[mobo] Zotac Fusion freezes - huilen of RMA?

Pagina: 1
Acties:

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Ik heb afgelopen week bij Afuture een Zotac Fusion aangeschaft die in combinatie met een SSD-schijf moest dienen als htpc/light desktop/NAS/fileserver, en heb er Ubuntu 11.10 (eerst beta, nu rtm) opgezet.

pricewatch: Zotac Fusion-ITX WiFi
pricewatch: OCZ Vertex 2 SATA II 2.5" SSD 60GB

Nu werkt dat ding soms een dag perfect, en soms crasht/freeze'd ie opeens. Veelvuldig. Maar zonder oorzaak. Niet oververhit ofzo. Het lijkt bijna eerder te gebeuren als ie langer uit heeft gestaan. Volgens sensors is dat ding gemiddeld 60 graden. Bij 'bezigheid' (gzippen en builden) rond de 70 graden, maar de crashes gebeuren net zo lief tijdens idle'n Het beeld is dan 'kapot' , input reageert niet meer en de ssh daemon reageert ook niet meer.

Na gerommel met andere (sata)kabeltjes en een andere voeding was ik ten einde raad en besloot ik met tranen in mijn ogen naar tweakers te lopen. Daarom heb ik een aantal keer een foto gemaakt van het scherm na een freeze.

http://stuff.rednet.nl/rommel/trash/zotacfusion/zotac1.jpg
http://stuff.rednet.nl/rommel/trash/zotacfusion/zotac2.jpg
http://stuff.rednet.nl/rommel/trash/zotacfusion/zotac3.jpg
http://stuff.rednet.nl/rommel/trash/zotacfusion/zotac4.jpg
http://stuff.rednet.nl/rommel/trash/zotacfusion/zotac5.jpg

Het laatste redmiddel wat vaak bij andere crashende computers nog werkt zijn de SysRequests, maar deze werken ook niet meer.

Alt + SysRq + Raw keyboard mode
Alt + SysRq + End processes (sigterm)
Alt + SysRq + I Kill (sigkill)
Alt + SysRq + Sync
Alt + SysRq + Unmount
Alt + SysRq + Boot (reboot)

Volgens mij is het moederbord gewoon niet goed en moet ik deze RMA sturen.

Maar als zij een moederbord gaan testen, en de ene keer loopt ie 20 uur goed, en de andere keer crasht ie om het uur, dan is de kans groot dat ze na onderzoek ervaren dat er geen problemen zijn.

Wat denken jullie? Gevalletje RMA? Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Kijk even hoe het bord er fysiek aan toe is. Heb je toevallig geplopte condensatoren?

En wat doet het systeem b.v. onder Windows? (ja dat zal wel vloeken zijn voor jou als Linux user, maar toch he... bij wijze van test)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:52
Wat voor een geheugen gebruik je? Draai je verder met de laatste firmware op de ssd?

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:15
Heb je ook geprobeerd zonder de OCZ drive?
OCZ drives willen nogwel eens hangen, crashen en freezen.
(heb er zelf 6 :S )

[ Voor 6% gewijzigd door Hell-Slave op 15-10-2011 21:33 ]

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
@iedereen:

Het vervelende is dat de computer het in het beste geval een dag of anderhalf zonder crash achter elkaar doet. Het is dus niet makkelijk 'even' iets aanpassen en kijken of hij het al doet. Ik moet dus het meest waarschijnlijke eerst proberen, anders zit ik nog lang te twijfelen of het nu wel of niet een gevalletje RMA is.

Zo is het kapotte beeld bij een crash iets wat ik alleen kan vergelijken met hoe het beeld er eens uitzag met een kapotte videokaart. Verder doen kapotte schijven, kapot geheugen, kapotte voedingen en kapotte BIOSsen alles van rare foutmeldingen tot rare reboots, maar een dergelijke beeld-kapot freeze heb ik nooit in combinatie met falende hardware van deze categorieën gezien.

Daarom denk ik aan een falend moederbord, maar los daarvan lijkt het me het beste om eerst één geheugenmodule in één poort te proberen. Dat doe ik vanavond. Kijken of ie crasht.
McKaamos schreef op zaterdag 15 oktober 2011 @ 18:44:
Kijk even hoe het bord er fysiek aan toe is. Heb je toevallig geplopte condensatoren?
Dat is het eerste waar ik naar keek, het bordje lijkt in perfecte staat. Zo' n Mini-ITX ding daar zitten ook niet zo duizzelingwekkend veel componenten op.
En wat doet het systeem b.v. onder Windows? (ja dat zal wel vloeken zijn voor jou als Linux user, maar toch he... bij wijze van test)
Ah nee :P Een van de mooie punten van *buntu die iedereen wel kan waarderen is het gemak waarmee je live draait of een installatie doet. Dat testen van Windows bestaat dan uit een volledige installatie? Of zijn er ook live-images te vinden, bij voorkeur met hardwareversnelling preinstalled, die je hypothetisch kan branden en booten? Zoals je vroeger Mini-XP had?

Een vriend van mij heeft trouwens de Zotac AD02: pricewatch: Zotac ZBOX AD02
Dat is volgens mij prezies het zelfde moederboard maar dan preinstalled als barebone. Hij draait een beta van de laatste OpenElec vanaf een live-USB stick, wat ongeveer precies hetzelfde systeem is als wat ik handmatig heb geconfigureerd (Ubuntu 11.10 / XFCE / VAAPI / Catalyst) en daar draait het perfect.
Nielson schreef op zaterdag 15 oktober 2011 @ 21:27:
Wat voor een geheugen gebruik je?
Misschien moet ik vanavond even een programmaatje zoeken die de gegevens van de bankjes geeft (tips?), maar tot die tijd kan ik niet heel specifiek zijn:
Ik had een PC8500 DDR3 SODIMM 2GB over van mijn laptop. Daar heb ik een zelfde 'model' bijgekocht. Dat was de bedoeling in ieder geval. Leek precies hetzelfde maar het printje had een ander kleurtje.
pricewatch: Mushkin 2GB DDR3 SODIMM PC3-8500 CL7
Draai je verder met de laatste firmware op de ssd?
Daar heb ik eerlijk gezegd niet naar gekeken. Kan ik dat vanuit linux zien terwijl de schijf gemount is? Dan check ik het vanavond even.
Hell-Slave schreef op zaterdag 15 oktober 2011 @ 21:28:
Heb je ook geprobeerd zonder de OCZ drive?
OCZ drives willen nogwel eens hangen, crashen en freezen.
(heb er zelf 6 :S )
Nee niet geprobeerd. Ik dacht dat die crashes iets van de eerste SSD' s waren, en de latere SSD's alleen icm met de Intel Storage drivers? :P Hmm misschien is de toekomst net iets langzamer dan ik dacht. ;) Maar zo'n crash als ik op de foto heb gezet voor een schijfprobleem?

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:43
Ik zou zeggen dat de videochip, dus in dit geval de IGP en zodoende de northbridge niet volledig zuiver is, maar door de wisselende tijden van deze crashes wel bij de fabrikant door de tests is heen gekomen. Terugsturen, is niks aan te doen.

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
naarden 4ever schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 22:26:
Ik zou zeggen dat de videochip, dus in dit geval de IGP en zodoende de northbridge niet volledig zuiver is, maar door de wisselende tijden van deze crashes wel bij de fabrikant door de tests is heen gekomen. Terugsturen, is niks aan te doen.
Daar lijkt het inderdaad op als je het mij vraagt. Ik draai nu met één geheugenmodule, en hij draait al 5 uur zonder crash. Als ie de 2 dagen haalt ga ik twijfelen bij deze synopsis.
yes :)

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Yep, hij is weer gecrasht. RMA it is. ;(

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• Hell-Slave
Er zijn genoeg problemen met OCZ Vertex 2 drives : http://www.ocztechnologyf...y2-support-and-discussion

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Ja dat is waar ook. Ik heb ook tweemaal problemen met een Vertex 2 gehad. Van simpele io errors tot bizarre freezes, maar dat lijkt in de verte nog niet op bovengenoemde klachten waarbij er duidelijk een probleem met de video is.

Bovendien was die laatste crash bij het draaien van OpenElec vanaf een USB stick. Voor de volledigheid (het was vroeg/laat) even niet bij mijn laatste post gemeld. En een kwartier na het rebooten weer een crash. Ik heb wel weer een foto gemaakt, maar mijn camera ligt nog in de auto.

Bovendien, iirc, had een XBMC developer niet ook een nieuwe Zotac Zbox A02 met Vertex 2? Daarom raadde een vriend mij de Zotac Zbox A02 aan (maar ging ik voor het losse moederbord om meer schijven aan te kunnen sluiten bij wijze van NAS/Backup.)

Niet het geheugen, niet de ssd, heb alleen de voeding niet getest maar het lijkt me te onwaarschijnlijk dat deze voor videoproblemen zorgt. Heb al vaak ervaren welke truukjes een voeding op tafel kan leggen.

Het viel me ook op dat de processor geluid maakt als je heel dichtbij luistert. Hoogfrequent gebrabbel. Zoals een telefoonlader dat ook kan doen. Ik weet niet of dat tegenwoordig normaal is voor een processor?

Anyway, pakketje is al onderweg naar Afuture.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-02 21:56
Vertex 3 Max IOPS idem op een AMD bord in mijn geval.

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Zelfde crash? Met kapot beeld?
Een Memory Stick is wel een soort solid state drive, maar sticks zouden toch niet de zelfde problemen moeten geven als een SSD?

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:17

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Tja, dat kun je alleen uitsluiten als je de boel imaget naar een hdd en daar eens een week mee draait...

Hier stond een dode link.

• Reepje
  • Niet online
Een SSD is niet veel meer dan een verzameling sticks in raid0. En bekijk het SSD topic eens, dan weet je meer over je vertex2.
Ik zou toch eens proberen de boel op een HDD te draaien, dat kan toch niet zo'n grote operatie zijn?

Verwijderd

Keer je geheugen testen met memtest (minimaal 8 uur) sluit ook uit dat het je ram is.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Voor zover ik weet hebben sticks maar een beperkte levensduur en zijn die niet echt geschikt voor een OS op te draaien vanwege de hoge schrijf/lees acties. Precieze getallen weet ik even niet uit het hoofd maar in elk geval liggen die maximale lees/schrijfacties veelal een stuk lager als bij een ssd.

Maar wat de Vertex 2 betreft weet ik wel dat ik er ook al 2 gehad heb met problemen, meest gekke dingen tot complete freezes en dergelijke, en hetzelfde ook dus bij een Vertex 3 al gehad en ook met de meest gekke dingen.

• Hell-Slave
Sando schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 19:22:

Het viel me ook op dat de processor geluid maakt als je heel dichtbij luistert. Hoogfrequent gebrabbel. Zoals een telefoonlader dat ook kan doen. Ik weet niet of dat tegenwoordig normaal is voor een processor?
Dat heet coil whine ( YouTube: Seasonic X-850 Coil Whine ) en daar is vaak niks aan te doen.
Je processor veroorzaakt dit niet maar je moederbord. (videokaarten en voedingen kunnen dit ook veroorzaken)

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Geheugen en SSD was al ruled out. Dat ding hoort gewoon te werken vanaf USB want collega-bordjes van de Zotac A02 doen dat ook, dus is het bordje gaar.

Trouwens inderdaad nóg meer problemen met die Vertex 2 dan ik dacht. Maar nergens, nergens, zie ik een bug die dergelijke videoproblemen geeft. Dit effect heb ik alleen eerder gezien bij een verkeerd geplaatste koeling op een ATI Radeon 9800 (oid) in die tijd. Enige verschil was dat de computer er niet bij vastliep, maar toen was er ook geen sprake van een APU (CPU en GPU in één).

Als het iets met de koeling te maken heeft (ik denk het niet, mijn Core 2 wordt standaard heter) dan is dat niet mijn schuld, het bordje komt met koeling en alles prefab van de fabrikant.

@Hell-Slave: Dat inderdaad! :D

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• Hell-Slave
Dat coil whine geluid kwam dat van je moederbord,voeding of videokaart?
Ik ben het met je eens dat die SSD gewoon hoort te werken, maar helaas gaan ze vaak stuk en zijn nogal gevoellig voor foute instellingen en ouwe bios versies.
Ik zou gewoon dingen uitsluiten door een gewone hdd te gebruiken.

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-02 23:08
Sando schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 16:54:
Ah nee :P Een van de mooie punten van *buntu die iedereen wel kan waarderen is het gemak waarmee je live draait of een installatie doet. Dat testen van Windows bestaat dan uit een volledige installatie? Of zijn er ook live-images te vinden, bij voorkeur met hardwareversnelling preinstalled, die je hypothetisch kan branden en booten? Zoals je vroeger Mini-XP had?
Doe eens googlen, "windows 7 live CD / DVD" (oid). Neem aan dat je hirens boot cd wel kent.

• naarden 4ever
  • Laatst online: 17:43
Reepje schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 20:06:
Een SSD is niet veel meer dan een verzameling sticks in raid0. En bekijk het SSD topic eens, dan weet je meer over je vertex2.
Ik zou toch eens proberen de boel op een HDD te draaien, dat kan toch niet zo'n grote operatie zijn?
_O- :F :z

Een SSD is een plaatje met daarop flash- of DRAM chips. Maar het zijn zeker geen sticks.

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Hell-Slave schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 22:01:
Dat coil whine geluid kwam dat van je moederbord,voeding of videokaart?
Van de APU, dat is de processor en videokaart in één, (letterlijk in één, niet twee chipjes in één behuizing zoals bij de Core i3) en zit op het moederbord. Ik kon duidelijk horen dat het echt dáár vandaan kwam en niet van een ander onderdeel. Raar, maar als het 'normaal' is hoor je mij niet klagen. :) Het was hoorbaar doch heel zachtjes.
spNk schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 22:57:
[...]
Doe eens googlen, "windows 7 live CD / DVD" (oid). Neem aan dat je hirens boot cd wel kent.
Hiren is legaal vanaf versie 10. Daarvoor had je alleen 'Mini XP', geen Win 7.
Over legaal gesproken, met BartPE kon je je eigen Live CD maken van je Windows CD, maar werkt ook alleen met XP of Windows 2003. Onofficiële images draaien moet eigenlijk niet nodig zijn om een computer te testen.

On a related note, ik heb inmiddels Ubuntu 11.10 zien draaien op een identieke Zotac Fusion en een Zotac Zbox A02, dus ben niet langer in de veronderstelling dat het relevant is. :)

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Na 10 dagen en twee berichtjes van mijn kant werd medegedeeld dat het bord niet te testen is en daarom terug wordt gestuurd naar de fabrikant. Over 2 tot 4 weken hoor ik meer.

Jammer dat het allemaal zo lang moet duren, maar goed om te horen dat er iets gebeurt. :)

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Het heeft even geduurt, maar ik heb vandaag bericht gekregen dat de leverancier een vervangend moederbord heeft verzonden. :*)

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Pagina: 1