Sub gaat brommen

Pagina: 1
Acties:

• noisehead
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-01 08:31
Goedemiddag,

Gisteren heb ik ter aanvulling van mijn B&W 685 speakers een sub gekocht (B&W ASW608)
De sub produceert een fantastisch laag en vult de andere speakers goed aan.
Nu heb ik helaas wel een probleempje; wanneer ik de versterker uit zet produceert de sub een harde brom/zoem.
Op de sub kun je kiezen in welke modus hij staat: AAN/AUTO/STANDBY, ik heb het op alle standen geprobeerd maar alleen bij STANDBY gaat de brom weg. dit is natuurlijk erg irritant want dan moet ik elke keer de sub apart uitzetten.

De situatie:
Speakers op A
Subwoofer op B

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen :)

• GoeiedagEem
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21-01 13:26
De sub moet toch gewoon op de subwoofer uitgang? Wat voor versterker gebruik je?

Misschien heb je hier ook nog iets aan:

http://www.bowers-wilkins...P26204_ASW-608_manual.pdf

[ Voor 45% gewijzigd door GoeiedagEem op 09-10-2011 15:04 ]

• noisehead
Denon DRA500AE stereo versterker

maar de sub klinkt gewoon goed hoor. alleen zoals hierboven staat begint hij te brommen wanneer ik de versterker uitschakel..

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-01 15:46
Volgens mij heb je last van een zgn aardlus, ik heb dit ook gehad, alleen mijn verhuizing heeft geholpen... maar ik geloof dat er wel iets aan te doen is dmv een of andere ontstoorder ofzo.

• GoeiedagEem
Bij Yamaha zijn A en B twee verschillende zones. Dus dat moet je (bij Yamaha dus) niet tegelijk gebruiken. Ik weet niet hoe dit bij Denon zit natuurlijk.

Kun je niet de speakers op de sub aansluiten? Dat je even kijkt hoe dit volgens de handleiding moet?

Hoe had de vorige eigenaar het aangesloten, heb je daar naar gekeken?

[ Voor 8% gewijzigd door GoeiedagEem op 09-10-2011 15:10 ]

• noisehead
@goeiedageem
volgens de handleiding moet het zo, of ik zou de sub op hetzelfde als de speakers aan moeten sluiten op (A dus) maar dat zou (denk ik) niet uit moeten maken omdat het probleem pas opspeelt als de versterker uit is.
En hoe de vorige eigenaar het heeft aangesloten is n.v.t. want k ben de eerst eigenaar :D

• GoeiedagEem
Als je de eerste eigenaar bent, dan bel je toch gewoon de winkel waar je hem gekocht hebt? Desnoods zeg je eerst dat ie stuk is om de aandacht te trekken. :)

Wellicht zou het ook nog aan de kabels kunnen liggen, misschien dit even omwisselen enzo?

Ik snap niet echt waarom je de sub nu op B hebt gezet, wat is hier de gedachte achter?

• noisehead
Contacten met de winkel ga ik sowieso nog doen, maarja zondag hé...
en ik heb hem op B gezet omdat me dat makkelijker leek met aansluiten, hoe moet je ooit 2x2,5mm2 in zon aansluiting krijgen?

[ Voor 4% gewijzigd door noisehead op 09-10-2011 15:35 ]

Verwijderd

Het probleem is dat de kabel(s) van de Denon naar de sub (te veel) borm oppikken. Het ligt dus niet aan je Denon maar aan de B&W sub.
EDIT: Volgens de B&W manual zou het in de stand AUTO moeten werken.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2011 15:42 ]

• noisehead
@gustav Mahler,
aha, en wat kan ik daar aan doen?
wat mij net trouwens opviel: toen ik de radiokabel eruit trok werd de brom zachter
als ik dan de 3,5mm jack --> tulp kabel van pc naar versterker lostrek is de brom nog zachter

best vaag allemaal...:S

[ Voor 67% gewijzigd door noisehead op 09-10-2011 16:10 ]

Verwijderd

noisehead schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 15:59:
@gustav Mahler,
Gewoon de manual van B&W goed lezen, welke mogelijkheden je hebt en hoe het werkt. Verder zal ik je een hint geven. Achterop je Denon zit een geschakeld 230 V "stopcontact". Bij de Action koop je voor een appel en een ei een 12 Volt netvoedinkje. De rest mag je er zelf bij bedenken hoe je het verder zelf oplost. Veel succes. :)

• noisehead
@Gustav Mahler,
dus volgens jou kan ik gewoon de 230V aansluiting van de sub in de 230V van de versterker drukken?
dan gaat wanneer ik de versterker uitschakel de sub als het goed is ook uit.

Verwijderd

noisehead schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 16:12:
@Gustav Mahler,
dus volgens jou kan ik gewoon de 230V aansluiting van de sub in de 230V van de versterker drukken?
dan gaat wanneer ik de versterker uitschakel de sub als het goed is ook uit.
Nee, dat bedoel ik niet. Even goed lezen, wat er in manual staat en wat ik schrijf. Even het IQ in een hogere versnelling zetten. :)

• klaasjanb
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-05-2021
wat mij net trouwens opviel: toen ik de radiokabel eruit trok werd de brom zachter
als ik dan de 3,5mm jack --> tulp kabel van pc naar versterker lostrek is de brom nog zachter
Ik heb zelf ook veel gedoe gehad met een PC en radiokabel aan een versterker. Bij de lokale electronicaboer heb ik toen een "aardonderbreker" (een verloopje wat tussen de versterker en de radiokabel komt) gekocht waardoor de brom compleet verdween.

PS. Is de "oplossing" van je probleem niet gewoon de sub uitschakelen -voordat- je de versterker uitzet? Het is niet dat de sub nog wat nuttigs moet doen als je versterker uit staat toch?

[ Voor 15% gewijzigd door klaasjanb op 09-10-2011 16:18 ]

• noisehead
@Gustav Mahler
IQ in een hogere versnelling gezeg en op nieuw nagedacht;)
op de sub zit een 12V 'trigger' ingang ofzo? dan dus tussen de 230V op versterker een 12V netvoeding naar de sub?
en dan zou de brom weg moeten zijn?

Verwijderd

Een "aardonderbreker" werkt niet en is niet de oplossing

• noisehead
@klaasjanb
nee, maar het is wel irritant om iedere keer de sub opnieuw in- en uit te moeten schakelen.

Verwijderd

noisehead schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 16:24:
@Gustav Mahler
IQ in een hogere versnelling gezeg en op nieuw nagedacht;)
op de sub zit een 12V 'trigger' ingang ofzo? dan dus tussen de 230V op versterker een 12V netvoeding naar de sub?
en dan zou de brom weg moeten zijn?
Kijk, dat bedoel ik. Dan schakelt de sub uit. Kijk maar op blz 24 van de manual. :*)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2011 16:28 ]

• noisehead
@gustav mahler;
maar waarom kan ik niet gewoon de 230V van de sub in de 230V uitgang van de versterker doen?

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 28-01 17:14
Heb je de Aardingen gecontroleerd ?

Hangt de Sub aan aarde ?
Hangt de versterker + computer en overige randapparatuur aan aarde ?
Het probleem wat jij omschrijft lijkt op de bekende 50Hz brom, wat toch echt een Aardprobleem is ( bij elk apparaat die op elkaar is aangesloten moet de nul het zelfde zijn )

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:05
@gustav Mahler,

best vaag allemaal...:S
Dan is het gewoon een aardlus, voor zowel antennekabel als audiosnoer zijn daar oplossingen voor (rond de 5,- euro online). Ik heb hetzelfde probleem gehad en dat werkte gewoon.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

noisehead schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 17:13:
@gustav mahler;
maar waarom kan ik niet gewoon de 230V van de sub in de 230V uitgang van de versterker doen?
Omdat dat geschakelde stopcontact nooit geen 100 watt plus aanloopstroom kan schakelen.

• noisehead
@gustav mahler
maar dat gaat dan toch ook zo met die 12v trafo?
dus: receiver 230V, 12V trafo, sub kan wel
maar receiver 230V - sub kan niet?
explain?

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-01 15:46
ShittyOldMan schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 17:20:
[...]

Dan is het gewoon een aardlus, voor zowel antennekabel als audiosnoer zijn daar oplossingen voor (rond de 5,- euro online). Ik heb hetzelfde probleem gehad en dat werkte gewoon.
Dit heb ik dus al direct gezegd, helemaal nu TS zegt dat het veranderd als je de antennekabel of 3.5 mm jack verwijderd, heel herkenbaar !

lees nu maar even : http://nl.wikipedia.org/wiki/Aardlus

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
noisehead schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 19:52:
@gustav mahler
maar dat gaat dan toch ook zo met die 12v trafo?
dus: receiver 230V, 12V trafo, sub kan wel
maar receiver 230V - sub kan niet?
explain?
Die 12V geeft alleen een signaal aan de subwoofer dat hij aan moet gaan, de subwoofer haalt z'n stroom nog gewoon rechtstreeks uit het stopcontact.

Als ik het goed heb moet die 12V gelijkspanning zijn en werkt het niet met wisselspanning.

[ Voor 39% gewijzigd door TBTL op 09-10-2011 20:24 ]

Verwijderd

TBTL schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 20:16:
[...]

Die 12V geeft alleen een signaal aan de subwoofer dat hij aan moet gaan, de subwoofer haalt z'n stroom nog gewoon rechtstreeks uit het stopcontact.

Als ik het goed heb moet die 12V gelijkspanning zijn en werkt het niet met wisselspanning.
Dat is helemaal het goede antwoord. :)

• noisehead
ok, nu snap ik er nog steeds niet veel van..:S
heb dus blijkbaar last van een aardlus (wikipedia artikel gelezen)
Ik zou dus een 12V trafo moeten kopen voor tussen de versterker en de sub.
En dat 12V signaal van de versterker naar de sub zegt dan dat ie aan moet gaan ofzo?
maar moet ik dan de 230V van de sub nog steeds in een gewone WCD doen?

en wat ik nog steeds niet snap: waarom speelt het probleem ALLEEN op als de versterker uitgeschakeld word? :)

[ Voor 13% gewijzigd door noisehead op 10-10-2011 10:52 ]

• jopitan
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 28-01 19:13

jopitan

It's just a fact

Ik heb ook een Denon versterker (welk type kan ik me zo even niet herinneren) maar ik had de brom opgelost met een COAX kabel inplaats van een 3,5mm jack richting mijn pc.

CPU: i7-5820K @ 4.4GHz | CCooler: NZXT Kraken X61 | MEM: Kingston 16GB @ 2666MHz | GPU: RX470 | PSU: OCZ 1250W | SSD: Samsung Pro 500GB

• noisehead
@jopitan
Helaas heb ik alleen de mogelijkheid om de versterker met 3.5mm jack aan te sluiten:(
wat overigens prima voldoet :)

[ Voor 14% gewijzigd door noisehead op 10-10-2011 11:16 ]

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-01 14:21
@noisehead: er worden hier 2 verschillende problemen beschreven. Te oordelen aan je symptomen:
- 50Hz brom
- alleen als je versterker uitstaat
denk ik dat het geen aardlus is. Als je versterker uitstaat, gaat de uitgang zweven, waardoor de kabel naar je subwoofer brom opvangt. Als de versterker aan is heb je daar geen last van. De oplossing is dus zorgen dat je subwoofer uitgaat als je versterker ook uitgaat. Dat kan meestal op een paar manieren:
- via een trigger signaal (vaak 12V oid)
- voeding van je sub aansluiten op een geschakelde 220 aansluiting van je versterker. Let er hier wel bij op dat de uitgang genoeg vermogen kan leveren.

• noisehead
@borft
volgens de handleiding van de versterker mag er maximaal 100W, 0,43A getrokken worden
de sub neemt volgens handleiding: 40W, 0,17A
in theorie zou dit dus moeten kunnen lijkt mij?

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-01 14:21
Lijkt me dan geen enkel probleem, dat moet makkelijk kunnen.

Verwijderd

noisehead schreef op maandag 10 oktober 2011 @ 12:38:
@borft
volgens de handleiding van de versterker mag er maximaal 100W, 0,43A getrokken worden
de sub neemt volgens handleiding: 40W, 0,17A
in theorie zou dit dus moeten kunnen lijkt mij?
Is die 100W/0.43A met of zonder aanloopstroom? En bij welk voltage?

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
In de subwoofer zit een trage zekering van 4A. Wat weet je dan over de aanloopstroom? :) (niet voor Gustav bedoeld)

[ Voor 114% gewijzigd door TBTL op 10-10-2011 16:59 ]

• noisehead
Inmiddels dus geprobeert, de versterker trekt het prima, zal het nog eens nameten
het probleem met de brom is nu dus gedeeltelijk opgelost, dit omdat wanneer ik de versterker uitschakel hij de sub ook uitschakeld waardoor hij geen stroom heeft om te brommen.

Echter, de brom is er nog steeds als hij gewoon aan staat en de versterker uit. maar dit heeft dus met een aardlus temaken o.i.d.?
Pagina: 1