Oude Sony speakers aansluiten op nieuwe pc

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenw64
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-05 17:15
Beste Tweakers,

Ik heb deze week een nieuwe htpc samengesteld. Alles werk super. Helaas kan ik mijn oude dvd speler nog niet uit de huiskamer verwijderen. Ik heb de sony dav sb500 ongeveer 5 jaar geleden gekocht. Toen vond ik die aparte Sony plugjes wel stoer eruit zien. Nu niet meer..

Ik wil deze speakers aansluiten op mijn pc. Maar helaas gaat dat niet werken. Ik weet niet hoe deze plugs heten maar ze lijken op deze: http://www.ebay.com/itm/3...3cb68c9008#ht_4250wt_1163

Weet iemand of hier een verloopplug voor zijn of moet ik de kabel gewoon doorknippen en een normale audioplug eraan bevestigen? Die normale audioplugs zijn wel te verkrijgen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:51
Afknippen gaat gewoon werken. Wat heb je voor 'n stekkers nodig in de nieuwe set? Kan daar geen blaank draad in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim_verwaters
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 29-02-2024
afknippen en eventueel nieuw stekkertje eraan solderen!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenw64
blaank draad? Ik weet er niet veel van hoor. Ik ben al blij dat ik de kleuren van de stekkertjes uit elkaar kan houden XD

weet iemand waar ik die nieuwe stekkertjes kan halen? Ik heb dit moederbord. Hier wil ik het op aansluiten: pricewatch: Asus P8Z68-M PRO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Je lokale elektronicaboer heeft altijd wel 3,5mm jacks liggen die je zo kunt aansolderen. Anders kijk op de bekende elektronica webwinkels...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63975

Je kan ze wss niet direct op de PC aansluiten, voor de zekerheid zou ik ergens een versterker vandaan halen voor tussen de HTPC en de speakers.

Leesvoer: [FAQ] Audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenw64
fridgeman, wat je wil zeggen is dat ik ze beter niet direct aansluit op mijn pc? Het idee is juist een apparaat minder in de woonkamer, niet 1 vervangen met de andere. Is er een grote kans dat ik de speakers kapot maak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63975

stevenw64 schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 09:42:
fridgeman, wat je wil zeggen is dat ik ze beter niet direct aansluit op mijn pc? Het idee is juist een apparaat minder in de woonkamer, niet 1 vervangen met de andere. Is er een grote kans dat ik de speakers kapot maak?
Lees http://forum.computeridee.nl/archive/index.php/t-25779.html
en http://www.google.nl/search?q=speakers+op+pc+aansluiten

Je speakers zullen er niet kapot van gaan, maar veel/hard geluid zal het wss niet geven.

Je zou ook ergens een eindversterker vandaan kunnen halen, die zou je dan uit het zicht kunnen plaatsen en toch je beoogde doel bereiken. (en het volume met je PC regelen)

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 63975 op 21-10-2011 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 18:56
De kans is vrij groot dat er bijna geen geluid uit komt, en je dan dus ook voor niks de jaks eraan gesoldeerd hebt. Je zou dan moeten kijken of je kan vinden wat de weerstand van de boxen is, stuk zullen ze niet gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-05 01:31
als het alleen speakers zijn zonder versterker kun je er niks mee.
sterker nog, je kan er de versterker op je mobo mee opblazen als je het een beetje bont maakt (die is niet gemaakt voor 4-8 ohm). Nu zijn ze over het algemeen vrij stevig gemaakt, maar ik zou het er niet op gokken. helemaal aangezien je er nog niks aan hebt als het wel werkt, er zal amper geluid uit komen.

gewoon gaan kijken voor een versterker voor daarbij.
Wil je alle speakers aansluiten? (tis een 5.1 set toch?)
dan heb je in weze al 6 versterkers nodig. al zou je nog het een en ander kunnen combineren als je alleen stereo geluid wilt. dan kun je links voor en achter in serie of parallel zetten over 1 versterker. en rechts hetzelfde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Ohw, verkeerd begrepen, ik dacht dat aan de signaalkabels naar de versterkers deze connectors zaten. Nee inderdaad, je moet echt een versterker gebruiken. Kijk eens op marktplaats ofzo, daar heb je redelijke versterkers voor weinig geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Toch een schopje naar Hi-Fi, niet dat we er hier geen kennis van hebben, maar daar nog meer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:49

FeaR

In GoT we trust

Even samenvattend: je kan inderdaad niet zomaar passieve speakers aansluiten op een PC. De 3,5mm mini-jacks leveren niet genoeg vermogen om geluid uit je speakers te krijgen. Tussen de PC en de speakers zal dus een versterker moeten. Inderdaad dus toch een extra apparaat. In principe voldoet elke versterker aangezien je zonder de plugjes gewoon twee-aderig draad over hebt wat elke versterker wel mee overweg kan. Echter zit je wel met het feit dat de DAV-SB500W een passieve subwoofer heeft en die kan je niet zomaar op elke receiver aansluiten. Ik ken zo maar één receiver die een uitgang heeft voor een passieve subwoofer en dat is er eentje uit de nieuwe lijn slim-line receivers van Pioneer.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenw64
bestaat er geen audiokaart met versterker achtige functies? Ik wil gewoon een apparaat minder. of ik moet een nieuwe tv meubel kopen. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Vroeger bestonden die (stereo, niet 5.1), geen idee of ze nu nog bestaan.

Je kan ook een setje actieve speakers kopen, daarbij zit de versterker ingebouwd in de speakers. Maar dan heb je geen surround meer, of je moet 3 sets kopen waarvan je maar dan 5 speakers gebruikt.

[ Voor 59% gewijzigd door TBTL op 22-10-2011 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenw64
Geen surround meer? M'n mobo heeft toch 7.1? Is dat geen surround?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Jawel, maar ik bedoelde dat actieve speakers over het algemeen per 2 verkocht worden. Je hebt er dus 5 of 7 van nodig en ook nog een subwoofer. Als je surround wilt hebben zijn actieve speakers dus geen handige optie.

Kan je die receiver echt niet ergens kwijt? Hij hoeft niet per se bij de tv te staan, al is dat natuurlijk wel handiger.

Edit: ik zat even te slapen, was de pc-speakers helemaal vergeten.

[ Voor 108% gewijzigd door TBTL op 22-10-2011 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenw64
Waar ik ook een schurft hekel aan heb is meerdere afstandsbedieningen en meerdere apparaten aanzetten. Ik heb nu die van de tv, dvd speler, pc en tv-decoder hier liggen. :S Ik had gehoopt de boxen aan te sluiten zodat ik er weer 1 weg kon doen.

Waarom zit er eigenlijk op mijn mobo dan een 7.1 aansluiting als er nauwelijks 7.1 actieve speakers te koop zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

stevenw64 schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 20:53:
Waar ik ook een schurft hekel aan heb is meerdere afstandsbedieningen en meerdere apparaten aanzetten. Ik heb nu die van de tv, dvd speler, pc en tv-decoder hier liggen. :S Ik had gehoopt de boxen aan te sluiten zodat ik er weer 1 weg kon doen.
Dan koop je iets als een Logitech Harmony of een andere all-in-one afstandsbediening. Kan je macro's maken als "DVD Kijken" om niet alleen de DVD-speler aan te zetten, maar ook de TV en alles wat je nodig hebt voor die activiteit.
Waarom zit er eigenlijk op mijn mobo dan een 7.1 aansluiting als er nauwelijks 7.1 actieve speakers te koop zijn?
De vraag voor 7.1 is niet heel groot, al heeft Creative geloof ik wel iets van een 7. set. Naar 5.1 is wel meer vraag en daarom genoeg te vinden. Van een paar tientjes tot honderden euro's. Je vergeet alleen dat je het hier over een HTPC hebt, een PC dus. Je zal dus naar PC-setjes gaan moeten kijken, merken als Creative, Logitech, Altec Lansing, et cetera. Home cinema is iets heel anders en werkt vooral met passieve speakers (waar je dus een versterker bij moet hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenw64
Kan er maar 6 vinden via pricewatch. Maar die lijken me ook passief. Dan sluit je gewoon de groene audio kabel aan de sub en van daar gaat alles naar de speakers. Dus snap nog steeds niet waarom er 7.1 op zit.

Weet iemand een mini versterker zodat ik die in de kast kan plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenw64
TBTL, wat ik bedoel te zeggen is dat die niet direct op mijn pc kunnen worden aangesloten ofwel? :O Dat gaat toch gewoon via zo'n enkele audiokabel naar de sub en vandaar verder naar de speakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Die pc-speakers kunnen, in tegenstelling tot home cinema speakers, wel direct op je htpc worden aangesloten. De versterkers zitten namelijk al ingebouwd in de subwoofer.

Aansluiten van bijv. een Logitech Z906 kan met 3x 3,5mm jack of optisch.

[ Voor 22% gewijzigd door TBTL op 22-10-2011 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

stevenw64 schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 21:20:
Kan er maar 6 vinden via pricewatch. Maar die lijken me ook passief. Dan sluit je gewoon de groene audio kabel aan de sub en van daar gaat alles naar de speakers. Dus snap nog steeds niet waarom er 7.1 op zit.
Waarom blijf je zo bezig over die 7.1? Als het er op zit wil het nog niet zeggen dat je het moet gebruiken. Er zijn genoeg auto's met een teller die tot de 240 - 260 gaat maar lang niet allemaal halen ze die snelheid ook.

En speakers met één jack in de groene aansluiting en vanaf daar naar de subwoofer zijn geen 5.1 of 7.1 setjes, dat is maximaal 2.0. Lees je anders eerst eens in qua hoe en wat voordat je gaat lopen klagen over dingen. Je toon staat me namelijk alles behalve aan door dingen als " :O " te gebruiken.

Mini-jack is in staat om twee kanalen te versturen. Met één 3,5mm jack heb je dus twee kanalen. Soms is dit 2.1 omdat er een filter wordt gebruikt. Maar één jack is twee kanalen (2.0), twee jacks is vier kanalen (3.1 of 4.0), drie jacks zes kanalen (5.1 of 6.0) en vier jacks is acht kanalen (7.1).

Zoals TBTL in zijn link weer heeft gegeven zijn er meer dan genoeg setjes die je op een moederbord aan kan sluiten. Dat jij er maar zes kan vinden ligt dus ergens anders aan. Alleen - nogmaals - moet je wel bij de PC-setjes kijken want je hebt een HTPC. Dat je zelf de eis stelt dat je je eigen oude speakers wilt herbruiken zonder extra kastje maakt je alleen maar lastiger voor jezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenw64
Excuses FeaR, mijn bedoeling was niet om je te irriteren. Ik gebruik ":O" altijd bij wlm en ik denk dat het hier een andere betekenis heeft, gezien het gapende plaatje. Wat ik wil is waarschijnlijk onmogelijk voor goede kwaliteit. Oude passieve speakers direct op het mobo aansluiten. Ik had gehoopt dat hier een geluidskaart voor was.
Helaas ondersteunt mijn dvd speler alleen links en rechts input en geen optisch. Optisch is wel 5.1 toch? Of is dat ook 2.0?

In ieder geval bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen FeaR. Scheelt me weer wat kosten, aangezien ik waarschijnlijk met het verkeerde thuis was gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

stevenw64 schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 20:53:

master slave schakelaar op je pc doen dan
http://shop.conrad.nl/hui...aster-slave-stekkerdozen/

[ Voor 9% gewijzigd door Fish op 22-10-2011 22:12 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Dan heb ik niets gezegd over de " :O " :)

Er zijn overigens wel kwalitatief goede actieve speakers, maar dan zit je inderdaad aan 2.0

Ik denk dat je voor jezelf eens goed moet beslissen wat je wilt. Wil je 5.1 met je oude speaker en dan toch maar een extra kastje (er zijn slimline receivers die niet dikker zijn dan een videorecorder van vroeger). Of toch geen extra kastje en dan actief. En als je actief gaat wat dan? 2.0 en dan goede studiomonitoren (KRK, M-audio, et cetera), of toch 5.1 en dan naar een echt pc-setje als een Z906 van Logitech.

Je eigen setje herbruiken gaat het gewoon niet worden. In ieder geval niet in 5.1. Wat je wel zou kunnen doen is 2.0 van je oude setje gebruiken en dan een T-Amp anschaffen. Ja, het is een extra apparaat maar wel een apparaat met de grootte van een pakje sigaretten.

Pagina: 1