[ESXi 4.0] crasht af en toe, updaten?

Pagina: 1
Acties:

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:02
Hallo heren,

Ik heb hier een HP Proliant DL380 G6 met daarop ESXi 4.0.0, 164009.
Volgens mij is deze ESXi een "speciale" HP variant ivm diagnostische gegevens.
ik heb esxi geïnstalleerd op een SD kaartje in de server.

Nu heb ik de laatste tijd zo eens in de 2 weken dat de gehele ESXi host "Hangt".

VM's welke erop draaien (1xSBS2008+1xServer 2008) reageren niet, en ook het opstarten van de vSphere client levert time-outs op.
Host is nog wel te pingen.

Ook achter de console restarten werkt niet, het enige wat werkt is een harde reboot van de esxi host.

Nu wil ik m'n esxi 4.0.0 eens gaan updaten, maar blijkbaar moet je betalen voor de update 2 ?

Het kan toch niet zo zijn dat ik helemaal geen update's kan downloaden als "freeware" user :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• whocarez
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-06-2025
Na mijn weten is update 2 nog niet vrijgegeven voor esxi 4 je zou natuurlijk wel kunnen upgraden naar update 1.

De Cim software van HP staat er overigens om bekend dat servers nog wel eens blijven hangen. Om die reden ben ik er vanaf gestapt en over gegaan naar de variant die vmware leverd. Dan maar geen diagnostische gegevens uit de management console halen.

• Grolsch
ok, is er ergens een document te vinden over hoe dat updaten werkt ?

Ik heb de VMWARE scene alweer zo'n 2 jaar geleden verlaten :)

Als ik de laatste update pak heb ik dan ook de vorige update's?

upgrade-from-esxi4.0-4.0_update02
http://kb.vmware.com/self...playKC&externalId=1017738

Kan ik ook updaten naar update 1 zonder HP agents :?

[ Voor 35% gewijzigd door Grolsch op 18-06-2010 10:57 ]

• Grolsch
na veel zoeken kwam ik erachter dat je bij de installatie van de vsphere client je de host update utility kan installeren!

Dus dat lijkt te werken, er zijn 20 patches detected.

Wat is nu het verschil tussen "patch host" en "upgrade host" ?

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:03

Ethirty

Who...me?

164009 is volgens mij wel vrij een oude versie. Wellicht een optie om eerst de nieuwste beschikbare HP versie (201xxx) te downloaden? Die is U1 volgens mij, maar bevat wellicht ook nieuwere HP agents. Via de RemoteCLI tool kan je een backup van de config maken en terugzetten.

Daarna kan je met de VMware update manager updaten naar U2, die bevat ook alle oude updates (lijstje showt een stuk of 15 updates, maar na de 4 U2 updates nog 0).

De HP U2 versie is nog niet te downloaden. Wij hebben een stuk of wat HP servers bij klanten draaien met de 201xxx versie, maar heb nog niet meegemaakt dat het systeem bleef hangen. De U2 update hebben we nog niet uitgevoerd op productiesystemen.

edit: je moet patch host hebben, upgrade host is voor 3.5>4>?

[ Voor 4% gewijzigd door Ethirty op 18-06-2010 12:14 ]

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin

• Grolsch
als ik op "patch host" klik, begint dat tooltje dan direct met m'n VM's te shutdownen :?
Ik kan nergens een normale handleiding van die tool vinden :?

• MisterH75
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 14:09
Grolsch schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 12:46:
als ik op "patch host" klik, begint dat tooltje dan direct met m'n VM's te shutdownen :?
Ik kan nergens een normale handleiding van die tool vinden :?
Dat klopt hij zet de host in maintenance en gaat dan pas de patches downloaden helaas. Nadat alle patches zijn gedownload upload hij ze naar de esx(i) host en wordt de host geupdate.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Op patch host klikken geeft je de mogelijkheid te selecteren welke updates je wil. Als je dan doorklikt, dan moeten alle VM's down: de host gaat in maintenance mode.Na de update is er ook nog een reboot nodig.

Even goed plannen dus ;)

• deadlock2k
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-12-2025
-

[ Voor 100% gewijzigd door deadlock2k op 06-08-2021 16:15 ]

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Je hebt gelijk, had de versienummers niet helemaal goed in mijn hoofd. Maar de ESXi 4.0 U1 Installable HP Customized ISO Image krijgt bij downloaden toch echt versie nummer 208167 mee (net als die van Dell en IBM trouwens)

• deadlock2k
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-12-2025
-

[ Voor 100% gewijzigd door deadlock2k op 06-08-2021 16:15 ]

• Grolsch
worden er ook nog VM's geconverteerd tussentijds ofzo?
Gaat dat "patch host" altijd goed, of is het een gevaarlijke operatie :?
Ik heb dit weekend geen zin in problemen namelijk :)

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Er gebeurt niks met je VM's, alleen met ESX zelf. Die kan natuurlijk in het slechtste geval wel stuk, maar dat is zo weer hersteld (mits je een backup van je config hebt). CD downloaden, herinstalleren op SD kaartje, config inlezen en verder gaan :)

edit: Als je toch gaat updaten, er is ook een update van de HP CIM providers (1.3) en misschien ook gelijk de firmware van de machine updaten? Wie weet is het een combinatie van de 3?

[ Voor 54% gewijzigd door Ethirty op 18-06-2010 23:08 ]

• Grolsch
bij het "patchen" blijft de teller op 45% hangen.
Host staat in maintanence mode, maar zelfs een restart van de host helpt niet :(

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Het verschil tussen Patch host en Upgrade host is dat je patchen voor tussendoor gebruikt en Upgrade bij bijvoorbeeld 3.5 -> 4.0

• Grolsch
dat had ik al begrepen, ik snap alleen niet waarom mijn patch host op 45% blijft hangen.

• MisterH75
  • Laatst online: 29-01 14:09
Grolsch schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 07:54:
dat had ik al begrepen, ik snap alleen niet waarom mijn patch host op 45% blijft hangen.
Dan is hij de updates aan het downloaden, deze kunnen best groot zijn => 700 MB. Geduld is het beste. Tevens duurt het updaten zelf ook wel een tijdje zeker als je naar ESXi 4 U2 toegaat.

• Grolsch
tnx Mister,

Dat las ik hier ook http://communities.vmware.com/thread/266057?tstart=15

erg raar dat eerst alles uit en in maintanence mode moet, en dattie daarna past gaat downloaden..

• Clueless
  • Laatst online: 24-01 23:19
Grolsch schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 12:20:
tnx Mister,

Dat las ik hier ook http://communities.vmware.com/thread/266057?tstart=15

erg raar dat eerst alles uit en in maintanence mode moet, en dattie daarna past gaat downloaden..
Nou zo vreemd is dat niet want als je de Upgrade Guide van VMware leest op de website. Daar in staat namelijk dat de upgrade begint met het rebooten van de server. Dus ja als je geen clusters gebruikt zul je de VM's dan down moeten brengen.

Verder staat er ook in het betreffende document dat het inderdaad lang kan duren voor de upgrade compleet is:
vSphere Host Update Utility might appear to stop working. If this happens, wait several minutes to see if the utility starts working again. VMware recommends that you do not cancel the upgrade at any point during the upgrade process. The host might appear to successfully boot into ESXi 4.0. If this happens, continue to wait until the message Upgrade Succeeded appears before you close the utility.

[ Voor 30% gewijzigd door Clueless op 23-06-2010 13:57 ]

I Don't Know, So Don't Shoot Me

• Grolsch
Nu eindelijk weer eens tijd gevonden om hiermee bezig te gaan, maar ik blijf problemen houden.

nu krijg ik deze melding:

"The patch operation has failed with this error: There is not enough space on ESX host. Please refer to the esx manual and make sure there is enough space".

zelfs als ik 1 patch wil uitvoeren

al diverse sites gelezen, waaronder deze

http://www.experts-exchan...re/VMWare/Q_24915230.html

met esxi 4 heb je toch geen command line mogelijkheid?

totaal zijn er iets van 20 patches beschikbaar, maar als ik nu alleen U2 installeer, heb ik dan ook alle voorgaande update's :?

En hoe kan ik dit nu patchen dan :?

In m'n host zit een 2GB SD kaart en totaal op m'n datastore zo'n 20GB beschikbaar.

[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 27-07-2010 09:37 ]

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Grolsch schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 09:35:
In m'n host zit een 2GB SD kaart en totaal op m'n datastore zo'n 20GB beschikbaar.
Ik denk dat daar het probleem zit. Hoewel ik op internet vind dat 1-2GB genoeg moet zijn voor ESXi weet ik dat HP alleen 4GB SD ondersteunt. Misschien heeft dat te maken met de door HP geleverde CIM providers? Gek genoeg is dat ze voor USB 2GB dan wel weer wel genoeg vinden :?

• Grolsch
die 2GB SD kaart is destijds op advies van HP gekocht.

Maar om een kort verhaal lang te maken is het dus niet mogelijk de patchen, ook niet handmatig :(

Dan maar met deze versie blijven draaien.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Tja, of je doet wat ik al eerder schreef: gewoon een backup van je config maken, nieuwste iso downloaden op de site van VMware opnieuw installeren en backup terugzetten.

Heb je wel de vCLI nodig en 2 commando's kunnen afvuren.
C:\Program Files\VMware\VMware vSphere CLI\bin>vicfg-cfgbackup.pl -save 
-server 192.168.1.1 -username root -password password backup.bak

C:\Program Files\VMware\VMware vSphere CLI\bin>vicfg-cfgbackup.pl -load 
-server 192.168.1.1 -username root -password password backup.bak

• Pingelmonster
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ik heb afgelopen zaterdag na veel gezeik ESXi 4.1 op mn server kunnen krijgen. ESXi 4.1. ondersteund geen PS2 keyboards meer dus ik moest op zoek naar een USB-keyboard.

Vervolgens draait het allemaal en wil ik mn VM's weer opstarten. Echter gaat dat niet zoals het hoort met als resultaat dat ESXi crasht. Een reboot mocht ook niet baten.
Dus; weer opnieuw installeren.

Gistermiddag was de boel weer up en vannacht draaide het allemaal goed. Totdat ik vandaag een appliance wil uploaden via de Datastore Browser. Bij ong 30% krijg ik een I/O-error. De ESXi-server reageert niet op pings meer, evenals alle VM's.
Server kan dus weer opnieuw geinstalleerd worden.

Ik begin ondertussen mijn vertrouwen in V4.1 te verliezen en neig weer terug te gaan naar de vertrouwde 4.0-versie. Dat wil ik vanavond, als ik afgewerkt ben, nog voor elkaar boxen.
Echter is er nu een probleem; de licentie die ik heb voor 4.1 werkt niet op 4.0.

Hoe kom ik nog aan een ESXi 4.0.0-licentie?

• Nationwide
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-06-2025
Ik zou eens beginnen met je VM's wegzetten op een externe schijf, NAS, etc.
Daarna een nieuwe installatie van de HP specifieke versie 4 van ESXi installeren.
VM's opnieuw importeren en klaar.

Verwijderd

Ik denk niet dat je probleem in ESX ligt. Ik heb zeer veel ESX(i) uitleveringen gedaan en uptimes van jaren is niet vreemd. Ik heb zelf zeer slechte ervaringen met de USB ESXi variant. HP heeft enkele malen een recall uitgevoerd van deze sticks omdat ze corrupt raakten. Zelf merkte ik dat door volledige ESX console crashes.
Ik lever ESX hosts daarom alleen nog uit met een normale Raid1 op harde schijven.

Ik raad je aan om een volledige diagnostic te draaien van het systeem via de HP smartstart dvd.
Draai hierna de firmware update dvd. Deze zijn beide te vinden op de HP support site.
Installeer daarna 2 harde schijven en zet de config terug via de boven gesuggereerde methode.

Over 4.1 kan ik alleen maar zeggen dat dit een prima stabiele versie is.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Je kan ook gewoon een kale installatie doen van ESX 4i, eerst je VM's wegzetten naar een SAN disk of NFS share. Daarna maak je een aantal VM's van 4GB geheugen zonder harddisk gebaseerd op je interne geheugen, 32GB is dus 7 4GB VM's en 1 x 3GB VM. In je VM zet je memory reservation op max. Iedere VM geef je 2 of 4 cpu's zodat NUMA goed belast wordt en dan boot je iedere VM met memtest86 of een Linux based memtest, 2 dagen laten draaien. Dan zie je vanzelf wel waarop hij er uit knalt via de Diagnostics in je rILO kaart.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Pagina: 1