Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-09 21:04
Edit: Sorry mensen, ik had mijn post deels getypt en wilde bekijk bericht klikken. Ik klikte jammer genoeg op verstuur bericht waardoor er een half bericht stond. Toen heb ik heel snel een compleet bericht gemaakt, maar door de haast is die misschien niet zo duidelijk geweest. Poging 3:

Ik heb een systeempje in elkaar gezet, maar ik vind dat hij nogal luidruchtig is. De volgende onderdelen hebben actieve koeling:
1AMD Phenom II X6 1075T Boxed€ 134,90€ 134,90
1Cooler Master Blade Master 80MM/25MM PWM, 80mm€ 6,05€ 6,05
1Asrock 970 Extreme4€ 82,95€ 82,95
1Sapphire HD 6450 1GB DDR3€ 37,53€ 37,53

Op de AMD heb ik gewoon de bijgeleverde stock koeler gezet.
In het (UEFI) bios heb ik Cool 'n Quiet aangezet, en de target speed van de Fans heb ik op het laagste niveau (level 1) gezet.
Na opgestart te zijn in Windows 7 lijkt het nog steeds of alle fans op maximaal draaien.
Asrock heeft een tool (ASRock Extreme Tuning Utility (AXTU)) om de instellingen van fans etc. in windows aan te passen. Die geeft ook keurig aan dat de target speed juist is ingesteld. Als ik in deze tool de target speed verhoog hoor ik geen verandering.
Dan heb ik ook nog AMD Overdrive geprobeerd. Als ik daar de fans op automatic zet is de slider per fan niet meer aan te passen, maar staat die op 25%. Als ik toch manual kies en ik sleep de slider hoger hoor ik geen verschil.
Zo ook met speedfan. Deze kan ik zelfs naar 0% zetten, maar de fans blijven maar draaien.
De CPU fan zit met 4 draadjes geconnecteerd op CPU_FAN1, zie plaatje.

[ Voor 178% gewijzigd door Jogai op 01-11-2011 08:12 . Reden: Klikte op verstuur ipv bekijk. ]

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:16
[verwijderd]

[ Voor 85% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmaronline
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09-09 15:55
Heb je fans met 3 of 4 draadjes?

EDIT: En ja, je startpost is nogal cryptisch, en zo laat is het nog niet eens!

[ Voor 56% gewijzigd door ingmaronline op 19-10-2011 22:30 ]

''it's the shitty kind where your girlfriend stops talking to you and she says "nothing" when you ask her what's wrong'' Maddox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedal
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-09 13:15

cedal

Jaja.

wat voor case heb je?
Misschien kan je een aantal fans van je case niet aansluiten. Het belangrijkst hierbij is dat je de temps in de gaten houdt: worden de temps te hoog moet je ze weer aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:24

thijsco19

KTM 990 SMT

heb je de instellingen in speedfan goed gezet?

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjezzz
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-03 10:23
Ik heb zo'n zelfde opzet, alleen een 965boxed ipv een 955.
Ik begrijp goed dat de fans te veel lawaai maken?

Zelf heb ik de stock cooler vervangen voor een corsair master hyper 212. Is rond de 20 euro en niet veel voor een leuke cooler. Icm met een corsair cm 960 II is er een goede flow aanwezig. Hierdoor kun je in je uefi (bios) de cool en quiet mode aanvinken, als je niet gaat overclocken. Verder zul je je casefans pwm (4pins) gestuurd moeten maken als je die hebt. Dit scheelt enorm in geluidsoverlast.
Heb je geen 4pins case fans dan kun je in je uefi bios handmatig de fan speed veranderen waar je natuurlijk de eerste paar test niet kunt overslaan als je je huidige temperaturen nog niet weet.

De graka is ook een verwarmer opzich, deze zal gewoon geluid bljven maken, vooral bij het booten waar hij even 2-3 seconden vol gaat blazen, daarna moet hij automatisch terug gaan naar de gewenste speed/temp verhouding. Deze fan zal automatisch al pwm ingesteld zijn!

Edit: het is beter zulke instellingen handmatig in te voeren via je bios dan niet altijd betrouwbare en discutabele programmas te gaan gebruiken als speedfan die nog veel meer schase aan kunnen richten dan veel mensen soms en denken en vergeten.

[ Voor 11% gewijzigd door Gertjezzz op 22-10-2011 11:13 . Reden: Ik moet beter lezen! :( ]

CCIP UltraThin Sponsors: Fractal-Design Techflex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:24

thijsco19

KTM 990 SMT

Gertjezzz schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 10:42:
[...]
Edit: het is beter zulke instellingen handmatig in te voeren via je bios dan niet altijd betrouwbare en discutabele programmas te gaan gebruiken als speedfan die nog veel meer schase aan kunnen richten dan veel mensen soms en denken en vergeten.
leg eens uit?

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:49

Fordox

00101010

over en ondervoltering van fan poorten op het moederbord. sommige moederborden ondersteunen het niet.
maar volgens mij is het totaal niet schadelijk, want wat kan er kapot gaan?

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjezzz
Wat hier boven al genoemd wordt, maar denk bijvoorbeeld ook aan verkeerde pll waardes als men verder in het programma doorsnuffeld. Deze handmatig opslaan zodat ze ALTIJD bij het booten aangeroepen worden en de pc compleet onbruikbaar wordt. (ik heb het hier niet alleen over speedfan).

Overvolting lijkt niets uit te maken... Elcos kunnen hier toch echt niet tegen. Ze springen niet gelijk uit elkaar, omdat deze spanningsverhoging redelijk klein zijn, maar over een (langere) periode heb je toch kans op lekkende en niet goed functionerende onderdelen op je mobo..

Dit alles even terzijde. ;)

Lets go on topic: hoe ver ben je en wat zijn je ondernomen acties tot nu toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

..

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2013 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjezzz
Verwijderd schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 14:43:
[...]

Die Target Speed werkt juist omgekeerd: een hoger niveau betekent een lagere rotatiesnelheid.
Ik heb net even geprobeerd, maar bij mij is toch echt level 1 laag en level 9 hoog.
Is natuurlijk makkelijk te testen mocht dit anders zijn bij verschillende bios versies..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-11-2024

martijn12345

Geen inspiratie

Ik heb hetzelfde moederbord en gebruik soms ook AXTU om de fans bij te regelen. Ik kan de snelheid gewoon aanpassen met de slider, maar je moet wel op apply klikken. Het wordt dus zeker wel ondersteund door het moederbord.

Kijk eens of je de fan wel op de juiste connector heb aangesloten.

Verder heb je een mooi systeempje om een beetje mee over te klokken. Dus als ik jou was zou ik, wanneer je toch niet happy bent met deze koeler, een grote heatsink met 120 of 140 mm fan erop zetten. Kun je of overklokken of je computer fluister still maken.

Geen inspiratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 11:39

Fid3lity

Spectre X

Mag ik trouwens vragen waarom je hebt gekozen voor de combi 955BE + HD6450 en niet voor (bijvoorbeeld) een A8-3850?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6820s
  • Laatst online: 09-06 11:48

6820s

I Have No Greeting!

amd stock cooler zuigt gewoon, (of blaast die). als je die langzamer laat draaien koelt deze gewoon lang niet genoeg. iedereen die een phenom heeft komt er achter dat het ding een teringherrie maakt.

IDD ergens voor 20 á 30 euro een andere cooler vandaan halen.

Excuses voor al het bovenstaande

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerry898
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17-09-2023
neem een mugen 2 voor 36 of voor minder een tx3 van coolermaster scheelt je heel wat geluid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-09 21:04
Er zat nog een foutje in de volgende tabel, dus hier voor de volledigheid de onderdelen die er toe doen, en ik heb ook de stock koeler vervangen.

1AMD Phenom II X6 1075T Boxed€ 134,90€ 134,90
1Cooler Master Blade Master 80MM/25MM PWM, 80mm€ 6,05€ 6,05
1Cooler Master Hyper 212 Plus€ 22,95€ 22,95
1Asrock 970 Extreme4€ 82,95€ 82,95
1Sapphire HD 6450 1GB DDR3€ 37,53€ 37,53
cedal schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 16:11:
wat voor case heb je?
Misschien kan je een aantal fans van je case niet aansluiten. Het belangrijkst hierbij is dat je de temps in de gaten houdt: worden de temps te hoog moet je ze weer aansluiten.
Heb een standaard case, en met de Cooler Master Blade Master 80MM/25MM PWM, 80mm ingebouwd. Kan ik idd nog eens loskoppelen.
thijsco19 schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 16:39:
heb je de instellingen in speedfan goed gezet?
Ik ken speedfan niet zo goed, maar de keren dat ik het gebruikte hoefde ik geen instellingen te doen...
Gertjezzz schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 10:42:
Ik begrijp goed dat de fans te veel lawaai maken?
Ja
Zelf heb ik de stock cooler vervangen voor een corsair master hyper 212. Is rond de 20 euro en niet veel voor een leuke cooler. Icm met een corsair cm 960 II is er een goede flow aanwezig. Hierdoor kun je in je uefi (bios) de cool en quiet mode aanvinken, als je niet gaat overclocken. Verder zul je je casefans pwm (4pins) gestuurd moeten maken als je die hebt. Dit scheelt enorm in geluidsoverlast.
Heb je geen 4pins case fans dan kun je in je uefi bios handmatig de fan speed veranderen waar je natuurlijk de eerste paar test niet kunt overslaan als je je huidige temperaturen nog niet weet.
Cooler is vervangen, maar dat helpt niet. Zowel de stock als de aftermarket cooler hebben 4pins aansluitingen. Cool 'n Quiet staat aan. De handmatige optie kon ik zo snel niet vinden, alleen zoals eerder gezegd de target-speeds
De graka is ook een verwarmer opzich, deze zal gewoon geluid bljven maken, vooral bij het booten waar hij even 2-3 seconden vol gaat blazen, daarna moet hij automatisch terug gaan naar de gewenste speed/temp verhouding. Deze fan zal automatisch al pwm ingesteld zijn!
Zodra de pc boot gaat alles blazen, en is er vervolgens geen verandering in geluidsnivo. Dus even 2-3 seconden vol blazen hoor ik niet..
Mijn eerste optie was ook alles in de bios in te stellen. Pas daarna ben ik overgegaan naar de tools die asrock erbij levert.
3XPER7 schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 06:59:
Mag ik trouwens vragen waarom je hebt gekozen voor de combi 955BE + HD6450 en niet voor (bijvoorbeeld) een A8-3850?
Volgens deze review (reviews: AMD's FX-8150: een bulldozer in bedrijf) presteren de nieuwe nog niet echt beter. En ik had een foutje in de lijst gemaakt. Het gekoppelde product is de juiste.

Diverse andere tips zal ik nog eens proberen als ik thuis ben, momenteel zit ik op mn werk, want thuis heb ik het te druk om tweakers goed bij te houden.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Pagina: 1