Ik krijg regelmatig defecte externe disks of disks waar op het eerste zicht niets meer goed mee lijkt aan te vangen.
Eén gouden raad (zoals hierboven al gezegd):
NIETS formatteren of schrijven of wijzigen! Het maakt het erger. Lees: kans op recovery neemt zienderogen af!
a. Haal de schijf uit de behuizing, en hang die aan een SATA poortje in een desktop PC;
b. Start desktop op, als Windows komt vragen om schijfcontrole te doen, druk je op een toets om die controle te annuleren (je wil eerst zelf aan de slag);
c. Kijk via Verkenner of je de schijf kan benaderen, of via Computer Manager of Disk Manager of de schijf en partitie(s) zichtbaar zijn. Misschien moet je een 'import' doen, dat kan en mag.
d. Als je er aan kan: kijk of je met robocopy naar een andere partitie kunt kopiëren (retry en retry interval laag zetten). Voordeel van robocopy: Gaat door na fouten of niet-leesbare bestanden. Windows Verkenner haakt af en je kan manueel gaan zoeken...
Lukt het niet, zie je niets, krijg je de vraag om te formatteren, of andere vage dingen: Schakel uit, ga aan de slag met een Linux Live CD om te kijken of je bestanden op die schijf kunt benaderen.
In enkele uitzonderlijke gevallen greep ik terug naar een live CD met de tools "GParted" en "PhotoRec".
GParted is om met partities te werken, dat heb je nu niet nodig. PhotoRec wel.
Kan je losse bestanden mee recoveren naar een
andere harde schijf of medium.
PhotoRec heeft één nadeel: oorspronkelijke map en bestandsnaam blijven niet behouden. Dus achteraf wel wat werk.
Maar lijkt me dat dat werk peanuts is in vergelijking met het opnieuw maken of samenstellen van wat er op je externe schijf stond.
Je kan met die PhotoRec (ook) aan de slag als de partitieschema's (onder Windows of Linux) niet in orde lijken, ook wanneer Windows niets toont en absoluut wil gaan formatteren...
Via Google "gparted photorec".
En/of kijk eens naar de "rescue disk" bij
www.sysresccd.org.
Het is een heel werk... Maar uit ervaring weet ik dat deze manier een mogelijkheid biedt om één en ander te recoveren. Als de schijf nu nog een beetje meewil...