Toon posts:

Zou hij het overleven

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Damen und Herren.

Ik heb een paar dagen geleden de koeler van de CPU gedemonteerd om hem even goed te kunnen ontstoffen. Nu heb ik speedfan gedownload en de waardes bekeken en hij zegt het volgende:
System 31 C
CPU 33 C
AUX 25 C
HD0 27 C
CPU 154
MB 154 C
Core 0 42 C
Core 1 42 C

Ik maak mij niet zo'n zorgen (maar toch wel een beetje) want met zo'n warme CPU had ik natuurlijk nooit via deze pc met jullie gepraat. Dan was hij al kapot gebrand, zoals het vlammetje symbool naast de letters CPU aangeeft.

Is speedfan nauw een onbetrouwbaar programma of moet ik mij zorgen maken?
Het zou natuurlijk zo kunnen zijn dat bij het verwijderen van de koeler de 3 jaar oude verbindingsvloeistofdrep tussen het vierkant en vlakke oppervlak van de koeler en de CPU is weggebrokkeld zodat er een slechte warmteoverdracht is.

Graag uw mening

• mouzetc
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-01 18:39
Zo te zien klopt er weinig van:

CPU 33 C
&
CPU 154
&
Core 0 42 C
Core 1 42 C

Signature

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Kijk eens naar de waardes in de bios? Speedfan is meestal wel nauwkeurig, maar het hangt nogal van de sensoren af. Daarnaast kun je ook altijd voelen aan je heatsink, word het pijnlijk warm ? > 50C

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ten eerste is SpeedFan het meest onnauwkeurig van alle temperatuur sensor uitlezers. Daarnaast hebben ze allemaal wel een marge.

Ten tweede dien je de koelpasta te vervangen voor nieuwe als je de koeler van je CPU gehaald hebt juist vanwege het feit dat deze afgebrokkeld is en nu niet meer goed aansluit op je cpu.

https://discord.com/invite/tweakers

• WouterKvG
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-01 22:52
Ga er maar van uit dat die waarden van 154 niet kloppen. Als je mobo of cpu daadwerkelijk 154 graden zou zijn, zou je dat echt wel gemerkt hebben. Al kan het natuurlijk nooit kwaad om je oude koelvloeistof te vervangen door nieuwe. Maar zelfs al zou het er niet opzitten, dan nog zal je cpu niet snel de 154 bereiken.

[edit]: Zoals al eerder is aangeraden: kijk even in je bios naar de waarden.

[ Voor 11% gewijzigd door WouterKvG op 14-10-2011 18:45 ]

- Somnox, 's werelds eerste slaaprobot

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:41
Geen zorgen ;)

Een deel van de chip smelt geloof ik bij 74 graden. Daarnaast beschikt ieder mobo wel over een thermal shutdown geloof ik. Dus als die chip werkelijk 154 graden is heb je iets heel bijzonders.

Intel Core 2 Duo

Intel core 2 Duo (Conroe E4300, E4400, E6300, E6400) 61.4°C
Intel Core 2 Duo (Conroe E4500, E4600, E4700) 73.3°C
Intel Core 2 Duo (Conroe E6320, E6420, E6540, E6550, E6600, E6700, E6750, E6850) 60.1°C
Intel Core 2 Duo (Wolfdale) 72.4°C
Mobile Core 2 Duo 100°C

Intel Core 2 Extreme

Intel Core 2 Extreme (Conroe) 60.4°C
Intel Core 2 Extreme (Kentsfield Q6700) 71°C
Intel Core 2 Extreme (Kentsfield Q6600) 62.2°C
Intel Core 2 Extreme (Kentsfield QX6700, QX6850) 64.5°C
Intel Core 2 Extreme (Kentsfield QX6800) 54.8°C
Intel Core 2 Extreme (Yorkfiled Q9300, Q9450, Q9550) 71.4°C
Intel Core 2 Extreme (Yorkfield QX9650) 64.5°C
Intel Core 2 Extreme (Yorkfield QX9770) 55.5°C
Intel Core 2 Extreme (Hypertown QX9775) 63°C

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Verwijderd

Topicstarter
Hoe ik de waardes in bios af moet lezen weet ik niet Herby. Ook ben ik niet van plan te voelen aan ijzeren onderdelen waarvan ik niet weet hoe warm ze kunnen worden.
Welke programma's zijn wel redelijk betrouwbaar om de temperatuur van (onder anderen) je CPU af te lezen.
Ik denk dat ik morgen inderdaad maar even wat nieuwe koelvloeistof erop smeer! Ik heb een intel core 2 duo 8500 3.16 ghz. Denk overigens niet dat een deel van de chip al smelt bij 74 graden. Zulke temperaturen moet de cpu makkelijk aankunnen

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:26
Verwijderd schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 18:53:
Hoe ik de waardes in bios af moet lezen weet ik niet Herby. Ook ben ik niet van plan te voelen aan ijzeren onderdelen waarvan ik niet weet hoe warm ze kunnen worden.
Welke programma's zijn wel redelijk betrouwbaar om de temperatuur van (onder anderen) je CPU af te lezen.
Ik denk dat ik morgen inderdaad maar even wat nieuwe koelvloeistof erop smeer! Ik heb een intel core 2 duo 8500 3.16 ghz. Denk overigens niet dat een deel van de chip al smelt bij 74 graden. Zulke temperaturen moet de cpu makkelijk aankunnen
Ik zou er geen koelvloeistof op smeren maar wat nieuwe koelpasta kan geen kwaad. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Redblader schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 18:57:
[...]

Ik zou er geen koelvloeistof op smeren maar wat nieuwe koelpasta kan geen kwaad. ;)
Pasta, dat was hem ja _/-\o_ , bedankt jongens!
Moet ik hier snel mee zijn of kan ik nog wel 2 weekjes met matige opgedroogte, afgebrokkelde, 3 jaar oude koelPASTA doorgamen :X

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:26
Verwijderd schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 19:01:
[...]

Pasta, dat was hem ja _/-\o_ , bedankt jongens!
Moet ik hier snel mee zijn of kan ik nog wel 2 weekjes met matige opgedroogte, afgebrokkelde, 3 jaar oude koelPASTA doorgamen :X
Kijk dan eerst even hoe warm de CPU wordt tijdens een zwaar spel maar negeer die 154 graden dat is de standaard waarde die speedfan geeft als er iets niet uitgelezen kan worden, is dus onzin. :)

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10-2025
Volgens mij is er echt helemaal niets aan de hand, dat programmetje ziet gewoon de temperatuur niet goed. Als je geen crashes hebt wordt de CPU gewoon niet te warm en hoef je helemaal niets te doen, ook geen koelpasta toevoegen.

Als je het nog zekerder wilt weten kun je even een ander programma proberen zoals coreTemp, maar totdat er iets crashed is er weinig aan de hand.

~ Mijn prog blog!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:41
Ik moet echt 15 jaar terug in mijn geheugen naar de mts/hts maar er staat me nog iets bij dat rond de 75 graden de chip zo heet wordt dat electronmigratie gaat plaatsvinden. Dat op zich maakt je chip labiel.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:03

Edmin

Crew Council

get on my horse!

> CO

• Gertjezzz
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-03-2025
Speedfan is altijd al plausible geweest door de vele mogelijkheden die het bezit. Wat je kunt proberen is de sensor instellingen in het programma te controleren.

Wat ook een mogelijkheid is, download een 2e programma, coretemp of occt oid, erbij en laad ze tegelijk draaien, speedfan wil zijn waardes dan nog wel eens aanpassen.

Maar 154C is uitzonderlijk, waarschijnlijk zal er dan een gat in je mobo zitten op de plek waar de CPU ooit gezeten heeft ;)

CCIP UltraThin Sponsors: Fractal-Design Techflex

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04-2025
Ik gebruikte tot mn laatste hardware upgrade vaak speedfan, maar bij mijn Asus Sabertooth P67 gaf hij ook van dit soort vreemde waardes. Je kan een configuratie bestand downloaden van de site van speedfan (moet je je wel voor inschrijven) specifiek voor je moederboard. Voor mn oude board (Asus P5Q Pro) was deze er wel, maar niet voor mijn nieuwe.

Als je echt zeker wilt weten wat je temps zijn, kan je het beste even in je bios kijken, al wordt het dan wel wat lastig om je stressed temps te zien. :P

Mn 3D printer blogje..

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-01 13:15

NoFearCreations

3DPrint the world!

OpenHardwareMonitor
Gebruik het zelf ook, met de handige gadget, die ik op me 2e scherm heb staan. Kan er CPU,GPU en HDD's mee uit lezen.

---RAWE CEEK!!!---

Verwijderd

Wat ik nu niet helemaal begrijp: waarom haal je je koeler van je CPU om deze te kunnen ontstoffen (dat begrijp ik nog) en plaats je deze daarna niet terug voordat je je PC opstart? En waarom wil je hier nog 'twee weken op kunnen gamen' ?

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-01 16:27
asing schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 18:46:
Geen zorgen ;)

Een deel van de chip smelt geloof ik bij 74 graden.
Dit meen je hopelijk toch niet serieus?? 8)7
Je vraagt om advies, maar bent niet bereid om de adviezen tot je te nemen. .
Verwijderd schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 19:01:
[...]
Gewoon doen. Pc even opschroeven, koelblok/processor ontdoen van oude koelpasta en verse koelpasta (rijstkorrel) op de processor doen. Kleine moeite, maar wel noodzakelijk..

Koeler loshalen en weer vastzetten zonder nieuwe pasta is vragen om probelemen..

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-01 22:48

auto660

1991 240 GL Brick

Nou in sommige gevallen niet, ik heb een cpu koeler losgehaald om te kijken hoe de cpu er aan toe was (de pc was kapot) en er zat een dikke laag witte nog goed vloeibare pasta tussen de cpu. Toen heb ik alleen de koeler schoongemaakt en van de resten die op de cpu lagen (gewoon nog een goed laag koelpasta) gewerkt. De cpu werdt maar 55graden stressed met boxed koeler. Maar als de pasta korrelig is moet je die nu natuurlijk meteen vervangen nadat je het hebt losgehaald.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-01 12:59

Fordox

00101010

een dikke laag koelpasta is ook niet goed, je wilt het zo dun mogelijk :P

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-01 16:34
metaal metaal contact is het beste :D

• Lorem_Ipsum
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-01 18:00
Heb hetzelfde probleem gehad met speedfan, maar m'n bios bleef netjes 35 C aangeven, wat ik eerder geloof als speedfan.
Het lijkt me overigens niet logisch dat je cpu z'n werk op ~150 C nog normaal kan doen.

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-01 23:25
Herby schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 18:42:
Kijk eens naar de waardes in de bios? Speedfan is meestal wel nauwkeurig, maar het hangt nogal van de sensoren af. Daarnaast kun je ook altijd voelen aan je heatsink, word het pijnlijk warm ? > 50C
ahahha speedfan meestal nauwkeurig.. een van de meest waardeloze programma's

ja, daag.

• Mastermind--
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-01 09:07
Vergelijk de temp eens met andere programma's, zoals Speccy en Core Temp.

There is no real life, there is just AFK.

Pagina: 1