WD external harddrive zichtbaar maar niet toegankelijk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sulo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-10-2024
Hi...

Zoals gewoonlijk had ik mijn external hardeschijf in mijn rugzak, maar kreeg een harde duw van een ander..

Later in de avond had ik mijn schijf nodig. Sloot het aan en mijn laptop zei dat ik mijn schijf moest formatteren.

Losgekoppeld en weer aangesloten.. Goed. Hardeschijf herkend. Dubbelklik op de hardeschijf en krijg ik al mijn mappen te zien. Wil ik in één van de mappen komen loopt het vast. Weer losgekoppeld en aagesloten. En dit keer loopt het vast zodra ik op mijn hardeschijf klik.

Afbeeldingslocatie: http://s1.postimage.org/t53o65d6z/image.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat moet dan een flinke dauw geweest zijn! Heb je de HDD al bekeken in de externe behuizing? Mogelijk is er daarbinnen iets mis / los wat je zelf kan verhelpen? Zo niet: Tikt de schijf of maakt ie andere geluiden die je nog niet eerder gehoord hebt? Wat je ook nog kan doen is de HDD uit de externe behuizing halen en testen in een vaste PC met de IDE/ Sata aansluiting intern (uitsluiten case damage). Anders hoop ik dat je de bon nog hebt voor een garantie claim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sulo
Verwijderd schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 05:40:
Dat moet dan een flinke dauw geweest zijn! Heb je de HDD al bekeken in de externe behuizing? Mogelijk is er daarbinnen iets mis / los wat je zelf kan verhelpen? Zo niet: Tikt de schijf of maakt ie andere geluiden die je nog niet eerder gehoord hebt? Wat je ook nog kan doen is de HDD uit de externe behuizing halen en testen in een vaste PC met de IDE/ Sata aansluiting intern (uitsluiten case damage). Anders hoop ik dat je de bon nog hebt voor een garantie claim?
Geen rare geluiden hoorbaar.. Ik hoor het wel spinnen zoals gewoonlijk... Ik las iets over dat de Boot kan missen.. Kan dat misschien het geval zijn? Maar het rare is het loopt vast wanneer ik op mijn schijf klik om het te open..
Ben in China op het moment.. Weet niet hoe het zit met garantie... Weet ook niet hoe ik mijn hardeschijf kan openen... Ik heb een My Passport essential SE... Maar denk niet echt dat het door de duw komt... Want het zat in mijn rugzak en het was niet werkende.

[ Voor 4% gewijzigd door Sulo op 24-10-2011 06:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sulo
Na lang wachten op computerbeheer heb ik kunnen zien dat NTFS schijf is gewijzigd naar RAW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sulo
Ik gebruik testdisk en het vraagt om: Write partition table, confirm? (Y/N)

Zal dit al mijn gegevens verwijderen?

[img=http://s4.postimage.org/84hb26d9l/partition.jpg]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De kans bestaat van wel, alles wat je naar de disk schrijft maakt de kans op recovery kleiner.

Ga eerst eens met tooltjes aan de gang om de data te recoveren (zonder naar de disk te schrijven) en ga dan pas met de schijf klooien. Hoe meer je ermee klooit, hoe kleiner de kans is op datarecovery.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sulo
recovery lukt niet echt.. want hij leest nauwelijks. Normaal gesproken knippert het lichtje van m'n hardeschijf, maar nu blijft het maar branden.

Ik weet eigenlijk niet wat ik moet doen... Heb dit niet eerder meegemaakt..
Als ik dit uitvoer. Zal m'n hardeschijf weer terug gaan naar een NTFS en krijg ik weer toegang?

Zelfs testdisk duurt het heel lang om iets te zien. Zijn er andere mogelijkheden? Ik weet eigenlijk ook niet of het software matig of hardware matig is.

[ Voor 53% gewijzigd door Sulo op 24-10-2011 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:16

Umbrah

The Incredible MapMan

Persoonlijke ervaring leert dat er wat speling zit tussen HDD en behuizing, en dat ze niet altijd echt geschroefd vastzitten, meer met zo'n schuif systeem. Dikke kans dat je S-ATA connector intern er maar half inzit.

Wat Terw_Dan zegt klopt als een bus. Als je geen data kwijt wilt, ga er dan niet naar schrijven. Echter: als je hem op stuurt voor garantie, dan stuur je hem op voor de garantie op de schijf, niet op de data. Dus de kans is er dat je een lege schijf terug krijgt. Ik schat die kans op zo'n 95%.

Een schijf die uit staat kan verbazingwekkend veel hebben, meer dan dat zo'n connector kan hebben. En dat is dus echt de grootste kans die er is.

Als je je data wilt redden, en je hebt geen mannetje in de buurt buiten de fabriek, en toch een beetje haast, is het zelf openmaken en kijken de beste kans die je hebt. Eventueel los van de USB/SATA controller rechtstreeks aansluiten op een S-ATA poort, om daar ook een defect uit te sluiten. Hoe krijg je die schijf behuizing open? (dus niet de schijf zelf open gaan maken!!!) Daarvoor staan genoeg tips op het Internet. Meestal is het vrij eenvoudig, een enkele keer moet je een lijmrand los snijden.
Sulo schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 16:11:
recovery lukt niet echt.. want hij leest nauwelijks. Normaal gesproken knippert het lichtje van m'n hardeschijf, maar nu blijft het maar branden.

Ik weet eigenlijk niet wat ik moet doen... Heb dit niet eerder meegemaakt..
Als ik dit uitvoer. Zal m'n hardeschijf weer terug gaan naar een NTFS en krijg ik weer toegang?

Zelfs testdisk duurt het heel lang om iets te zien. Zijn er andere mogelijkheden? Ik weet eigenlijk ook niet of het software matig of hardware matig is.
Een nieuwe partitie tabel er op zetten zal een lijst met partities aanmaken, ja. Dat lampje betekend eigenlijk niks, ga daar aub niet van uit. Binnen een partitietabel staan... partities, en veel schijven zijn als één grote NTFS partitie gepartitioneerd. Vervang je de vorige tabel met een nieuwe, en maak je daar binnen een partitie aan, dan zal dat in feite betekenen dat je schijf leesbaar KAN zijn, maar het is in essentie een nieuwe tabel met een nieuw bestandssysteem (zeg maar: het telefoonboek met al je bestanden aan het begin van de schijf). Als ik je een leeg boek geef en zeg aan jou: maak er een telefoonboek van, dan ga je namen verzinnen die je op een adres neerzet. Nadeel: daarvoor moet er IETS veranderen. Dat kun je dus zien als het... euh... elimineren van de vorige inwoners en er een nieuwe inwoner neerzetten. Dus overschrijf het telefoonboek maar niet ;).

[ Voor 38% gewijzigd door Umbrah op 24-10-2011 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Maak daar maar 100% van. HDD fabrikanten gaan geen moeite doen voor data, en zullen altijd lege disks terugsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donnervogel
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-01-2023
Heb je al geprobeerd met een Knoppix- of Ubuntu live cd?
Als het lukt alle data clonen/kopiëren naar een ander schijf/partitie.
Het is hier voor al gezegd niet klooien met je schijf, want de kans is groot dat je voorgoed je data kwijt bent.

Ook kun je evt het programma Easeus Todo Backup proberen.Bevat Backup, Recovery en Clone.

[ Voor 17% gewijzigd door donnervogel op 24-10-2011 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Andere kabel al geprobeerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:16

Umbrah

The Incredible MapMan

Interne S-ATA kabel of USB? Die eerste lijkt me namelijk een groter risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleinesmurf
  • Laatst online: 13-04-2021
Ik krijg regelmatig defecte externe disks of disks waar op het eerste zicht niets meer goed mee lijkt aan te vangen.

Eén gouden raad (zoals hierboven al gezegd): NIETS formatteren of schrijven of wijzigen! Het maakt het erger. Lees: kans op recovery neemt zienderogen af!

a. Haal de schijf uit de behuizing, en hang die aan een SATA poortje in een desktop PC;
b. Start desktop op, als Windows komt vragen om schijfcontrole te doen, druk je op een toets om die controle te annuleren (je wil eerst zelf aan de slag);
c. Kijk via Verkenner of je de schijf kan benaderen, of via Computer Manager of Disk Manager of de schijf en partitie(s) zichtbaar zijn. Misschien moet je een 'import' doen, dat kan en mag.
d. Als je er aan kan: kijk of je met robocopy naar een andere partitie kunt kopiëren (retry en retry interval laag zetten). Voordeel van robocopy: Gaat door na fouten of niet-leesbare bestanden. Windows Verkenner haakt af en je kan manueel gaan zoeken...

Lukt het niet, zie je niets, krijg je de vraag om te formatteren, of andere vage dingen: Schakel uit, ga aan de slag met een Linux Live CD om te kijken of je bestanden op die schijf kunt benaderen.

In enkele uitzonderlijke gevallen greep ik terug naar een live CD met de tools "GParted" en "PhotoRec".
GParted is om met partities te werken, dat heb je nu niet nodig. PhotoRec wel.
Kan je losse bestanden mee recoveren naar een andere harde schijf of medium.
PhotoRec heeft één nadeel: oorspronkelijke map en bestandsnaam blijven niet behouden. Dus achteraf wel wat werk.
Maar lijkt me dat dat werk peanuts is in vergelijking met het opnieuw maken of samenstellen van wat er op je externe schijf stond.
Je kan met die PhotoRec (ook) aan de slag als de partitieschema's (onder Windows of Linux) niet in orde lijken, ook wanneer Windows niets toont en absoluut wil gaan formatteren...

Via Google "gparted photorec".
En/of kijk eens naar de "rescue disk" bij www.sysresccd.org.

Het is een heel werk... Maar uit ervaring weet ik dat deze manier een mogelijkheid biedt om één en ander te recoveren. Als de schijf nu nog een beetje meewil...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marti-n
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:25
Gebruik zelf na volle tevredenheid altijd R-Studio, Behoud wel de bestands en map namen, en de volledige structuur ;). Enig nadeel, je moet ervoor betalen, maar dat is na 5 min zoeken ook opgelost, (uiteraard geen link)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleinesmurf
@marti-n: Interessant. Zo leert een tweaker ook nog wat 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sulo
Bedankt voor de reacties. Het volgende wat ik gedaan heb:

Harde schijf uit mekaar gehaald en op de foto kan je de aansluitingen zien. Is dit S-ata?

Heb ook Ubuntu geprobeerd. Die ziet de schijf wel staan. Rechtermuisknop eigenschappen. Grootte onbekend, maar blijft zoeken en ziet meer gig als nummers verschijnen bij eigenschappen. Gaat traag.

Voordat ik tweakers raadpleeg heb ik gegoogled en las dat er een probleem met de Boot kon zijn dus heb ik via testdisk de MBR herschreven.. Ik lees nu dat ik eigenlijk helemaal niks moest doen, maar al gedaan :( Groot probleem?

Ben nu ten einde raad.. Enige andere oplossingen? Ubuntu geprobeerd en schijf uit mekaar gehaald.

[img=http://s3.postimage.org/4p4xwhan3/IMG_1931.jpg]

[ Voor 5% gewijzigd door Sulo op 26-10-2011 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

dat is usb 3. is dat geen klein printje op een andere connector :?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:48
het overschrijven van je MBR zou in principe niet zo'n probleem moeten zijn.
Ikzelf gebruik GetDataBack voor al mijn spul. Daar hoort nog een verkenner programma bij.

GetDataBack kan gewoon zoeken op je schijf naar data ook al staat deze niet meer in je table.
Je vind vaak ook wel bestanden terug die je ooit verwijderd hebt.
Daarna kan die aan de hand daarvan je MBR etc weer schrijven zodat je bestanden weer zichtbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

fish schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 10:51:
dat is usb 3. is dat geen klein printje op een andere connector :?
Dat zou kunnen ,maar het kan ook zijn dat die USBconnector direct op de disk zelf zit. Dat zie je bij externe schijfjes heel af en toe wel eens voorkomen. Dan heb je dus iets als dit
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/InPqo9vmbMPjnEofB3cGBkCM/full.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door TERW_DAN op 26-10-2011 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleinesmurf
zie ik nou een klein stukje aan de stekker gebogen? (onderkant - bijna midden)? Lijkt me niet gezond :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:57
Als je de schijf in je device manager ziet kan je toch ook de smart gegevens checken? Dat zou ik eerst even proberen.

http://crystalmark.info/s...stalDiskInfo/index-e.html

(deze werkt ook voor veel externe usb schijven!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met SMART checken krijg je je data niet terug hoor.

Thematopic: Datarecovery
dit is misschien ook wel een topic met zinnige info voor de TS

[ Voor 53% gewijzigd door TERW_DAN op 26-10-2011 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sulo
Arunia schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 10:55:
het overschrijven van je MBR zou in principe niet zo'n probleem moeten zijn.
Ikzelf gebruik GetDataBack voor al mijn spul. Daar hoort nog een verkenner programma bij.

GetDataBack kan gewoon zoeken op je schijf naar data ook al staat deze niet meer in je table.
Je vind vaak ook wel bestanden terug die je ooit verwijderd hebt.
Daarna kan die aan de hand daarvan je MBR etc weer schrijven zodat je bestanden weer zichtbaar zijn.
Het blijft haken met GetDataBack. Kom niet verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Pak dan eens een ander recoveryprog. In Thematopic: Datarecovery staan er genoeg.
Ik heb zelf goede ervaringen met ontrack Easy Recovery pro, die heft mij ooit nog 100en GBs aan data terug bezorgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sulo
Kan het zijn dat mijn hardeschijf is gecrasht? Ik weet niet of het gewoon in mijn tas kan crashen...??

Maar ik kan niets doen wanneer ik mijn hardeschijf aansluit. Soms krijg ik mijn harde schijf op deze computer te zien. Klik ik erop loopt het vast..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dan kan het zijn dat hij intern wat schade heeft opgelopen.
Als die data erg belangrijk is kun je ervoor kiezen om het ding op te sturen naar een datarecovery bedrijf. Is je data niet meer belangrijk, gooi deze disk dan weg en koop een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Terw_Dan schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 11:18:
Met SMART checken krijg je je data niet terug hoor.
Nee, maar dat is altijd wel de eerste stap: diagnose stellen. Als je kabelproblemen hebt moet je niet met recovery beginnen. Ook actieve bad sectors wil je waarschijnlijk eerst iets als Spinrite proberen voordat je met recovery begint. Dus SMART is altijd de eerste stap. Helaas is het interpreteren van SMART kennelijk erg lastig voor veel mensen, waarschijnlijk omdat er geen goede utilities zijn die SMART goed kunnen interpreteren voor de gebruiker. Bij één kabelfout krijg je al gelijk een 'warning'; wat natuurlijk belachelijk is.

@TS: haal nou eerst dat USB opzetstukje eraf zodat je een échte SATA schijf overhoudt, ik vermoed namelijk dat je gewoon een normale SATA schijf hebt waar zo'n USB opzetstukje op zit. Dat kan ook problemen geven of zelfs het hele probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 11:35:
[...]

@TS: haal nou eerst dat USB opzetstukje eraf zodat je een échte SATA schijf overhoudt, ik vermoed namelijk dat je gewoon een normale SATA schijf hebt waar zo'n USB opzetstukje op zit. Dat kan ook problemen geven of zelfs het hele probleem zijn.
Het ziet er niet echt uit als een opzetstukje. Ik heb hier een Freecom 500GB externe disk liggen en die heeft ook gewoon een micro-USB 2.0 connector op de print zitten van de HDD en nergens een SATA aansluiting te bekennen.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleinesmurf
Ben ik nou de enigste die een verbuiging of mankement aan die stekker (onder 'xa') zie?

@Sulo: Kun je controleren dat die stekker wel in orde is? Als die niet goed is, zou ik niet verdergaan en die eerst terug goed hebben. Het lijkt er op dat je met een fijn tooltje dat wel nog goed kunt krijgen.

Kijk daarna ook je kabel(s) na. Ik kan me niet voorstellen dat de kabels goed zijn als je stekker er zo uitziet zoals op je foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

powered hub proberen, of alleen met een usb2 kabel of andere usb3 kabel

[ Voor 18% gewijzigd door Fish op 26-10-2011 11:59 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@kleinesmurf: misschien is het wel geen USB maar gewoon een mini-SATA stekker. Ik zie namelijk een kleinere connector en grotere connector met daar tussenin een afscheiding. Die afscheiding is wat jij een verbuiging noemt, neem ik aan? Ik denk dat dat zo hoort. :)

Maar ik denk dat het er wel af kan, je kunt namelijk twee schroefjes zien; daar waar de schijf ophoudt en dan nog een halve centimeter wat er op zit geplakt, althans zo lijkt het voor mij. Dit kan alleen de TS verifiëren natuurlijk.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleinesmurf
Even cirkel en met pijl aangeduid wat ik bedoel.

*credits voor de foto zijn geheel voor Sulo :+

[afbeelding]

[ Voor 7% gewijzigd door kleinesmurf op 26-10-2011 12:09 . Reden: image link werkte niet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

is gewoon goed, zie foto van redfoxert

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marti-n
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:25
Dat is idd een gewone USB3 connector ;) , niks vreemds aan.

Overigens, ben dit wel eens op een schijfje van een klasgenoot tegen gekomen, USB2 connectortje direct op de print gesoldeerd, was helaas afgebroken en heb ik dus ook niets meer mee kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ah USB3 ja; die hebben inderdaad nieuwe connectors was ik even vergeten. Bedankt voor de verduidelijking. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleinesmurf
Idd.
Had dit soort connector nog niet gezien. Excuus.

*Kleinesmurf kruipt maar terug in z'n Paddestoel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sulo
Na alles te proberen heb ik mijn Harde schijf naar een data recovery bedrijf opgestuurd. Na een test van 2 uur vertelde ze mij dat het magnetische deel kapot is. Ze moeten het in een stofvrij ruimte open en alles direct uitlezen. Kost me ongeveer 220 euro. Niet gedaan natuurlijk... Kan 2 harde schijven kopen voor het geld en mijn bestanden zijn geen duizenden euro's waard.
Pagina: 1