• Elohsa
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-09-2022
Beste tweakers,

Ik heb nu een aardig systeem staan.

Mijn irritatie is echter dat hij idle best irritant aanwezig is.

Kunnen jullie mij van advies voorzien om ervoor te zorgen dat hij bijna onhoorbaar is wanneer ik slechts wat aan het internetten e.d. ben.

Als ik aan het gamen ben maakt het niet super veel uit ivm koptelefoon.

Mijn budget om de boel onder handen te nemen zal max 100 zijn (tenzij realistisch niet mogelijk)

Hieronder zal ik wat screens + details over mijn systeem neerzetten.

Bij voorbaat dank,

Niels

http://imageshack.us/phot...11102409042172almere.jpg/
http://imageshack.us/phot...11024090116979almere.jpg/
http://imageshack.us/phot...11024085455944almere.jpg/
http://imageshack.us/phot...11024085330603almere.jpg/
http://imageshack.us/phot...11024085254191almere.jpg/
http://imageshack.us/phot...11024085245932almere.jpg/

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB€ 49,90€ 49,90
2AOC E2795VH€ 228,50€ 457,-
1Fujitsu SL27T-1 LED€ 299,-€ 299,-
1LG GH22NS50 Zwart€ 17,-€ 17,-
1Cooler Master CM 690 II€ 69,-€ 69,-
1Cooler Master Hyper 212 Plus€ 22,95€ 22,95
1Intel Core i7 920€ 299,-€ 299,-
1Cooler Master Silent Pro M700€ 90,15€ 90,15
1Intel 320 120GB€ 152,70€ 152,70
1Foxconn FlamingBlade GTI€ 70,-€ 70,-
2Sapphire HD6950 Dirt3 Edition€ 228,-€ 456,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.982,70

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:55
Wat heb je zelf al uitgezocht? Er bestaan verschillende soorten koeling; lucht en water.
Hierover zijn talrijke artikelen en forums op tweakers mee volgeschreven.

Ik stel voor, omdat hier op tweakers verwacht wordt dat je zelf het e.e.a. voorstelt, met een voorstel komt n.a.v. van jouw budget, en dat wij daar op schieten en advies geven.

Oftewel, kom maar op! :)

Begin maar eens met andere processorkoelers, eventuele alternative videokaartkoeler, stille fans, geluidsisolerende matten, vergelijking met voedingen die stiller zijn, harde schijven die er om bekend staan dat ze wel of geen geluid maken etc etc. Ga alle componenten in je systeem eens af, want iedereen die zijn pc stil wilt maken gaast ieder component af, en zoekt een alternatief of verbetering,

[ Voor 35% gewijzigd door Tomino op 24-10-2011 13:26 ]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:11

D4NG3R

kiwi

:)

We weten niet waar het geluid vandaan komt.. Ik kan nu al zeggen dat de fans in je case erg stil zijn (Heb dezelfde behuizing) en ook de Hyper 212+ is erg stil te noemen.

Over het algemeen blijven dan je GPU(s) en PSU over. Waarbij voornamelijk GPU koelers behoorlijke herrieschoppers zijn.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-01 00:03
Ik heb een hele goeie tip. Haal de case fan onder in de case los. Een case fan die lucht aanzuigt (pull) maakt altijd meer geluid dan wanneer hij lucht door heen pushed.

Andere tip, zet alle fans even stil om te horen waar het vandaan komt. Kabeltje los of een videokaart eruit halen. Of de fan met de hand stil houden.

• Elohsa
Zelf heb ik al veel rondgekeken naar fans e.d. en mijn intresse viel vooral op die fans van noiseblocker e.d.

Persoonlijk vind ik de fans van de kast niet erg still.

Op het moment ben ik op mn telefoon en zal er straks verder op ingaan.

Ik heb in mijn OP miscchien niet genoeg info gegeven.

Mijn vraag eigelijk is, wat voor fans moet ik waar plaatsen om een goede airflow te krijgen met stille maar goede fans.

Aangezien mn cpu koeler wel bevalt wil ik die niet echt vervangen.

GPU maken idd een hoop herrie, wat kan ik hier dan aan doen? Ik heb dingen gelezen over passieve blokken die heel erg goed zouden zijn. Zullen die passen en zal het voldoende zijn?

Mijn idee zelf was om voorin 1 120mm te plaatsen.
boven 2x 140mm
achter 120mm
en op mijn cpu fan 2 nieuwe 120mm fans te zetten.

Nog een punt waar ik mee zit... hoe kan ik dit het best aansturen?
gewoon via splitters op het mobo aansluiten of een apparte controller aanschaffen?

• THE_FIREFOX
Elohsa schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 13:40:
GPU maken idd een hoop herrie, wat kan ik hier dan aan doen? Ik heb dingen gelezen over passieve blokken die heel erg goed zouden zijn. Zullen die passen en zal het voldoende zijn?

Mijn idee zelf was om voorin 1 120mm te plaatsen.
boven 2x 140mm
achter 120mm
en op mijn cpu fan 2 nieuwe 120mm fans te zetten.

Nog een punt waar ik mee zit... hoe kan ik dit het best aansturen?
gewoon via splitters op het mobo aansluiten of een apparte controller aanschaffen?
Ik zou persoonlijk:
voor - niks
onder - niks

boven - 2x 140mm +/- 800 rpm max
achter - 1x 120mm +/- 1200 rpm max
cpu - 1x push 1200 rpm (temp gecontrolleerd door het moederbord)

De achter en cpu fan zou ik met een fan splitter aansluiten op de cpu fan header. Wanneer de cpu warmer word zal de achterste fan ook gelijk harder gaan draaien. Een tweede fan zal ik op je cpu koeler niet aanraden omdat die gaat pullen vanuit de cpu blok en dat maakt juist weer lawaai op hoge rpm's

Heeft je moederbord ondersteuning om de fan speed vanuit de bios te regelen?

Voor de videokaart heb ik een software tip ;) Gebruik afterburner om een lagere minimale snelheid in te stellen. M'n HD6870 fan draait standaard op 1600 rpm terwijl 1000 rpm hem percies op dezelfde temperatuur idle houd :P Je hoeft hierdoor de vga bios niet aan te passen.

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-01 23:25
THE_FIREFOX schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 13:54:
[...]

Een tweede fan zal ik op je cpu koeler niet aanraden omdat die gaat pullen vanuit de cpu blok en dat maakt juist weer lawaai op hoge rpm's
push of pull maakt geen drol uit kwa geluid, maar een tweede fan erbij (push/pull) is gewoon een verhoging van geluid en heel veel scheelt het niet in temps

1 fan voorin, 1 top, en 1 back, en 1 van als push op je koeler

de fan van een voeding kan ook best een hoop lawaai maken (was bij mij de boosdoender)

[ Voor 49% gewijzigd door [Remmes] op 24-10-2011 15:19 ]

ja, daag.

• Elohsa
Dank zover voor de tips.

Ik heb ondertussen afterburner geinstalleerd en ben er nu al zeer over te spreken.

Met speedfan kan ik op het moment 3 fans controleren.
De CPU fan, de fan achter de CPU en de onderste fan.

De fan voorin zit op het moment rechtstreeks op de voeding aangesloten.

Als ik bovenstaande dingen combineer kom ik zelf met het volgende idee:

CPU 1 120mm push fan

Achter 120mm fan als outtake samen met de CPU fan op de CPU fan header

Boven 2x 140mm fan als outtake samen op case fan aansluiting 1

Voor 1x 120mm intake fan op case fan aansluiting 2

Dit geheel dan aansturen via speedfan.

Heeft iemand suggesties voor de fans die ik hier het best voor kan gebruiken?

• [Remmes]
1x140 top fan weglaten, is niet nodig,

stille/goede fans zijn fans van scythe.. ik zou niet hoger gaan dan 1000-1200 rpm fans

ja, daag.

• THE_FIREFOX
Remmes_NT schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 15:11:
[...]
push of pull maakt geen drol uit kwa geluid, maar een tweede fan erbij (push/pull) is gewoon een verhoging van geluid en heel veel scheelt het niet in temps
Daar ben ik niet helemaal met je eens. Een extra fan is een verhoging van geluid sowieso, echter zit er een verschil in push en pull.

De pull heeft last van dat zijn lucht aanstroom (direct) voor de fan word verstoord, hierdoor maakt de fan op zijn maximale rpm meer geluid dan het zelfde examplaar in push opstelling. Waarom maakt het meer geluid? De lucht gaat anders langs de fan blades waardoor een zoemend geluid ontstaat. Heb gevoelige oren :+

@Elohsa
Ik zou persoonlijk voor laten vervallen alleen wegens het zoemend geluid. Als je outake boven in en achter in hoog genoeg is stroom er toch automatisch lucht van voren naar binnen.

Ben zelf erg over Scythe Slip Stream te spreken :Y) Ook schijnt Scythe Gentle Typhoon erg goed te doen. Zoals Remmes_NT zei, hou het wel bij maximaal 1000~1200 rpm. Bij 1000rpm worden 120mm fans hoorbaar.

• [Remmes]
THE_FIREFOX schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 16:08:
[...]

Daar ben ik niet helemaal met je eens. Een extra fan is een verhoging van geluid sowieso, echter zit er een verschil in push en pull.

De pull heeft last van dat zijn lucht aanstroom (direct) voor de fan word verstoord, hierdoor maakt de fan op zijn maximale rpm meer geluid dan het zelfde examplaar in push opstelling. Waarom maakt het meer geluid? De lucht gaat anders langs de fan blades waardoor een zoemend geluid ontstaat. Heb gevoelige oren :+

@Elohsa
Ik zou persoonlijk voor laten vervallen alleen wegens het zoemend geluid. Als je outake boven in en achter in hoog genoeg is stroom er toch automatisch lucht van voren naar binnen.

Ben zelf erg over Scythe Slip Stream te spreken :Y) Ook schijnt Scythe Gentle Typhoon erg goed te doen. Zoals Remmes_NT zei, hou het wel bij maximaal 1000~1200 rpm. Bij 1000rpm worden 120mm fans hoorbaar.
ja en bij push blaast de fans lucht door de koeler heen die een weerstand heeft, ik heb dan geen gevoelige oren, maar wel goede oren... :+

ja, daag.

• gumbal696
  • Laatst online: 20-02-2018

gumbal696

bla bla bla

win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Pagina: 1