[Win7x64]Loopt vast bij opstarten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rangester
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-09 22:13
Om even bij het begin te beginnen: ik was vanochtend de Battlefield 3 beta aan het spelen, toen opeens mijn computer vastliep. Niet alleen battlefield (wat me wel vaker gebeurt, dan kan ik gewoon naar de taskmanager en battlefield afsluiten), maar alles was gewoon helemaal bevroren, muiscursor was zichtbaar maar niet te bewegen en de taskmanager kreeg ik ook niet naar voren. Hierdoor heb ik mijn computer gereset (dus gewoon op de reset-knop gedrukt).
Vervolgens kreeg ik een scherm met de vraag of ik in safe mode wilde opstarten, maar ik heb daar toen voor normaal opstarten gekozen. Vervolgens leek windows te starten, maar op een gegeven moment (na een halve minuut ofzo? heb het niet getimed) bewoog het windows-logo niet meer, en hoorde ik ook de harde schijf niks meer doen (het hardeschijf-lampje bleef overigens wel branden geloof ik). Ik heb een tijdje gewacht of hij toch door zou starten, maar na een paar minuten was er nog niks veranderd.
Dit laatste gebeurt nu steeds als ik windows normaal wil opstarten (het verschilt per keer of het hdd-lampje aan of uit blijft als het opstarten is vastgelopen).
Ik denk dat het probleem bij de nvidia-drivers ligt, aangezien ik beta-drivers had geïnstalleerd (al een paar dagen geleden), waarmee de beta van battlefield 3 en stuk beter gaat draaien. Zeker aangezien het tijdens het gamen gebeurde denk ik dat die beta-driver dus iets heeft gesloopt.
Opstarten in veilige modus gaat zonder problemen, dus ik heb in de veilige modus de Nvidia-drivers verwijderd (eerst bij software in het configuratiescherm, en later ook bij apparaatbeheer), maar dat heeft niet geholpen. Ook heb ik (ik geloof dat het na het verwijderen van de drivers in software, maar voordat ik de drivers bij aparaatbeheer verwijderde) windows een opstartlog laten maken (in hetzelfde menutje waar je de safe mode in kan gaan) en daar stond als laatste entry inderdaad dat de nvidia display driver niet was geladen. Het punt met die log echter is dat het overgrote deel van de drivers volgens dat ding niet wordt geladen, wat erop zou kunnen wijzen dat de safemode het opstartlog waar ik om had gevraagd heeft overschreven met zijn eigen.
Vervolgens heb ik de windows-cd erin gestopt en (zoals in de WC-FAQ staat) geprobeerd om in de herstelmodus te komen, maar als ik zeg dat hij moet booten van de CD gaat hij ook daadwerkelijk booten, en krijg ik dus geen menutje waarin ik in herstelmodus kan komen. Dit booten gaat overigens wel iets anders dan zonder CD in de drive; eerst krijg ik een zwart scherm met witte letters en onderaan een laadbalk (weet niet meer precies wat er stond, iets met bestanden laden ofzo), vervolgens krijg ik gewoon het bewegende windows-logo wat je altijd krijgt bij het opstarten (en bij mij nu dus steeds vastloopt), en daarna verdwijnt het logo (hierbij komt hij dus wel verder dan het logo), en krijg ik een zwart scherm, waar hij dan alsnog vastloopt (als in: hdd doet niks meer, en 5 min. later staat hij nog op datzelfde scherm). Ubuntu livecd heb ik ook nog geprobeerd, die start ook zonder problemen.

TL;DR: Windows loopt vast tijdens het opstarten, safemode start wel gewoon, ik dacht dat het probleem de nvidia-drivers waren maar na het verwijderen daarvan blijft het probleem.

Ik ben nu een beetje ten einde raad en hoop dat iemand hier mij verder kan helpen.

Nog even de specs:

CPU: Core i7 2500K
Moederbord: Asus P8Z68-V
GPU: MSI GeForce GTX570OC
Voeding: Seasonic M12D
Windows-HDD: 1TB Western Digital (Exacte type weet ik zo niet, geef maar een gil als het nodig is)

Als er nog relevante specs missen geef ik die natuurlijk graag.

Oh, en ik denk dat dit hier wel goed staat gezien het mij een windows-probleem lijkt (en dus niet hardwarematig ofzo, gezien safemode en ubuntu wel starten), maar als het toch ergens anders had gemoeten: alvast excuses.

edit:
Even wat nieuwe informatie: ik had de pc net bij het schrijven van deze post uitstaan, en toen ik hem net weer aanzette (meteen de windiows-cd die er nog inzat uitgehaald, dus hij startte gewoon van de hdd) zei hij dat wondows niet goed was afgesloten (no shit...) en of hij het even voor me moest repareren. Nouja, graag natuurlijk, en hij kwam ook daadwerkelijk tot een gui waarin hij zei wat hij ging doen (herstelpunt terugzetten geloof ik) en ik even op ok moest drukken, dus ik had alle hoop dat hij zichzelf daadwerkelijk zou fixen. Helaas, na een tijdje naar een (bewegend) schermpje te hebben gekeken dat hij bezig was mijn windows te repareren liep het schermpje vast, en even later deed ook de HDD niks meer. Dit heb ik een minuut of 5 zo laten staan, maar aangezien er geen verandering optrad, maar weer gereboot, en hij start nog steeds niet op (geeft nu ook niet meer de waarschuwing dat windows verkeerd is afgesloten tho).
Net nu ik dit typ gebeurt er weer iets: ik had hem gewoon in vastgelopen toestand laten staan, en blijkbaar als je echt lang wacht herstart hij uit zichzelf, intussen is hij echter alweer opnieuw aan het starten en ook alweer vastgelopen, dus dat heeft verder niks veranderd.

[ Voor 19% gewijzigd door Rangester op 05-10-2011 13:47 . Reden: zag dat het best wel een wall of text was, dus ff TL;DR toegevoegd :P ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rangester
Toch maar even een nieuwe post, anders wordt de eerste onleesbaar vrees ik (edit op edit enzo...).
Ik heb intussen nog wat dingen geprobeerd, helaas allemaal zonder resultaat. Toen ik vanmiddag terugkwam van de uni en op hoop van zegen de computer maar weer aanzette, kreeg ik weer de vraag of ik windows misschien wou repareren. Daar heb ik ja op gezegd, en deze keer gaf hij aan dat hij schijfherstel ging uitvoeren. Mooi, want dat had ie vorige keer niet gedaan, dus dat zou de oplossing wel eens kunnen zijn dacht ik. Toen hij klaar was startte windows waarempel op, maar na nog geen halve minuut was het uit met de pret en liep hij vast.
Toen bedacht ik me dat het wel een goed idee zou zijn om memtest te draaien, om het RAM in elk geval uit te kunnen sluiten. Zo gezegd zo gedaan, maar na 5 uur draaien en 5 passes gaf hij nog steeds geen error, dus dat lijkt me ook niet het probleem (ik zal hem voor de zekerheid vannacht nog even aanzetten).
Als laatste had ik nog het idee dat een systeemherstel (vanuit de veilige modus) wel eens zou kunnen werken. Ik heb het eerste herstelpunt dat ik kon zien teruggezet (niet zo heel ver terug, maar wel voordat ik de nvidia drivers update naar de beta), maar ook dat hielp helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karstnl
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-09 22:33
Klinkt als een driverprobleem, al kan ook iets mis zijn met je HDD. Bad sector testuitvoeren?
Of heb je nog een andere videokaart liggen? Eentje die minder verbruikt.

Je zou natuurlijk reinstall windows kunnen doen, maar wel eerst een backup maken.

[ Voor 20% gewijzigd door karstnl op 06-10-2011 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rangester
Ik heb vannacht memtest nog eens laten lopen, en na 15 passes had hij geen errors gevonden, dus ik denk dat ik dat wel uit kan sluiten.

Ben nu bezig met een hardeschijftest, de SMART-status staat gewoon op goed, en ook de snelle scan bracht niks aan het licht, heb nu de lange test aanstaan, kijken of dat wat oplevert.

Driverproblemen waren inderdaad ook het eerste waar ik aan dacht, het leek me dat het dan de grafische drivers zouden moeten zijn, maar die eraf gooien (en zelfs terugzetten naar een herstelpunt van voordat ik ze had geïnstalleerd) hielp dus niks. Ik zou geen idee hebben welke drivers het anders zouden moeten zijn, want ik heb verder recentelijk geen drivers vervangen.

Een andere videokaart valt inderdaad te proberen, moet ik wel eerst mijn oude terugvinden. Kan me haast niet voorstellen dat het de voeding is, want dat ding is 850W dus mijn pc kan hij makkelijk aan, maar je weet nooit. Welicht nog een idee om een ati-kaart te pakken (maar daarvan hebben we er maar 2 die in mijn pc passen, de ene is een PCI-kaart die waarschijnlijk niet wordt ondersteund door win7, en de ander zit in de pc van mń broertje, dus dan moet ik hem even lief aankijken), om zeker te weten dat de nvidia-drivers geen invloed meer hebben.

Een gehele herinstallatie van windows is uiteraard een optie, maar voor mij wel het laatste redmiddel. Ik ben altijd dagen bezig om het (voor mij) weer een beetje werkbaar te krijgen, en dan duurt het nog weken voordat het weer helemaal is zoals ik wil, dus daar heb ik weinig zin in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rangester
Nou, het werkt weer. Ik trok net in een wanhoopspoging een latje RAM uit m'n computer, en nu werkt hij weer gewoon. Nu moet ik nog uitzoeken wat er stuk is, m'n ram lijkt me sterk (gezien de memtest prima ging), dus dan zou het mijn moederbord zijn, maar ik zal eens wat gaan experimenteren met verschillende latjes ram in verschillende bankjes, en dan kom ik er wel achter lijkt me, zo niet dan open ik wel een topic in PMG ;)