Edit: Sorry mensen, ik had mijn post deels getypt en wilde bekijk bericht klikken. Ik klikte jammer genoeg op verstuur bericht waardoor er een half bericht stond. Toen heb ik heel snel een compleet bericht gemaakt, maar door de haast is die misschien niet zo duidelijk geweest. Poging 3:
Ik heb een systeempje in elkaar gezet, maar ik vind dat hij nogal luidruchtig is. De volgende onderdelen hebben actieve koeling:
Op de AMD heb ik gewoon de bijgeleverde stock koeler gezet.
In het (UEFI) bios heb ik Cool 'n Quiet aangezet, en de target speed van de Fans heb ik op het laagste niveau (level 1) gezet.
Na opgestart te zijn in Windows 7 lijkt het nog steeds of alle fans op maximaal draaien.
Asrock heeft een tool (ASRock Extreme Tuning Utility (AXTU)) om de instellingen van fans etc. in windows aan te passen. Die geeft ook keurig aan dat de target speed juist is ingesteld. Als ik in deze tool de target speed verhoog hoor ik geen verandering.
Dan heb ik ook nog AMD Overdrive geprobeerd. Als ik daar de fans op automatic zet is de slider per fan niet meer aan te passen, maar staat die op 25%. Als ik toch manual kies en ik sleep de slider hoger hoor ik geen verschil.
Zo ook met speedfan. Deze kan ik zelfs naar 0% zetten, maar de fans blijven maar draaien.
De CPU fan zit met 4 draadjes geconnecteerd op CPU_FAN1, zie plaatje.
Ik heb een systeempje in elkaar gezet, maar ik vind dat hij nogal luidruchtig is. De volgende onderdelen hebben actieve koeling:
1 | AMD Phenom II X6 1075T Boxed | € 134,90 | € 134,90 |
1 | Cooler Master Blade Master 80MM/25MM PWM, 80mm | € 6,05 | € 6,05 |
1 | Asrock 970 Extreme4 | € 82,95 | € 82,95 |
1 | Sapphire HD 6450 1GB DDR3 | € 37,53 | € 37,53 |
Op de AMD heb ik gewoon de bijgeleverde stock koeler gezet.
In het (UEFI) bios heb ik Cool 'n Quiet aangezet, en de target speed van de Fans heb ik op het laagste niveau (level 1) gezet.
Na opgestart te zijn in Windows 7 lijkt het nog steeds of alle fans op maximaal draaien.
Asrock heeft een tool (ASRock Extreme Tuning Utility (AXTU)) om de instellingen van fans etc. in windows aan te passen. Die geeft ook keurig aan dat de target speed juist is ingesteld. Als ik in deze tool de target speed verhoog hoor ik geen verandering.
Dan heb ik ook nog AMD Overdrive geprobeerd. Als ik daar de fans op automatic zet is de slider per fan niet meer aan te passen, maar staat die op 25%. Als ik toch manual kies en ik sleep de slider hoger hoor ik geen verschil.
Zo ook met speedfan. Deze kan ik zelfs naar 0% zetten, maar de fans blijven maar draaien.
De CPU fan zit met 4 draadjes geconnecteerd op CPU_FAN1, zie plaatje.
[ Voor 178% gewijzigd door Jogai op 01-11-2011 08:12 . Reden: Klikte op verstuur ipv bekijk. ]
Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.