Raar probleem met opstarten, knipperlicht bij power switch

Pagina: 1
Acties:

• chunyu
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-10-2025
Beste Tweakers,

Enige tijd geleden (2-3 weken) vertoonde mijn desktop opstart problemen. De symptonen zijn als volgt:

Ik druk op de power switch en binnen 2 seconden valt hij zelf uit. De power LED knippert vervolgens.

Je ziet dus net de POST scherm niet eens.
De LED van de powerswitch begint dan te knipperen. Niet snel, maar best traag: Om de 1-2sec aan en dan weer 1-2 sec uit. Dit herhaalt zich dan de hele dag als je er niets aan doet. Dus als je de stekkers niet eruit trekt.

Ik deed dus de voeding uit en wachtte totdat ik opnieuw kon starten. Dit lukt soms, maar sinds een paar dagen geleden steeds minder. Ik heb bijv al een weekje niet me desktop gebruikt.

Ik probeerde gisteren het volgende: Helemaal kaal plukken, dus alleen de moederbord, cpu, 1 memory en 1 sata HD en 1 videokaart. En hij draaide prima !? Toen weer alles aangesloten. Alleen een error met ingebouwde LAN-poort. Maar na herstarten (!) deed deze het weer. Ik had gisteren toch wel 5x opnieuw opgestart en geen problemen. Gisteren deed hij het opeens weer wel! (voor bijna 12u lang, hij is namelijk ook onze "mediatheek" voor onze tv)

Vanochtend.... na 5 x opnieuw gestart te hebben lukt het weer niet...
Het bekende knipperlicht kwam weer tevoorschijn... wat voor raar probleem heb ik nou?!

Details:

Moederbord: MSI K9N4 Ultra-F
AMD X2 3800+ (EE)
TEAM Xtreem 2x1GB
Peak 8600GT (256MB)
3 WD: 160GB (IDE) en 320GB (SATA) en 1TB Caviar Green (SATAII)
1 NEC DVD-/+RW brander (inmiddels helemaal ontkoppeld)
Een Corsair CX400W (jaartje oud)

Heel erg bedankt voor het meedenken beste tweakers! Ik weet niet wat het probleem is en vandaar deze post.

Alvast bedankt,

Met vriendelijke groet,

Cy

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-02 19:15
99,9% een voedings probleem, probeer de voeding te verwisselen.

• Jerdek
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
slaapstand/hybernation misschien aanstaan?

Kennis maakt macht, kennis delen maakt machtige vriendschappen.

• chunyu
Beste,

De voeding is net een jaartje nieuw (of oud).

De symptonen van een kapotte voeding heb ik al eerder gehad, zie oude post/link hierboven.
Begrijp ik van u goed dat dus de knipperlicht van de desktop iets in deze richting wil zeggen? (rekeninghoudend met de symptonen): de voeding geeft niet genoeg of "verkeerd" stroom. Want gisteren deed hij het wel de hele dag en opstarten doet hij wel gewoon. Maar hij komt niet verder dan de bios

(met verkeerde stroom bedoel ik dat het niet soort stroom/spanning/frequentie geeft dan dat er op de specs staan:
Corsair CX400 Power Supply (CMPSU-400CX)
Voltage +3.3V +5V +12V -12V +5Vsb
Max. Current 20A 20A 30A 0.8A 2.5A
Max Combined Wattage 130W 360W 9.6W 12.5W
Total Power: 400 Watts)

En kan het zijn dat die 99,9% kans op een defect van de voeding iets minder is? Spreek je uit eigen ervaring met zulke symptonen, uit een gecalculeerde gok of een wilde gokje?

Bedankt voor je reactie!
Mvg,

• chunyu
Beste Jerdek,

Dat dacht ik ook een keer. Maar wat bedoel je precies?
Bedoel je dit? Dat mijn desktop automatisch die stand aanneemt bij een fresh start?
Ik heb wel sinds kort Windows 7 erop geinstalleerd (2-3 maanden geleden) (automatisch andere (bios) instellingen? kan dit?)

Met een fresh restart bedoel ik: Gisteravond "shutdown" gedrukt. En de stekkerdoos de stroom eruit gehaald. En de volgende ochtend op de power knop drukken.
Jerdek schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 15:39:
slaapstand/hybernation misschien aanstaan?
Bedankt voor het meedenken!

[ Voor 10% gewijzigd door chunyu op 16-10-2011 15:50 ]

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-02 19:15
Ik heb inderdaad heel wat jaartjes hardware ervaring, maar het blijft altijd een gok. (m'n glazen bol is momenteel stuk :) )
Als je geen reserve voeding heb liggen kan je niks uitsluiten, en een voeding van een half jaartje kan nog steeds stuk gaan.
Dus mijn tip blijft : probeer je voeding te verwisselen, dat is de enige mannier van uitsluiten.

• chunyu
Bedankt!

Ik heb even gekeken, het is zelfs een jaartje oud. (inmiddels gecorrigeerd)

Ik zal proberen een voeding te vinden, uit te wisselen en uit te testen!

Iemand nog andere clues over deze "verschijnselen"?

[ Voor 3% gewijzigd door chunyu op 16-10-2011 16:08 ]

Verwijderd

chunyu schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 15:09:
Ik probeerde gisteren het volgende: Helemaal kaal plukken, dus alleen de moederbord, cpu, 1 memory en 1 sata HD en 1 videokaart. En hij draaide prima !? Toen weer alles aangesloten. Alleen een error met ingebouwde LAN-poort. Maar na herstarten (!) deed deze het weer. Ik had gisteren toch wel 5x opnieuw opgestart en geen problemen. Gisteren deed hij het opeens weer wel! (voor bijna 12u lang, hij is namelijk ook onze "mediatheek" voor onze tv)
Heb je alles 1 voor 1 weer aangesloten en vervolgens opgestart? Misschien kom je er zo achter welk onderdeel problemen geeft, of waar eventueel de voeding problemen krijgt.
Heb je het laatste bios geflasht?

• chunyu
Beste ,

Ja ik begon dus zaterdag een voor een aan te sluiten. En het werkte gelukkig bij de eerste poging al.

Vervolgens steeds meer toegevoegd en tenslotte alles erin. (vandaar dat ik die ene zaterdag 5x opnieuw had gestart. ) Aan het eind dus alles weer erin gedaan en hij deed het weer. (zelfs voor een volle dag)

Een beetje apart dus. Iemand nog tips?

ps vandaag deed hij wonderbaarlijk weer...zonder opstart problemen...

ik twijfel echt of hardware een eigen leventje leiden... ai ergens ingebouwd?
Verwijderd schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 16:18:
[...]

Heb je alles 1 voor 1 weer aangesloten en vervolgens opgestart? Misschien kom je er zo achter welk onderdeel problemen geeft, of waar eventueel de voeding problemen krijgt.
Heb je het laatste bios geflasht?

• chunyu
Ik probeer verder een van deze dagen aanspraak te maken op de garantie van de voeding. Dit is immers de enigste aansluiting dat ik nu heb ...

edit: ik kan wellicht tegelijk nog de bios updaten:
Hij heeft namelijk een bios dat dateert uit "110606" (juni 2006)
en op de website staat de laatste versie van 2007-10-22

Dus wellicht (meer) hoop =D

[ Voor 41% gewijzigd door chunyu op 17-10-2011 20:56 ]

Pagina: 1