Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJTP
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Hallo Tweakers,

Al een paar weken overweeg ik in mijn één jaar oude 13.3" Acer Travelmate TimelineX 8372T te voorzien van een SSD, omdat (met name bij het opstarten, ik wissel vaak van Windows naar Ubuntu voor m'n studie) toch wel vrij langzaam is inmiddels. Ik heb al wat research gedaan, de harde schijf die er momenteel in zit is een Hitachi HTS545025B9A300. Dat is een 2.5" SATA-300 harde schijf van 250GB (5400RPM), met matige specs. In mijn desktop heb ik al een half jaar een SSD, en ik vind het heerlijk, zeker een van de beste keuzes die ik gemaakt heb bij de aankoop.

Wat bijvoorbeeld een optie is, is de populaire Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB. Die is weliswaar een stuk kleiner, maar de HDD in m'n laptop zit toch lang niet vol (ik denk 150GB gevuld, kan ik nog wel opschonen indien nodig). Qua specs is die superieur, en het formaat is ook gelijk, dus het lijkt een goede keuze. Toch zijn er een paar dingen waar ik een vraag over heb:
- Dit is een SATA-600 SSD, en voor zover ik heb kunnen nagaan heb ik gewoon te maken met een SATA-300 aansluiting. Ik zal dan nooit van de volledige snelheid kunnen profiteren, maar heeft het wel zin dan om deze SSD te kiezen, of kan ik er beter eentje zoeken met een SATA-300 aansluiting?
- Eigenlijk wil ik m'n bestanden en programma's niet kwijt, aangezien er ook wat dingen op staan die ik met veel pijn en moeite werkend heb gekregen (software/drivers van oude scanners e.d.). Vandaar mijn topic titel: ik heb wat informatie opgezocht over ghosting, dus ik ben benieuwd naar ervaringen daarmee. Kan ik gewoon beide harde schijven in m'n desktop prikken (waarbij ik dan in BIOS wel kan regelen dat hij het OS dat op de laptop HDD staat negeert), en dan met een programma alles bit voor bit van de laptop HDD op de nieuwe SSD krijgen?
- Hoe zit het met partities, worden die ook netjes mee gekopieerd? En maakt het uit dat de SSD een heel andere harde schijf is, met misschien ook wel een andere grootte?
- Hoe ingewikkeld is het vervangen van een HDD in een laptop? Ik heb hem al open gehad om er RAM bij te zetten, en voor zover ik kon zien lag de HDD me daar ook al toe te lachen (zonder zegeltjes e.d. te breken) dus zou ik die er probleemloos uit kunnen halen? En zou het misschien ook kunnen dat m'n laptop de nieuwe harde schijf niet accepteert o.i.d.? Ik kan gewoon in BIOS instellen dat hij moet booten vanaf die nieuwe schijf, maar leidt dat niet tot problemen?
- Wat voor trucjes kan ik gebruiken om een SSD zo goed mogelijk te laten presteren? Ik geloof dat Windows automatisch al een aantal dingen uit zet (defragmentatie e.d.), maar zijn er nog trucjes of programmaatjes die winst kunnen geven?

Als iemand nog meer opmerkingen heeft die mij op weg kunnen helpen, hoor ik het graag.

Alvast bedankt voor enige hulp!

I didn't want to believe my dad was stealing from his job as a road worker. But when I came home, all the signs were there.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een SATA 6Gbps SSD kun je ook prima aansluiten op een 3Gbps connector, je haalt er alleen niet de max snelheid mee.

Ik zou je schijf niet gaan ghosten overigens, dat gaat meestal niet zo lekker met de alignment van de SSD. Ik zou gewoon een reinstall doen en dan evt die bestaande disk extern aansluiten, zodat je de data daar nog vanaf kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-08 21:40

Swordlord

Act first, think never

Welkom op het forum.

De meeste antwoorde op je vragen zijn hier in deze 2 topics vinden, hier had je eigenlijk ook de vragen beter kunnen plaatsen...
Het grote SSD topic ~ Deel 9
[BBG aanschaf] SSD

Om kort alles te beantwoorden:

1: Ondanks Sata-300 is de m4 nog steeds de beste SSD die je kan hebben

2: Ghosting is niet aan te raden, door alignment problemen. Zoals eerder aangegeven door Terw_Dan. Dus clean install is beter.

3: Ghosting past partitie grotes aan als het moet. Maar dan kom je weer op punt 2 terecht, alignment..

4.1: Hoe ingewikkeld het is ligt aan je laptop... maar zoals jij aangeeft, moet het een eitje zijn.
4.2: Problemen met je BIOS hoef je normaal niet te verwachten.

5: Geen extra tweaks toepassen als je een clean install van Windows 7 doet.

[ Voor 14% gewijzigd door Swordlord op 18-10-2011 16:06 ]