Airflow CM - 690 II Advanced met SLI opstelling

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rann
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07:49
Tweakers!

Vanavond staat het volgende kastje op me te wachten thuis : pricewatch: Cooler Master CM 690 II Advanced.
Nu zit ik, net als veel anderen die hier al gepost hebben, een beetje met hoe ik de fans ga plaatsen, er is zo veel plek! ;). Voor mijn hardware setup verwijs ik graag door naar mijn
inventaris: GamePC.

De meeste van de posts die ik al gelezen heb, hebben niets of weinig te maken met het volgende. Volgende week komt er namelijk ook een 2e Palit GTX 460 1GB bij in...
Wat natuurlijk voor een enorme hitte ontwikkeling erbij gaat zorgen ;)

Nu zit ik nogal te twijfelen hoe ik de boel het beste kan inrichten. Zelf zat ik te denken om een extra 80mm fan op de videokaarten te zetten met behulp van de bijgeleverde videokaaartsteun. Een beetje extra koeling is daar niet verkeerd.
Echter blijf ik met het feit zitten dat de warme lucht midden in de kast de videokaart verlaat , en zo in mijn cpu luchtstroom terechtkomt, dit is natuurlijk niet helemaal de bedoeling. Vooral aangezien mijn CPU ook overclocked is ;)

De planning is om de drivecage er uit te halen. Zoveel heb ik iniedergeval niet nodig.
Daarnaast heb ik liever de voorkeur voor wat onderdruk dan overdruk, die kast wordt toch af en toe schoongemaakt ;)

Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/j6j5vm.jpg

Bijgevoegd een afbeelding van de kast met mijn moederbord/videokaarten/PSU er al in gepaint, en de fan positites zijn ook te zien.

Standaard zit er al een 140mm fan (front intake), een 120mm fan(rear outtake) en een 140mm fan (top rear outtake) in.
Daarnaast heb ik nog 2x een 120mm fan uit mijn vorige coolermaster tower(cact05) over, en nog 2x een 80mm, uit dezelfde kast.

Dus nu aan meerdere kenners de vraag, wat is het slimste om te doen?

'2 segmenten' maken ? Bovenin een intake bovenin, vlak voor de cpu koeler, en een outtake er vlak achter. Zodat die eigenlijk 'afzonderlijk' draait?
Om daarna een 80mm side fan als intake bij de videokaarten te laten fungeren, en dan 120mm outtake voorin. Eventueel de drivecage alsnog laten zitten en daar een extra fan monteren die richting de outtake voorin blaast (om zo meer stroming die kant op te creëeren.

Of.. iets anders ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmaronline
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 20:15
Als je echt voor die 2 segmenten gaat, is het denk ik ook handig als je een 'plaat' over de bovenste GPU plaatst. Want nu zal er alsnog warme lucht ( stijgt ) je CPU willen passeren. En dat je dan dus echt 2 afzonderlijke luchtstromingen hebt in je pc.

Ik weet niet wat voor impact die GPU's hebben op de temps van je CPU maar anders zou je er alsnog één luchstroom van kunnen maken, van vooronder naar achterboven. Maar dat spreekt voor zich..

''it's the shitty kind where your girlfriend stops talking to you and she says "nothing" when you ask her what's wrong'' Maddox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:57

D4NG3R

kiwi

:)

Draai de fan bovenin om, draai de 2 fans vooraan on en voeg op de bodem een 140mm fan toe welke omhoog blaast. Warme lucht stijgt namelijk op (en trekt daarbij koele lucht aan), maak gebruik van dit proces om de luchtstroom te optimaliseren.

Heel veel beter ga je het niet krijgen.

[ Voor 30% gewijzigd door D4NG3R op 13-09-2011 16:07 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rann
@ingmaronline

Op het moment scheelt het zo'n 10 graden.. Maar dat komt ook omdat in mijn oude kast de videokaart een beetje op een dood punt hangt, en overdreven heet wordt.

@D4NG3R
Misschiel is dit nog wel de slimste oplossing, Als ik er op de bodem 1 toevoeg wordt de verse koude lucht gemengd met de warme die uit de videokaarten komt... Moet alweer heel wat schelen op die manier..

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-09 18:54
In de bodem past volgens de site van CM 2x 120 mm, dus 140 mm gaat niet lukken denk ik ;)
Wat overigens niet wegneemt dat dat een goede plek is om een fan te plaatsen. Nu je de drivebay weghaalt kan je er ook gelijk 2 in doen, maar ik denk dat 1 ook al wel aardig voldoet. De fan voorin kan je zo hoog mogelijk plaatsen, zodat de fan aan de drivebays de lucht van de fan voorin richting de CPU-koeler kan dirigeren.
De fan bovenin kan je inderdaad laten zitten. Wil je daar nog meer airflow dan kan je de fan die nu voorin zit bovenin plaatsen, dan heb je daar twee dezelfde 140 mm fans zitten (is handig omdat je dan hetzelfde geluid hebt). Voorin kan je dan een andere 140 mm fan plaatsen.

Weet je trouwens al welk merk en type fans je gaat aanschaffen? :)

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rann
@MartijnLoarne: Ik gebruik de 'oude' uit mijn vorige kast, staat ook in het begin topic ;) Type nummer staat rechtsbovenin het plaatje.

Op het moment zijn de temps al wel wat beter, ik heb ook mijn Mugen er opnieuw opgezet met wat verse koelpasta. Bleek trouwens dat ik hem altijd verkeerd had vastgemaakt.. Met de moertjes aan de bovenkant i.p.v. de onderkant.. Stond ook niet in de handleiding, ;) Ik al altijd moeite doen om met m'n vingers dat erop te draaien, terwijl ik hem nu gewoon ideaal van de onderkant de schroeven er in kon draaien! :)

Oude kast :Nieuw kast:
Moederbord :
37,34,43 idle 32,33,40 idle
49,44,57 full load cpu+gpu43,49,52 full load cpu+gpu
Processor :
39,35,38,35 idle 37,34,37,34 idle
59,58,59,58 full load cpu+gpu57,57,55,55 full load cpu+gpu
Videokaart:
45, 40% fan idle 40, 40% fan idle
83, 82% fan speed, full load cpu+gpu79, 69% fan speed, full load cpu+gpu

Dit is in ieder geval al een stuk beter! Ik moet alleen nog de fan die in de bovenkant zit naar rechts verplaatsen en de 80mm videokaart fan nog plaatsen.

Huidige setup :
Rear fan : 140mm
Top fan : 140mm (linkerpositie, moet nog naar rechts)
Front fan : 140mm
Bottom fan : 120mm(linkerpositie, vastgemaakt met tieribs omdat er eigenlijk een 140mm moet.. Werkt als een trein! Geen vibraties :)

Ook zit er nog maar 1 videokaart in, alleen hij draait idle al op 40 graden... Toch 5 graden lager dan met de vorige kast, de 2e videokaart komt er alleen bijna strak tegenaan... Ik ben benieuwd hoe dat gaat lopen...

Edit : Dit is trouwens met mijn onderstaand systeem : inventaris: GamePC CPU overclocked naar 3.4ghz

[ Voor 4% gewijzigd door Rann op 20-09-2011 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasiccama
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-06 20:27
Heb exact dezelfde kast met ook een GTX460 SLI opstelling.

Wat ik gedaan heb is als volgt:
- Front fan 140mm: intake
- Top fan 140mm: intake (rechts van CPU koeler, had ergens gelezen dat dit toch goed voor de airflow was)
- Top fan 140mm: outtake (links van CPU koeler)
- Rear fan 120mm: outtake
- Bottom fan 140mm: intake
- Daarnaast nog een 120mm fan in het zijpaneel, die op de GPU's blaast.

Alle fans zijn van het merk Noctua en voldoet prima.
Heb totaal geen warmte probleem :)

Corsair 4000D | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | I7 7700K | Corsair H110i | Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB 3200MHz | MSI RTX 3060ti 8 GB | 2 x Samsung 980 500GB | 6 x Corsair ML120 fans | Corsair RM750

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

@ Rann, onderin kan gewoon een 120mm fan worden geplaatst zonder rare bevestigingen? Ik heb hetzelfde :S.

Achteraan zit trouwens een 120mm fan, geen 140mm.

@ Jasiccama, draai die topfan om. Warme lucht stroomt van nature naar boven, zo blaas je tegen de luchtstroom in.

Een fan op het zijpaneel zou ik persoonlijk afraden omdat dit voor vibraties zorgt wat weer voor meer geluid zorgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-09 22:52

M2M

medicijnman

D4NG3R schreef op zondag 18 september 2011 @ 13:37:
@ Rann, onderin kan gewoon een 120mm fan worden geplaatst zonder rare bevestigingen? Ik heb hetzelfde :S.

@ Jasiccama, draai die topfan om. Warme lucht stroomt van nature naar boven, zo blaas je tegen de luchtstroom in.

Een fan op het zijpaneel zou ik persoonlijk afraden omdat dit voor vibraties zorgt wat weer voor meer geluid zorgt.
gooi dan wel het sidepannel dicht. Halverwege de kast luchtgaten plaatsen is funest voor je airflow. Bovendien vallen de "vibraties" wel mee als je een degelijke ventilator hebt. Let er wel op dat overige onderdelen op je moederbord die geen oversized heatsink hebben ook een beetje aiflow willen. Geheugenreepjes die je ge OC-ed hebt, VRM's en zelfs de audiochip wordt gewoon warm en vereist iets wat lijkt op airflow.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasiccama

Wel dus die Topfan omdraaien, ik twijfelde al, ga ik straks direct mee bezig :)
Heb geen last van vibraties in het zijpaneel hoor, daar had ik al aan gedacht dus die laat ik mooi zo ;)
Bedankt voor de tip!

Corsair 4000D | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | I7 7700K | Corsair H110i | Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB 3200MHz | MSI RTX 3060ti 8 GB | 2 x Samsung 980 500GB | 6 x Corsair ML120 fans | Corsair RM750

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rann
Ik bedoelde niet een 'zijfan' maar bij de advanced edition zit nog een videokaart steun waar je ook een fan op kan plaasten, die bedoelde ik.

@D4NG3R , hmm dit is op de lokatie voor de drivecage, of ik heb niet goed zitten kijken maar bij de 120mm fan had ik ruimte over tot aan de plugjes...dus toen maar de tieribs gepakt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phntm
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:09

Phntm

Tlingelingeling

En het is beter als hij die top fan precies boven de mugen plaatst, zo wordt de hitte via 2 kanten eruit geblazen. Lucht kan de fan op de mugen makkelijk binnenhalen als je bottom intake 120/140 mm zeker gaat doen en natuurlijk de front normaal laat. En het is beter om 2x 140 mm op de top te zetten,

Ik raad je Noctua P14FLX aan, wel prijzig maar doen een fantastische werk als exhaust fans. en ze zijn ook lekker stil mocht je daar van houden. pricewatch: Noctua NF-P14 FLX, 140mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasiccama
Rann schreef op zondag 18 september 2011 @ 15:54:
Ik bedoelde niet een 'zijfan' maar bij de advanced edition zit nog een videokaart steun waar je ook een fan op kan plaasten, die bedoelde ik.
Klopt hoor, die videokaart steun kun je ook gebruiken, daar past een 80mm fan op :)

Daar heb ik niet voor gekozen, gewoon een 120mm (of 140mm) fan op het zijpaneel monteren.
Moet wel een goede kwaliteit zijn anders krijg je vribraties op het zijpaneel (waar D4NG3R het over had).
Zorgt, naar mijn idee, voor nog meer koeling op je videokaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Bijna zou ik je aanraden er een Corsair H80 in te zetten en dan met 2 Noctua-fans op de radiator als outtake, hetgeen prima werkt en best wel stil is. Zelf gebruik ik de H80 in een Coolermaster HAF 932 en dan met als outtake een Noctua 14 cm en als 2de fan op het rad een Noctua 12 cm.

Voordeel wat je dan qua airflow hebt is dat je niet dat grote koelblok van de Mugen er hebt zitten en je videokaarten ook wat meer adem krijgen in plaats dat er zo'n blok boven hangt.

Wat vibraties in het zijpaneel betreft kan ik dus tot nu toe ook zeggen dat ik er totaal geen last van heb bij de HAF 932, en er een 23 cm fan in de zijkant gemonteerd zit dus niet bepaald een kleintje.

[ Voor 17% gewijzigd door Roel1966 op 18-09-2011 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phntm

Phntm

Tlingelingeling

Roel1966 schreef op zondag 18 september 2011 @ 22:07:
Bijna zou ik je aanraden er een Corsair H80 in te zetten en dan met 2 Noctua-fans op de radiator als outtake, hetgeen prima werkt en best wel stil is. Zelf gebruik ik de H80 in een Coolermaster HAF 932 en dan met als outtake een Noctua 14 cm en als 2de fan op het rad een Noctua 12 cm.

Voordeel wat je dan qua airflow hebt is dat je niet dat grote koelblok van de Mugen er hebt zitten en je videokaarten ook wat meer adem krijgen in plaats dat er zo'n blok boven hangt.

Wat vibraties in het zijpaneel betreft kan ik dus tot nu toe ook zeggen dat ik er totaal geen last van heb bij de HAF 932, en er een 23 cm fan in de zijkant gemonteerd zit dus niet bepaald een kleintje.
OFF Topic: De de HAF 932 zou ook makkelijk een H100 aankunnen die beter koelt, maar heb geen 932 wel van plan om eentje te kopen rond de kerst. Ik run nu mijn i7-2600k 4.2ghz met 1.215 volt op een MSI P67A-GD65 B2 in een CM690II advanced :D Onder prime95 en intel burn test maar 52 graden op full load.

De enige reden dat ik mijn eigen noctua P14's niet kon gebruiken is door de grote en die gaan niet bepaald samen aan 1 rad. Maar met mugen zouden 2 P14's op top beter zijn als exhaust, ze helpen je met een betere airflow en koelen gelijk ook mee met je mugen zoals ik al eerder had vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rann
@Phntm, stilte is bij mij niet het belangrijkste, zolang het maar geen 'herrie' wordt als hij idle(schoolwerk) staat te draaien. Tijdens het gamen staat het geluid toch redelijk vol ;)

@Roel1966, Ik heb er over na zitten denken, maar ik ga nog niet beginnen aan waterkoeling, de investering vind ik te duur ten opzichte van de voordelen ervan. Ik houd wel wat van overclocken, maar extreem hoeft het van mij niet. Met lucht kom ik al een heel eind ;)

Punt is nu nog, ik ben bang dat zodra de 460's in SLI opstelling staan, dat ze ongelooflijk heet worden.. Nu idle al 40 graden in niet-SLI opstelling...

Intake : 140mm, 120mm
Outtake : 140mm, 120mm

Ik ben bang dat als ik nog een extra intake er bij zet (80mm op videokaart die moet die lucht toch uit dat zijgat halen) ik een beetje overdruk aan het creeëren ben.. Denk dat het slimste is om dan NOG een extra fan bovenin erbij te plaatsen. Dat het dan :
Intake 140mm (voor) 120mm (onder) 80mm (zij)
Outtake 140mm(boven), 140mm(boven), 120mm(rear)
wordt.

Over de Noctua fans, leuke dingen, maar zou het veel toevoegen ten opzichte van de huidige set koelers (die naar mijn weten zeker niet slecht zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phntm

Phntm

Tlingelingeling

Rann schreef op maandag 19 september 2011 @ 12:47:
@Phntm, stilte is bij mij niet het belangrijkste, zolang het maar geen 'herrie' wordt als hij idle(schoolwerk) staat te draaien. Tijdens het gamen staat het geluid toch redelijk vol ;)

@Roel1966, Ik heb er over na zitten denken, maar ik ga nog niet beginnen aan waterkoeling, de investering vind ik te duur ten opzichte van de voordelen ervan. Ik houd wel wat van overclocken, maar extreem hoeft het van mij niet. Met lucht kom ik al een heel eind ;)

Punt is nu nog, ik ben bang dat zodra de 460's in SLI opstelling staan, dat ze ongelooflijk heet worden.. Nu idle al 40 graden in niet-SLI opstelling...

Ik ben bang dat als ik nog een extra intake er bij zet (80mm op videokaart die moet die lucht toch uit dat zijgat halen) ik een beetje overdruk aan het creeëren ben.. Denk dat het slimste is om dan NOG een extra fan bovenin erbij te plaatsen. Dat het dan :
wordt.

Over de Noctua fans, leuke dingen, maar zou het veel toevoegen ten opzichte van de huidige set koelers (die naar mijn weten zeker niet slecht zijn)
Noctua's presteren echt heel goed, je moet het maar zelf uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasiccama
Rann schreef op maandag 19 september 2011 @ 12:47:

wordt.

Ik heb totaal geen warmte probleem met mijn GTX460 SLI setup.
Zou gewoon een goede fan in het zijpaneel monteren, zo heb ik het ook gedaan.
Pak gewoon een 120mm Noctua fan en dan heb je hetzelfde als bij mij, kan me niet voorstellen dat de videokaarten bij jouw dan wel te warm worden.

Heb eventueel nog twee 120mm Noctua fans liggen, als je daar belang bij hebt?
DM me dan maar even ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Phntm schreef op maandag 19 september 2011 @ 11:17:

OFF Topic: De de HAF 932 zou ook makkelijk een H100 aankunnen die beter koelt, maar heb geen 932 wel van plan om eentje te kopen rond de kerst. Ik run nu mijn i7-2600k 4.2ghz met 1.215 volt op een MSI P67A-GD65 B2 in een CM690II advanced :D Onder prime95 en intel burn test maar 52 graden op full load.
Ook ff Off topic. Ik ben heel tevreden met de HAF932 vooral omdat er standaard wieltjes bij geleverd worden en ik de kast toch al onder het bureau wilde hebben maar wat de H80 en H100 betreft is het verschil heel klein qua koelprestaties. Vergeet niet dat de H80 dubbel dik is en het rad in feite hetzelfde is maar dan op mekaar geplakt en niet naast mekaar als het ware, en zeker wanneer ik de temperaturen met mijn I7 2600K zie terwijl ie op hoge prestaties staat. Maar ik heb toen de H80 gepakt omdat die H100 net nog niet op voorraad was en de H80 een paar weken geleden dus wel ruim op voorraad, en anders had ik misschien ook de H100 wel gepakt voor dat kleine prijs verschil.

Verder @Rann moet je de H80 en H100 van Corsair niet direct als waterkoeling zien zoals de "normale" waterkoeling omdat het een compleet gesloten systeem is, en dan in combinatie met Noctua fans ook nog eens mooi stil. Plus wat ik al schreef dat het je airflow ook wel ten goede komt omdat je alleen nog dat platte koelblokje op de cpu hebt zitten en niet zo'n groot blok boven je videokaarten hangt hetgeen toch de temperatuur beinvloed.

Qua Noctua fans ben ik het volledig eens met Phntm en vind ik persoonlijk het de hogere prijs wel meer dan waard en al zeker wanneer je geen stofzuiger in je pc-kast wilt hebben, maar zeker zit en blijft er een prijskaartje aan vast hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rann
@Roel1966, I know ;) Het is meer dat 80/90 euro voor zo'n nieuw iets een beetje boven budget gaat qua prijs/prestatie verbetering ten opzichte van nu, that's all ;)

Stilte is niet het aller belangrijkste bij mij, pc staat in een aparte kamer, koeling vind ik belangrijker ;)

(terzijde : de huidige temps is met de cpu die al OC-ed is naar 3,4 ghz)

Hmm... Van een tweaker kan ik 2x120mm Noctua overnemen, ik vraag me af of ik daar echt wat aan heb, 1x 120mm kan ik wel gebruiken voor het zijpaneel(intake), maar dan zal ik nog wel een extra 140mm(outtake) gebruiken als compensatie bovenin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasiccama
Rann schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 09:00:
@Roel1966, I know ;) Het is meer dat 80/90 euro voor zo'n nieuw iets een beetje boven budget gaat qua prijs/prestatie verbetering ten opzichte van nu, that's all ;)

Stilte is niet het aller belangrijkste bij mij, pc staat in een aparte kamer, koeling vind ik belangrijker ;)

(terzijde : de huidige temps is met de cpu die al OC-ed is naar 3,4 ghz)

Hmm... Van een tweaker kan ik 2x120mm Noctua overnemen, ik vraag me af of ik daar echt wat aan heb, 1x 120mm kan ik wel gebruiken voor het zijpaneel(intake), maar dan zal ik nog wel een extra 140mm(outtake) gebruiken als compensatie bovenin
Bovenin kun je ook een 120mm fan plaatsen hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phntm

Phntm

Tlingelingeling

jasiccama schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 21:20:
[...]

Bovenin kun je ook een 120mm fan plaatsen hoor ;)
Dat kan, maar persoonlijk vind ik echt dat (maar dan ook natuurlijk.) dat de noctua P14's echt veel beter hun werk doen dan de 120 MM, maar deze kans moet je grijpen en ze kopen, zou ik eigenlijk mogen vragen welke P12's je hem aanbied?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb deze kast ook, alleen heb ik maar 1 GPU ( XFX dual fan HD6950 ) en heb ik één 2500K @ 4.6Ghz / 1.3250 Volt.

Al mijn fans zijn Nanoxia nano fans, en aangesloten op een fancontroller.

Front = 140mm intake > HDD kooi 120mm
Zijpaneel = 120mm intake ( GPU )
Back = 120mm outtake
Top = 2x140mm outtake
Ik heb dus geen bodem fan in gebruik, en ook niet de de fan onder de HDD kooi ( 4 HDD, 1 SSD )

CPU cooler is Thermalright Silver Arrow ( 2x140mm ) die gebruikt de 120mm HDD fan als toevoer en de 120mm als outtake

Door dit alles is mijn CPU idle 24C en max 62C, dit alles met de fans op de laagste stand, fans gaan pas iets harder bij 55+C
De HD6950 is idle 30/33C @ 30% fanspeed en max 70C @ 45%

Ik was namelijk ook van plan om aan watercooling te gaan doen, alleen ik vond het momenteel niet nodig, met name omdat de zomer dit jaar gewoon flut was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phntm

Phntm

Tlingelingeling

Verwijderd schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 21:40:
Ik heb deze kast ook, alleen heb ik maar 1 GPU ( XFX dual fan HD6950 ) en heb ik één 2500K @ 4.6Ghz / 1.3250 Volt.

Al mijn fans zijn Nanoxia nano fans, en aangesloten op een fancontroller.

Front = 140mm intake > HDD kooi 120mm
Zijpaneel = 120mm intake ( GPU )
Back = 120mm outtake
Top = 2x140mm outtake
Ik heb dus geen bodem fan in gebruik, en ook niet de de fan onder de HDD kooi ( 4 HDD, 1 SSD )

CPU cooler is Thermalright Silver Arrow ( 2x140mm ) die gebruikt de 120mm HDD fan als toevoer en de 120mm als outtake

Door dit alles is mijn CPU idle 24C en max 62C, dit alles met de fans op de laagste stand, fans gaan pas iets harder bij 55+C
De HD6950 is idle 30/33C @ 30% fanspeed en max 70C @ 45%

Ik was namelijk ook van plan om aan watercooling te gaan doen, alleen ik vond het momenteel niet nodig, met name omdat de zomer dit jaar gewoon flut was.
Kijk dat is een mooie voorbeeld setup voor high performance air koelers. Misschien kan de OP hiervan een beetje zijn eigen set up aanpassen. Maar ik geloof persoonlijk dat als je een bottom intake 120 mm toevoegt je je airflow wat kunt verbeteren, zelfs met een graad of 3.

Verwijderd

Phntm schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 22:30:
[...]

Kijk dat is een mooie voorbeeld setup voor high performance air koelers. Misschien kan de OP hiervan een beetje zijn eigen set up aanpassen. Maar ik geloof persoonlijk dat als je een bottom intake 120 mm toevoegt je je airflow wat kunt verbeteren, zelfs met een graad of 3.
Als je de HDD kooi erin laat zitten, dan kan je 1 140mm plaatsen, haal je HDD kooi eruit ( alleen bovenste 2 blijven zitten ) dan kan je 2x 120 mm fans op de bodem plaatsen.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
@ Rann

Je kan dus als je echt wilt hier een prima highend watercooling systeem in plaatsen.

Wat ik er persoonlijk in zou stoppen:

Dual bay reservoir, met ingebouwde pomp.
GPU waterblock > 240mm radiator @ bodem > CPU block > 280mm radiator @ top

In jouw situatie zou ik persoonlijk het volgende doen:

Waterkoeling
Reservoir > GPU 1 > GPU 2 > radiator bodem > CPU > Radiator top > reservoir

Aircooling
Één CPU cooler die 2 torens heeft ( Silver Arrow, Noctua D14 ) en dus op ze minst 1x140mm aan kan, 140mm intake front > 140mm intake bodem , 120 outtake achterkant , 2x140mm outtake top.

62 euro voor de Silver Arrow , €71 voor de Noctua D14 @ highflow.nl
en reken voor goede 140mm +- €15 per stuk en voor 120mm +- €13

Nu zijn de 3 bijgeleverde fans prima, 1x120 en 2x140 waarvan 1 LED, dus je hoeft maar 3x140mm fans te kopen wil je een goede airflow hebben.

Dus als voor ongeveer 120 euro inclusief verzendkosten kan je je basic cooling al in orde hebben.

• Rann
Even een korte snelle reactie op alleen het bovenstaande berichtje,

Dat kost me dus 120 euro, voor een wat zal het zijn, graad of 5-7 verschil ?

Zoals ik al zei, Waterkoeling vind ik te duur als upgrade in verhouding tot alleen een paar fans erbij halen.. (prijs/temperatuur verschil)

We zijn toch nederlander he ;)

Reactie op rest volgt nog :)

Verwijderd

Rann schreef op woensdag 21 september 2011 @ 14:00:
Even een korte snelle reactie op alleen het bovenstaande berichtje,

Dat kost me dus 120 euro, voor een wat zal het zijn, graad of 5-7 verschil ?

Zoals ik al zei, Waterkoeling vind ik te duur als upgrade in verhouding tot alleen een paar fans erbij halen.. (prijs/temperatuur verschil)

We zijn toch nederlander he ;)

Reactie op rest volgt nog :)
Behalve dat watercooling relatief gezien duur is, vergt het ook nog enig onderhoud, zoals de boel alg vrij houden, hoger risico op problemen door lekkage etc. Captain Obvious 8)7

Wat is de gemiddelde kamertemperatuur waar de pc komt te staan??, en hoe staat de pc ten opzichte van de kachel?

• Rann
@Felixkillercat
Gemiddelde temperatuur zit nu rond de 18/19 graden schat ik, we trekken zelf liever een trui aan dan dat de kachel aangaat ;) Kachel blijft in deze kamer dan ook erg lang uitstaan ^^

Verder denk ik dat ik ga kijken naar een 140mm noctua voor bovenin de kast, en een 120mm voor de zijkant... Dit zal voor elke situatie toch goed moeten zijn ;)

De pricewatch: Noctua NF-S12B FLX, 120mm heb ik er 2 aangeboden gekregen van..

Die Nanoxia's lijken me ook niet slecht trouwens..

Verwijderd

Ik heb exact de zelfde temperaturen op mijn kamer, en bij mij gaat de kachel ook niet snel aan, ik denk dat je wel raar staat te kijken als je de PC aanzet terwijl de kamertemp 13C is :P

Ik zou er afhankelijk van wat je per fan/totaal wilt uitgeven, 2 gelijke fans bovenin stoppen.
En de Noctua NF-S12B FLX is wel goed voor de zijkant, vooral omdat hij niet te snel draait @ 100% dus vibraties zouden niet of nauwelijks hoor/voelbaar moeten zijn.

Want ga je de bijgeleverde Coolermaster fans gebruiken?, zo ja dan heb je aan 3 Noctua ( 2x140, 1x120 ) fans wel genoeg.

• Rann
nouja, een 25 euro wil ik er nog wel in investeren.

De bijgeleverde coolermaster fans zitten er al in, daarnaast heb ik 1 extra 120mm fan onderin gezet die uit m'n vorige coolermaster kast komt(type nummer staat rechtsbovenin de afbeelding in het start topic).

Dan zou ik nu nog 1 bovenin erbij zetten (140mm) en 1 op de zijplaat(140 of 120), drivecage blijft onverwachts toch, dan zit alles zo'n beetje vol dacht ik :P

• jasiccama
Phntm schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 21:26:
[...]

Dat kan, maar persoonlijk vind ik echt dat (maar dan ook natuurlijk.) dat de noctua P14's echt veel beter hun werk doen dan de 120 MM, maar deze kans moet je grijpen en ze kopen, zou ik eigenlijk mogen vragen welke P12's je hem aanbied?
Antwoord had je al gelezen denk ik, maar toch: Noctua NF-S12B FLX :)

• Rann
Zojuist even een aantal tests bekeken, ik zit nog net te twijfelen over de Noctua's.. De scythe slipstream doen het ook zo gek nog niet in veel tests, (maken alleen wat meer geluid) ten opzichte van de noctua's. Daarnaast zijn ze ook wat goedkoper.. :)

• Rann
Zijvraagje : Voor de SLI heb ik 2 molex->6pin connectors gehaald, alleen 1 ervan ziet er zo uit.. Werk dit ? :/
(Warning, exztreme image)

http://img37.imageshack.us/img37/1561/photo013pn.jpg

• Abeltje130
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13-03-2024
Rann schreef op donderdag 22 september 2011 @ 17:25:
Zijvraagje : Voor de SLI heb ik 2 molex->6pin connectors gehaald, alleen 1 ervan ziet er zo uit.. Werk dit ? :/
(Warning, exztreme image)

http://img37.imageshack.us/img37/1561/photo013pn.jpg
Ja, zo zijn veel molex adapters.

• Rann
Excuus, ik bedoel het 6pin gedeelte, als je goed kijkt, zie je dat de middelste pin 'leeg' is..

• Abeltje130
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13-03-2024
Rann schreef op donderdag 22 september 2011 @ 18:26:
Excuus, ik bedoel het 6pin gedeelte, als je goed kijkt, zie je dat de middelste pin 'leeg' is..
Ja dat zie ik, en dat is zo bij veel molex adapters.

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:02
zelf heb ik de kast met 1 front intake, 2 bottom intake, 2 top outtake en 1 rear outtake... fans van geheugen etc. niet meegeteld. alle fans draaien, muv de rear outtake, op 3.8V. de rear draait op 10V (fan controller). Lichte onderdruk in de kast.

Nu, ik heb een enkele 5770, en heb dus de videokaartsteun (voorlopig) niet nodig. echter, adviseer in front 1 te doen, bottom iig 1, top 2 en rear hoeft niet per se. de 80mm gebruik je dan in de vidkaarthouder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rann
Doh, helaas is de 2e vidkaart nog wat vertraagt... Wel een beetje aan het overclocken geweest, wat een heet hoofd is die Palit ;) 86 graden met Furmark, fan 90% speed(HERRIE), op 850/1700/2200 @ 1.01v :)

In SLI wordt het waarschijnlijk zeker niet overclocken.. :)

Iemand ervaring met de Xigmatek 140mm PWM Fan XAF-F1451 ? Heb er maar een enkele review van gevonden, maar dat is ook het enige.. (vooral tegenover de Noctua's)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rann
Gelukkig in een review op hardware.info nog wat gevonden..

Als ik dit zo zie, komen die noctua's nog niet eens zo briljant uit de test : http://nl.hardware.info/p...3/65177;95294;87361;69001

Die slipstreams maken wel 'herrie' maar ze zullen waarschijnlijk flink koelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rann
Gisteren wou ik eindelijk maar eens de vgabracket ophangen met de 80mm fan erin. Ik dacht al wat gaat ie moeizaam erin, fan wou niet meer draaien toen hij erin zat... Bleek dat het een 92mm fan was 8)7 Mooie maandag aktie ;)

Uiteindelijk de fan in het zijpaneel gezet, blaast nu recht op de vga kaart, het lijkt echter alleen dat ik de airflow van de kaart verstoor of iets dergelijks, stock draait hij nu 44/45 graden in idle... 80 graden in furmark met 72% fan speed.. Merkbaar effect merk ik eerder niet, eerder negatief effect..

Vanavond nog maar een paar tests doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasiccama
Rann schreef op dinsdag 27 september 2011 @ 07:47:
Gisteren wou ik eindelijk maar eens de vgabracket ophangen met de 80mm fan erin. Ik dacht al wat gaat ie moeizaam erin, fan wou niet meer draaien toen hij erin zat... Bleek dat het een 92mm fan was 8)7 Mooie maandag aktie ;)

Uiteindelijk de fan in het zijpaneel gezet, blaast nu recht op de vga kaart, het lijkt echter alleen dat ik de airflow van de kaart verstoor of iets dergelijks, stock draait hij nu 44/45 graden in idle... 80 graden in furmark met 72% fan speed.. Merkbaar effect merk ik eerder niet, eerder negatief effect..

Vanavond nog maar een paar tests doen
En... heb je al weer getest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rann
Fan blijkt bijna nutteloos te zijn -_- Het lijkt iets meer dat hij de temperatuur verhoogt dan verlaagt, wat lijkt me, best vreemd is... Ik zit ook te kijken naar een aftermarket cooler, maar die nemen al snel weer meer slots in beslag :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-09 22:52

M2M

medicijnman

Rann schreef op zaterdag 01 oktober 2011 @ 14:05:
Fan blijkt bijna nutteloos te zijn -_- Het lijkt iets meer dat hij de temperatuur verhoogt dan verlaagt, wat lijkt me, best vreemd is... Ik zit ook te kijken naar een aftermarket cooler, maar die nemen al snel weer meer slots in beslag :(
Het heeft allemaal met airflow te maken. Als de nieuw geplaatste ventilator de huidige airflow opbreekt waardoor er minder frisse lucht bij de hete onderdelen kan komen, zul je hogere temperaturen zien. En is de plaatsing van de ventilator een slecht idee.

Maar meten is weten, dus gewoon omdraaien die fan en nogmaals je temperaturen checken. Als dat ook slechter is, dan haal je de ventilator weg en dicht je even (tijdelijk) de luchtgaten af. (tape + plastic zakje bijvoorbeeld). En dan nogmaals testen.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rann
Ik had verwacht dat de nieuwe fan meer zou bijdragen aan de flow... Ik ga van de week eens even die kaart loshalen en nieuwe pasta er tussen doen... Misschien helpt dat.
Een vriend van me heeft met de zelfde kaart, stock + idle, een temperatuur van 10-15 graden minder..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rann
Gisteravond wat nieuwe pasta erop gedaan, kaart is idle 1-2 graden kouder, load is hij 1-2 graad warmer..

Ik had nog wat AS5 liggen, duurt alleen lang voor het 'cured'. Ik zit bijna te denken om hiervoor wat MX3 of iets dergelijks te halen, werkt tenminste snel.

Vanavond ook even testen met omgekeerde fan, ik dacht dat ik hem er omgekeerd op had gezet gister, bleek dat ik hem op de zelfde manier heb teruggeplaatst 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rann
Conclusie :

Fan intake gericht op GPU : 46 graden
Fan outtake gericht op GPU : 42/43 graden
Zonder fan : 42 graden

Huil :(, freaking heethoofd videokaart heb ik hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phntm

Phntm

Tlingelingeling

Rann schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 18:13:
Conclusie :

Fan intake gericht op GPU : 46 graden
Fan outtake gericht op GPU : 42/43 graden
Zonder fan : 42 graden

Huil :(, freaking heethoofd videokaart heb ik hier
Tjah, je hebt 2 videokaarten die elkaar warm maken, niks aan te doen. Hou het maar op outtake, bezorgt wel wat koelen en is natuurlijk beter dan niks. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rann
Eh.. De 2e zit er nog steeds niet in.. Dat is het probleem ;) Hij is nu al zo heet!

Furmark 85-88 graden, 90% fan speed, fan noise : heli die land op me dak..

[ Voor 31% gewijzigd door Rann op 05-10-2011 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
ga anders eens gamen ipv furmark... furmark is zo niet representatief voor in game temps en gedrag...

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn huidige fan setup is :
Front intake = 140mm
HDD kooi =120mm > GPU
Side panel intake = 120mm
Top outtake = 2x140mm
Back outtake = 120mm

Alle fans zijn op één fancontroller aangesloten, en draaien allemaal op hun laagste RPM.
GPU = XFX HD6950 dual fan @ 40% idle 35C / load ingame 70C.
CPU = 2500K @ 4.6Ghz Silver Arrow @ 800 en 600 rpm = idle 28C / load 62C
Kamer temp = 20C

Maar als je goed kijkt naar de door jouw gekozen GPU's dan valt op dat dit SINGLE fan modellen zijn, en met heethoofden is dat gewoon K.U.T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rann
@nedernakker, I know, maar zelfs met bfbc2 tikt hij de 75 graden aan... in SLI zal dat zeker een stuk hoger worden -_-

@felix, het lijkt er meer op dat dit exemplaar gewoon een heethoofd is.. Vriend van me met dezelfde gpu, bijna dezelfde pc (alleen compacte kast), heeft hem ook, en daar zit hij rond de 60/65 graden load en 29 graden idle... Dat zie ik hier niet gebeuren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rann
Jej! 2e GTX 460 (Gigabyte) eindelijk binnen... Deze in 1e slot gestopt, draait idle al op 32 graden ten opzichte van mijn Palit met 45 graden..

Enige probleem nu, hij detecteert mijn Palit niet als ik hem in het 2e slot heb... En om hem in het 3e slot te plaatsen kan niet, dan zit de voeding in de weg..

Edit: Alleen het 1e slot lijkt het te doen(Gigabyte/Palit) maakt niets uit als ik iets in de 2e of 3e slot steek. Ik kan ook nog geen optie in de bios vinden.

[ Voor 20% gewijzigd door Rann op 08-10-2011 10:20 . Reden: editadd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
nividia control panel al geraadpleegt?

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rann
Ik heb daarvoor een nieuw topic geopend aangezien het niet direct iets met dit te maken had. Uiteindelijke conclusie , slot 2 is kapot..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oggy
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-09 12:12
spijtig, kan je je moederboard RMA doen?
Heb je trouwens al de fans binnen gekregen?

Zelf heb ik ook wat onderzoek gedaan naar fans, gaat bij mij erom voldoende airflow maar voornamelijk stil.
Heb namelijk ook een CM 690 II advanced, waar ik CFX 6950 in ga plaatsen.
Zelf vind ik de standaard fans van de kast niet heel lekker, de achterst outtake 120mm ratelt klein beetje, de bovenste outtake 140mm maakt te veel geluid (standaard rpm). De frontfan presteerd goed 140mm.

Zelf is mijn oog gevallen op deze fans http://tweakers.net/price...n-uctb12-120mm-120mm.html . 6,15 per stuk
Blijkbaar erg stil, en voldoende airflow en spotprijsje! bron: http://www.kitguru.net/co...lish-vegas-fans-review/5/

Ben ze van plan om op deze plekken te plaatsen.
2x top,
1x back,
1x cpu mugen2 (+orgineel),
1x bottom,
dan nog misschien nog één in mijn corsair tx750m als vervanging (stiller).
Dan ook met vga-bracket de 80mm erin die ik nog heb liggen.

Mijn moederboard heeft neit zoveel aansluitingen, maar omdat ze op 800rpm al onhoorbaar zijn sluit ik ze gwn aan op 4 pins molex. Scheelt weer een fancontroller :)

i7 8700k @ 4.8ghz 24/7, 16gb ddr4 3200, MSI 1080 Gaming / CM Mastercase Maker 5T, Audio Technica AD900X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Oggy schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 13:30:
Ben ze op deze plekken te plaatsen.
1x cpu mugen2 (+orgineel)
Slecht idee, je kan beter 2 gelijke ventilatoren op je mugen aansluiten om eventuele turbulentie te voorkomen. Plaats dan de 120mm fan van de mugen achterin, en plaats 2 van de bovenstaande fans op de mugen.
Dan ook met vga-bracket de 80mm erin die ik nog heb liggen.
Is dit wel een 1.5cm fan? Anders pastie niet ;) is dezelfde dikte als achter het moederbord geplaatst kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oggy
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-09 12:12
Ja, ik had gwn ergens nog 2 van die kleine fans liggen.
Heb er helaas slecht één van terug kunnen vinden en die heb ik al in de vga-bracket geschoven geschroefd.
Maar kan hem nog niet aansluiten, cpu-fan en 3 casefans nemen alle aansluitingen op mijn MB in beslag.

http://icecat.biz/us/p/hi...fan-green-led-680789.html maar kleur weet ik niet, dacht ik blauw.

[ Voor 27% gewijzigd door Oggy op 13-10-2011 13:58 ]

i7 8700k @ 4.8ghz 24/7, 16gb ddr4 3200, MSI 1080 Gaming / CM Mastercase Maker 5T, Audio Technica AD900X

Pagina: 1