Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09-09 11:52

Fantasma

Just a ghost.

Topicstarter
**

[ Voor 104% gewijzigd door Fantasma op 17-03-2017 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-09 21:59

Mavamaarten

Omdat het kan!

Hoe heb je dat gedaan ? :+
Normaal gezien moet een fancontroller wel helpen, als deze gepowerd is door een molex. De meesten zijn wel molex-powered en zouden geen probleem mogen vormen. Fan controllers zijn er met massa's, kijk eens bij een degelijke online webshop hun catalogus (valt makkelijk te googlen)

Edit@titel : post even in schop een modje, deze kan titels veranderen.

[ Voor 10% gewijzigd door Mavamaarten op 08-10-2011 20:33 ]

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 11:39

Fid3lity

Spectre X

Topicreport aanmaken voor titelfix voldoet ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0valyfe
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-08 19:15
Als je gewoon de snelheid van je fans wil aanpassen dan is zo een fancontroller inderdaad wat je nodig hebt. Een fancontroller werkt niet met pwm. Pulse Width Modulation is iets dat voornamelijk voor CPU koeler fans wordt gebruikt. Maar ik kan me vergissen.

In ieder geval, als je fans een rode, zwarte en gele kabel hebben dan kan je ze op een fancontroller aansluiten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma

Fantasma

Just a ghost.

Topicstarter
**

[ Voor 100% gewijzigd door Fantasma op 17-03-2017 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0valyfe
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-08 19:15
Koop gewoon een Revoltec of Zalman fancontroller. Deze zijn goedkoop en doen wat ze moeten doen. Je hebt toch maar 2 fans dus je moet geen duurdere versie gaan kopen die per kanaal 6 fans aankan. Ik gebruik de Zalman MFC1 Plus. Deze heeft mij 25 euro gekost geloof ik.

waarom je een PCI-fancontroller zou kopen ontgaat mij even, is gewoon 10 keer zo moeilijk te regelen. Tenzij je geen 5,25" bay meer over hebt natuurlijk.

Edit:

Voor als het gewoon moet werken:

http://www.it-service.be/...1_111&products_id=1001648

Let wel op, dit is een 3,5" bay fancontroller. Dus waar je normaal een floppydisk reader steekt enzo

[ Voor 21% gewijzigd door n0valyfe op 08-10-2011 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma

Fantasma

Just a ghost.

Topicstarter
**

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjezzz
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-03 10:23
Zelf heb ik ook een Scyte kaze, prima dingetje trouwens, kostte toendertijd alleen 19 euro.
Is precies dezelfde alleen de plastic uitvoering, Ik kan hem alleen niet bij de PriceWatch zijn (netzo als ALLE scyte fans :( )

Goedkope vervangers zonder temp, rpm's en beeld:
http://www.it-service.be/..._1183&products_id=1067052
http://www.it-service.be/..._1183&products_id=1067068

Die fans moeten als het goed is wel hierop werken hoor, PWM of geen PWM maakt niet uit, de controller doet het met spannings verlaging/verhoging ;)
Je krijgt bij die controller de temp meters en de fan cables + connectors erbij.

Ik weet niet of je probleem hierbij opgelost is...

Als je het écht goedkoop wilt doen, ga naar de local electrohobbieshop en koop een weerstandje, plaats die tussen de voedingsdraad en klaar is kees ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Gertjezzz op 09-10-2011 18:38 . Reden: Links toegevoed ]

CCIP UltraThin Sponsors: Fractal-Design Techflex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:52

thijsco19

KTM 990 SMT

en als je dan ook nog de snelheid wilt veranderen kan je er een potmeter tussen zetten.
je kan dan eventueel ook nog een temperatuur gestuurde weerstand nemen :P (dit werkt tog wel??)

ontopic.
zijn al je fan headers kapot? ook je cpu header?
anders kan je je fans die je nu hebt vervangen voor de pwm versie.
dan kan je met de PwmSharingTechniek alle fans op je cpu header aansluiten, zodat ze allemaal geregeld worden door de cpu fan snelheid.

[ Voor 4% gewijzigd door thijsco19 op 09-10-2011 23:12 ]

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjezzz
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-03 10:23
thijsco19 schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 23:11:
en als je dan ook nog de snelheid wilt veranderen kan je er een potmeter tussen zetten.
je kan dan eventueel ook nog een temperatuur gestuurde weerstand nemen :P (dit werkt tog wel??)
Potmeter werkt zowieso, maar vergt even wat meer studie en knutsel skills (als je geen elektro achtergrond hebt). Een temp gestuurde weerstand moet in theorie werken, maar ik zou er nog steeds een potmeter tussen plaatsen aangezien je een temp gestuurde weerstand niet in de hand hebt. Hij kan bijvoorbeeld een te kleine weerstand vormen bij een lage CPU temperatuur zodat de fan hoge toeren maakt. Maar stel dat hij een hoge weerstand heeft bij een hoge CPU temperatuur, dan heb je dus weinig tot geen koeling, en dan werkt het natuurlijk averechts en heb je de kans dat alles doorbrand aan een tekort aan koeling.

En dan hebben we het nog niet eens over NTC's en PTC's... ;)

CCIP UltraThin Sponsors: Fractal-Design Techflex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:52

thijsco19

KTM 990 SMT

@gertjezz,
het temperatuur gestuurde idee is indd voor de echte (doehetzelf) tweakers.
zo erg moelijk is een potmeter aansluiten ook niet (oke ik heb dan ook een klein beetje elektronica ervaring) maar ik begrijp wel dat iemand die nog nooit z'n ding heeft gezien er niks van snapt.

P.S. sorry voor offtopic.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma

Fantasma

Just a ghost.

Topicstarter
**

Pagina: 1