kort.

Vraag 7: Kan ik de c schijf zonder problemen extenden door in VMWARE ruimte toe te kennen en in windows een "trucje" te doen :?

Mijn idee is

Vrijdag avond VM's uitzetten, en via Veaam SCP een 1 op 1 kopie trekken van de fysieke bestanden in de VMFS

Vervolgens problemen stuk voor stuk oplossen, beginnend met probleem 1 en eindigen met probleem 3.

Jullie nog tips of trucks :?

Credits voor Arfman, die heeft mij vanochtend telefonisch al op weg geholpen :)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:48

Arfman

Drome!

Grolsch schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 12:24:
Probleem 1 - Storage probleem

Vraag 5: Wat gebeurt er met mijn VMFS volume :? Herkent de nieuwe VMWARE dit zo weer, en kan ik dan m'n VM's opstarten? Converteert de nieuwe ESXi het VMFS zodat ik niet terug kan :?
Ik heb, na ons gesprek van vanochtend, nog even lopen zoeken. Als je ESXi op een nieuwe SD kaart installeert kun je daarna zo je VMFS volume weer oppikken, en de VM's weer toevoegen aan je inventory door op het VMFS volume te browsen en bij de .vmx file "Add to Inventory" doen. (volgens de VMware KB)
Vraag 6: Kan ik m'n bestaande configuratie backuppen, en straks weer importeren, of moet ik straks via de databrowser via de files de VM's weer toevoegen :?
Zie hierboven, je VMFS blijft gewoon intact inclusief de VM's. Wel backuppen uiteraard ;)
Probleem 3 - extenden/expanden van C partitie SBS2008 server

Ik heb dus een SBS2008 server draaien met een C partitie van 60GB, maar dit lijkt toch krap bemeten, ondanks dat de databases van exchange etc. op een andere partitie draaien kom ik ruimte te kort.

Vraag 7: Kan ik de c schijf zonder problemen extenden door in VMWARE ruimte toe te kennen en in windows een "trucje" te doen :?
Ook dat kan. Je kunt, als eenmaal je RAID set is uitgerateld en je je VMFS hebt geextend, ook de VM meer diskspace geven (zeg 100GB). Daarna kun je de Windows server booten en met Disk Management je C:\ schijf extenden (dat kan gewoon in Windows vanaf 2008).

Succes, en ik heb dit topic gebookmarked mocht je nog vragen hebben :)

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• Grolsch
Ik had zelf al gevonden dat het expanden van een RAID 5 set alleen kan met de smartstart CD van HP, en niet met het F8/F9 tooltje.

• Grolsch
Er moeten hier op tweakers toch personen zijn welke verstand hebben van VMWARE en/of HP servers :?

ordinaire kick

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-01 16:58
welke vragen heb je dan nog open staan? arfman heeft toch alles wel redelijk beantwoord...

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

• Arfman

Arfman

Drome!

Yep, toch? :P

1) backup maken met VeeAM FastSCP
2) server uit, 2 schijven erbij in drukken en RAIDset laten expanden (dit kan lang duren!)
3) VMFS extenden en kijken of alles een weekje stabiel draait
4) backup maken met VeeAM FastSCP
5) ESXi updaten naar 4.1U1 met nieuwe SD kaart
6) weekje stabiel laten draaien
7) backup maken met VeeAM FastSCP
8 ) C:\ schijf van de W2K8 server uitbreiden

Kan allemaal sneller, dan sla je gewoon die testweek over, maar dan weet je niet precies waar het aan ligt als het misgaat. Hou er ook rekening mee dat de RAIDset extenden best wel een aantal uren kan draaien en je dat dus het best vrijdagavond aan kunt zetten.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Bovendien: vraag 4, 5 en 6 staan zelfs op www.vm-help.com uitgelegd ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Grolsch
Ok, er zitten dus geen grote denkfouten in hetgeen wat bedacht is.
Ik ga de schijven bestellen, en ga volgens weekend beginnen denk ik.

tnx voor jullie input.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-02 12:46

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik zou me eerder afvragen of je dergelijke handelingen wel moet doen.
Niet lullig bedoelt, maar blijkbaar heb je geen kennis van de HP hardware, VMWare en Windows genoeg om dit te doen.
Ik weet niet wat er allemaal op die server draait en wat je baas er van vind als de boel een week plat ligt, maar ik zou me nog eens 2 keer bedenken.

Tijd voor een nieuwe sig..

• Grolsch
Koffie schreef op vrijdag 28 oktober 2011 @ 07:55:
Ik zou me eerder afvragen of je dergelijke handelingen wel moet doen.
Niet lullig bedoelt, maar blijkbaar heb je geen kennis van de HP hardware, VMWare en Windows genoeg om dit te doen.
Ik weet niet wat er allemaal op die server draait en wat je baas er van vind als de boel een week plat ligt, maar ik zou me nog eens 2 keer bedenken.
Wat hierboven geschreven staat heb ik zelf bedacht en voorgelegd aan Arfman

Zelf heb ik vroeger in de IT gezeten, ben MCSE NT4.0 / MCSE 2000 / MCSE 2003 / VMWARE VCP gecertificeerd.

Ik beheerde destijds (alleen) een omgeving met HP DL380 servers, en een HP EVA SAN met meerdere ESX hosts

Het enige probleem is dat ik er 3,5 jaar uit ben, en dus niet geheel bekend ben met de nieuwste versies.

Dus kennis lijkt mij het probleem niet.

En de boel gaat geen week plat, alleen vanaf vrijdag avond na werktijd t/m zaterdag 12:00.

In worst case scenario plaats ik m'n oude SD kaart terug, en kopieer ik via VEAAM FastSCP de bestanden terug.

Ik zal ff met de baas overleggen

check

* Grolsch is tegenwoordig eigen baas, maar dan in een hele andere branche :+

[ Voor 9% gewijzigd door Grolsch op 28-10-2011 08:13 ]

• Grolsch
Nog een vraag m.b.t. het expanden van de bestaande raid set.

Ik moet dus booten met de HP SMARTSTART CD en vervolgens mijn bestaande raidset expanden.

Moet ik echt wachten totdat de raidset volledig ge-expand is in de smartstart software :?
Of kan ik in de smartstart software expanden, rebooten en dat de raidset op de achtergrond geepand wordt :?

• Arfman

Arfman

Drome!

Expanden gaat in de achtergrond, dus het zou moeten kunnen. Wel heeft de performance van de server eronder te lijden en moet je je afvragen of je dergelijke grote wijzigingen allemaal tegelijk wilt doen, of bijvoorbeeld 1 week ertussen laten zitten zodat je kunt zien waar het misgaat (mocht het misgaan).

• Grolsch
het eerste wat ik wil doen is het expanden van mijn RAID set.
Ik heb ook geen idee hoe lang als dat gaat duren. ik las ergens een kwartier per GB, maar dan ben ik dus voor 2 x 146 GB ca 73 uur, dus een goede 3 dagen aan het expanden :?

• Grolsch
Nu weet ik weer waar ik het gelezen heb, namelijk in de Smart array pdf van HP zelf

http://h20000.www2.hp.com...l/c00729544/c00729544.pdf
When you want to expand an array, allow about 15 minutes per gigabyte for the expansion to be
completed. During this time, the controller cannot perform any other expansion or migration. Performance
might be degraded slightly during the expansion, depending on the Expand Priority setting ("Setting the
rebuild priority or expand priority" on page 18). To minimize any effect on normal server operations,
expand an array during periods of low server use.
Het expanden gebeurt op zich op de achtergrond, maar om de HP Array Configuration Utility (ACU) tool te laden zal ik moeten booten via de SMARTSTART cd wat dus inhoud dat mijn hele ESXi omgeving down moet.

Iemand van jullie praktijk ervaring met het expanden, en hoelang duurt dit ?

Ik zal de expand priority op high zetten, omdat de server zoals eerder gezegd op dat moment toch niets anders kan doen.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Volgens mij hoef je de expand alleen maar aan te zetten via de smartstart cd. Daarna kun je wel verder booten en gewoon draaien, waarschijnlijk wel met verminderde performance.
En ja, expanden duurt gewoon lang, low - medium of high zal weinig verschil maken.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Grolsch
Als dat zo is scheelt mij dat een ritje met de auto, dan kan ik vanaf thuis de boel in de gaten houden.

Dus via SMARTSTART cd expanden, rebooten, oude situatie opstarten, naar huis toe, en vanuit huis de boel in de gaten houden.

Ik heb ooit eens een defecte HDD gehad in deze server, maar binnen 2 uur was m'n raid set gerebuild, dat duurde zeker geen 15 minuten per GB, maar ik weet niet of deze operatie vergelijkbaar is.

• Grolsch
Vanavond ga ik er mee bezig, en ik heb eigenlijk nog geen 100% zeker antwoord op onderstaande vraag.

Ik ga vanavond m'n VM's shutdownen, vervolgens dmv Veeam FastSCP een complete kopie maken van m'n datastore.

Vervolgens reboot>boot van SMART START CD, en dmv ACU m'n array expanden.

Kan ik tijdens het expanden m'n server rebooten, en gaat m'n server verder met het expanden ondanks dat de server gereboot is, en ACU niet meer is opgestart :?

• Arfman

Arfman

Drome!

Ja, hij gaat gewoon verder :)
Je trapt alleen de opdracht tot expanden af, de controller neemt het daarna over.

• Grolsch
Arfman schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 13:30:
Ja, hij gaat gewoon verder :)
Je trapt alleen de opdracht tot expanden af, de controller neemt het daarna over.
Zelfs na het rebooten dus :)

Dat is prettig, dan kan ik in ieder geval m'n VM's weer tot leven roepen.
Het hele weekend werkt er toch niemand hier, dus ze zijn wel IDLE wat helpt met het sneller expanden.

• Grolsch
En het werkt inderdaad zo, server is druk aan het expanden op dit moment. Zelfs de server helemaal uit gehad, en gereboot, maar tijdens het opstarten gaat de controller gewoon verder met expanden.

Kheb nu ESXi 4.1 geinstalleerd op een nieuwe SD kaart, en nu nog ff m'n oude VM's opstarten :)

Maar dat kan pas nadat ik de nieuwste viclient heb gedownload, en dat duurt nog een kwartiertje @ 2Mbit lijn :(

edit @ 11:30

En dat is ook allemaal gelukt, m'n VM's weer toegevoegd, configuratie instellingen goed gezet, en de VM's gestart.

Vervolgens de VMware tools geupgrade (ze hadden wel even mogen vermelden dat de VM's dan gaan rebooten :( )

Ik zie nog geen extra storage beschikbaar, maar dat komt waarschijnlijk om de controller nog aan het expanden is op dit moment.

edit @ 15:20

ESXi geeft nu bij de health status OK aan, wat dus betekend at het expanded is afgerond. Ik zie er nu ook 6 schijven in zitten, maar de size van m'n logical volume is niet groter :? (nog steeds 420GB, zou 260GB meer moeten zijn nu).

Waar kan dit aan liggen :?

[ Voor 46% gewijzigd door Grolsch op 05-11-2011 15:21 ]

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:08

Ethirty

Who...me?

Nog een keer de acu opstarten en nu kiezen voor expand logical disk en je machine weer opstarten. Vervolgens wachten tot ook dat klaar is en dan kan je je datastore oprekken.

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin

• Grolsch
dus helaas toch weer in de auto :(

Maar ik ben er al, dus dan gaan we dat eens ff proberen :)

edit @ 17:55

En dat is dus ook gelukt, en nu heb ik spontaan 280GB meer beschikbaar :)

Het is trouwens expanden van de RAID set en extenden van de logical volume

Direct ff m'n VMFS volume geincreased en nu kan ik gebruik maken van de ruimte.

[ Voor 59% gewijzigd door Grolsch op 05-11-2011 17:57 ]

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-02 12:46

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > OM

Het PNS gehalte is inmiddels een beetje zoek, en het gaat voornamelijk over de controller.

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1