Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas77
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-01 10:42
Hey guys,

Ik loop al een tijdje met mijn gedachten te spelen om een nas zelf te gaan bouwen.
Op dit moment heb ik een nas van Synology (ds410+) met 2*1.5 Tb en 2*3 Tb.
Opgezet in een Synology Hybrid RAID met één schijf redundancy. Totaal dus ongeveer 5 Tb beschikbaar.
En deze raken vol. Tijd om wat groters neer te zetten.

De ds2411+ leek mij zeer geschikt, qua grote van kast en de uitbreidbaarheid. + gebruik van SHR aangezien ik veel verschillende grotes van schijven heb. Echter nadeel vind ik: op linux basis en de prijs.

Ik zit er daarom over te denken om een eigen nas op te zetten op basis van Windows server.
Waarom windows, voor mij makkelijker in te stellen en meer content voor beschikbaar.

Wat zijn mijn vereisten:
  • Een systeem wat weinig energie verbruikt
  • Gebruik kan maken van 1Gbps netwerk
  • Kast niet te groot maar liefst wel uitbreidbaar (denk aan ds 2411+)
Misschien heeft er iemand een goed voorstel (lijstje) of wat tweedehands spullen die ik over kan nemen.
Om zo de ideale nas te gaan bouwen, bij voorbaat dank van de kids. (2Tb disney en kids collectie kan dan weer wat groeien.)

Greetz, Sebas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 01:41
Hier zijn al zoveel topics over geweest.

Zoek eens op "zelfbouw nas"

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas77
Uiteraard op gekeken,
Onderstaande lijstje heb ik doorgenomen:
  • Grote ZFS topic (61 pagina's)
  • Grote NAS topic (147 pagina's)
  • DIY raid nas topic (339 pagina's)
  • 40 Tb zelfbouw vs ds 3611 (10 pagina's)
  • Storage showoff 10+ Tb topic (58 pagina's)
Mijn wensen komen echter niet naar voren, of in beperkte mate.
Ik kan niet vinden welke kast ik kan gebruiken die ik ook nog makkelijk kan uitbreidden naar meer Tb.
Welke processor moet ik minimaal hebben om 1 Gbps te halen. etc.

[ Voor 63% gewijzigd door Sebas77 op 21-10-2011 10:29 . Reden: lijstje van welke topics ik heb doorgespit ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swedish Clown
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-04 22:41

Swedish Clown

Erlang <3

Als je al die pagina's hebt gelezen, kan ik me niet voorstellen dat jouw wensen niet naar voren komen?

Weinig energie: Pak een relatief simpele i3 processor en je komt al een heel eind. Wellicht dat de diverse "Zuinige server" topic je daar ook een eind verder mee kunnen helpen.

1 Gbps halen is niet zo zeer afhankelijk van je processor, maar je bottleneck zal eerder liggen bij de schrijf- en leessnelheden van je harde schijven, dan bij de processor.

Kast niet te groot, maar wel uitbreidbaar: Wat bedoel je met niet te groot? Als "zelfbouw-NAS"-kastje heb ik deze al enige tijd in m'n wenslijst staan:
pricewatch: Silverstone Grandia SST-GD01B-R

Maar nogmaals, ik kan me niet voorstellen dat je de ruim 500 pagina's van die topics hebt doorgenomen, en nog steeds niet je wensen bent tegengekomen?

Verder, kunnen dergelijke vragen beter in het DIY Raid nas topic, dan een eigen topic.

Always looking for developers wanting to work with Erlang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
Tja, het is een DIY ding ;)

Iedere kast met voldoende bays is een optie.

Waarom is de linux basis een nadeel voor je ?
Juist een Synology, QNap of Thecus hebben vaak een prima afweging gemaakt tussen energiezuinig en de juiste performance.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Je hebt er een paar gemist denk ik: Zuinige ESXi Server en Nieuwe Zuinige Server (discussie)

Veel van de zaken die daarin naar voren komen kan je ook gewoon zonder ESX gebruiken en als NAS inzetten.

[ Voor 15% gewijzigd door redfoxert op 21-10-2011 10:50 ]

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas77
Brakkie41 schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 10:43:
Kast niet te groot, maar wel uitbreidbaar: Wat bedoel je met niet te groot? Als "zelfbouw-NAS"-kastje heb ik deze al enige tijd in m'n wenslijst staan:
pricewatch: Silverstone Grandia SST-GD01B-R
Maar nogmaals, ik kan me niet voorstellen dat je de ruim 500 pagina's van die topics hebt doorgenomen, en nog steeds niet je wensen bent tegengekomen?
Kast niet te groot, bedoel ik bijvoorbeeld de ds2411+, veel schijfruimte en mogelijkheid tot uitbreiding via esata. Is dit Synology eigen of kan je dit zelf ook doen?
aZuL2001 schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 10:44:
Waarom is de linux basis een nadeel voor je ?
Juist een Synology, QNap of Thecus hebben vaak een prima afweging gemaakt tussen energiezuinig en de juiste performance.
Ik vind de linux taal niet handig, werken met tar files, putty inlog etc. Werk zelf sinds 1992 met windows en dos en kan mijzelf daar goed in vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
Sebas77 schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 10:54:
Kast niet te groot, bedoel ik bijvoorbeeld de ds2411+, veel schijfruimte en mogelijkheid tot uitbreiding via esata. Is dit Synology eigen of kan je dit zelf ook doen?
- nu moet ik dus bekijken hoe die kast er uit ziet, de afmetingen nalopen, en dan gaan zoeken naar wat groters ? Om er dan achter te komen dat je mogelijk geen extra hoogte kunt gebruiken, maar extra breedte geen probleem is. Of andersom ;)
- esata kan mbv een poort op het moederbord, of met een pci insteekkaartje
Ik vind de linux taal niet handig, werken met tar files, putty inlog etc. Werk zelf sinds 1992 met windows en dos en kan mijzelf daar goed in vinden.
Putty is te vergelijken met de dos prompt.
Maar meestal hoef je niets met een dos prompt te doen. Dingen hebben een webinterface.
Verder is het meestal een kwestie van één keer instellen, en verder laten draaien.

(nieuwe Windows versies vereisen ook aanpassingen. Stap naar Linux is echt niet zo groot hoor.)

Bekijk eventueel ook een BestBuyGuide waar een homeserver in besproken wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door aZuL2001 op 21-10-2011 11:05 . Reden: aanvulling ]

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Sebas77 schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 10:14:
Waarom windows, <snip> meer content voor beschikbaar.
Pardon? Wat voor soort (server) content is meer beschikbaar voor Windows?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas77
Mijzelf schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 11:05:
[...]Pardon? Wat voor soort (server) content is meer beschikbaar voor Windows?
Wat niet, om maar eens wat te noemen update squeezebox, vandaag beschikbaar update voor windows, over een maand of 6 voor de synology. En zo heb ik nog wel een aantal voorbeelden. Maar je kan toch ook gewoon een voorkeur hebben zonder anderen tegen de kop te stoten.
aZuL2001 schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 11:03:
[...]
- nu moet ik dus bekijken hoe die kast er uit ziet, de afmetingen nalopen, en dan gaan zoeken naar wat groters ? Om er dan achter te komen dat je mogelijk geen extra hoogte kunt gebruiken, maar extra breedte geen probleem is. Of andersom ;)
[...]
Putty is te vergelijken met de dos prompt.
Maar meestal hoef je niets met een dos prompt te doen. Dingen hebben een webinterface.
Verder is het meestal een kwestie van één keer instellen, en verder laten draaien.
Het gaat om een kast van vergelijkbare grote, het komt niet op de mm nauwkeurig. Dus klein beetje hoger en breder maar wel evenveel hdd kwijt kunnen is al prima. Maar een tower zit ik niet op te wachten. Liever een beetje kubus achtig, past dan goed in de meterkast.

Wat putty betreft, in dos kan ik zo zonder handleiding of wat dan ook zelf aan de slag, voor linux zal ik voor een move command al op zoek moeten. Is dus wel een verschil, en ja als je verder niets doet met je nas is een webinterface wel genoeg. Ik wil echter meer dan alleen standaard functionaliteit.

En bbg met home server is weer een systeempje met 4 hdd ruimte erin, en ik wil minimaal 6 maar liever meer natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Sebas77 op 21-10-2011 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
Mijn post al gelezen? : redfoxert in "Eigen NAS opzetten windows"

Kast zul je echt zelf naar op zoek moeten ben ik bang al staan er in die topics wel wat voorbeelden.
Zoals gezegd is de processor niet heel erg van invloed op het wel/niet halen van gbit speeds maar eerder de harddisks en de rest van je netwerk. Vooral ook bekabeling. Slechte bekabeling kan zomaar zorgen dat je gbit netwerkkaarten nog maar op 100mbit willen connecten.

Wel/geen Linux/Windows is imo een non-discussie en helemaal van de gebruiker afhankelijk. Ik heb zelf ook gewoon een Windows server zonder RAID met 10TB storage en dat bevalt me prima op de manier waar ik hem voor gebruik.

[ Voor 19% gewijzigd door redfoxert op 21-10-2011 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas77
@redfoxert Ja had je post gelezen, maar de nieuwe zuinige server is een discussie uit 2007, is dus niet echt relevant meer voor wat er nu op de markt te krijgen is.

Ik denk dat ik het draadje maar weer afsluit, had gewoon een vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
Sebas77 schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 13:54:
een discussie uit 2007, is dus niet echt relevant meer
Klik eens op LAST .... topic is 327 paginas lang met posts van deze week. Iets met neus en lang ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is dat zo Sebas77? In je topicstart komt immers geen vraagteken voor; en ik kan ook weinig met 'misschien kunnen jullie een lijstje voor me maken' met beperkte info. Je had beter kunnen posten in het DIY NAS topic tenzij je een serieus topic wilde maken met specifieke eisen en een duidelijke richting op wilde. Nu is dit een loos topic waarbij er niets anders gebeurt dan het herkouwen van onderwerpen die in het DIY NAS topic voorbij komen.
Pagina: 1