Ik weet niet of dit een optionele theorie is hoor, maar misschien dat Matthijs er wat meer over kan zeggen:
Is het mogelijk dat MS eerst even de verkoopcijfers/marktaandeel af wacht voordat zij miljoenen (miljarden?) investeren in het wereldwijd aanbieden van de Bing diensten?
Ze schenken miljoenen aan de fabrikanten om de reclames snel en groots aan te pakken. Dit geld hadden ze ook in hun diensten kunnen steken, maar dat zou geen (minder) nieuwe klanten opleveren. Dat de bestaande klanten wel meer tevreden zouden worden zal mond-tot-mond namelijk minder nieuwe klanten opleveren dan die reclames. En aangezien bijna iedereen toch zijn tel met een abo koopt, hebben ze nu in Nederland in ieder geval nog 2 jaar de tijd om hun diensten op orde te krijgen.
Ik besef ook dat MS meer dan genoeg geld bezit om WP7 wél groots aan te pakken. Daarnaast is (mede door het geld) ook mankracht geen probleem. Daarom vind ik mijn bovenstaande theorie wel erg logisch klinken; eerst even de reacties, en vooral het marktaandeel, afwachten en dan pas (nog) meer geld erin pompen.
Bovendien zijn diensten die je nooit gekend hebt ook niet zo erg om te missen. Een beetje Tweaker speurt het internet wel af, maar het grooste deel van de gebruikers niet. Wat echter veel erger is, is dat er cruciale apps missen in de Marketplace, en ik heb liever dat MS miljoenen investeert om eigen developers naar bedrijven te sturen en zo apps te ontwikkelen, dan dat we de Zune pass en Bing vision krijgen.
Met cruciale apps bedoel ik natuurlijk niet Shazam of een spelletje (Angry birds is nog niet zo oud op WP7), maar echt apps die je nodig hebt en zakelijke klanten ervan kunnen weerhouden om WP7 te kiezen; banken en navigatie in mijn geval. ABN, Rabo en TomTom, die 3 mis ik het meest.
Mocht MS die bedrijven helpen om hun apps te ontwikkelen dan levert ze dat niet alleen positieve pers op (pers is gratis reclame), maar ook een enorme naamsbekendheid bij de leken. Op mijn vraag aan ABN of en wanneer er een WP7 app uitkomt reageerden ze namelijk met dat die er voor de iPhone, iPad en iPod touch al is, dat hij voor Android eind juli beschikbaar komt en voor Blackberry in het najaar.
Nu verwacht ik dat deze 'standaard' mail aardig oud is, want om nu aan te kondigen dat de Android app in juli beschikbaar gaat komen betekent namelijk juli 2012.
En ik ken natuurlijk de anderen OSen wel, maar voor velen is WP7 nog een onbekende naam. Een goede naamsvermelding op sites van banken zal dus goed voor de naamsbekendheid zijn.
Zelfs op de homepage van WhatsApp kun je níks over WP7 vinden. In de banner 4 telefoons, geen WP7. Rechts bovenin het witte blok "WhatsApp for your phone", geen WP7. Zelfs onderaan bij alle links staat onder Download geen WP7... Zelfs op de Download pagina hebben ze alleen een linkje staan, terwijl de concurrenten allemaal telefoons + naamsvermelding hebben. En ook is er nog geen WP7 FAQ.
Stuur die knullen toch even $ 5.000,00 om het er wel op te zetten, lijkt mij?
Veel mensen snappen trouwens ook niet wat het verbreden van een dienst inhoud. Ik heb bij Kaspersky gewerkt, en om daar alle stukjes tekst en foutmeldingen van een nieuwe versie naar het NL vertaald te krijgen zijn we weken bezig geweest. Nu ken ik de missende Bing diensten (natuurlijk) niet, maar die zullen ongetwijfeld ook zeer veel tekst bevatten. Na het vertalen moet ook alles weer getest worden op fouten, maar ook op design. Als tekst wegvalt kun je namelijk weer opnieuw beginnen. En dan heb je nog het feit dat de VS 1 grondwet kent, in Europa heb je de Europese (Unie?) wetten/richtlijnen, en ieder land heeft daarnaast zijn eigen grondwet.
Zelfs als je niks overtreed, MOET een bedrijf als MS de wet wel van top tot teen kennen, om die zekerheid te hebben dát ze niks overtreden, en dat in 20-30 landen. (Ik weet niet precies in hoeveel landen buiten de VS WP7 inmiddels verkrijgbaar is, vandaar de schatting.)
Persoonlijk mis ik niks aan de Zune pass, wat het ook mag zijn. Ik reis bijna altijd met de auto, en thuis heb ik radio/tv/pc, dus waarom zou ik dan mijn tel nog moeten volgooien met muziek? Er is sowieso bizar weinig ruimte voor, want ik vind 16 GB (waarvan maar 12 GB bruikbaar!) op de Titan al schrikbarend weinig.
De 3GS uit 2009 had al een 32 GB optie... En nu heeft de 4S al 64 GB. WP7 moet het nog met 16 GB stellen, omdat..?
Bing Vision hebben we wel, maar is nog beperkt. Ik zie er alleen het nut niet van in om de camera te starten + te richten op een boek + goed stil te houden zodat hij een foto kan maken + te wachten op resultaten... als je ook gewoon de titel in Bing search kunt intypen en je binnen 1 seconde klaar bent...
Daarnaast moet ik wel aankaarten dat de vertaal functie zéér goed werkt. Af en toe heeft hij wat moeite om in een restaurant de tekst op een menu kaart goed te herkennen, maar hij kent wel bijna alle woorden. Getest in Barcelona op verschillende menu kaarten, zowel Spaans -> NL als Engels -> NL.
(Bing) Music search is overbodig nu SoundHound er is, en in de toekomst misschien het bekendere Shazam.
Bing local scout is ook overbodig met de app Tripadvisor.
Wat ik wel HEEL erg mis, en wat voor mij een van de redenen was om voor WP7 te kiezen is "App connect". Juist die functie leek mij zo fijn, dat ik er wel erg hard van baal dat die er niet in zit. Als voorbeeld de IMDB link aan Bing search zou erg handig zijn.
Zoekknop -> film titel -> IMDB app link.
Of: IMDB app opzoeken (als hij niet gepind is) -> IMDB app openen -> search -> titel -> resultaat.
Dan zou het via Bing search toch een stuk makkelijker werken...
Ik heb tegen iedereen die sceptisch was continue lopen roepen hoe geweldig WP7 gaat worden, want (live tiles enzo) "je hoeft niet meer continue een nieuwe app te openen om informatie te krijgen". Helaas blijkt dit een illusie te zijn en moet dat dus ook wel in WP7, en biedt op dat gebied niks beters dan de concurrentie.
Wat ik ook bijzonder storend vind, maar dit is niet aan ons land verbonden, is dat (bijna) geen enkel spel kan "multitasken" (voor zo ver je het multitasken kunt noemen wat er in WP7 mogelijk is). Zo goed als iedere game, in ieder geval de Xbox live games waarvan ik juist had verwacht dat zij het wél zouden kunnen, wordt gereset naar het start scherm. Zit je net lekker in Ilomilo te puzzelen, krijg je een sms of telefoontje en kun je weer opnieuw beginnen.
Zelfs een tekst app als NU.nl reset zichzelf continue. Even een artikeltje mailen? Kun je daarna weer lekker opnieuw gaan zoeken naar waar je gebleven was. O ja, en voor het gemak moet je dan ook weer alle artikelen opnieuw downloaden... daar gaat je databundel.
Een laatste klaag puntje vind ik toch ook wel de trieste hoeveelheid tabbladen die IE9 kan onthouden. Hoezo maar 6? Dat er een limiet op zit kan ik begrijpen, maar 'maar' 6 tabbladen?! Hadden ze dit niet even op 12 of liever nog 18 of 24 kunnen instellen?
Met zulke vreemde beperkingen (ook maar 5 apps in "multitasken") is het toch een beetje cheaten om je OS sneller dan de concurrenten te noemen waarop er geen limiten zijn ingesteld.
Kwam net dit stukje tegen op
http://www.bing.com/commu...ate-bing-o-on-mango.aspx:We know you are hungry for innovative services, and we are always working on expanding our platform. In some cases, because of regional availability of services or even local laws and regulations, not all features are available in all areas. That said, Windows Phone “Mango” includes hundreds of new features to deliver smarter and easier communications apps and Internet.