Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers, na enkele uren gezocht te hebben na antwoorden zonder resultaat ztel ik het hier maar:

Ik heb de volgende vraag: hoe kan ik mijn fans langzamer laten draaien, ( minder herrie)?
Welke fan controller heb ik dan nodig die jullie aanbieden?
Moet ik dan de fans van de kast vastmaken aan de fancontroller?

Mijn systeem is:
Antec Nine Hundred (Retail, 200mm Fan, Zwart)
Corsair Voeding HX850W 850W, Modulair
Gigabyte GA-Z68X-UD3 iZ68, SATA600 RAID, USB3.0

alvast bedankt?

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06-2025

Fid3lity

Spectre X

Hoe kun je hier nou serieus uren naar zoeken en geen antwoord vinden? Dit is te basic voor woorden :?

Dwz: laat eens weten waar je op gezocht hebt, want ik geloof het niet echt.

Verwijderd

Topicstarter
Wel uren, dat is wat overdreven. Eerst gezocht op welke manieren ik het geluid kan terugbrengen, vervolgen reviews van het merk kast doorgelezen etc.

En ik heb wel wat antwoorden gevonden maar niet de juiste voor mijn gevoel. Zo wil ik fan controller aanschaffen maar heb hier dus nog geen ervaring mee.
Ik hoop gewoon dat iemand wat informatie hierover heeft.

• Mu.siQ
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-12-2025

Mu.siQ

XBL: MusiQ2

Oke. De basic is dat een fancontroller een manier is om je fans op aan te sluiten. Normaal prik je ze in je Mobo en nu dus gewoon in die controller. Hierin zitten knoppen oid waarmee je de fans van minder stroom kunt laten voorzien --> langzamer draaien of juist meer --> harder draaien. Hiermee gaat het geluid mee gepaard.

In principe zal elke fancontroller aan je eisen kunnen voldoen. Echter zit er verschil in, zoals;
- aantal 2-, 3- en/of 4-pin aansluitingen
- trapsgewijs schakelen van de stroom of een draaiknopje
- touchscreen of niet?
- afhankelijk van de type aansluitingen van de fans kunnen er temperatuur sensors in zitten en worden weergeven.

Je fan controller komt op een plek onder of boven je cd/dvd speler.

Therefore I must know what I am doing. Maybe.

• [Remmes]
  • Laatst online: 20-01 23:25
  • hoeveel fans moeten er mee worden aangestuurd,
  • heb je plaats voor een 5,25 of 3,5 bay??
  • moet de controller temp aangeven, snelheid?
    of is een doodnormale draaiknop al genoeg, of wil je misschien een touchscreen?
  • wat is je budget?

[ Voor 21% gewijzigd door [Remmes] op 11-10-2011 23:08 ]

ja, daag.

Verwijderd

Topicstarter
Hallo.
Bedankt voor je reactie.

Er zitten 4 fans op mijn kast, + 1 op de grafische kaart, een op de voeding en boven op de processor, welke van COO er aster is. Plaats voor een 5,25' draai knoppen is al goed, als het ding maar stiller wordt.het budget is niet zo van belang. Ik zelf heb ondertussen uitgevonden dat ik 4 pins naar 3 pins adapters nodig ga hebben.
Is dit voldoende informatie?

• [Remmes]
Verwijderd schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 23:37:
Hallo.
Bedankt voor je reactie.

Er zitten 4 fans op mijn kast, + 1 op de grafische kaart, een op de voeding en boven op de processor, welke van COO er aster is. Plaats voor een 5,25' draai knoppen is al goed, als het ding maar stiller wordt.het budget is niet zo van belang. Ik zelf heb ondertussen uitgevonden dat ik 4 pins naar 3 pins adapters nodig ga hebben.
  • waar zitten alle fans, en wat voor soort fans zijn het? 3 pin fans? of zitten ze vast op de MOLEX
  • als je een top en back fan hebt en het zijn de zelfde soort fans, kan je die met een Y splitter op 1 kanaal zetten
een paar goede fan controllers zijn bijv de Zalman ZM-MFC1 Plus (of de combo versie), Scythe Kaze Master,

[ Voor 14% gewijzigd door [Remmes] op 12-10-2011 11:39 ]

ja, daag.

Verwijderd

Met alle respect, maar mijn ninehundred heeft voor elke fan een simpel fancontrollertje eraanhangen, met drie verschillende standen. Waarom gebruik je die niet gewoon?
Het enige nut van een aparte fancontroller is het feit dat je ze via een 5.25" bay aan de voorkant kunt besturen. Het nadeel aan dit systeem is het feit dat de fan's via oldskool 4-pins MOLEX connectoren van prik worden voorzien. Fancontrollers die ik gezien heb werken meestal met andere stekkers. Dat wordt dus converters zoeken / solderen.

• [Remmes]
Verwijderd schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 11:17:
Met alle respect, maar mijn ninehundred heeft voor elke fan een simpel fancontrollertje eraanhangen, met drie verschillende standen. Waarom gebruik je die niet gewoon?
Het enige nut van een aparte fancontroller is het feit dat je ze via een 5.25" bay aan de voorkant kunt besturen. Het nadeel aan dit systeem is het feit dat de fan's via oldskool 4-pins MOLEX connectoren van prik worden voorzien. Fancontrollers die ik gezien heb werken meestal met andere stekkers. Dat wordt dus converters zoeken / solderen.
dat zullen dan wel antec tri-cool fans zijn ja, die hebben een klein schakelaartje eraan zitten maar die dingen maken een pokkenherrie plus het heeft vaste standen

[ Voor 26% gewijzigd door [Remmes] op 12-10-2011 11:36 ]

ja, daag.

Verwijderd

Remmes_NT schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 11:27:
[...]

dat zullen dan wel antec tri-cool fans zijn ja, die hebben een klein schakelaartje eraan zitten maar die dingen maken een pokkenherrie plus het heeft vaste standen, waar wil je de schakelaartjes laten? ergens achter de kast laten bungelen? die dingen zaten standaard in mijn Antec p-183 kast, maar na een week waren die er ook al weer uit..
Nou, volgens mij heb je niet veel andere keuze? Hij heeft bij mijn weten geen andere fans geinstalleerd?
Verwijderd schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 21:49:
Ik heb de volgende vraag: hoe kan ik mijn fans langzamer laten draaien, ( minder herrie)?
Als je daarmee dus de standaard fans bedoeld met de tri-cool fans, dan kun je die dus pre-setten met de switches die eraan zitten. Deze kun je prima wegwerken in de kast. :)
Wil je echt een aparte fancontroller, dan zou je deze allemaal vol open moeten zetten, en de powersupply moeten regelen. Houd er rekening mee dat deze dan alleen kunnen worden aangestuurd door de ingangsspanning aan te passen, en je daar dus geen PWM signaal naartoe kunt sturen. Of je moet al de switches openhalen en controleren of deze met PWM werkt. Genoeg mogelijkheden dus. :)

• [Remmes]
het verhaal is best onduidelijk vind ik zelf, aangezien er niet echt word verteld wat voor fans het zijn, etc, dus ik wacht nog even af

[ Voor 56% gewijzigd door [Remmes] op 12-10-2011 11:40 ]

ja, daag.

Verwijderd

Remmes_NT schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 11:39:
[...]
het verhaal is best onduidelijk vind ik zelf, aangezien er niet echt word verteld wat voor fans het zijn, etc, dus ik wacht nog even af
Alleen daarop gebaseerd al, denk je dan echt dat hij zelf andere fans heeft geinstalleerd? ;)

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:08
Verwijderd schreef op dinsdag 11 oktober 2011 @ 23:37:
Hallo.
Bedankt voor je reactie.

videokaartfan wordt geregeld door de videokaart en is niet echt aan te raden dit zelf te doen, zonder rekening te houden met de temperatuur van de videokaart. Wellicht bied een aftermarket koeler soelaas (betere koeler is vaak groter, dus efficienter, en zitten betere kwaliteit fans op die minder herrie maken)
processorfan wordt geregeld door je moederbord op basis van de temperatuur van je CPU + settings in de bios (of programma in windows, als de vendor dat levert). Ook hier moet je oppassen met zelf regelen, om te voorkomen dat de cpu te warm wordt. Wederom geldt hier dat een aftermarket koeler een verschil kan maken.
Voedingfan: zit 9 van de 10 keer intern in de voeding aangesloten en hierbij is echt aan te raden af te blijven. Duurdere voedingen zijn vaak efficienter en hebben betere/grotere fans.

• [Remmes]
Verwijderd schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 11:41:
[...]

Alleen daarop gebaseerd al, denk je dan echt dat hij zelf andere fans heeft geinstalleerd? ;)
als je zulke fans hebt zou je denk ik geen andere fan controller willen, maar ik wacht af :)

ja, daag.

Verwijderd

Heeft er toevallig iemand ervaring met een Zalman ZM-MFC1 Plus fan controller? Ik dacht er over om deze fan controller aan te schaffen en er 4 case fans op aan te sluiten, zou dit nog problemen kunnen opleveren ivm het moederbord?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2011 16:24 ]

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:08
Verwijderd schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 15:11:
Heeft er toevallig iemand ervaring met deze fan controller? Ik dacht er over om deze fan controller aan te schaffen en er 4 case fans op aan te sluiten, zou dit nog problemen kunnen opleveren ivm het moederbord?
definieer "deze" mijn glazen bol is helaas kapot gegaan maandag

• ingmaronline
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-01 15:28
Ik heb wel een Zalman ZM-MFC1 Plus. Daar heb je plek voor 6 fans, en ze zijn traploos te stellen; dus gewoon een draaiknopje en niet een knopje met 40 60 100 ofzo..

Fancontrollers leveren in principe 0 problemen op met je moedebord aangezien; De fancontrollers aangesloten zit met een normale molex stekker. De fans aan de controller zit en er dan geen verbinding is tussen controller en mobo.

Je kan geloof ik wel dan nog kabeltjes op je fan headers zetten maar die geven dan alleen het aantal RPM door. Maar dit laatste verhaal, weet niet meer hoe dat zit bij die van mij :P

''it's the shitty kind where your girlfriend stops talking to you and she says "nothing" when you ask her what's wrong'' Maddox

Verwijderd

Aragnut schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 15:28:
[...]

definieer "deze" mijn glazen bol is helaas kapot gegaan maandag
Huh, ik wilde de naam van de controller plakken (ctrl v). Ik zal de toets wel te hard hebben ingedrukt want er stond interdaad niks...

• Gertjezzz
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-03-2025
En als je nog steeds lawaai wilt tegen gaan, overweeg om grotere fans te kopen. Stel de fans trillen of het metaal maakt trillings geluiden, daar heb je rubbers voor en rubberen "schroefjes" om de fans te monteren.

Als je dan nog stiller wilt, en je temperatuur laat het toe, kun je altijd nog schuim/isolatie matten inbouwen. Denk hierbij wel aan dat de temperatuur ietwat omhoog zal gaan.

CCIP UltraThin Sponsors: Fractal-Design Techflex

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 11:17:
Dan heb je wel rare fancontrollers gezien want bv de Scythe fancontrollers werken met gewone 4 pins male verloopstukjes waarop je elke 3 of 4 pins fan direct kan aansluiten. Eerlijk gezegd heb ik nog bijna geeneen fancontroller gezien die met de grote Molex connectoren werken, en er meestal maar 1 aan zit voor de voeding van de fancontroller zelf.

• [Remmes]
Roel1966 schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 19:38:
[...]

Dan heb je wel rare fancontrollers gezien want bv de Scythe fancontrollers werken met gewone 4 pins male verloopstukjes waarop je elke 3 of 4 pins fan direct kan aansluiten. Eerlijk gezegd heb ik nog bijna geeneen fancontroller gezien die met de grote Molex connectoren werken, en er meestal maar 1 aan zit voor de voeding van de fancontroller zelf.
ik denk dat hij met "het nadeel" heeft over de tri-cool fans van Antec, die zover ik weet dus via MOLEX werken

ja, daag.

Pagina: 1