Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:47

Standeman

Prutser 1e klasse

Topic verplaatst van HK >> BV

[ Voor 83% gewijzigd door Standeman op 25-10-2011 15:24 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:47

remco_k

een cassettebandje was genoeg

naaitsab schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 15:05:
[...]
maar wat 'biersteker' met zijn pc en zijn internet wil doen of laten doen is toch zijn eigen keuze?
Yep, en dat proberen ze ook niet tegen te houden, want dat kan niet.
Enige wat hier nu niet mag, is de contest opzetten, bijhouden en IP gegevens uitwisselen.
T.net wil gewoon dat platform niet zijn. En dat is een prima standpunt.

Nergens wordt de TS gesommeerd om geen omgeving op te zetten.

[ Voor 8% gewijzigd door remco_k op 25-10-2011 15:38 ]

Alles kan stuk.

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-11 01:17
En al helemaal niet in BV dat een openbaar toegankelijk forum is. :)

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-11 12:57
Ben het ook absoluut niet oneens met de mods. Ik zou toch graag de mods willen bedanken dat ze ernaar hebben gekeken, en overleg hebben gehouden. Hoewel de intresse er zeker wel was, is het risico toch aardig groot, (voor tweakers.net en voor mij). Dat was ook de reden dat het in de HK gepost was, zodat het aantal mensen beperkt was tot HK'ers. Mochten mensen toch nog suggesties hebben, graag!

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01 20:46

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

"Het is dus de niet de bedoeling in dit topic gedetailleerd over hacktools of pogingen tot hacken gesproken wordt. Discussieren over de vulnerabilities van een OS is uiteraard wel toegestaan."

Maar dat iedere script kiddie er mee aan de gang kan gaan is dus toch de meeste belangrijke reden waarom de gewone tweaker dit ook moet leren ? Dan kan hij zich beschermen als hij weet hoe de tools werken en wat de zwakke plekke van de tools zijn!

De enige manier om te weten dat je netwerk veilig is, is toch door te proberen het te hacken!
Als je door een initiatief mensen leert om te hacken (eventueel met tools) dan zorg je er alléén maar voor dat op langere termijn slechte beveiliging gestraft word. En dat is alleen maar positief, beter beveiliging uit noodzaak maakt het veiliger voor iedereen.

Dit zou gewoon terug in de HK gezet moeten worden en een hack wedstrijd zou heel leuk zijn en heel veel Tweakers heel veel kunnen leren over beveiliging ook elkaar dingen leren.

Na een evaluatie kan dan gekeken worden of het eventueel op het open deel van het forum gezet kan worden.

Daarbij als je de script kiddies bezig houdt met het hacken van onschuldig target dan zijn ze in ieder geval NIET bezig met echte kloterij uit te halen.

Volgens mij lukt het 99% van de scriptkiddies niet om een textbestand van een desktop te halen met windows Xp SP3. Zelfs zonder virusscanner of firewall of router.
Zelfs als die PC gewoon standaard geïnstalleerd is en rechtstreeks aan het internet gehangen is.
Zolang er geen domme gebruiker achter de computer zit die die kiddies helpt om binnen te komen is het bijna onmogelijk om binnen te komen.

Je moet dan een exploit vinden waar door je gewoon door pakketjes te sturen remote control kunt krijgen of de HD kun uitlezen. Met XP SP3 lijkt me dat een hele moeilijke klus.
Met het gebruik van standaard tools kom je er niet. :o

Het spreken over hacktools, pogingen, dat is toch niet strafbaar in Nederland ?

[ Voor 34% gewijzigd door Kain_niaK op 25-10-2011 17:50 ]

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

• Biersteker
@Kain, een XP SP3 is ook wel wat lastiger, maar je moet niet vergeten, dat als er een omgeving is waar alleen Xp op staat, maar niets mee word gedaan, dat het wat lastiger word. Draait er toevallig ook een SQL server op, heb je weer een vector erbij. Zit er een gebruiker achter, icm arp poisoning, dan word het weer makkelijker.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:20
Een ongepatchte Windows XP install is ook te simpel (want: Metasploit). Je zult zelf een service/iets moeten schrijven met een vulnerability, zodat je er zeker van bent dat er geen out-of-the-box exploit voor is.

Ik snap het probleem van Tweakers ook niet echt. Je zorgt er uiteraard voor dat je de box elke n uur opnieuw imaged en firewalled alles, behalve wat rules die nodig zijn voor de challenge. Dan valt er weinig te misbruiken...

• Kain_niaK

Kain_niaK

Tweakers wil niet dat er op een publiek deel van het forum openlijk over hacktools gesproken word en uitgelegd word hoe jan met de pet kan gaan zitten kloten met wat tools.

Als je systeem gekraakt kan worden door jan met de pet en wat tools dan is je systeem gewoon niet beveiligd.
Maak mensen nu maar eens bewust dat ze zich actief moeten beveiligen om de kans voor gehackt te worden kleiner te maken.

Zo een wedstrijd en alles wat er bij komt kan iets heel positiefs zijn als tweakers het aandurft.
Desnoods maken Tweakers.net er een wedstrijd van en plaats het op de frontpage.
Dan kan Tweakers.net alles regelen zodat het veilig is en kunnen wij aan de slag.
En we bespreken met elkaar op het forum wat we aan het doen zijn.
Een open hack wedstrijd waar het doel is om met elkaar te spreken over hacken en over script kiddie tools.
Dat kan hele nuttige informatie opleveren voor de mensen die zich daar tegen willen beveiligen.

En wie weet leert jan met de pet nog wel een heleboel nuttige dingen en gaat zijn interesse opeens veel verder dan wat kloten met tools en begint hij zelfs wat te programmeren, ergo: a hacker is born.

• coretx
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-11 15:45
Kain_niaK schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 17:39:
Je moet dan een exploit vinden waar door je gewoon door pakketjes te sturen remote control kunt krijgen of de HD kun uitlezen. Met XP SP3 lijkt me dat een hele moeilijke klus.
Met het gebruik van standaard tools kom je er niet. :o
Wat aan lariekoek 8)7 No offense, maar je zou van iemand met jou signature toch wel posts van een ander niveau verwachten.

Hang die machine maar aan het internet. In denk dat je in ongeveer 20 minuten je les geleerd hebt.
En met een beetje geluk zit je bij een provider die na een paar dagen je verbinding afsluit omdat je spam aan het versturen bent.
Of anders staat de politie wel bij je aan de deur omdat je medeplichtig bent aan een 1 of ander misdrijf.
Wanneer je voor de rechtbank staat kan je nalatigheid niet ontkennen.

Maargoed, laat ik ook eens iets positiefs schrijven....

Zet een darknet op, zet daar je verder niet met het internet verbonden hackme machine op.
Vervolgens geef je iedereen die een poging wil wagen toegang tot het darknet.

Als je hulp nodig hebt stuur je maar een DM ofzo ;)
Dit soort dingen moet je niet opzetten als je niet weet waar je mee bezig bent.

• Biersteker
Ik moet zeggen dat als mensen een beetje kunnen helpen met dubbelchecken, dat ik het misschien nog wel aandurf, maar zeker niet als alles hier openbaar in BV staat. Misschien maar eerst een kleine gesloten testcase opzetten, zodat ik niet in een keer allemaal meuk door me verbinding uitspuug. Helaas hebben de mods gewogen en te licht bevonden.

@cortex

Klopt heb ik zelf ook aan zitten denken. Ik zou graag me isp te vriend willen houden, via een vpn zou kunnen, maar dat haalt toch een beetje de challange eruit. Hoewel dat hetzelfde is als via wifi in mijn netwerk komen. Dus die stap is nog te doen. Hoe het nu verder moet, weet ik echt even niet. Ik ga er even over denken, misschien dat ik nog een leuke oplossing weet, maar zolang de mods er tegen zijn, kan ik niet veel doen.
(LoL over de Kain vs Cain and Able opmerking ;) )

[ Voor 41% gewijzigd door Biersteker op 25-10-2011 19:33 ]

Verwijderd

Spijtig dat dit niet doorgaat! Had er graag van geleerd. Uiteraard niet om misbruik van te maken maar gewoon om wat van bij te leren. Ik vind het heel jammer dat dit topic is verplaatst naar BV aangezien we hier niet weten wie er al dan niet meeleest of mee zou doen in het geval dat dit toch door zou gaan ... :'(

Spijtige zaak ...

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Ik heb een test setup inclusief firewall, wat hardware, image en webcam al klaarstaan. Misschien straks even starten, gewoon om te kijken wat er gebeurd als je Windows XP Build 2600 zonder enige security update zonder NAT aan het internet hangt :+

In een minuut of 10 staat er nieuwe image op en met het aantal rules in pfsense is het een prima controleerbare omgeving :)

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• Biersteker
Bedenk me trouwens dat ik best een VM iso kan maken, die we dan aanvallen. Iedereen download de iso, gooien hem in VM ware, en die attacken we, word alleen voor iedere user wel een flinke download. Dus 1 iso, iedereen download hem, en attacked hem local. Hoewel dat toch wel minder leuk is.

@peter, ik maak je even mede-TS!
Gefeliciteerd trouwens!

[ Voor 8% gewijzigd door Biersteker op 25-10-2011 19:41 ]

• harmz
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-09 00:28
iedere scriptkiddie kan gewoon een tutorial van youtube volgen. Toch snap ik wel dat TW.net er niks mee te maken wilt hebben, helaas.

• Biersteker
@harmz, daar heb je gelijk in, maar het gaat/ging meer om het idee. Eerste is een exploitable Xp, dat is natuurlijk niet lastig als je een beetje ervaring heb met metasploit/armitage. Maar volgens mij heeft peter zich beschikbaar gestelt als eerste target :).

Maar hoe we dat gaan oplossen met de mods, word het grootste probleem. De mods, geven hier gewoonweg geen groen licht voor, hoewel er toch ziek veel animo voor is.(100+ posts in een dag) Het standpunt van tweakers.net is natuurlijk zeer goed te begrijpen, maar het brengt wel weer de vraag met zich mee; Hoe kunnen we hier een goede, veilige oplossing voor zoeken. Dat zowel het standpunt van Tweakers.net word gehonoreerd, maar toch het mogelijk is.

De enige oplossing die ik kan bedenken was een VMware ISO maken, en die dan pakken. Hoewel we dan helaas niet goed het netwerkverkeer kunnen zien. Ik neem aan dat de mods, geen probleem zullen hebben met het verspreiden van een exploitable XP VMware iso, met natuurlijk het .txt bestandje op de desktop. Verder zie ik nog geen alternatief. (Mods, zou dit OK zijn voor jullie?)

Verwijderd

Ik denk dat het er voor de mods vooral om draait dat we hier niet mogen uitleggen hoe we te werk zullen gaan. Ik denk niet dat ze het zo erg vinden dat je een pc open zou stellen, maar we mogen hier niet bespreken hoe hij dan gehackt zou worden. Dat is net het spijtige, want daar zit hem nu net het leerrijke ...

• naaitsab
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:37
Is er hier niemand die een klein forum heeft of bereid is om deze voor dit project op te starten?
Staan het helemaal los van GOT en toch een leercurve voor de mensen die dat leuk vinden.

if (!coffee) {
Work = false; }

• Biersteker
Ik heb net even geDM'ed met Standeman, met wie ik contact onderhield over dit topic.

Het punt is dat tweakers.net zich niet wil/kan/mag verbinden met een topic, wat puur gericht is op hacken/pentesten. Hoewel ik dit standpunt niet deel, kan ik er zeker inkomen! Het gaat tweakers.net ook niet puur om het feit dat er IP's gepost worden, die eventueel misbruikt kunnen worden. Dit punt vind ik zeer begrijpelijk, mocht er toch iets gebeuren dat niet door de beugel kan, dan zouden zowel tweakers.net als ik verantwoordlijk kunnen worden gehouden. Dit kan natuurlijk niet de bedoeling zijn, het idee was een challange, maar misbruik voorkom je niet.

Het grootste punt van de mods, voorzover ik door heb gekregen, is dat dit topic niet uitgroeit tot een: "Hack Windows XP/Vista/7/ Ubuntu/ iOS topic". Dat punt kan ik op zich wel begrijpen, maar ik deel het niet. Ik ben persoonlijk van mening dat pentesten een belangrijk onderdeel is van PC-beveiliging. Ook de beschikbare kennis is zeer goed verkrijgbaar op internet. Dus helaas, hoeveel animo er ook is, wat mij betreft kan het niet doorgaan op tweakers.net.

Voor de duidelijkheid; Ik neem de mods absoluut niets kwalijk, maar deel hun standpunt niet volledig. Ik vind toch dat ik de mods moet bedanken voor hun objectieve blik, en heldere communicatie. Hoewel ik natuurlijk graag had gezien, dat dit mogelijk was met hun goedkeuring. Dit is helaas (nog :) ) niet het geval.

Persoonlijke mening, til er aan hoeveel je wilt:
Hoewel ik het verbieden van kennis verspreiden over pentesten eigenlijk absurd vind. toch begrijp ik dat tweakers.net zich niet comfortabel voelt als platform over dit onderwerp.

• Kain_niaK

Kain_niaK

coretx schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 18:35:
[...]

Wat aan lariekoek 8)7 No offense, maar je zou van iemand met jou signature toch wel posts van een ander niveau verwachten.

Hang die machine maar aan het internet. In denk dat je in ongeveer 20 minuten je les geleerd hebt.
En met een beetje geluk zit je bij een provider die na een paar dagen je verbinding afsluit omdat je spam aan het versturen bent.
Of anders staat de politie wel bij je aan de deur omdat je medeplichtig bent aan een 1 of ander misdrijf.
Wanneer je voor de rechtbank staat kan je nalatigheid niet ontkennen.
Ten eerste, ik ben geen programmeur laat staan een hacker. (het enige wat ik kan programmeren zijn een aantal VST instrumenten waar ik ervaring mee heb)
Een "helo world" programma schrijven lukt echter nog wel.

knip

Maar jou statement klopt ook helemaal niet.

Als ik een nieuwe computer installeer met SP 3 geslipstreamd.
Ik start op en ik verander de naam van de admin account en geeft het een degelijk password.
Voor de rest zie ik dat alle andere accounts uitgeschakeld zijn.
Ik installeer de resteerende updates na SP3 niet.
Ik draai geen enkele andere service dan de standaard services van microsoft.
En dan sluit ik de computer met een rechtstreekse verbinding aan op internet.
De PC krijgt een publiek IP adres van een nederlandse ISP.

Dan beweer jij dat BINNEN de 20 minuten de PC gevonden is door botnets die random ip adressen scannen.
En binnen de 20 minuten volledig geinfecteerd is ?
Dat lijkt me heel heel sterk maar ik laat het aan een echte hacker of beveiliger over om daar uitspraak over te doen.

[ Voor 37% gewijzigd door iisschots op 25-10-2011 22:06 ]

• naaitsab
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:37
Kain_niaK schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 21:15:
Dan beweer jij dat BINNEN de 20 minuten de PC gevonden is door botnets die random ip adressen scannen.
Dat lijkt me heel heel sterk maar ik laat het aan een echte hacker of beveiliger over om daar uitspraak over te doen.
Daar geloof ik ook weinig van, als je kijkt hoeveel ipv4 adressen er zijn in de wereld, schat ik de kans dat jij net binnen die 10 minuten wordt gehacked erg klein.

if (!coffee) {
Work = false; }

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-11 11:38

Eijkb

Zo.

@_Christiaan_ Ik werk bij een webhost. 99,999% van de "aanvallen" die wij te verwerken krijgen zijn standaard hacks via gratis te downloaden scripts. Daar hoeft de "hacker" van dienst geen kennis voor te hebben. Die noemen we dan ook scriptkiddies.

Edit: Excuus, ik reageerde even op de laatste post van pagina 1...

[ Voor 12% gewijzigd door Eijkb op 25-10-2011 21:33 ]

.

• Kain_niaK

Kain_niaK

Eijkb schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 21:27:
@_Christiaan_ Ik werk bij een webhost. 99,999% van de "aanvallen" die wij te verwerken krijgen zijn standaard hacks via gratis te downloaden scripts. Daar hoeft de "hacker" van dienst geen kennis voor te hebben. Die noemen we dan ook scriptkiddies.
Te vergelijken met een geprogrammeerde robot die langs alle huizen gaat om even te voelen aan de klink of de deur niet zomaar openzwaait.

• iisschots
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-11 23:49
Modbreak:Ik denk dat het duidelijk genoeg is gemaakt dat we hier alleen willen spreken over het opzetten van een hackbare omgeving. NIET over hoe je het kan hacken. Doe dat dan ook niet!!

Hackerspace in Friesland | www.frack.nl | Bezig met opzetten, help mee!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:43
iisschots schreef op dinsdag 25 oktober 2011 @ 22:05:
[modbreak]Ik denk dat het duidelijk genoeg is gemaakt dat we hier alleen willen spreken over het opzetten van een hackbare omgeving. NIET over hoe je het kan hacken. Doe dat dan ook niet!![/]
Dat is onderdeel van de discussie in mijn ogen. Als je een hackbare omgeving wilt opzetten, moet je ook mogelijke manieren bespreken hoe deze omgeving gehackt zou kunnen worden. De vraag "Hoe zet je een hackbare omgeving op?" is namelijk vrij gemakkelijk te beantwoorden. Installeer een OS op een pc, verstuur het IP aan de "hackers", en de rest wijst zich van zelf. Ik ben van mening dat het dan ook belangrijk is om in een topic als dit te bespreken hoe zo'n omgeving dan gehackt zou kunnen worden. Anders kun je je er natuurlijk nooit tegen beveiligen.

Daarentegen ben ik er natuurlijk fel op tegen dat hier hele hack-tutorials en dergelijke verschijnen. Maar ik snap eigenlijk niet waar deze modbreak nodig voor was? Of ik heb het helemaal verkeerd begrepen ;w

• Kain_niaK

Kain_niaK

Ik heb een DM naar ijsschots gestuurd om wat uitleg over de modbreak en de edit van mijn post.
Want ik snap hem ook niet.

[ Voor 15% gewijzigd door Kain_niaK op 25-10-2011 23:53 ]

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:20
Ik ben toch ook wel benieuwd naar wat verdere toelichting. Een ongepatchtste Windowsinstall online gooien is natuurlijk vragen om problemen (worms, ISP) en biedt geen uitdaging (Metasploit levert een pretty much click-to-pwn-oplossing voor dat soort gevallen) - dat zou ik ook zeker afraden.

Wel kun je een voorbeeld nemen aan SmashTheStack, Net-Force of Certified Secure - genoeg 'hackbare' challenges waarvoor je wel dient na te denken. Het bespreken van het 'hacken' van dat soort challenges of iets als SQL injection/XSS/stack smashing in 't algemeen lijkt me ook geen probleem? Vertellen hoe je de database van Cheaptickets leegrooft lijkt me daarentegen niet de bedoeling ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Thralas op 26-10-2011 00:20 ]

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Waarom gaan jullie het wiel opnieuw uitvinden?
Sure je kan het zelf opzetten, maar als je dat niet (goed) kan bestaan er meerdere livecd's om je skills te testen:
Damn Vulnerable Web App (DVWA)
Damn Vulnerable Linux (DVL)
de-ice
Holynix
kioptrix
metasploitable
NETinVM
PwNoS

Mocht je er zelf niet uitkomen en meer van willen leren kan je altijd kijken naar http://g0tmi1k.blogspot.c...vulnerable-by-design.html

waarin veel sites en uitleg staan, maar het belangrijkste is dat jij er iets van moet leren :)

---
[...]
De kans is groot, wat het groter maakt is ongebruikte (windows) services toegankelijk maken vanaf het internet zoals filesharing en stuff (denk aan MS08-067) maar jou situatie is niet reëel omdat jij het patched voordat je het aan het internet hangt. En tegenwoordig gaat het meer om driveby downloads en browserexploits om iets op een systeem gedaan te krijgen (naast adobe en java).

[ Voor 30% gewijzigd door LuckY op 26-10-2011 19:02 ]

• Proxx
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-05-2024
zou het niet leuker zijn om een hack deadline in te stellen. en dat iedereen die binnen gekomen is juist zijn username ofzo in het document achterlaat zodat je aan het eind van de deadline meerdere winnaars hebt.

of zeg ik nu iets vreemds ?

Proxx wijzigde deze reactie 31-07-2015 13:37 (1337%)

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Proxx schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 21:50:
zou het niet leuker zijn om een hack deadline in te stellen. en dat iedereen die binnen gekomen is juist zijn username ofzo in het document achterlaat zodat je aan het eind van de deadline meerdere winnaars hebt.

of zeg ik nu iets vreemds ?
Zou het niet leuker zijn als je heel het topic leest?

• remco_k

remco_k

[...]
Dat hoeft niet. Het gebeurd zelfs sneller dan binnen 20 minuten.
Jaren geleden deed ik eens een herinstallatie van Win98, die aan zo'n USB ADSL modem hing. Dus de enige firewall, was de firewall die je in Win98 installeerd. En dat kan pas, als Win98 draait.
Binnen 5 minuten na de setup, nog voordat ik een firewall had geinstalleerd, was het systeem alweer om zeep geholpen. Dat had ik natuurlijk offline moeten halen voordat ik opnieuw ging installeren...

Alles kan stuk.

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Dat moet ik ook eens proberen. Na de Windows XP retail gaat er Windows For Workgroups 3.11 en Windows 95 online :D

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• Kain_niaK

Kain_niaK

remco_k schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 22:45:
[...]

Dat hoeft niet. Het gebeurd zelfs sneller dan binnen 20 minuten.
Jaren geleden deed ik eens een herinstallatie van Win98, die aan zo'n USB ADSL modem hing. Dus de enige firewall, was de firewall die je in Win98 installeerd. En dat kan pas, als Win98 draait.
Binnen 5 minuten na de setup, nog voordat ik een firewall had geinstalleerd, was het systeem alweer om zeep geholpen. Dat had ik natuurlijk offline moeten halen voordat ik opnieuw ging installeren...
Straffe praatjes.
Bewijs het maar eens door het in de praktijk te doen.

• remco_k

remco_k

Kain_niaK schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 22:50:
[...]
Straffe praatjes.
Bewijs het maar eens door het in de praktijk te doen.
Dude, wat is jouw probleem dan? :|
Wat is er mis met een aannemelijk verhaal gewoon aan te nemen als waarheid in beginsel?
Of dat vandaag de dag met Win98 nog steeds zo hard gaat, ik heb geen idee. Bots zullen ook doorschuiven naar nieuwere doelen omdat het aantal Win98 gebruikers nihil aan het worden is. Dus ja, hoe valt dat dan nog te bewijzen?
... Door gewoon een WinXp bak neer te zetten natuurlijk. Firewall wel uit doen en in de DMZ zetten, geen updates draaien, dan heb je een aardig vergelijkbare situatie. En dat mag jij gaan proberen. Ik zie het resultaat wel tegemoet. :)

Ik weet niet of je zelf een server beheerd op het internet of een computer thuis in de DMZ hebt hangen. Moet je de logs eens goed in de gaten houden. Staan hier diverse servers te draaien en als ik zeg dat er meer dan 40x per dag (en dan tikt Fail2Ban nog een heleboel weg ook) een poging wordt gedaan door de één of ander, is dat echt niet overdreven (en dan hebben we het nog niet over de pogingen die -niet- in de logs terecht komen). Die 40 is dus een understatement. Bij een totaal niet beveiligde machine betekend dat statistisch gezien gewoon dat hij in no-time geinfecteerd kan zijn met het één of ander.
Dus ja, ik denk dat als je WinXP zo blootstelt aan internet, zonder enige beveiliging dat ook vandaag de dag (of juist vandaag de dag) hij nog sneller dan die 20 minuten geinfecteerd wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door remco_k op 27-10-2011 09:21 ]

Alles kan stuk.

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Zolang je achter een NAT router zit (en een systeem in de DMZ zit dat) zonder portforwards en je zelf niet onverantwoordelijk gaat zitten internetten is er weinig of niks aan de hand.

Als je ongepatchte pc rechtstreeks op het blote internet zit met een publiek IP adres ben je inderdaad heel snel de pineut. Ik zit zelf ook wel eens met wireshark mee te kijken op de koppeling ISP modem - router.

Maar een heel groot deel van de consumenten internet installaties werkt met een rfc1918 adres (192.168.x.x) en dan heb je al veel minder te vrezen.

• Kain_niaK

Kain_niaK

remco_k schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 09:19:
[...]

Dude, wat is jouw probleem dan? :|
Wat is er mis met een aannemelijk verhaal gewoon aan te nemen als waarheid in beginsel?
Of dat vandaag de dag met Win98 nog steeds zo hard gaat, ik heb geen idee. Bots zullen ook doorschuiven naar nieuwere doelen omdat het aantal Win98 gebruikers nihil aan het worden is. Dus ja, hoe valt dat dan nog te bewijzen?
... Door gewoon een WinXp bak neer te zetten natuurlijk. Firewall wel uit doen en in de DMZ zetten, geen updates draaien, dan heb je een aardig vergelijkbare situatie. En dat mag jij gaan proberen. Ik zie het resultaat wel tegemoet. :)

Ik weet niet of je zelf een server beheerd op het internet of een computer thuis in de DMZ hebt hangen. Moet je de logs eens goed in de gaten houden. Staan hier diverse servers te draaien en als ik zeg dat er meer dan 40x per dag (en dan tikt Fail2Ban nog een heleboel weg ook) een poging wordt gedaan door de één of ander, is dat echt niet overdreven (en dan hebben we het nog niet over de pogingen die -niet- in de logs terecht komen). Die 40 is dus een understatement. Bij een totaal niet beveiligde machine betekend dat statistisch gezien gewoon dat hij in no-time geinfecteerd kan zijn met het één of ander.
Dus ja, ik denk dat als je WinXP zo blootstelt aan internet, zonder enige beveiliging dat ook vandaag de dag (of juist vandaag de dag) hij nog sneller dan die 20 minuten geinfecteerd wordt.
Zo bedoelde ik het niet, ik had het nog altijd over mijn voorbeeld.
Ik heb een beetje grof gereageerd, sorry. :)

Een ongepatchte Win XP zonder firewall en misschien zelfs zonder admin pw is natuurlijk redelijk lek.
En win98 helemaal. :X

Maar toch, als er GEEN gebruiker achter dat ding zit en er draaien alleen maar standaard services om dan is het vrij lastig omdat systeem op het internet te ontdekken door puur toeval.
Dan hangt het vooral af van de ISP en welke filtering de ISP op zijn netwerk doet.
Bijvoorbeeld mijn ISP telenet blokkeer alle inkomende poorten onder de 1024 behalve een aantal standaard poorten.
Dat maakt het natuurlijk lastiger voor een buitenlands (of binnenlands) botnet om door random IP scans achter een slachtoffer te komen.
Daarna moet ik er ook poortscans uitgevoerd worden en ontdekt worden welk OS er op dat systeem draait.
Tenzij er een heleboel standaard exploits getest worden.

Maar goed, het kan. Alleen denk ik echt niet dat het in het echt zo snel gaat.
Het zal vooral afhangen van de provider.

Maar waar ik het over had was een installatie van Win XP met SP3. Die is al een stuk veiliger.
En ook met alleen een gewijzigde admin account met een goed pw als enige actieve account. Dan word het nog lastiger voor standaard exploits. En de firewall staat natuurlijk gewoon aan.
Geen user, en geen andere services dan de standaard services.

Opnieuw hetzelfde als het bovenstaande. Het hangt van de provider af.
Ik wil wel eens een laptop onder die voorwaarden aan mijn Telenet verbinding hangen voor 24 uur.
Ik maak een wireshark dump van 24 uur lang.
En daarna doe ik een groot aantal virusscans en malware scans en rootkits scans en zo.

Hou er dus rekening mee dat mijn provider een hoop inkomende poorten blokkeert. Ook boven de 1024 worden soms poorten geblokkeerd als die vaak door virussen en andere troep worden gebruikt.

Het zou mij verbazen als er na 24 uur ook maar één virus of rootkit op andere troep op staat.
Voornamelijk omdat er geen domme user bezig geweest is met zich zelf op internet kenbaar maken als slachtoffer.

• remco_k

remco_k

joopv schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 09:49:
Zolang je achter een NAT router zit (en een systeem in de DMZ zit dat) zonder portforwards en je zelf niet onverantwoordelijk gaat zitten internetten is er weinig of niks aan de hand.
Ik weet nou niet of mijn definitie van DMZ of die van jouw niet klopt.
Maar als ik aan een DMZ denk, en ik zet 1 pc in een DMZ (in de meeste consumenten routers is dat dan de "default server" oid) dan hangt hij voor al het ingaande en uitgaande verkeer open en bloot aan internet. NAT heeft er dan niet meer mee te maken.
Als je ongepatchte pc rechtstreeks op het blote internet zit met een publiek IP adres ben je inderdaad heel snel de pineut.
Hoe dan ook, zo bedoelde ik het met de PC in de DMZ zetten als default server. :)
Op zich zijn we het dus eens met elkaar. Alleen we hebben last van definitie verschillen en wellicht een niet al de complete uitleg van mijn kant.

Alles kan stuk.

Pagina: 1 2 Laatste