i5 processor met stockcooler, 80 graden?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 423848

Topicstarter
Hallo,

Ik heb net een nieuwe computer gebouwd.

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 44,95€ 44,95
1Sony Optiarc AD-7260S Zwart€ 18,20€ 18,20
1Fractal Design Define R3 (Zwart)€ 84,50€ 84,50
1Fractal Design Silent Series , 120mm€ 7,70€ 7,70
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 181,-€ 181,-
1Corsair Enthusiast TX750M€ 102,90€ 102,90
2Sapphire HD6950 Dirt3 Edition€ 234,-€ 468,-
1Asus P8P67-M PRO (3.0)€ 109,70€ 109,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.016,95

Tijden het spelen van Call of Duty black ops heb ik geen problemen. De temperatuur blijft netjes rond de 60 zweven. Maar nu tijdens Dragon Age 2, als ik game alt tab dan lijkt de temperatuur tot boven de 80 te komen. Is dit normaal als je een high end spel alt tabbed? Als ik het spel afsluit is die binnen 20 seconden terug op de 50 en dan lager en lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:29
Hoeft niet. Heb je de processor ook overgeclockt? Hoeveel koelpasta heb je op de processor gedaan? Zit de koeler van de processor goed vast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:53
Het hoeft niet normaal te zijn, maar als ik google op "dragon age 2"+"2500k"+"temp", dan zie ik soortgelijke temperaturen voorbij komen. Om meteen te zeggen dat het daaraan ligt zou ik niet doen, dat wat alex3305 zegt kan je eerst nog even controleren. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De processor is niet overgeclockt.

Ik heb geen extra koelpasta erop gedaan. Enkel de pasta die standaard op de koeler zit. Ik had namelijk geen koelpasta thuis liggen en zit te wachten tot ik de Mugen 2 binnenkrijg, maar hoor net dat het nog even kan duren.
Toen ik hem vastmaakte heb ik goed gecontroleerd of hij echt goed vast zat en dat was toen het geval, ook nu lijkt hij goed vast te zitten. Plus als ik in het spel zit lijkt het niet veel heter te worden dan 60 graden (ik kan het niet goed zien uit de speedfan grafieken, maar sowieso geen 80), en als ik het spel afsluit is het in no time in acceptabele temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Dan lijkt me dat een non-probleem. Daarnaast hoeft Speedfan ook niet altijd accuraat te zijn hè. Probeer echter eens een prime test om te kijken hoe warm die processor ongeveer kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik weet niet, het lijkt me ook niet goed.
Als het dit met een ouder spel al doet, wat gaat er dan gebeuren als ik een nieuw spel speel.

Ik heb een prime test eventjes aangezet (maximum temperature). Binnen een minuut gebeurde dit. Dat hoort toch niet zo snel te gaan? Volgens speedfan komen de core temperaturen boven de 90 graden en de CPU op 65. AXTU plaatst CPU op 97 graden :S. Ik heb het nu uitgezet aangezien ik helemaal niets van prime testen afweet en toch enigzins bang ben mijn processor door te branden.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 423848 op 14-10-2011 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 26-06 21:04
in principe moet hij zichzelf vanzelf terug klokken/uitschakelen als de temperatuur te hoog word

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Wat zijn je idle temps volgens SpeedFan of CoreTemp ?

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marti-n
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 26-06 14:38
sowieso speedfan niet gebruiken, heeft bij mij nog nooit voor een accurate temp gezorgd, gebruik zelf altijd coretemp of realtemp

Temps lijken me overigens niet helemaal normaal (Géén ervaring met stock koeler, zalman performa), maar haalde op 5ghz full load die temps nog niet eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Volgens real temp liggen de idle temperaturen van de cores tussen de 35 en 40 graden. Als ik in bios temperatuur bekijk ligt die op de 60 graden, vreemd want met opgestarte pc ligt het lager.
Met prime test komt het ook in de 80 en ligt in de 90 net als als speedfan.

Ik word toch wel een beetje verdrietig van die temperaturen :p.
Maar voorlopig heeft de computer zich nog niet afgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Volgens mij zijn de idle temps wel oké, zoiets zit ik ook met mn 2600K met andere koeler dan stock koeler @3,8GHz (met auto voltage). Met prime kom ik rond 48 graden misschien... zoiets in ieder geval. Maar ja, dat is natuurlijk een kromme vergelijking omdat ik niet de stockkoeler gebruik.

Kan je wel zien of hij zich terugklokt als ie rond de 90 graden zit? Dat zou dan wel moeten gebeuren lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spaiker
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:42
Ik dacht dat de maximum (safe) temperaturen rond de 72°C lagen voor de i5 *****. Lagere vCore opzetten totdat je Mugen binnenkomt zou ik zeggen :)

[ Voor 6% gewijzigd door Spaiker op 14-10-2011 14:21 ]

Drive it like you stole it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iFez
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-05-2024
Spaiker schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 14:21:
Ik dacht dat de maximum (safe) temperaturen rond de 72°C lagen voor de i5 *****. Lagere vCore opzetten totdat je Mugen binnenkomt zou ik zeggen :)
Die 72 graden is de maximum temperatuur van de case van de CPU, en deze is koeler dan de cores.

Maar sowieso lijken jouw temperaturen wel erg hoog. Ik zou dus goed controleren of de heatsink er goed op zit en dat de fan draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Een biosupdate is ook wel verstandig wanneer die er is want bij sommige Sandy Bridge boarden klopte in het begin de temperatuur niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb nu de koeler eraf gehaald, de standaard solid cooling paste vervangen met de wat betere vloeibare. Nu liggen mijn idle temperaturen ook al een stuk lager. En ik kom met prime test rond de 80, niet meer boven de 90. Ook bij het spelen van dragon age is wel lager. Rond de 60 tijden spelen denk ik en als ik altab komt hij wel weer tegen de 80 aan maar niett vol de 80 in. Dus is wel een verbetering.

Ik zal de bios is updaten en nog is checken.

*edit
Na een bios update lijkt dit weinig te veranderen. Bij een prime test nog steeds alle cores de 80 in.

Helaas wordt die koeler misschien pas over een maand geleverd. Eerst vond ik het geen probleem omdat ik nog niet wou gaan overclocken. De Mugen 2 is nergens meer beschikbaar. Iemand nog andere ideeën?

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 423848 op 14-10-2011 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjezzz
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-03 10:23
Is de ninja 3 niets voor jou? Net zo duur en goede prestaties...

pricewatch: Scythe Ninja 3 Silent Version

CCIP UltraThin Sponsors: Fractal-Design Techflex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hij komt wel een stuk slechter uit de tests dan de Mugen 2, wat wel jammer is.
Anders misschien een Noctua erin gooien, maar die zijn wel duur zo te zien. Dat is denk ik beetje te overkill voor een i5je.

[ Voor 57% gewijzigd door Anoniem: 423848 op 14-10-2011 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:02
Anoniem: 423848 schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 19:10:
Anders misschien een Noctua erin gooien, maar die zijn wel duur zo te zien. Dat is denk ik beetje te overkill voor een i5je.
De Mugen 2 is al EOL dus misschien dat je beter de Mugen 3 kan bestellen die is meteen leverbaar bij de meeste winkels.
Ik zou in ieder geval niet lang blijven computeren met een processor die op 80+ graden komt dan is er toch iets mis met de montage van de koeler oid. lijkt me want zo warm hoort een CPU echt niet te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Een proc kan makkelijk 80 graden worden. Maar volgens de TS is deze niet 24/7 80 graden, wat inderdaad wel slecht kan zijn, maar het hoeft niet per se een verschil te maken in de levensduur van het onderdeel.

Zelf zou ik toch voor een andere koeler gaan kijken dan de Mugen 2 omdat deze idd EoL is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Deze Noctua kan ook. Dat is best goedkoop t.o.v. een nieuwe van een shop en samen met een retentiebracket past ie, want dat heb ik zelf ook en je zit dan rond de prijs van een Mugen 2. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Aardwolf op 14-10-2011 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrilankamp
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-04 15:40
Ik zou niet aan de noctua beginnen, mijn mugen twee koelde beter dan deze!
2600k op 4800 mhz rond de 75 met de noctua en 70 met de mugen.
Kun je beter naar een h50 oid kijken voor dat geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
De H80 koelt ook perfect in combinatie met een I7 2600 K, althans die ervaring heb ik nu opgedaan in mijn systeem maar daar hangt ook weer een prijskaartje aan vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Lastig hoor.
Eigenlijk zoek ik qua koelprestatie wat de Mugen 2 kan maar ik wil niet de herrie die de Mugen 3 schijnt te maken :S. En qua prijs wou ik ook niet ver boven wat een Mugen 2/3 uitkomt doen.

Wat denken jullie van de Thermalright Venomous X?
Ik zit beetje te zoeken wat goede koelers zijn op dit moment en die kwam goed uit test las ik.

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 423848 op 15-10-2011 01:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Die is ook goed inderdaad. Net als een Megahalems/Super Mega/MegaShadow. Maar die liggen allemaal wel in een andere prijsklasse dan de Mugen 2 natuurlijk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
pricewatch: Thermalright Venomous X Retail Incl. Fan and Fan holder
Er staat bij het inclusief de fans is, dan zit ik rond prijs van de Mugen 2. Maar ik weet niet of die prijs wel klopt. Er staat niet veel bij op die site, het lijkt me zonder fans te zijn. Dan is die ineens duurder, fans erbij is zo 10 euro per fan toch? Curieus, ik zal is mailen. Met fans wel heel aantrekkelijk vind ik.

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 423848 op 15-10-2011 02:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 398763

Lees je temperaturen uit via AI Suite 2 van het moederbord zelf, geeft misschien wel het beste resultaat.
Ik kwam met de stock koeler ook vrij hoog uit qua temperatuur, heb een vrij smalle kast en draai nu met een low-profile CM Vortex Plus koeler. Ik durf niet precies te zeggen hoe warm het geheel word, maar zeker niet in de buurt van 80 graden! (kan aan de games liggen natuurlijk, net zoals al door de auteur werd bevestigd)!

Veel plezier verder met je PC!

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 398763 op 15-10-2011 10:43 . Reden: nniet schrijf je niet met twee nn'en XD ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Al Suite 2 is van Asus, ik heb asrock. Als ik in bios kijk dan zegt die idle 60 graden, wat me sterk lijkt eigenlijk.

Toch ik vind het wel een probleem dat de processor op 100% tot boven de 90 uitkomt soms :S. Zelfs al zijn speedfan en Realtemp niet nauwkeurig dan nog is het niet goed. Tenzij ze ineens 30 graden boven de werkelijkheid zitten natuurlijk.

Mja ik denk dat ik zo snel mogelijk maar een aftermarket koeler moet gaan nemen. Ik kan niet veel plezier hebben wetende dat als het spel even meer van me processor vraagt hij ineens naar de 80 graden kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-06 12:15
Ik vind 60 graden te hoog voor zo'n CPU. Normaal zou die idle veel lager moeten zijn in die kast met die koelers.

Hoe heb je de power management ingesteld? Worden je cores automatisch teruggeklokt wanneer je systeem idle is? Of blijven ze vast staan op hun snelheid?

Hoe voelt het koelblok wanneer je CPU zo heet is? Als het pijn doet, wordt die in ieder geval goed warm (wat ik zou verwachten bij die temperaturen). Blijft hij lauw, dan is er volgens mij iets niet inorde met de warmteoverdracht van CPU naar koelblok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megadoom
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-05 21:10
wizzi ik heb hetzelfde probleem, als ik gewoon bf3 speel word hij 80 graden... ik heb ook een cf 6870 en een haf 912 case. ben denk ik van plan om een zalman performa te halen.

prime kom ik rond de 85+ uit, en ook 60 graden als ik in de bios rondhang

[ Voor 17% gewijzigd door megadoom op 17-10-2011 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
FunFair schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 14:18:
Ik vind 60 graden te hoog voor zo'n CPU. Normaal zou die idle veel lager moeten zijn in die kast met die koelers.

Hoe heb je de power management ingesteld? Worden je cores automatisch teruggeklokt wanneer je systeem idle is? Of blijven ze vast staan op hun snelheid?

Hoe voelt het koelblok wanneer je CPU zo heet is? Als het pijn doet, wordt die in ieder geval goed warm (wat ik zou verwachten bij die temperaturen). Blijft hij lauw, dan is er volgens mij iets niet inorde met de warmteoverdracht van CPU naar koelblok.
Idle is niet hetzelfde als de bios temperatuur. Idle kom ik op 32 graden.

Ik heb niets ingesteld eigenlijk. Volgens bios hoort die uit te schakelen als die te heet wordt dus dat niveau zal ik nog niet bereikt hebben. Maar de CPU is niet constant op 50% aan het werken ofzo.

Dat is niet goed mogelijk om te voelen eigenlijk. Bij die stockkoelers wordt de weg geblokkeerd door een fan en en CPU.
megadoom schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 14:43:
wizzi ik heb hetzelfde probleem, als ik gewoon bf3 speel word hij 80 graden... ik heb ook een cf 6870 en een haf 912 case. ben denk ik van plan om een zalman performa te halen.

prime kom ik rond de 85+ uit, en ook 60 graden als ik in de bios rondhang
Zelfde als bij mij dan inderdaad.
Ik ga denk ik een Thermaltake Silver Arrow nemen.
Maar ik hoop dat het oplost, anders is er iets met de processor zelf mis.
Pagina: 1