SN4K3 schreef op maandag 12 maart 2012 @ 17:19:
Natuurlijk begrijp ik je standpunt maar het lijkt me toch logisch dat als je een moederbord van zo'n 100 euro hebt dat daar wel iets in zit verwerkt dat je normaal 5.1 surround sound hebt. Nou moet ik bekennen dat ik nog niet zo geïnformeerd ben op het gebied van computer onderdelen dus bij aanschaf van een moederbord was het voornaamste waar ik op lette of de aansluitingen pasten bij de rest van mijn onderdelen.
Daarbij denkende dat je met een optische ingang gelijk surround sound kon krijgen.
En met dat laatste ga je dus fout. Je zit hier op een forum, dan was het toch niet zo heel veel moeite geweest om het voor de zekerheid na te vragen voordat je tot koop over gaat? Want met een optische uitgang kan je inderdaad surround geluid krijgen, alleen daarvoor moet nog wel de software aanwezig zijn. Met elke auto kan je in principe ook een aanhangwagen trekken, maar lang niet elke auto heeft een trekhaak

Aangezien dat mij jaren is verteld met de xbox dat je zonder optische aansluitingen geen 'echt' 5.1 geluid krijgt.
Is ook niet waar. Over HDMI krijg je meer dan perfect 5.1 geluid. Het is wel zo dat de XBox naast de optische- en HDMI uitgang alleen analoge uitgangen heeft voor 2.0 stereo.
Nu moet ik dus een aparte geluidskaart gaan kopen. Wat voor aansluitingen moet ik hiervoor op mijn moederbord hebben?
PCI of PCI-express, hangt van de geluidskaart af die je gaat kopen.
Wat heb ik daar voor nodig en hoe werkt dat? Ik doe daar een optische kabel in en dan verstuurd deze gelijk wel het juiste signaal door voor 5.1 surround sound? Heel graag zou ik hierover wat tips of aanraders krijgen.
Je moet dus een geluidskaart nemen met Dolby Digital Live! en/of DTS om die audio real time te kunnen maken.
Let wel dat het moederbord wat ik nu heb, de asrock z68 extrem3 gen3 in het BBG aanschaf GAMEsysteem voltallig word aangeraden. Dan mag je er toch van uit gaan dat deze ook het 5.1 geluid levert wat je als GAMER mag verwachten?
Bij de BGG wordt geen 5.1 set gelinkt, maar er slechts één voorgesteld. De set die voor wordt gesteld is er eentje met analoge aansluitingen en daarmee krijg je wel 5.1 geluid. Als je je set analoog aan gaat sluiten heb je gewoon 5.1. Echter niet digitaal, maar analoog. En het verschil dat je op het display van je set geen Dolby Digital of DTS ziet.
En mijn logitech z5500 heeft zelf ook een DTS en DOLBY DIGITAL decoder, waarom werkt dat dan niet eigenlijk

Het is een
decoder, om dat geluid te decoderen zal het wel eerst de set in moeten worden gevoerd. En om DTS en Dolby Digital aan te maken heb je dus Dolby Digital Live en DTS Connect nodig.
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.