• chunyu
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23-08 22:55
Mijn oude desktop computer heeft me al 4-5 jaren trouw gediend.
Opeens vandaag, toen mijn moeder weer Plants vs Zombies ging spelen,
crashte de computer. De scherm werd ineens zwart en de computer hield ermee op.
Mijn moeder probeerde het weer aan te doen middels de aan/uit knop, maar tevergeefs
het ging niet meer aan. Toen rook ze een verbrand geur, alsof er een kortsluiting was.
Toen kwam ik kijken en rook dat geur ook.

Ik was optimistisch en hoopte dat het iets anders was en ging de binnenkant van
de computer schoon stofzuigen, in de hoop het te redden. Ik ging de voedingskabel
weer erin doen en de keyboard en DVI kabel. Maar het ging niet meer aan.

Heeft er iemand hier ervaring mee? Ik vermoed dat de moederbord of voeding (psu) niet meer werkt.
De computer gaat immers helemaal niet meer aan, dus of de schakelaar is stuk of de voeding is stuk.
Zelf heb ik weinig ervaring hiermee, kan iemand mij in het begin in de goede richting sturen?
Ik heb in de afgelopen maanden op de desktop geen nieuwe hardware/drivers geïnstalleerd.

Hier is de configuratie van mijn desktop computer:

Voeding: Xion 500 watt
(+3.3V / +5V / +12V1 / +12V2 / -12V / +12VSB)
(22A / 16A / 15A / 16A / 0,8A / 2,5A)

Moederbord: MSI K9N4 Ultra-F
AMD X2 3800+ (EE)
TEAM GROUP DDR2 667MHz
Peak 8600GT (256MB)
2 WD: 160GB (IDE) en 320GB (SATA)
1 NEC DVD-/+RW brander

Alvast bedantk!

• uroy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Nieuwe voeding kopen, en hopen dat de rest van de hardware in orde zijn

talkin' is cheap, people follow like sheep

• chunyu
Bedankt, is dat gesproken uit een eerdere ervaring, een gecalculeerde gok, of een wilde gok
alvast bedankt

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

deze symptomen zijn 99% van de tijd de voeding :) en das ook gelijk het makkelijkst te vervangen.

• ploffie144
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 05-12-2024
Je kan eerst je voeding testen, voordat je een nieuwe koopt

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Het is inderdaad wel een idee om eerst eens een andere voeding in je pc te testen. Als 'ie het dan wel doet dan is de conclusie duidelijk en als 'ie het dan niet doet dan lost een nieuwe voeding kopen niks op, dan zal waarschijnlijk iets op het moederbord het begeven hebben.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• ploffie144
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 05-12-2024
Het kan verschillende oorzaken hebben, maar het begin is er.
Als je een andere voeding heb zou dat mooi zijn.
De kans is wel groot dat het de voeding is.....

Verwijderd

Als je je voeding uitbouwd dan kan je het volgende proberen.

1. Zet eerst de schakelaar acher op de voeding uit.
2. Pak dan de grootse stekker van de voeding, dus de aansluiting van het moederbord.
3. Op die grote stekker zit een groen en een zwart draadje direct naast elkaar, pak een paperclip, verbuig deze een beetje en verbind groen en zwart met elkaar.

4. Steek de stekker in het stopcontact, en in de voeding.
5. Zet dan de schakelaar achter op de voeding om, als de voeding aan springt is deze nog in orde

Ik heb het truukje tien talen keren gebruikt, en het is 1x fout gegaan, dat was wel bij een hele oude voeding. Er komt alleen een viese geur en een beetje rook uit de voeding, je huis zal er heus niet van in brand vliegen, gewoon meteen de stekker uit het stop contact trekken als het mis gaat.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 22:08:

2. Pak dan de grootse stekker van de voeding, dus de aansluiting van het moederbord.
3. Op die grote stekker zit een groen en een zwart draadje direct naast elkaar, pak een paperclip, verbuig deze een beetje en verbind groen en zwart met elkaar.

5. Zet dan de schakelaar achter op de voeding om, als de voeding aan springt is deze nog in orde

Ik heb het truukje tien talen keren gebruikt, en het is 1x fout gegaan, dat was wel bij een hele oude voeding. Er komt alleen een viese geur en een beetje rook uit de voeding, je huis zal er heus niet van in brand vliegen, gewoon meteen de stekker uit het stop contact trekken als het mis gaat.
Dit zegt alleen of de voeding inderdaad nog werkt of niet, maar niets over de voltages die hij afgeeft. Het kan zo maar zijn dat de 12v lijn is doorgebrand, dan kun je de groene en een zwarte met elkaar verbinden, maar dan gaat hij gewoon draaien.
Als je je computer open maakt, kijk dan meteen even de condensatoren en transistors na. Als de condensatoren er zo uitzien (of bol of opengebarsten ) heb je een probleem: http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1052734326.jpg. Transistoren horen er zo uit te zien: http://www.global-b2b-net...elevision_Transistors.jpg. Zit er een witte vlek ergens in het midden, dan heb je kans dat die is doorgebrand.

Mocht dat het geval zijn is je moederbord kapot (en wss ook je voeding...)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2010 22:23 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 22:16:
[...]

Dit zegt alleen of de voeding inderdaad nog werkt of niet, maar niets over de voltages die hij afgeeft. Het kan zo maar zijn dat de 12v lijn is doorgebrand, dan kun je de groene en een zwarte met elkaar verbinden, maar dan gaat hij gewoon draaien.
Als je je computer open maakt, kijk dan meteen even de condensatoren en transistors na. Als de condensatoren er zo uitzien (of bol of opengebarsten ) heb je een probleem: http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1052734326.jpg. Transistoren horen er zo uit te zien: http://www.global-b2b-net...elevision_Transistors.jpg. Zit er een witte vlek ergens in het midden, dan heb je kans dat die is doorgebrand.

Mocht dat het geval zijn is je moederbord kapot (en wss ook je voeding...)
Dat klopt iderdaad, dan zou je de overige lijnen kunnen testen met een multi-meter, of met een voeding tester waar je alle kabels op kan testen, maar die moet je maar net hebben.

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:07
Verwijderd schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 22:08:

Ik zou dan wel aanraden om iets van belasting op de lijnen te hangen, aangezien onbelast niet echt goed is voor de voeding. Hiervoor kun je een oude 3,5" schijf gebruiken, weet je ook meteen of je 12 en 5 volt lijnen nog enigsinds in orde zijn (of je hebt een oude schijf gesloopt :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uroy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
chunyu schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 18:34:
Bedankt, is dat gesproken uit een eerdere ervaring, een gecalculeerde gok, of een wilde gok
alvast bedankt
Ja, ik kom dat vaak tegen op mijn werk.
En als het dat niet is volgt dan de andere tips die hier boven zijn besproken.

Suc6

talkin' is cheap, people follow like sheep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chunyu
Bedankt!

Wat een scala aan geweldige reacties allemaal. Vooral die ene met die caps en transistoren,
ik heb gekeken en volgens mij is er niets kortgesloten. Ik heb verder geen spare
parts meer en ook geen multi-meter, ik ga daarom gewoon een psu kopen.

Weet iemand zo uit de hoofd een paar vuistregels vam hoeveel watt ik nodig heb?
En dat natuurlijk watt per lijn bedoel ik (niet de totale) (die Xion van vorige keer was overkill)

Hartstikke bedankt allemaal!

ps dat met paperclip wou ik proberen, totdat er 2 zwarte draden naast
dat één groene draad zat. dus ik heb ik dat voor nu laten zitten, en ook
omdat ik geen oude hdd heb om te dienen als belasting. Toch erg bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-09 17:09

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Voor reviews van voedingen:
http://www.jonnyguru.com/index.php
Bezuinig hier niet op en koop een goede (Corsair, PC en Powercooling, Seasonic, Enermax).
Ze zijn vaak wat duurder, maar die goedkope van een tientje slopen vaak de rest van je setup als ze de pijp aan maarten geven.
En voor wat je nu hebt moet ca. 450 - 500W voldoende zijn lijkt mij.

[ Voor 7% gewijzigd door DaLoona op 19-09-2010 15:05 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chunyu
Bedankt ! Mijn systeem is weer draaiend.
Ik wil hierbij nog twee dingen melden:

Ten eerste dat bij dergelijke symptomen een nieuwe voeding een zeer goed en gegrond advies is.

Als laatst wil ik wil ook mededelen dat een "Corsair CX400W" bij dit systeem adequaat werkt.
Dit zeg ik na 10 dagen zonder enige problemen te hebben

Hoop dat dit voor iemand anders ook een toegevoegde waarde zal hebben!

Nogmaals bedankt iedereen.
Pagina: 1