• Awaken1
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 27-11-2025

Awaken1

All hail the mighty hypnotoad!

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik ben op zoek naar een mediaspeler.
Nu heb ik hier al meerdere reviews en topics gelezen maar ik kom er niet uit.

Wat ik wil:
Budget: 200 euro max.
Moet afspelen: In ieder geval ISO en MKV.
Via: HDMI
Inbouwmogelijkheid: Ja, ik heb al een 2TB schijf thuis liggen.
WLAN/LAN: mag allebei.

Ik wil als mogelijk direct downloaden op de mediaspeler via nzb/usenet of via de pc met een snelle overdrachtssnelheid.

Ik zat zelf te denken aan deze:
pricewatch: Eminent EM7280
Of de 7285 maar volgens mij is alleen de WLAN extra?

pricewatch: AC Ryan Playon!HD 2

pricewatch: Dune HD Smart D1

Zijn er mensen met ervaringen met deze mediaspelers en kunnen jullie mij helpen om eventueel wat af te strepen?

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-02 22:49
De Dune Smart is een speler die van de gangbare formaten het meest van alle beschikbare mediaspelers de bestanden probleemloos afspeelt.
Tevens heeft de Dune een prettige interface om mee te werken. Ook voelt de algehele bediening lekker soepel aan. Bij de AC-Ryan wordt hier regelmatig over gemopperd.
Daarnaast zijn er goede programma als Yadis, Zappiti en MCIM om het cover-art voor de speler te regelen. Dit werkt ook wanneer de films/series op een USB HDD staat.
De beeldkwaliteit en 23,976 Hz support zijn ook erg goed.
De relatief hoge prijs is zo ongeveer het enige echte nadeel van het apparaat.

De Dune en de AC-Ryan zijn een stuk goedkoper. maar kunnen de souplesse en het gemak van een Dune niet evenaren. Ook op gebied van Blu-Ray ondersteuning moeten deze spelers hun meerdere erkennen in de Dune.
Realtek claimt met de 1185 een fatsoenlijke Blu-Ray ondersteuning te bieden. Ik ken de Realtek 1185 niet maar verwacht niet dat deze Blu-Ray ondersteuning (menu's en HD-audio) net goed is als van de Dune

Op gebied van de standaard MKV (met subs en DTS-audio) zullen de genoemde spelers vrijwel niets voor elkaar onderdoen.

Je moet zo zien.
Met de AC-Ryan en Eminent koop je Volkswagen. Als doet wat het moet doen en hebben geen echte rare fratsen. Je koopt dus een fatsoenlijk product.
Met de Dune koop je een Audi. Net als de Volkswagen een goede auto maar waarom zou je een Audi kopen als een Volkswagen ook voldoet? Bekijk een Audi maar eens van binnen en ga er mee rijden. Je komt dan een stuk verfijning tegen. Dit geldt ook voor de Dune. In eerste instantie zie het verschil niet. Totdat je deze gaat gebruiken, dan merk je dan de Dune toch een heel fijn apparaat is en wil je niet terug naar de andere 2 (ik niet meer tenminste)

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02:37

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Waardoor twijfel je op dit moment...dat is de meest kritieke vraag, vermoed ik. :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Awaken1
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 27-11-2025

Awaken1

All hail the mighty hypnotoad!

Topicstarter
Michael Knight schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 23:23:
Waardoor twijfel je op dit moment...dat is de meest kritieke vraag, vermoed ik. :)
Nou dit wordt mijn eerste mediaplayer en ik wil gewoon een goede speler die een aantal jaartjes meekan.
Ook moet hij een goede interface hebben en veel afspelen.

Ik twijfel tussen de Dune en de Eminent 7280.
Ik weet dat de Dune een verfijnd apparaat is maar volgens mij speelt de Eminent ook alles af wat de Dune kan en heeft een Gigabit ethernetverbinding. Daarom vraag ik mij eigenlijk af of die 70 euro die je extra in de dune investeert wel gerechtvaardigd zijn..

Ik wil gewoon een veilige investering doen.

Edit:
Die ziet er inderdaad ook goed uit, maar gezien de prijs en vergelijking met de eminent lijkt mij de eminent beter.

[ Voor 26% gewijzigd door Awaken1 op 18-10-2011 09:13 ]

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Bedenk je wel dat de gigabit aansluiting in vrijwel geen enkel geval het maximale aan throughput haalt. Niet bij de Dune en niet bij elke andere mediaplayer.

Tis leuk dat het er op zit en dat je net wat meer dan 100mbit er doorheen kunt jagen maar volledig gigabit ga je niet halen.

https://discord.com/invite/tweakers

• Athome
Volledig mee,

De Dune kan de 100 mbit vol trekken maar veel meer ruimte zit er volgens mij niet in.
De Realtek 1185 kan de 100 mbit volgens mij niet vol trekken.
Dat gigabit is gewoon marketing. Realtek heeft een zwak netwerk gedeelte in de chip zitten.

100 mbit is voldoende voor alle populaire formaten.

TS gaf aan dat hij een 2TB via USB wilde aansluiten, dus vanaf de USB gaan spelen, ben ik van uit gegaan. De snelheid van het netwerk leek mij dan niet belangerijk.
Wil TS wel gaan streamen, blijft de Realtek te zwakkere keuze. MKV moet goed gaan. Blu-Ray ISO zal op het randje zijn.

Gezien de vele problemen met streamen (allerlei spelers) blijkt dat niet alleen de speler de boosdoener is bij problemen. Ook het netwerk zelf (kabels, switches en server) doet een aardige deuntje mee. De Dune geeft je over het algemeen meer bufferruimte bij streamen dan een Realtek chip

Verwijderd

Het klinkt een beetje alsof je bij Dune werkt moet ik zeggen :) Anyway, beide spelers gaan een BluRay ISO niet trekken want die ligt qua bandbreedte zeker boven de 20 MBPS. Zelf heb ik een tijd een Asus O!Play gehad met Realtek chip en heb daar eigenlijk geen problemen mee gehad. Speelde alles af en ondersteunde DVD-menu's etc.

Nu heb ik een HTPC en dat is toch wel wat fijner :)

• Athome
Ik werk niet bij Dune maar heb wel verschillende mediaspelers gehad en ook een HTPC (een paar jaar geleden). Ik vind tot nu toe de Dune gewoon de meest prettige mediaspeler en de meerprijs dubbel en dwars waard. Naar mening doe er gewoon geen miskoop aan.

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:52
Athome schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 14:59:
Ik werk niet bij Dune maar heb wel verschillende mediaspelers gehad en ook een HTPC (een paar jaar geleden). Ik vind tot nu toe de Dune gewoon de meest prettige mediaspeler en de meerprijs dubbel en dwars waard. Naar mening doe er gewoon geen miskoop aan.
Hiervoor hoef je inderdaad niet bij Dune te werken. Popcornhours, hdx, netgear, van alles in het bezit gehad. Maar de Hdi dune is verreweg superieur. Prijskaartje was daar ook altijd naar, alhoewel dat nu begint bij te trekken. Als iemand mij om advies vraagt en gewoon een speler wilt die alles slikt en kan --> Dune.
Zie het een beetje als de BMW/Mercedes onder de mediaspelers.

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Nu online

servies

Veni Vidi Servici

Verwijderd schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 14:36:
Het klinkt een beetje alsof je bij Dune werkt moet ik zeggen :) Anyway, beide spelers gaan een BluRay ISO niet trekken want die ligt qua bandbreedte zeker boven de 20 MBPS. Zelf heb ik een tijd een Asus O!Play gehad met Realtek chip en heb daar eigenlijk geen problemen mee gehad. Speelde alles af en ondersteunde DVD-menu's etc.

Nu heb ik een HTPC en dat is toch wel wat fijner :)
Ik heb een Dune SMART D1 en ik heb geen enkel probleem om een BluRay ISO af te spelen over het netwerk...

Verwijderd

En wat is de bandbreedte van die Bluray?

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Nu online

servies

Veni Vidi Servici

Verwijderd schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 11:42:
En wat is de bandbreedte van die Bluray?
Meer dan 20 Mbps iig. De Dune haalt zonder problemen 90 Mbps qua netwerkperformance.
van Wikipedia:
BD Video movies have a maximum data transfer rate of 54 Mbit/s, a maximum AV bitrate of 48 Mbit/s (for both audio and video data), and a maximum video bit rate of 40 Mbit/s.
Dus allemaal makkelijk haalbaar voor de Dune (en andere Sigma gebaseerde spelers)

Verwijderd

NM, dacht dat een Bluray in MBPS streamde ipv mbit/s :)

[ Voor 159% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2011 15:25 ]

• stonie76
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-10-2022
Als ik op deze vraag mag inhaken,
ben zelf ook al een tijdje de diverse topics aan het volgen en heb de keuze inmiddels tot 3 modellen terug weten te brengen.

AC Ryan Playon!HD2 valt voor mij af gezien de slechte recensies die ik her en der terug vind.

De 3 modellen die ik nu op het oog heb:
Mede8er MED500X
pricewatch: Mede8er MED500X
(alternatief is de 500x met 640gb, scheelt +/- 32 euro)

Xtreamer Pro
pricewatch: Xtreamer Pro

Eminent EM7280
pricewatch: Eminent EM7280
(alternatief is de EM7080 met 1TB harde schijf, zelfde prijs maar dan incl hd)

Qua prijs ontlopen ze elkaar niet echt veel. Bedoeling is om deze te voorzien van een 1TB interne schijf die ik nog heb liggen en via LAN te koppelen aan mijn netwerk. WiFi is geen vereiste.

Welk van deze 3 spelers hebben het mooiste en fijnst werkende menu en waar zou jullie voorkeur naar uit gaan?

• Athome
Heb persoonlijk geen hoge pet van Xtreamer, dus geen Xtreamer
De Mede8er die jij noemt is van de vorige generatie. Dat is geen probleem vooral als je niet wilt gaan streamen. Daar laat de vorige generatie zo hier een daar wat steekjes vallen. De firmware is echter wel goed uitontwikkelt. Wil je inderdaad alleen gebruik maken van interne schijf, dan is de Mede8er mijn keuze.

• Eskiya
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08-02 04:08
Ik ben op zoek naar een mediaplayer (met blueray) voor m'n Samsung UE55D8000. Kan de Dune HD Max ook 3d content afspelen?

• JunkieXP
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23-01 14:00

JunkieXP

Missing the BB10 Flow =)!

Eskiya schreef op woensdag 16 november 2011 @ 11:06:
Ik ben op zoek naar een mediaplayer (met blueray) voor m'n Samsung UE55D8000. Kan de Dune HD Max ook 3d content afspelen?
Zover ik weet wordt alleen 720P 3D ondersteund, 1080P 3D vereist een HDMi 1.4 poort waar de Dune HD Max enkel over HDMi 1.3 beschikt.

Desktop: Wacom Intuos Pro | Logitech Z2300
Gadgets: iPhone 13 Mini
Earcandy: Sony WH1000XM3 & Beats Pro

Het Algemene Screen-Protector Topic

• Le_Freak !
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 31-01 11:21
Eskiya schreef op woensdag 16 november 2011 @ 11:06:
Dat kan hij ja maar alleen geen 3d full HD, ik heb zelf de UE55D7000 en ga voor de dune Max, en deze is ook weer te upgraden met een nieuw mainbord zodra die er komt zodat je wel 3D full HD kan kijken.

Specs

Pagina: 1