Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rangester
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-09 22:13
Ik heb een paar dagen geleden een opstartprobleem gehad met windows (zie [Win7x64]Loopt vast bij opstarten), en ik dacht dat ik die had herleid tot een probleem met mijn RAM (wat nog niet in dat topic staat is dat ik uiteindelijk door steeds met 1 van de 2 latjes ram te proberen op te starten uiteindelijk uitkwam op 1 latje wat dan stuk zou zijn. op zich wel gek dat memtest geen fouten heeft gevonden.) Nou had ik gisteren dus mijn computer weer werkend (weliswaar met de helft van het ram erin, maargoed).

Ik had ook al sinds ik deze pc heb een probleem met mijn externe hdd, deze werd 9v/d10 keer niet herkend door windows en als unknown device aangegeven, dus ik zette mijn pc over het algemeen in slaapstand en als ik een een reboot nodig had kon ik dat meteen een keer of 10 gaan doen voor hij die schijf een keer herkende. Nou was ik gisteren dus ook druk aan het rebooten, maar na een keer of 20 zag hij de schijf nog steeds niet. Ik ging dus eens wat experimenteren met verschillende usb-poorten en toen ik hem in een usb3.0-poort stopte werkte hij waarempel. Nou, nog een probleem opgelost, prima (al bleef het natuurlijk raar dat hij in de 2.0-poort niet werkte, want het is een oude hdd die zelf alleen maar 2.0 doet).

Nou had ik mijn pc gisteravond (zoals altijd) in slaapstand gezet, maar toen ik hem vanochtend wakker maakte kreeg geen van mijn monitoren (heb er 2) beeld door (ze gingen allebei in standby staan). Uiteindelijk heb ik de computer maar uitgezet door lang op de power-knop te druken, en toen ik hem weer aanzette rebootte hij zichzelf 2x snel achter elkaar om vervolgens windows in te gaan. Dit was nog wel mijn oude sessie, dus de slaapstand had in elk geval iets gedaan. Alles werkte, behalve mijn externe schijf die niet wou upspinnen, als ik een liedje wou afspelen sloeg winamp vast en als ik de schijf wilde openen in explorer liep dat scherm van explorer vast.
Vervolgens startte ik opnieuw op, wat leek te werken totdat hij bleef hangen bij "Shutting Down" (de animatie deed het nog wel, maar hij zat al 5 minuten ofzo op dat scherm, dus toen heb ik hem uitgezet door lang de powerknop in te houden).
Toen ik hem vervolgens weer aanzette werke alles weer naar behoren, maar toen ik de slaapstand nog een keer probeerde kreeg ik weer hetzelfde probleem. Dit keer liet ik hem op "Shutting Down" staan en ging ik dit bericht typen, en nu net zag ik uit mijn ooghoek een BSOD verschijnen, kon zo snel niet lezen wat er stond. Hierop rebootte de computer en nu werkt alles weer. Ik kreeg nog wel een venstertje te zien waar iets over het bluescreen stond, maar ik kon daar zelf niet uithalen waar het door was veroorzaakt.

Omdat windows verder gewoon goed draait denk ik nu dat alles door hardwareproblemen wordt veroorzaakt, met mijn moederbord als hoofdverdachte (aangezien zowel de USB als het RAM raar doen). Ik heb echter geen reservemoederbord om mee te testen (en ook geen reserveprocessor voor op dit moederbord) dus ik zou hoogstens alle andere componenten kunnen uitwisselen (maar dat kan atm niet omdat mijn broertje zijn pc nu nodig heeft).

TL;DR: Mijn computer had opstartproblemen (zie link bovenaan), en eerder al problemen met een USB-schijf. Nu heeft hij problemen met de slaapstand, en ik denk dat dit aan het moederbord ligt.

Specs:
RAM: 2x Corsair XMS3 1600MHz 9-9-9-24 1.65V 4GB (waarvan er nu dus 1 in zit)
CPU: Core i7 2500K
Moederbord: Asus P8Z68-V
GPU: MSI GeForce GTX570OC
Voeding: Seasonic M12D
Windows-HDD: 1TB Western Digital (Exacte type weet ik zo niet, geef maar een gil als het nodig is)

P.S. Ik heb dit hier gepost en niet in WC omdat ik denk dat het een hardware-probleem is, niet een probleem van windows. Als het toch fout staat: alvast excuses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Geheugen kan zijn dat als je 2 geheugen latjes gebruikt, deze niet passen bij je moederbord.
Geheugen moet normaal gekozen worden uit de handleiding van het moederbord, daar staat een lijst van welke goed werken.(of op de website).
Geheugen waardes vast zetten in de bios volgens de fabriek die maakt.
Sommige moederborden doen bij elke boot de waardes testen en variabel instellen, dus kunnen te snel staan waardoor problemen kunnen onstaan. Deze funktie zoeken in je bios en dit vastzetten.
Misschien een beetje meer stroom geven op je geheugen.
Geheugen in de goede sloten geplaatst, lees de handleiding van je moederbord.

Slaapstand niet gebruiken, heb je dan ook nog problemen?
Zoek met google op je moederbord+slaapstand of moederbord+acpi of op het engels zoeken dan vind je meer problemen. moederbord+sleepmode of moederbord+sleep state. Misschien nog welke windows versie erbij doen.

Andere voeding zou ik als eerste proberen, dus er een lenen.

Usb 2.0 aansluiting testen met meerdere externe hd's, misschien is je externe hd niet in orde.
Of is dit een externe hd zonder stroom adapter, deze kunnen problemen geven indien er niet genoeg stroom op de usb zit.

[ Voor 10% gewijzigd door jan99999 op 09-10-2011 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rangester
Ik keek net even in de QVL van het moederbord, en blijkbaar staat dit geheugen er inderdaad niet in. Blijkbaar toch niet goed gekeken toen ik het kocht... Ik zie wel hetzelfde kitje staan met een lagere speed en een lager voltage, als ik mijn ram op die waardes instel zouden die zich hetzelfde moeten gedragen, toch?
Geheugen zat (en zit) wel in de goede sloten volgens de handleiding.

Ik zal zo eens opnieuw opstarten zonder de slaapstand te gebruiken, kijken of dat werkt, ik kreeg op google in elk geval niks over problemen met slaapstand en dit moederbord. Slaapstand heeft overigens tot die opstartproblemen van afgelopen week ook prima gewerkt.

Andere voeding zal ik gaan doen zodra ik er een beschikbaar heb.

Ik zal mijn USB-poorten inderdaad eens gaan testen met andere USB-drives, er zijn in elk geval geen problemen met mijn muis, toetsenbord en ipod (althans, die wordt gewoon herkend, of muziek erop zetten e.d. werkt weet ik niet, ik gebruik dat ding al tijden niet meer).
De schijf heeft in elk geval wel een eigen stroomvoorziening, dus dat is het probleem niet.

edit:
Ik heb net even gereboot, en dat ging zonder problemen. De slaapstand is dus het enige dat problemen geeft.

[ Voor 5% gewijzigd door Rangester op 09-10-2011 14:10 . Reden: Reboot gestest ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rangester
Ik heb net even het 2e latje ram weer in de computer geduwd, en het handmatig ingesteld op de waarden van een type dat wel in de QVL van het moederbord staat (verder zelfde geheugen, alleen lager voltage en lagere kloksnelheid). Dit hielp echter niks. Wel viel me op dat steeds als ik wat had gewijzigd in de bios hij 3x resette voordat hij weer beeld gaf.
Ik zal nog eens kijken wat voor ram m'n broertje in zijn pc heeft zitten, daar kan ik mogelijk nog wel wat mee uitruilen om te testen.

Qua USB weet ik in elk geval dat mijn telefoon (in hardeschijf-modus) zonder problemen wordt herkend, ik zal nog een 'echte' usb-schijf zoeken om ook dat te testen, maar ik denk dat dat probleem puur een compatibiliteitsprobleem is tussen de (intussen al behoorlijk oude) schijf en het moederbord (of misschien OS).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat voor usb-schijf heb je? Merk + Type
Als je een BSOD hebt gehad moet er ergens in de event-viewer wel een critical error staan, daar kan je deze herlezen. Elke BSOD heeft een code en de meeste van deze kan je gewoon in google ingeven en hopen artikels hierover vinden.

Je moederbord ondersteunt ook XMP, misschien moet je maar eens proberen het geheugen in te stellen op de native speed van de memory controller van je CPU (geen idee welke dit is, voor de i7950 is deze bv 1066)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rangester
Goed, een hele late reply.

@d1v1n3: M'n externe schijf is een Maxtor Basics Personal Storage 3200 (500GB). Gek genoeg kan ik in de event viewer geen BSOD terugvinden, de enige kritieke fouten zijn kernel-power fouten van als ik hem hardhandig uitzette. Ik heb mijn ram handmatig op de voor de processor juiste waarde ingesteld, maar daarmee verandert niks aan het probleem.

Intussen heb ik wel het ram van mijn broertje in mijn pc geprobeerd, dat geeft exact dezelfde problemen. Ben wel zo stom geweest om tevergeten mijn ram te testen in zijn pc, maargoed, het lijkt me nu wel duidelijk dat mijn moederbord of cpu stuk is (althans, de geheugencontroller zit bij een i5 in de cpu toch?).
Probleem hierbij is dat ik dus niet weet welke van de twee stuk is. Ik kan ook niet zomaar ergens een moederbord of cpu vandaan halen zodat ik door het een en ander om te wisselen kan testen welke van de twee stuk is, dus is mijn vraag nu of er nog andere manieren zijn om te testen welke van de twee stuk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noudm
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-06-2023
Usb power problemen komen meestal voort uit slechte condensatoren op je moederbord.
Het kan bijna niet aan je cpu liggen tenzij deze echt te heet is geworden(80+C).

Kijk je condensatoren goed na; deze mogen niet bol zijn(moet een mooi tonnetje zijn met een platte bovenkant).

Hoe oud is je moederbord? Wellicht helpt het ook om iets meer Nb voltage te geven(1.11V is standaard, verhoog dit naar 1.2-1.25V).

Ookal lijkt het aan je geheugen te liggen zou ik toch zoveel mogelijk je moederbord testen en evt ook je Ram V met 0.5V verhogen. Dit kan echt geen kwaad.

Noud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rangester
Even voor de duidelijkheid: USB Power problemen heb ik nooit gehad, en mijn USB-schijf werkt nu op zich weer prima (met 1 latje ram erin). Ik zal zo de condensatoren eens checken, maar ik denk niet dat die nu al stuk zijn, het moederbord is van juli, dus dat zou erg snel zijn. Voltages verhogen zal ik zo eens proberen.

edit:

Goed, ik heb even het een en ander getest. De condensatoren zijn nog gewoon goed, dus daar zit het probleem niet. Het northbridge-voltage kan ik nergens vinden in de BIOS (of UEFI eigenlijk), maar ik heb mijn ram-voltage verhoogd naar 1.65v (wat het oorspronkelijk ook had, toen nog met de snelheid op 1600 mhz ipv de 1333 die het nu draait), en zowaar werkt de slaapstand weer goed. Ik zal zo het tweede latje er eens bij inzetten om te kijken of hij dan weer gewoon start.

Een ding wat ik nog was vergeten te zeggen was dat ik vanaf vandaag opeens last had van vastlopende games, dat zou ook nog gerelateerd kunnen zijn natuurlijk.

[ Voor 50% gewijzigd door Rangester op 26-10-2011 22:44 . Reden: nieuwe informatie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-09 13:58
Ik heb jaren terug ook een mobo gehad die niet wou samen werken met bepaald geheugen. 'Toevallig' ook een Asus. Ook random freezes, BSOD's, reboots en allerlei andere eigenaardigheden. Geen problemen te vinden met MemTest en ik heb allerlei timings en spanningen geprobeerd maar het had geen zin. Misschien heb jij daarmee wel meer geluk ;) Het geheugen werkte wel perfect in twee andere moederborden en het Asus mobo deed het op zijn beurt ook prima met ander geheugen. Ik heb er toen Asus voor gecontacteerd maar die wilden niks meer doen dan beweren dat het slecht geheugen was. Omdat het toen behoorlijk duur geheugen betrof en een goedkoop Asus mobo, heb ik het mobo maar verkocht ;)

Ik zou dus eerst de combinatie geheugen/mobo in orde brengen vooraleer andere problemen op te lossen.

[ Voor 21% gewijzigd door D-Three op 26-10-2011 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noudm
Probeer dit mobo test proggie eens:
http://majorgeeks.com/download.php?det=311

Noud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rangester
Met beide latjes ram erin werkt het helaas nog steeds niet, voltage was dus toch niet de truc.

@Laagvliegerke: Ik heb het dus al geprobeerd met RAM van mń broertje, wat ook niet werkte. Andersom (mijn ram in zijn pc) moet ik nog doen, maar is vrij lastig omdat hij, zeker nu in de vakantie, constant achter zijn pc zit :P

@noudm: ga ik proberen, thanks
edit:

Dat programma van noudm werkt niet op windows 7, helaas :X

[ Voor 9% gewijzigd door Rangester op 26-10-2011 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
Ja maar je had niet gezegd of dat geheugen wel op de QVL stond ;) Of ik heb er over gekeken.
Maar als je die reboots, vastlopers en andere eigenaardigheden niet hebt sinds het begin, dan al het wel niet aan de combinatie mobo/mem liggen waarschijnlijk. Voeding nog OK? Bekijk eens de voltages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rangester
Whoops, vergeten te zeggen, maar het geheugen staat inderdaad niet op de QVL. Hetzelfde geheugen maar dan met de snelheid en het voltage zoals ik ze nu ingesteld heb staan (en zoals de cpu het ook wil hebben) staat er wel op tho, dus dan zou mijn geheugen nu ook moeten werken lijkt me.

Ik heb de problemen inderdaad niet vanaf het begin, de computer heeft eerst een paar maanden prima gedraaid voordat het misging. Voltages leken in de BIOS prima, ik heb zo geen multimeter om ze beter uit te lezen, maar de voeding is vrij nieuw, van een fatsoenlijk merk en zeker zwaar genoeg voor de pc, dus daar verwacht ik eigenlijk ook geen problemen van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noudm
Dat het geheugen niet in de qvl staat maakt vrij weinig uit. Zelden daardoor problemen gehad of ondervonden en ik heb vele honderden pc in elkaar geknutseld. Zolang de snelheid maar bij je cpu past draait het wel.(sneller kan bijna altijd, langzamer nooit. Intell is wel gevoeliger als Amd)

Om de software uit te schakelen zou ik eens een ubutu/linux cd proberen en kijken of je problemen dan kan reproduceren. Indien het zich daar niet voordoet windows maar eens opnieuw installen. Het is het proberen waard.
http://www.ubuntu.com/download/ubuntu/download

Ga gewoon een uurtje internetten in ubuntu en probeer wat uit je weet het nooit.

[ Voor 5% gewijzigd door noudm op 27-10-2011 00:45 ]

Noud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rangester
Goed, ik heb even een ubuntu livecd gemaakt, en daarmee getest. Met 1 latje ram start ubuntu gewoon op, maar het (bedrade) netwerk wil niet verbinden (blijft steeds staan op connecting). Met 2 latjes ram hangt hij bij het opstarten, op beide monitoren (ik heb er dus 2) heb ik een zwart scherm met een (niet-knipperend) wit streepje linksboven (vastgelopen commandline dus). Hiermee lijkt het me duidelijk dat het zeker weten aan de hardware ligt, en niet de software.

Overigens nog iets opvallends dat ik merkte met het maken van de livecd: het standaard windows-iso-brandprogramma faalde tot 2x toe, infrarecorder deed het wel meteen goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
noudm schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 00:39:
Dat het geheugen niet in de qvl staat maakt vrij weinig uit. Zelden daardoor problemen gehad of ondervonden en ik heb vele honderden pc in elkaar geknutseld.
Dacht ik ook altijd. Totdat ik dat mobo gekocht had :P Sindsdien ook nooit meer voor gehad hoor.

HD ook al eens gechecked?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rangester
Yup, heb ik gechecked met de tool van Western Digital zelf, gaf geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simotion
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 31-07 17:02
Test je ram eens met memtest86+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rangester
Had ik al gedaan, nacht laten lopen en geen fouten gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rangester
Zo, eindelijk een moment gevonden om mijn geheugen in de PC van mijn broertje te testen, en daar werkt het prima in. Ik ga mijn moederbord RMA sturen, hopen dat de winkel het defect ook ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
En niet even zijn geheugen in jouw PC gestopt?

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-09 11:49

Fordox

00101010

Om uit te sluiten tussen mobo en cpu, moer je linx even laten draaien of.prime95. Lekker de CPU stressen :) en probeer eens een bios update gezien het bord nieuw is. En ook gelijk even een cmos reset. Als het dan niet werkt en je haalt prime of linx wel, gooi dan je bord voor rma of haal een ander ;)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• Rangester
Laagvliegerke schreef op woensdag 09 november 2011 @ 23:59:
En niet even zijn geheugen in jouw PC gestopt?
Rangester schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 21:57:
Intussen heb ik wel het ram van mijn broertje in mijn pc geprobeerd, dat geeft exact dezelfde problemen. Ben wel zo stom geweest om tevergeten mijn ram te testen in zijn pc, maargoed, het lijkt me nu wel duidelijk dat mijn moederbord of cpu stuk is (althans, de geheugencontroller zit bij een i5 in de cpu toch?).
;)

@Fordon: Ik zal dat Linx eens laten draaien, zoiets had ik inderdaad nog niet gedaan, bedankt voor de tip! Ik had de BIOS al een keer gereset (zonder resultaat), en ik vraag me ten zeerste af of een BIOS-update iets gaat doen, aangezien de computer een paar maanden prima heeft gewerkt. BIOS updaten is in elk geval iets wat ik liever niet doe als het niet per se hoeft (ivm risico op bricken).

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-09 11:49

Fordox

00101010

de risico van bricken is tegenwoordig niet meer zo groot als je het softwarematig kan doen. zolang je maar zeker weet dat je de goeie bestanden hebt van de fabrikant.
het verhelpt veel problemen met hardware die instabiel is, of soms wel en soms niet werkt. vooral als de bios die je nu hebt nog in beta staat is (dat me sterk lijkt, gezien je nooit de bios update)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Verwijderd

zo eng is het niet hoor en met de huidige manier van flashen is de kans dat het verkeerd gaat gering,vooral als je het vanuit de bios doet

• D-Three
8)7
En het ergste is dat ik het al eerder gevraagd had :P

[ Voor 6% gewijzigd door D-Three op 10-11-2011 20:44 ]

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:38

Pixeltje

Woo-woohoo!

Asus borden zijn (mijn ervaring) erg kieskeurig
Met hun geheugen. Als het geheugen van je broertje ook niet werkt, in combinatie met de andere problemen die je beschrijft zou ik zeggen dat er iets met je mobo is.. Inderdaad rma sturen met een duidelijke beschrijving erbij, en dan hopen ;)

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rangester
*O*

Nog geen 24 uur voordat ik het moederbord RMA wou gaan sturen (had ik helemáál geen zin in, ik wil skyrim en BF3 spelen :P ), heb ik het toch nog weer werkend gekregen :) .

Eerst geprobeerd de BIOS te flashen (was even bang dat het misgegaan was, ik kreeg een scherm dat alles goed was gegaan en daarna bleef hij continue rebooten, gelukkig hielp een paar minuten de stroom eraf halen). Dit had helaas niet het gewenste effect, de opstartproblemen met 2 latjes ram bleven bestaan. Echter, toen ik bij het installeren van het ram in het boekje van het mobo keek (even zeker weten in welk slot ze hem wilden hebben :P), zag ik iets staan over een 'memOK-knop', die je kon indrukken en die zou dan magisch al je geheugenproblemen oplossen (zoiets moeten ze maken voor tentamens 8)7 ). Ik dus op die knop drukken, en na een paar keer rebooten gaf hij aan dat het nu dan zou moeten werken, en dat deed het dus ook :D

Iedereen hier bedankt voor de tips, zonder jullie had ik hem al veel eerder RMA gestuurd en had ik dus ook nooit die knop ontdekt _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:33
ze stoppen die boekjes er ook niet voor de sier bij he :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rangester
Hm, wellicht toch te vroeg gejuicht...

Zonet een potje battlefield gedaan, ging prima, maar vrij snel daarna (binnen een halve minuut, misschien wel minder), tijdens het internetten liep de computer opeens compleet vast en begon te piepen (de PC-speaker dus, een aanhoudende piep), wat pas ophield toen ik lang de powerknop inhield. Vervolgens startte hij wel weer normaal op. Daarna ging ik weer internetten, en binnen niet al te lange tijd (kwartier ofzo) liep mijn computer weer helemaal vast, dit keer zonder piep. Ook deze keer kon ik daarna gewoon opstarten. Lijkt er dus op dat mijn moederbord toch brak is, maar wellicht betekent die piepcode ook nog iets. Probleem is echter dat ik geen idee heb wat het precies betekent, en ik kan nergens een lijstje van efi/uefi beep codes vinden. Weet iemand hier toevallig wat dit betekent?

edit:
Intussen alweer een BSOD (stond wel iets over in het logboek, maar ik kon met de foutcode niks vinden, en als ik windows zelf liet uitzoeken wat het probleem was vond hij ook niks) en een vastloper gehad, ben nu voor de zekerheid maar weer memtest aan het draaien, gezien random vastlopers toch vaan duiden op een geheugenprobleem...

[ Voor 16% gewijzigd door Rangester op 16-11-2011 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noobynater
  • Niet online
Kijk eens op pagina 2-48 van je moederbord boekje, daar staat als het goed is de volgende tabel:

One short beep
VGA detected
Quick boot set to disabled
No keyboard detected
One continuous beep followed by two short beeps then a pause (repeated)
No memory detected
One continuous beep followed by three short beeps
No VGA detected
One continuous beep followed by four short beeps
Hardware component failure

Is het een van die dingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rangester
Nee, dat is het niet, het was echt één piep die doorging tot de computer uitging (dmv powerknop inhouden). Hoe heb je dat tabelletje trouwens gevonden, ik zal ook al in de handleiding te zoeken naar beep codes maar ik kon het niet vinden :X
Dat tabelletje gaat overigens over beeps die tijdens de POST kunnen voorkomen, ik weet eigenlijk niet of hij ook geldt als je al in windows zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:33
Je moet toch eens testen met het geheugen van je broertje z'n pc. Dan weet je zeker dat het moederbord kuren heeft. Staat het geheugen wel in de QVL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rangester
Dat zijn beide vragen die al eerder zijn gesteld, en ook al zijn beantwoord. Ik snap dat het intussen al best aan lang topic is, dus ik zal ze toch maar beantwoorden ;) : Tests met geheugen van broertje in mijn pc en mijn geheugen in zijn pc lieten zien dat zijn computer ongeacht het geheugen wat erin zat werkte, en mijn computer ongeacht het geheugen niet werkte. Het ram staat niet op de QVL, maar exact hetzelfde ram met een lagere snelheid staat er wel op. Mijn ram is ook op die settings in te stellen (van dat langzamere ram), maar dat helpt niet.

Overigens wou de computer nou opeens weer niet opstarten met 2 latjes ram erin, weer dat memOK geprobeerd maar dat hielp ook niet, dus nu heb ik maar weer een latje ram eruit gehaald en dan werkt hij weer. Gaat dus toch een RMAtje worden vrees ik ;(

Verwijderd

Nu heeft elke BIOS zijn eigen beepcodes (veel zijn standaar maar ook variaties). Ik heb geen tijd om uit te zoeken welk BIOS op je moederbord staat, dus ik ga wat algemeen zijn ;)

Een lange beep duid bij zo goed als alle BIOS deze problemen:
- Geheugen (niet aanwezig of stroomprobleem geheugeh)
- CPU = instantly overheated
- Stroomtoevoerprobleem

Je kan dit opzoeken via bvb google voor jouw BIOS versie, als je een AWARD hebt is het ook nog eens versie afhankelijk. Vroeger was het eenvoudiger, toen had je versie na versie dezelfde. Zoals hier (http://www.pchell.com/hardware/beepcodes.shtml) te zien is.

• Rangester
Het punt is dus dat er UEFI opstaat, geen bios ;) voor een bios kan ik ze ook wel vinden, maar over uefi kon ik niks vinden (stond dus wel iets over in het boekje, maar niet degene die ik had). Ik denk nu overigens dat windows degene was die die piep gaf, en niet m'n uefi.
anyway, hij is gewoon stuk, dus hij gaat RMA -O-

[ Voor 31% gewijzigd door Rangester op 17-11-2011 21:44 ]

Pagina: 1